Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2024, 08:59   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ja want bacteriën methaan laten produceren is high tech?
Nee hoor. Maar de technologie is er om geen miljoenen jaren te moeten wachten op genoeg gas.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:01   #22
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Nee hoor. Maar de technologie is er om geen miljoenen jaren te moeten wachten op genoeg gas.
Maar methaan vereiste nooit miljoenen jaren.
Wat trouwens een fout model is, de kool is eigenlijk maar duizendtal jaar oud. Begraven Restanten van de zondvloed.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:08   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Maar methaan vereiste nooit miljoenen jaren.
Wat trouwens een fout model is, de kool is eigenlijk maar duizendtal jaar oud. Begraven Restanten van de zondvloed.
Lord Kelvin is herrezen.

Maar, die mensen die uw stadswijk biogas productie gaan uitbaten, welk loon -uitgedrukt in € - wil u die betalen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:11   #24
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.670
Standaard

Zal BIO-gas een goerd alternatief zijn of net niet.

Wat is biogas?
En hoe duurzaam is biogas nou eigenlijk?


De Russen nog rijker maken, zal dat een 'goede' optie zijn???

Het alternatief voor gas uit Rusland zit misschien in... frieten (en biogas)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:13   #25
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Lord Kelvin is herrezen.

Maar, die mensen die uw stadswijk biogas productie gaan uitbaten, welk loon -uitgedrukt in € - wil u die betalen?
Wel, ik zou willen dat iedere woning gewoon volledig zelfvoorzienend wordt in energie. Maar dat is onrealistisch.

Het spreekt voor zich dat de laborant meer verdient dan degene die er maar een darm moet insteken om de dode bacteriën weg te zuigen;

Als je zegt dat ons rioolwater te duur is, wil ik dat best geloven. Maar de mest van de stallen, het gft afval edm omzetten tot biogas kan toch zo duur niet zijn?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 09:24   #26
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zal BIO-gas een goerd alternatief zijn of net niet.

Wat is biogas?
En hoe duurzaam is biogas nou eigenlijk?


De Russen nog rijker maken, zal dat een 'goede' optie zijn???

Het alternatief voor gas uit Rusland zit misschien in... frieten (en biogas)
Top!

Ik neem vooral mee uit de link:
Aardgas kost nu bijna 200 euro, biogas kan je aanmaken voor 80 euro

Maar de huidige energiecrisis en de scherpere klimaatdoelstellingen van de EU bieden nieuwe kansen. Biomethaan moet je volgens Tore Content aan ongeveer 80 euro per MWh kunnen verkopen om financieel gezond te blijven. Maar de prijzen van het aardgas op de groothandelsmarkten schommelen momenteel rond de 200 euro, twee en een half keer zo duur als het biogas. Meer en meer uitbaters overwegen daarom om het gas direct op het net te zetten in plaats van er alleen elektriciteit en warmte mee te maken. Bij Bio Energy in Lommel komt er alvast een nieuwe installatie bij, die het gas direct in de pijpleidingen van gastransporteur Fluxys zal pompen.


en:



In Wallonië zijn er drie installaties die hun gas verkopen als CNG, brandstof voor auto's. . Er is ook één project, Biométhanisation Bois d'Arnelle, dat zijn groen gas rechtstreeks op het aardgasnet zet. Maar voor de rest is er niets. De overige biogasproducenten bewegen voorlopig niet. Logisch: ze krijgen wel subsidies om uit het gas zelf elektriciteit en warmte te maken, maar niet om het (gezuiverde) biogas direct op het bestaande gasnetwerk te zetten.

Het resultaat is ernaar. In ons land is ongeveer 0,003% van al het gas dat Fluvius op zijn netwerk transporteert afkomstig van Belgische biogasinstallaties. In Denemarken is dat al 28%, zegt Meers. Nog werk aan de winkel dus.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 1 april 2024 om 09:25.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 10:04   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Wel, ik zou willen dat iedere woning gewoon volledig zelfvoorzienend wordt in energie. Maar dat is onrealistisch.

