Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van B-H-V?
"het moet onverwijld gesplitst worden, Vlaanderen mag hiervoor geen prijs betalen" 32 69,57%
Het is goed dat het niet gesplitst is 3 6,52%
Ik was voor een splitsing, maar nu ben ik er tegen 0 0%
Ik was tegen een splitsing, maar nu ben ik ervoor 0 0%
Ik ben voor één federale kieskring 6 13,04%
Ik lig er niet echt van wakker 1 2,17%
Het interesseert me totaal niet 4 8,70%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 21 mei 2005, 09:16   #1
stanislaus
Banneling
 
 
stanislaus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 369
Standaard Wat vindt u van BHV

We zijn nu een jaar na de dure eden en plechtige beloftes der partijvoorzitters en regering(en). B-H-V is niet gesplitst, uw mening?
stanislaus is offline  
Oud 21 mei 2005, 10:07   #2
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Men heeft mij onlangs mijn mening gevraagd hierover op een waals forum. En vermits dit dossier dan toch zo symbolisch is, ist mss ook symbolisch een mooi gebaar om mijn mening int frans te posten (en ik moet maar een simpele copy-paste doen )

Juridiquement, c clair �* 100% que les flamands ont droit �* cette scission, mm sans compensations.
Est-ce que je suis pour la scission ? NON
J'explique: Moi je me base plutot sur la question:"Est-ce que ça vaut la peine? Qu'est-ce qu'on gagne/perd avec cette scission? Quels sont les enjeux politiques?" Quand on regarde les conséquences directe d'une scission, les résultats sont très pauvres:
- Les grandes figures politiques flamandes gagnent qqs votes
- Les communes concernées gagnent l'argent, normalement dépensé pour assurer une administration judiciaire bilingue
- Les actes criminels légers, mnt non-poursuivi �* cause d'un grand retard judiciaire �* Bruxelles, pourront être combattus au niveau local

Et j'en oublie p-e, mais fait est que ce sont pas des facteurs très décisifs.

Pourquoi les flamands réclament-ils la scission alors ? Le but principal des flamands est d'assurer la conservation de la culture flamande dans ces communes. Ceci par deux voies: Décourager la migration (en réduisant les droits des francophones en flandre) et favoriser l'intégration des francophones (si les francophones doivent voter sur des listes flamandes, ils seront obligés de suivre la politique flamande, ce qui favorise l'intégration). Je comprends que cette vision semble très territoriale et j'avoue, ca l'est ! Mais quel peuple, région, pays ne se bat pas pour conserver sa culture ? La flandre n'aurait jamais existé si on n'avait pas défendu ces valeurs, ni la wallonie d'ailleurs. Et je sais très bien que les wallons n'essaient pas de nous coloniser, qu'ils ne le font pas délibérément, mais fait est que la culture flamande disparait dans ces communes. Et en effet il faut défendre la "vision personnelle" de pouvoir parler la langue qu'on veut où on veut, mais ça tout en respectant la culture locale.
Pourtant je suis d'avis qu'une scission n'aura pas tous ces effets. C'est ridicule de penser qu'une scission arrêtera la migration des francophones. Et p-e que la migration sera moins concentrée vers ces villages, mm cet effet sera minimal quand on prend en considération que les francophones auront toujours tendance �* se regrouper (ce que je ne condamne pas, c normal !). Aussi l'effet sur l'intégration sera minimale. Au contraire mm je crois que ttes les disputes n'ont fait qu'augmenter la "haine" mutuelle entre flamands et wallons, ce qui défavorise l'intégration des francophones.
Et ne rentrons mm pas dans les détails des jeux politiques qui se sont déroulés....

Donc en gros: non aux jeus politiques, non au valeurs symboliques, donc... non �* la scission!
woffer is offline  
Oud 21 mei 2005, 10:13   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Donc en gros: non aux jeus politiques, non au valeurs symboliques, donc... non �* la scission!
[/i]
En guise de conclusion: non �* la Constitution! Non �* l'égalité des citoyens!
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 mei 2005, 10:21   #4
Pavell
Partijlid
 
Geregistreerd: 28 april 2005
Berichten: 243
Standaard

Woffer,
Uw gedachtengang kon je toch evengoed int Nederlands neerpennen zeker.
Immers, als dat in't Frans kon.....
Ik weet, dit is mischien muggeziften maar toch...

