Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 augustus 2014, 09:32   #2081
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
dikke X2 !!!!

We hebben daar inderdaad niets te zoeken.
Dikke twee? M'n zolen, zowel u als Boduo ontwijken en gaan niet op een discussiepunt in, zeveren alle kanten op.
Me duidelijk dat u de uitgezonden man of vrouw op de grond liever laat kreperen dan voorzien van voldoende luchtsteun.
En dan ook nog het over politici en mentaliteit durven hebben.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 09:37   #2082
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dikke twee? M'n zolen, zowel u als Boduo ontwijken en gaan niet op een discussiepunt in, zeveren alle kanten op.
Me duidelijk dat u de uitgezonden man of vrouw op de grond liever laat kreperen dan voorzien van voldoende luchtsteun.
En dan ook nog het over politici en mentaliteit durven hebben.
Was het U nog niet duidelijk ? Als ze niet naar daar gestuurd waren (en dat was dus duidelijk niet nodig) hadden ze ook geen luchtsteun nodig.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 09:41   #2083
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik begrijp je.
Ik hou er niet van op een internetforum uitgebreid te discuteren.
Ik hou het liever kort & pragmatisch.
In dit onderwerp vind ik bv JeeBee een echte deskundige.
(Op dit forum wordt er zéér veel "in de rand" v.h. onderwerp geschreven)


__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 09:45   #2084
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Dikke twee? M'n zolen, zowel u als Boduo ontwijken en gaan niet op een discussiepunt in, zeveren alle kanten op.
Me duidelijk dat u de uitgezonden man of vrouw op de grond liever laat kreperen dan voorzien van voldoende luchtsteun.
En dan ook nog het over politici en mentaliteit durven hebben.
Wij hoeven géén mannen/vrouwen uit te zenden om "ginder" te vechten.
We hebben daar NIETS verloren en we moeten daar NIETS zoeken.
Het financieel vermogen van de Belgen bedraagt 1,1 biljoen € (Dat is 44.374.000.000 oude B FR).
Het onze plicht om die sukkelaars "ginder" een beetje te helpen, o.a. met onze Hercules-werkpaarden.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 09:52   #2085
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wij hoeven géén mannen/vrouwen uit te zenden om "ginder" te vechten.
We hebben daar NIETS verloren en we moeten daar NIETS zoeken.
Het financieel vermogen van de Belgen bedraagt 1,1 biljoen € (Dat is 44.374.000.000 oude B FR).
Het onze plicht om die sukkelaars "ginder" een beetje te helpen, o.a. met onze Hercules-werkpaarden.
Ik dacht dat de discussie ging over keuzes die moeten gemaakt worden over militaire kwesties, en jij begint te fantaseren over een 'plicht' die we zouden hebben...
Het staat je vrij om donaties te doen, aan de tientallen ngo's die zich bezig houden met liefdadigheid. Maar de burger noch de staat heeft 'de plicht' om aan georganiseerde liefdadigheid te doen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:00   #2086
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wij hoeven géén mannen/vrouwen uit te zenden om "ginder" te vechten.
We hebben daar NIETS verloren en we moeten daar NIETS zoeken.
Het financieel vermogen van de Belgen bedraagt 1,1 biljoen € (Dat is 44.374.000.000 oude B FR).
Het onze plicht om die sukkelaars "ginder" een beetje te helpen, o.a. met onze Hercules-werkpaarden.
Yep, maar als die mannen en vrouwen toch uitgezonden worden laat u ze dus maar liever kreperen zonder luchtsteun.

Kan uw standpunt respecteren mits u dus ook stemt op een partij die het huidige leger af wil bouwen en omvormen tot een soort van ontwikkelingsorganisatie.
Ken de partijen in België minder goed, meen SP.a welke dit voor staat?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 30 augustus 2014 om 10:05.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:13   #2087
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Yep, maar als die mannen en vrouwen toch uitgezonden worden laat u ze dus maar liever kreperen zonder luchtsteun.