Het spreekt voor zich dat de laborant meer verdient dan degene die er maar een darm moet insteken om de dode bacteriën weg te zuigen;

Als je zegt dat ons rioolwater te duur is, wil ik dat best geloven. Maar de mest van de stallen, het gft afval edm omzetten tot biogas kan toch zo duur niet zijn?
Psst, nog steeds geen verloning in euro's uitgedrukt.
Dus, wat mogen uw biogas productie faciliteit aan euro's op de rekening verwachten?

Ik heb tof nieuws voor u. Ik doe het labowerk, maar ook het smerige werk voor die 500m³/dag waterzuivering.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 10:10   #28
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Psst, nog steeds geen verloning in euro's uitgedrukt.
Dus, wat mogen uw biogas productie faciliteit aan euro's op de rekening verwachten?

Ik heb tof nieuws voor u. Ik doe het labowerk, maar ook het smerige werk voor die 500m³/dag waterzuivering.
Ik weet het niet. Een eerlijk loon? Wat dat in euro's is, is moeilijk te zeggen vanuit mijn positie.
Ik weet alleen dat biogas goedkoper dan aardgas is en makkelijk te maken is.
En:
Dat methaan een zwaarder broeikasgas is dan co2; en we dus beter methaan neutraler maken in plaats van ons enkel blind te staren op co2.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 10:18   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ik weet het niet. Een eerlijk loon? Wat dat in euro's is, is moeilijk te zeggen vanuit mijn positie.
Maakt mij niet uit hoe u een getal uit uw neus peutert. Geef me een richtwaarde.

Citaat:
Ik weet alleen dat biogas goedkoper dan aardgas is en makkelijk te maken is.
Doe het dan. Zorg voor fondsen en laat bekwame mensen een installatie bouwen.
Citaat:
En:
Dat methaan een zwaarder broeikasgas is dan co2; en we dus beter methaan neutraler maken in plaats van ons enkel blind te staren op co2.
We kunnen nog veel CO2 in de atmosfeer blazen voor ik me zorgen maak.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 10:42   #30
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maakt mij niet uit hoe u een getal uit uw neus peutert. Geef me een richtwaarde.


Doe het dan. Zorg voor fondsen en laat bekwame mensen een installatie bouwen.

We kunnen nog veel CO2 in de atmosfeer blazen voor ik me zorgen maak.
Ze zouden de arbeiders en bedienden kunnen vergoeden op basis van de winst. En niet afkomen met 2K netto per maand. Dat stimuleert de criminaliteit alleen maar.

Als ik biogas zou maken, kan ik dat enkel voor mezelf he Ik heb echt de kennis en financiën niet om dat grootschalig te doen. Wanneer ik grond koop, zal ik daar wel werk van maken. Ik zou op die grond een significante omzet halen, dus uitbreiding is dan snel mogelijk.
Probleem is, ik zie niet meteen grond waar ik mijn project kan waarmaken.

Ja we kunnen nog veel co2 in de atmosfeer blazen, maar ze pesten ons wel met co2 maatregelen terwijl methaan een veel erger broeikasgas is.
Als ze dat dan kunnen omzetten in biogas en het niet doen, is dat wanbeleid imo.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 11:04   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Ze zouden de arbeiders en bedienden kunnen vergoeden op basis van de winst.
En wie bepaald wat de winst is?
Citaat:
En niet afkomen met 2K netto per maand.
Ik kom met niks af. Ik vraag wat u zou betalen. Tot nu toe wat wat getreuzel en zoeken van omwegen.
Maar
Uw voorstel tot pure winstdeelname verloning is afgeketst.
Het systeem met pure winstdeelname-verloning-is al een keer geprobeerd, de wereld was niet blij met het resultaat.
Winstdeelname als een bonus bovenop de normale verloning is wel een lokkertje.
U mag kiezen.
  • Een all-round technieker met labo-ervaring als werknemer.
  • Of een consultant.
Het verschil is belastingstechnisch, niks meer.