Citaat:
We zijn nu een jaar na de dure eden en plechtige beloftes der partijvoorzitters en regering(en). B-H-V is niet gesplitst, uw mening?
Over BHV zelf is al veel geschreven dus houd ik het kort.
BHV heeft eens te meer de onkunde van de politici aangetoont.
Pavell is offline  
Oud 21 mei 2005, 10:38   #5
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Donc en gros: non aux jeus politiques, non au valeurs symboliques, donc... non �* la scission!
En guise de conclusion: non �* la Constitution! Non �* l'égalité des citoyens!
Zich angstvallig vastklampen aan wetteksten en enkele grote termen getuigt volgens mij van een zekere onwilligheid. Ik ga liever voor een nuchtere, objectieve, probleemoplossende kijk op de zaken....
woffer is offline  
Oud 21 mei 2005, 10:41   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Zich angstvallig vastklampen aan wetteksten en enkele grote termen getuigt volgens mij van een zekere onwilligheid. Ik ga liever voor een nuchtere, objectieve, probleemoplossende kijk op de zaken....
???

De wetteksten zijn objectief, nuchter en probleemoplossend, tenminste voor diegenen die de wetten willen respecteren en opvolgen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 mei 2005, 10:48   #7
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
???

De wetteksten zijn objectief, nuchter en probleemoplossend, tenminste voor diegenen die de wetten willen respecteren en opvolgen.
FOUT ! Waarom heeft men dan rechters in een juridisch proces ??? Een wet kan onmogelijk alle situaties omvatten. Niet elk probleem kan door strikte toepassing van wetten op menselijke wijze opgelost worden....

.

Laatst gewijzigd door woffer : 21 mei 2005 om 11:00.
woffer is offline  
Oud 21 mei 2005, 11:41   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
FOUT ! Waarom heeft men dan rechters in een juridisch proces ??? Een wet kan onmogelijk alle situaties omvatten. Niet elk probleem kan door strikte toepassing van wetten op menselijke wijze opgelost worden....

.

Geenszins fout. Wetteksten zijn weldegelijk nuchter en objectief. Blijkbaar heeft u niet het minste verstand van wat juist een rechter moet doen: hij moet niet de wetteksten gaan herschrijven, maar die wel toepassen op een welbepaalde situatie. De wettekst is niet onduidelijk, maar wel de situatie.

Objectief is nog iets anders dan allesomvattend. U gooit blijkbaar alles door elkaar.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 mei 2005, 12:03   #9
woffer
Lokaal Raadslid
 
woffer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2005
Berichten: 338
Standaard

Kdenk dat ge mij verkeerd begrijpt:
Citaat:
Geenszins fout. Wetteksten zijn weldegelijk nuchter en objectief. Blijkbaar heeft u niet het minste verstand van wat juist een rechter moet doen: hij moet niet de wetteksten gaan herschrijven, maar die wel toepassen op een welbepaalde situatie. De wettekst is niet onduidelijk, maar wel de situatie.
Idd, dit is net wat ik bedoel !
Citaat:
Objectief is nog iets anders dan allesomvattend.
Zeker en vast! Heb ik ook nooit gelijkgesteld !
Maar om mijn standpunt te verduidelijken neem nu het debat rond de faciliteiten in "BHV, de verborgen feiten": Als men de wet strikt bekijkt hebben de vlamingen geen been om op te staan. Maar ge zei zelf juist dat de wet niet zo bedoeld was.