Kan uw standpunt respecteren mits u dus ook stemt op een partij die het huidige leger af wil bouwen en omvormen tot een soort van ontwikkelingsorganisatie.
Ken de partijen in België minder goed, meen SP.a welke dit voor staat?
Ik begrijp dat U denkt dat de SpA daar voor staat.
Laat ik antwoorden met mijn stelling dat de SpA gewoon "politiekers" zijn.Ze zijn ,oppositie zijnde,TEGEN alles wat de aankomende regering zou doen.Moesten ze IN die ploeg zitten zouden ze VOOR zijn...

Enkel bij Groen en PVDA+ is er anti-militaristische consistentie.
Bij de anderen is er,feitelijk,geen echt plan...waardoor ze maar een beetje meesurfen op de golven van de geopolitiek.....
Niet moedig,en ook jammer,want het eindigt in een grote verzameling compromissen die als "strijdkrachten" betiteld worden.Werkgever van een veel te grote verzameling Officieren en NCO's.,in dit draadje door een mede-forummer ook wel omschreven als "brullende muis". .

politiek....

Laatst gewijzigd door kelt : 30 augustus 2014 om 10:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:17   #2088
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Yep, maar als die mannen en vrouwen toch uitgezonden worden laat u ze dus maar liever kreperen zonder luchtsteun.

Kan uw standpunt respecteren mits u dus ook stemt op een partij die het huidige leger af wil bouwen en omvormen tot een soort van ontwikkelingsorganisatie.
Ken de partijen in België minder goed, meen SP.a welke dit voor staat?
Links heeft in België traditioneel wat meer moeite om militairen in te zetten in het buitenland, tenzij het een humanitair doel nastreeft. Maar er is geen partij die echt pleit om het leger af te bouwen. SP.A profileert zich daar zeker niet op. Groen is daar veel principiëler in. Maar globaal is er absoluut geen vraag vanuit de politiek om het leger af te bouwen tot een soort hulpfabriek voor armen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:27   #2089
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Voor zover ik weet, hebben we bij humanitaire zendingen alleen onze ouwe, trouwe Herculessen nodig.
Voor de rest hebben we "ginder" niets verloren en dus ook niets te zoeken.

Maar goed, als je er inderdaad van overtuigd bent dat we nu niet en later (dan spreken we wel over een periode tussen nu en 15 jaar minstens) ook niet gaan nodig hebben, dan kunnen we het inderdaad beter afschaffen.

Een transportvliegtuigen, transportschepen en transportvoertuigen kunnen dan wel heroïsch humaan en vooral niet gewelddadig zijn, als je dat wil kunnen, dan besteedt je het beter uit en lease je transportcapaciteit.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:31   #2090
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik begrijp dat U denkt dat de SpA daar voor staat.
Laat ik antwoorden met mijn stelling dat de SpA gewoon "politiekers" zijn.Ze zijn ,oppositie zijnde,TEGEN alles wat de aankomende regering zou doen.Moesten ze IN die ploeg zitten zouden ze VOOR zijn...

Enkel bij Groen en PVDA+ is er anti-militaristische consistentie.
Bij de anderen is er,feitelijk,geen echt plan...waardoor ze maar een beetje meesurfen op de golven van de geopolitiek.....
Niet moedig,en ook jammer,want het eindigt in een grote verzameling compromissen die als "strijdkrachten" betiteld worden.Werkgever van een veel te grote verzameling Officieren en NCO's.,in dit draadje door een mede-forummer ook wel omschreven als "brullende muis". .

politiek....
Merci voor de uitleg, ken de partijpolitiek aangaande Defensie in België nu eenmaal niet zo goed
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:35   #2091
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Maar goed, als je er inderdaad van overtuigd bent dat we nu niet en later (dan spreken we wel over een periode tussen nu en 15 jaar minstens) ook niet gaan nodig hebben, dan kunnen we het inderdaad beter afschaffen.