Citaat:
Als ik biogas zou maken, kan ik dat enkel voor mezelf he Ik heb echt de kennis en financiën niet om dat grootschalig te doen.
U kan het wel kleinschalig? Een klein vlammetje boven uw beerput ofzo?

Citaat:
Wanneer ik grond koop, zal ik daar wel werk van maken. Ik zou op die grond een significante omzet halen, dus uitbreiding is dan snel mogelijk.
Probleem is, ik zie niet meteen grond waar ik mijn project kan waarmaken.
In Blegië, vergeet het.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 12:00   #32
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En wie bepaald wat de winst is?


Ik kom met niks af. Ik vraag wat u zou betalen. Tot nu toe wat wat getreuzel en zoeken van omwegen.
Maar
Uw voorstel tot pure winstdeelname verloning is afgeketst.
Het systeem met pure winstdeelname-verloning-is al een keer geprobeerd, de wereld was niet blij met het resultaat.
Winstdeelname als een bonus bovenop de normale verloning is wel een lokkertje.
U mag kiezen.
  • Een all-round technieker met labo-ervaring als werknemer.
  • Of een consultant.
Het verschil is belastingstechnisch, niks meer.


U kan het wel kleinschalig? Een klein vlammetje boven uw beerput ofzo?


In Blegië, vergeet het.
De vraag is niet hoeveel we die mensen moeten betalen, maar of biogas haalbaar is per woonwijk.
Dus dat gas niet meer uit andere landen moet komen, maar lokaal geproduceerd wordt.
Dat kunnen ze doen met hun eigen stoelgang en gft afval.

En ja ik kan dat kleinschalig. Niet door een vlammetje boven de beerput neen.
Ik zou 1 beerput hebben, en 7 IBC containers voor de anaerobische en aerobische filtering. Het gezuiverd water gaat dan nog eens door een serre waar de afloop in de echte riolering beland. Wat resulteert in druppels afvalwater.
Dat is dan blackwater, maar ik ga ook met greywater werken.

Ja in België kan ik wel grond kopen, maar je mag er dan niet op wonen. En waar je dan kan wonen, kan je amper gewassen telen. Het is heel complex allemaal.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 14:14   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
De vraag is niet hoeveel we die mensen moeten betalen, maar of biogas haalbaar is per woonwijk.
Het is wel de basis van onze mierennest samenleving.

En je kan hopen dan je vrijwilligers kan vinden, misschien een paar bevlogen groenen.
Citaat:
Dus dat gas niet meer uit andere landen moet komen, maar lokaal geproduceerd wordt.
Dat kunnen ze doen met hun eigen stoelgang en gft afval.
Als ge weet dat de hoofdmoot nog niet eens kan composteren...

Citaat:
En ja ik kan dat kleinschalig. Niet door een vlammetje boven de beerput neen.
Ik zou 1 beerput hebben, en 7 IBC containers voor de anaerobische en aerobische filtering. Het gezuiverd water gaat dan nog eens door een serre waar de afloop in de echte riolering beland. Wat resulteert in druppels afvalwater.
Dat is dan blackwater, maar ik ga ook met greywater werken.
Ik hou u niet tegen, maar da's geen stadswijk, en ik kan u eigenlijk garanderen dat het effluent niet gaat voldoen aan de normen.

Citaat:
Ja in België kan ik wel grond kopen, maar je mag er dan niet op wonen. En waar je dan kan wonen, kan je amper gewassen telen. Het is heel complex allemaal.
Dat komt ervan, alle rotzooi van de hele wereld willen op te vangen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 14:16   #34
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Top!