Wat ik dus wil zeggen is: een wet is nooit éénsluitend, men moet deze altijd in de context plaatsen...
woffer is offline  
Oud 21 mei 2005, 12:11   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Maar om mijn standpunt te verduidelijken neem nu het debat rond de faciliteiten in "BHV, de verborgen feiten": Als men de wet strikt bekijkt hebben de vlamingen geen been om op te staan. Maar ge zei zelf juist dat de wet niet zo bedoeld was.
Welke wet? En over welk element heeft u het om te kunnen stellen dat de Vlamingen (wie wordt hiermee juist bedoeld?) geen been hebben om op te staan?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 mei 2005, 12:15   #11
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Het is goed dat het niet gesplitst is... 8)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline  
Oud 21 mei 2005, 12:41   #12
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En guise de conclusion: non �* la Constitution! Non �* l'égalité des citoyens!
Ah, dan bent u dus voor één nationale kieskring, VDB? Dat geeft tenminste garantie op gelijke behandeling van alle Belgen !
Hans1 is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:11   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ah, dan bent u dus voor één nationale kieskring, VDB? Dat geeft tenminste garantie op gelijke behandeling van alle Belgen !
Dat geeft helemaal geen garantie op gelijke behandeling, in zoverre u dat laatste natuurlijk correct verstaat. Waalse belangen zullen hierdoor altijd moeilijk aan de bak kunnen komen, daar in een unitaire staat de Waalse vertegenwoordigers altijd in de minderheid zullen zijn. Daarom zullen de Walen nooit meer opteren voor een unitaire structuur.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:17   #14
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat geeft helemaal geen garantie op gelijke behandeling, in zoverre u dat laatste natuurlijk correct verstaat. Waalse belangen zullen hierdoor altijd moeilijk aan de bak kunnen komen, daar in een unitaire staat de Waalse vertegenwoordigers altijd in de minderheid zullen zijn. Daarom zullen de Walen nooit meer opteren voor een unitaire structuur.
Ik dacht nogtans dat in het huidige parlement, de walen ook maar iets van een grote 40% van de zetels hadden tegenover 60% van de Vlamingen. In ons kiessysteem zitten ze toch ook in de minderheid?
__________________
Jonas Elossov is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:19   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik dacht nogtans dat in het huidige parlement, de walen ook maar iets van een grote 40% van de zetels hadden tegenover 60% van de Vlamingen. In ons kiessysteem zitten ze toch ook in de minderheid?
Dat klopt, maar dat is alleen voor de Kamer zo. In de federale regering moet er pariteit zijn. In nog heel wat andere bestuurlijke lichamen is ook een paritaire vertegenwoordiging voorzien. Daarnaast zijn er bepaalde grendels die ervoor zorgen dat er geen wetten kunnen doorgedrukt worden door een taalgroep.

Bij het concept dat de bubbelsmurfen voorstaan, valt dat allemaal weg. U ziet van hier dat geen enkele Franstalige de comfortabele positie van nu zal willen inruilen voor een minderheidspositie.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:25   #16
stanislaus
Banneling
 
 
stanislaus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En guise de conclusion: non �* la Constitution! Non �* l'égalité des citoyens!
Oui �* l'égalité citoyenne!
Oui �* une circonscription belge!
stanislaus is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:26   #17
cashflow
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Berichten: 1.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Het is goed dat het niet gesplitst is... 8)
Rafke, enkel de volgorde van splitsen is gewijzigd.

Eerst zal de VLD gesplitst worden, vervolgens de sociale zekerheid (en dus Belgie).

we kijken (als democraten nu al uit naar de verkiezingen...jummie jummie

Laatst gewijzigd door cashflow : 21 mei 2005 om 13:27.
cashflow is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:26   #18
Het Skill Effect
Banneling
 
 
Het Skill Effect's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2003
Berichten: 7.917
Standaard

je m'en fou !
Het Skill Effect is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:28   #19
stanislaus
Banneling
 
 
stanislaus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Berichten: 369
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat geeft helemaal geen garantie op gelijke behandeling, in zoverre u dat laatste natuurlijk correct verstaat. Waalse belangen zullen hierdoor altijd moeilijk aan de bak kunnen komen, daar in een unitaire staat de Waalse vertegenwoordigers altijd in de minderheid zullen zijn. Daarom zullen de Walen nooit meer opteren voor een unitaire structuur.
Dat principe ondermijnt ook één federale kieskring in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, -of wat met Frankrijk, worden de belangen van de Bretoenen daar niet geminoriseerd? Wie zegt trouwens dat de "Waalse" belangen gelijklopen? Als dat zo is, waarom dan nog partijen?
stanislaus is offline  
Oud 21 mei 2005, 13:33   #20
cashflow
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Berichten: 1.616
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanislaus
Dat principe ondermijnt ook één federale kieskring in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, -of wat met Frankrijk, worden de belangen van de Bretoenen daar niet geminoriseerd? Wie zegt trouwens dat de "Waalse" belangen gelijklopen? Als dat zo is, waarom dan nog partijen?
Waarom nog partijen, daar zeg je zoiets...waarom verwisselen onze hooggeachte politici sneller van partij dan van onderbroek denk je? Omdat er namelijk geen ideologische verschillen tussen die partijen zijn, de gemeenschappelijke ideologie is die van het opportunisme. Een linkse rakker als Vrhfstdt had even goed in de partij van robert stevaert kunnen zitten. Een nietsnut als van quickenborne heeft zijn broek versleten bij een conservatief belgisistich marginaal partijtje (in die hoedanigheid ging hij aan de deurbel van Tobback hangen toen hij de witte beweging vollop aan het recupereren was, herinner u), vervolgens ging hij naar de ID21 (?!?), dan naar de VU, dan naar de VLD en ik ben zeker dat ik nog een paar tussenstations zal vergeten zijn.

Waarom nog partijen? lol
cashflow is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be