Een transportvliegtuigen, transportschepen en transportvoertuigen kunnen dan wel heroïsch humaan en vooral niet gewelddadig zijn, als je dat wil kunnen, dan besteedt je het beter uit en lease je transportcapaciteit.
Lijkt me in dat geval inderdaad een betere en goedkopere oplossing, leasen slechts op de momenten dat een toestel of schip nodig is.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 10:51   #2092
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik begrijp dat U denkt dat de SpA daar voor staat.
Laat ik antwoorden met mijn stelling dat de SpA gewoon "politiekers" zijn.Ze zijn ,oppositie zijnde,TEGEN alles wat de aankomende regering zou doen.Moesten ze IN die ploeg zitten zouden ze VOOR zijn...

politiek....
Zoals bij ons de pvda. Wanneer ze niet in de regering zaten tegen aanschaf van de F35, wanneer in de regering voor aanschaf.
Notabene min. president Kok (pvda) ondertekende deelname aan het JSF ontwikkelingsproject! Tevens gaf hij destijds aan: "Deelnemen houdt ook in ... kopen".
Opvallend ging de partij tevens mee in de aanschaf van 2 test F35's.

Die jarenlange discussie bij ons was een complete farce. Vanaf 2002 was 100% duidelijk dat de F35 aangeschaft zou worden.
Frappant is dat het zelfs duidelijk verwoord staat in de kamerbrieven van destijds.
Ook het budget (€4.500 miljoen) werd aangegeven en het aantal toestellen dat gekocht kon worden van dit bedrag.
Hooguit 62 toestellen, met inflatie gerekend komt dit neer op ongeveer het huidige te bestellen aantal.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 11:02   #2093
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Als men de burger had laten kiezen zoals het in een echte democratie het geval zou moeten zijn,
Noem er zo eens een paar.

Ik ken maar één democratie - ik weet niet of het een 'echte' is - waar burgers zich bij referenda regelmatig mogen uitspreken.

En Zwitserland heeft een volwassen luchtmacht, meer nog ze hebben al de beslissing genomen om hun gevechtsvloot te moderniseren waar wij nog blijven aanmodderen.

Maar jij zal vermoedelijk beter ingelicht zijn en échte democratiën voor de vuist kunnen opnoemen die defensie een verwaarloosbare taak vinden.

Ik weet niet of België een volwaardige democratie is maar ik weet wel dat ze je de vrijheid geeft om dwaze praat te debiteren.

Een voorrecht! Vele non-conformisten in deze wereld zijn jaloers op je.

Mede door defensie - binnen een defensief bondgenootschap - ook voor jou mogelijk gemaakt.

At your service.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 11:56   #2094
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik begrijp dat U denkt dat de SpA daar voor staat.
Laat ik antwoorden met mijn stelling dat de SpA gewoon "politiekers" zijn.Ze zijn ,oppositie zijnde,TEGEN alles wat de aankomende regering zou doen.Moesten ze IN die ploeg zitten zouden ze VOOR zijn...

Enkel bij Groen en PVDA+ is er anti-militaristische consistentie.
Bij de anderen is er,feitelijk,geen echt plan...waardoor ze maar een beetje meesurfen op de golven van de geopolitiek.....
Niet moedig,en ook jammer,want het eindigt in een grote verzameling compromissen die als "strijdkrachten" betiteld worden.Werkgever van een veel te grote verzameling Officieren en NCO's.,in dit draadje door een mede-forummer ook wel omschreven als "brullende muis". .

politiek....
juist: een brullende muis.
"De muis die brulde" : het lezen waard !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 12:15   #2095
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

De Belgische Defensie heeft flink ambitieuze plannen, zal een flinke hap geld gaan kosten
50 jets ter vervanging F16 en zou zelfs meer fregatten aan willen schaffen?

Marine
Ingeval vier (?) fregatten en vervanging mijnenjagers, vermoedelijk rond €3 miljard of meer.

Luchtmacht
- Vervanging F16: €6 miljard?
- Afbetaling A-400M: €1,2 (€1,4 miljard?)
- Vervanging Augusta helicopter mettertijd

Leger
Projecten: €?

Vervanging F16
Vanwege de koersontwikkeling stegen de kosten voor aanschaf van 40 F35’s voor Zuid Korea van: €4.900 (24 mrt 2014) naar €5.151 (26 aug 2014)

Voor België is het van belang Zuid Korea, Japan en Israel te volgen om een indicatie van de mogelijke kosten te hebben ivm een eventuele keuze voor de F35.
Als wel de koersontwikkeling is van belang op welk moment België eventueel tot aankoop over zou willen gaan.