Ik neem vooral mee uit de link:
Aardgas kost nu bijna 200 euro, biogas kan je aanmaken voor 80 euro


Maar de huidige energiecrisis en de scherpere klimaatdoelstellingen van de EU bieden nieuwe kansen. Biomethaan moet je volgens Tore Content aan ongeveer 80 euro per MWh kunnen verkopen om financieel gezond te blijven. Maar de prijzen van het aardgas op de groothandelsmarkten schommelen momenteel rond de 200 euro, twee en een half keer zo duur als het biogas. Meer en meer uitbaters overwegen daarom om het gas direct op het net te zetten in plaats van er alleen elektriciteit en warmte mee te maken. Bij Bio Energy in Lommel komt er alvast een nieuwe installatie bij, die het gas direct in de pijpleidingen van gastransporteur Fluxys zal pompen.


en:



In Wallonië zijn er drie installaties die hun gas verkopen als CNG, brandstof voor auto's. . Er is ook één project, Biométhanisation Bois d'Arnelle, dat zijn groen gas rechtstreeks op het aardgasnet zet. Maar voor de rest is er niets. De overige biogasproducenten bewegen voorlopig niet. Logisch: ze krijgen wel subsidies om uit het gas zelf elektriciteit en warmte te maken, maar niet om het (gezuiverde) biogas direct op het bestaande gasnetwerk te zetten.

Het resultaat is ernaar. In ons land is ongeveer 0,003% van al het gas dat Fluvius op zijn netwerk transporteert afkomstig van Belgische biogasinstallaties. In Denemarken is dat al 28%, zegt Meers. Nog werk aan de winkel dus.
Dat viel mij ook op
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 april 2024 om 14:17.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 20:16   #35
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Ver ga je niet geraken.

Een gezin van 4 'produceert' per dag, zo'n 0,6 kg kak (150 g/dag per persoon) of 220 kg kak per jaar.

Met een biogaspotentieel van 0,4 m³/kg komt dit neer op 88 m³ biogas ofwel (aan 20 MJ/m³) 1,75 GJ.

Omgerekend naar kWh geeft dit zo'n 490 kWh/jaar aan energie in biogas.

Een gemiddelde gezin verbruikt 17000 kWh/jaar aan aardgas (incl. verwarming) dus je kan amper een paar procent (welgeteld 3%) van het aardgasverbruik compenseren.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 03:54   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.541
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We hebben natuurlijk de snel wegebbende boerderijen die dieren als basis hebben.

Dat produceert een hoop meer kak.

Awel Cufi. Ik zie een glorieuze toekomst voor een hoop kiesvee. Kakschoffelaars om uw biogas-installaties te bevoorraden. En ze mogen dat doen in ruil voor hun uitkering.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 08:57   #37
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ver ga je niet geraken.

Een gezin van 4 'produceert' per dag, zo'n 0,6 kg kak (150 g/dag per persoon) of 220 kg kak per jaar.

Met een biogaspotentieel van 0,4 m³/kg komt dit neer op 88 m³ biogas ofwel (aan 20 MJ/m³) 1,75 GJ.

Omgerekend naar kWh geeft dit zo'n 490 kWh/jaar aan energie in biogas.

Een gemiddelde gezin verbruikt 17000 kWh/jaar aan aardgas (incl. verwarming) dus je kan amper een paar procent (welgeteld 3%) van het aardgasverbruik compenseren.
Maar je vergeet de GFT mee te rekenen, veedieren, ...
9 silo's van 30000L zouden 1 woonwijk dagelijks aan biogas kunnen voorzien.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 08:58   #38
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We hebben natuurlijk de snel wegebbende boerderijen die dieren als basis hebben.

Dat produceert een hoop meer kak.