Nederland, Denemarken en Noorwegen zijn geen voorbeeld landen waar België een peil op kan trekken.
België zal in dat geval van de plank kopen en volgt een geheel ander traject dan de levelpartners. Als wel welke configuratie van de F35 België aan zal willen schaffen?
De levelpartners schaffen allen dezelfde configuratie van de F35A aan, allen dezelfde prijs.
Uitzonderingen zijn een remparachute dan wel tevens ook een probe and drogue systeem.

Het is vrij waarschijnlijk dat Canada en Nederland de F35 uit zullen rusten met een remparachute. Noorwegen, Canada en Nederland zaten gezamenlijk in dit (extra) project
Noorwegen heeft uiteindelijk het voortouw genomen, beide andere landen mogen het remparachute systeem kosteloos overnemen van Noorwegen


België
Een goed streven, zie Nederland daarentegen niet in staat zijn, met het huidige budget, komende vervangingen te kunnen financieren.
Vervanging duikboten, M-fregatten, mijnenjagers, LPD Rotterdam. Na 2025/27 vervanging LCF fregatten. KDC10 tankvliegtuigen, mortieren etc.

Het totale militaire apparaat in Nederland beslaat 59.445 man voltijds personeel (100%)
- België: ±32.000, incl. civiel personeel (53,8%)
- Min mogelijk 4000: 27.000 á 28.000 personeel

NL Defensiebudget 2014: €7,2 miljard (BNP 1.18%)
Volgend jaar waarschijnlijk (+€50 miljoen): €7.250
Vrees dat er nog flinke bezuinigen aan NL personeel aan zullen komen en defensie onderdelen of een onderdeel mogelijk geschrapt zal gaan worden
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 12:21   #2096
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De Belgische Defensie heeft flink ambitieuze plannen, zal een flinke hap geld gaan kosten...
België
...
Een goed streven, zie Nederland daarentegen niet in staat zijn, met het huidige budget, komende vervangingen te kunnen financieren.
...
Vrees dat er nog flinke bezuinigen aan NL personeel aan zullen komen en defensie onderdelen of een onderdeel mogelijk geschrapt zal gaan worden
Belgische defensie heeft plannen die een flinke hap geld ZOUDEN kosten.
Wait and see.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 12:34   #2097
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Belgische defensie heeft plannen die een flinke hap geld ZOUDEN kosten.
Wait and see.

Veel of weinig, het Belgische Defensiebudget gaat gegarandeerd omhoog.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 12:35   #2098
westdiep
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 december 2012
Berichten: 1.397
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Verder zouden die militairen ook niet gesneuveld zijn als ze in hun kazerne's waren gebleven om bier te heisen i.p.v. bier te gaan heisen in Afghanistan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Moet dit een grap voorstellen ?
Geen idee, vertel het ons maar....

Net Afghanistan is een voorbeeld waar effectieve luchtsteun het verschil maakt op het terrain. Je kan discussiëren of we daar moeten zijn of niet, maar dat is niet relevant.

Mijn vraag aan jou is dan ook: Durf jij hier beweren dat we vanaf 2020 tot 2035 nooit een reden gaan hebben om troepen te ontplooien in een ander gebied, nooit humanitaire operaties gaan moeten ondersteunen met militairen?

Dat zou je stelling moeten zijn, populistisch te focussen op de kostprijs en dan het democratisch vingertje opsteken kan iedereen.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 12:47   #2099
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

..

Laatst gewijzigd door Adrian M : 30 augustus 2014 om 12:53.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2014, 12:47   #2100
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Net Afghanistan is een voorbeeld waar effectieve luchtsteun het verschil maakt op het terrain. Je kan discussiëren of we daar moeten zijn of niet, maar dat is niet relevant.
Dit is vooral de kern waar niet op ingegaan wordt, de vraag wordt gewoon ontweken.

Als de militair toch uitgezonden is geworden heeft hij niets aan een politieke stellingname wel -/of geen uitzending, wel -/of geen vervanging F16 als hij zwaar onder vuur ligt. Hij heeft een jet of een Apache/Tiger boven z'n hoofd nodig om hem -/of haar uit de rotzooi helpen geraken.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 30 augustus 2014 om 12:48.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be