Awel Cufi. Ik zie een glorieuze toekomst voor een hoop kiesvee. Kakschoffelaars om uw biogas-installaties te bevoorraden. En ze mogen dat doen in ruil voor hun uitkering.
De bedoeling is dan wel dat het leuke jobs zou creëeren die nuttig voor het milieu en klimaat zijn.
Niet om mensen te chanteren met hun uitkering iets te doen wat ze niet willen doen.
Laten we dringend afstappen van het denkpatroon van deze generatie "politici".
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 09:13   #39
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Volgens mij kunnen wij als samenleving beter innnoveren op meer alternatieve energiebronnen, die ons gratis gegeven zijn.

GFT afval + compost als vergister en je hebt biogas.
Stoelgang anaerobisch filteren = biogas

Ons land verwerkt de stoelgang van circa 11 miljoen burgers, volgens een berekening van chatGPT zou dit dagelijks bijna 14 miljoen kuub biogas kunnen voorzien.
We moeten die stoelgang hoe dan ook toch anaerobisch en araebosich filteren alvorens we dat in de zee lozen. Waarom niet tijdens de eerste filtering het bio gas opvangen?

Ik weet dat er al enkele bio gas centrals in ons land zijn, maar als we zo'n mini centrale zouden voorzien per woonwijk? En dan pas de stoelgang doorsturen voor araebosische filtering via de riolering?

Iets in mij zegt dat het kan, maar omdat ze er te weinig op kunnen verdienen, er voldoende excuusjes zijn om de echte overstap tegen te houden.
Ik heb ooit de cijfers van zo'n vergistingsinstallatie eens van dichtbij bekeken.

En ik vrees dat u er een beetje te vlot overheen gaat.

Ten eerste; je kan kakken wat je wil; de kak moet nog altijd bij de installatie geraken.
Dan: zoek eens op hoeveel afvalwater zo'n installatie produceert en wat je daar mee wil doen.
Bekijk de riscio's van zo'n installatie eens. Worst case scenario: zo spel ontploft. Geen leuke berekening hoor.
En geen stank? Dream on.

En dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar punten.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2024, 09:16   #40
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.037
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb ooit de cijfers van zo'n vergistingsinstallatie eens van dichtbij bekeken.

En ik vrees dat u er een beetje te vlot overheen gaat.

Ten eerste; je kan kakken wat je wil; de kak moet nog altijd bij de installatie geraken.
Dan: zoek eens op hoeveel afvalwater zo'n installatie produceert en wat je daar mee wil doen.
Bekijk de riscio's van zo'n installatie eens. Worst case scenario: zo spel ontploft. Geen leuke berekening hoor.
En geen stank? Dream on.

En dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar punten.
Het afval loos je gewoon in de zee zoals ze nu doen?
Het enige verschil is dan dat je tijdens dat proces de methaan oogst en niet in de atsmofeer laat ontsnappen?
(let wel, als je biogas zou oogsten uit stoelgang van mensen he)

Natuurlijk is er stank, maar minder. Want als je de methaan laat ontsnappen en niet opvangt geeft dat meer geurhinder.

Beter is het ook per individuele woning te voorzien, waar het kan tenminsten:



Als je het goed doet heb je geen stank, maar wel biogas en amper afvalwater. Want uw greywater wordt blackwater en zelfs uw blackwater kan (na behandeling) terug door een serre met planten gaan waarna je veel minder afvalwater hebt dat naar de straatriool gaat. Die behandeling doet de natuur voor u. Je moet het gewoon zijn tijd geven en zien dat alles goed geinstalleerd is.
Het is toch logisch dat water van dit proces minder hard stinkt dan afvalwater diens methaan vrij in de atmosfeer kan ontsnappen.

(uw serre moet dan wel een fundering hebben met aansluiting op de straatriool he lol en best geen eetbare gewassen Het is louter ter zuivering van uw water)
Na de sceptische put van op de foto, installeert ge zoiets voor het naar uw serre gaat:


https://www.youtube.com/watch?v=f-sRcVkZ9yg
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 2 april 2024 om 09:38.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be