Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2010, 22:01   #21
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Eerst proberen denken?
Laat maar, je zou 't niet begrijpen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 00:54   #22
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ach zo? Ik kwam ze nog niet tegen.
Tsj�*, iemand die in goden en bijgoden en hemel en hel gelooft kan ook in gedachtenpolitie geloven.
Alles wat jij niet tegen kwam bestaat niet ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 11:34   #23
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het kan zijn dat u gelijk heeft. Maar zijn de pogingen om van de wereld een vrije en open samenleving te maken dan wel gelukt? Zijn die pogingen niet eerder een dekmantel voor de rijken en machthebbers die een verdeel en heers politiek voeren ten koste van het werkvolk en de kleine zelfstandige?
Een open samenleving is een samenleving waar informatie vrij kan circuleren zonder te worden gecensureerd. Ik denk niet dat rijken en machtigen daar zo'n grote voorstanders van zijn. Iedereen die ijvert naar heerschappij zal pogen om informatie en media onder zijn controle te houden. De Katholieke kerk heeft dit heel lang gepoogd en bepaalt hoe die teksten in het evangelie moest worden gelezen en geïnterpreteerd. En hetzelfde gebeurt nu met de Koran die 'heilige' teksten zijn door een kritische bril onmogelijk als goed te interpreteren.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 12:09   #24
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Een open samenleving is een samenleving waar informatie vrij kan circuleren zonder te worden gecensureerd. Ik denk niet dat rijken en machtigen daar zo'n grote voorstanders van zijn. Iedereen die ijvert naar heerschappij zal pogen om informatie en media onder zijn controle te houden. De Katholieke kerk heeft dit heel lang gepoogd en bepaalt hoe die teksten in het evangelie moest worden gelezen en geïnterpreteerd. En hetzelfde gebeurt nu met de Koran die 'heilige' teksten zijn door een kritische bril onmogelijk als goed te interpreteren.
De informatie die in het Westen vrij circuleert gaat over de oppervlakkige zaken en meningen en veronderstellingen. Probeert u maar eens informatie van een overleg van de ministers of van de bestuursvergadering van banken en andere bedrijven te pakken te krijgen of van de honderden rapporten die ambtenaren voor de overheid schrijven voor Binnenlandse en Buitenlandse zaken. En over de misdaad gaat het OM, de rechtbank, het gerechtshof, de hoge raad. Ze vertellen alleen wat ze kwijt willen. Zelfs de raad van journalistiek doet flink aan zelfcensuur. Hoeveel is achtergehouden over de oorlogen in Vietnam, Servië, Irak, Afghanistan en nu Pakistan? Wat weten wij van de politieke moorden en het toedekken van de feiten omdat de USSR iets weet van de moorden van de CIA c.q. de VS en omgekeerd? Uw open en vrije samenleving bestaat alleen op het laagste niveau, waaraan ook een altijd groeiende onderwereld en een drugsmaffia zich onttrekt.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 12:27   #25
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De informatie die in het Westen vrij circuleert gaat over de oppervlakkige zaken en meningen en veronderstellingen. Probeert u maar eens informatie van een overleg van de ministers of van de bestuursvergadering van banken en andere bedrijven te pakken te krijgen of van de honderden rapporten die ambtenaren voor de overheid schrijven voor Binnenlandse en Buitenlandse zaken. En over de misdaad gaat het OM, de rechtbank, het gerechtshof, de hoge raad. Ze vertellen alleen wat ze kwijt willen. Zelfs de raad van journalistiek doet flink aan zelfcensuur. Hoeveel is achtergehouden over de oorlogen in Vietnam, Servië, Irak, Afghanistan en nu Pakistan? Wat weten wij van de politieke moorden en het toedekken van de feiten omdat de USSR iets weet van de moorden van de CIA c.q. de VS en omgekeerd? Uw open en vrije samenleving bestaat alleen op het laagste niveau, waaraan ook een altijd groeiende onderwereld en een drugsmaffia zich onttrekt.
U moet een onderscheid maken tussen publieke informatie en confidentiële informatie. De besprekingen die je voert met uw advocaat en notaris zijn vertrouwelijk alsook de kerkelijke biecht en alles wat betreft lopende operaties van landsverdediging en politionele onderzoek. Maar kritiek op 'heilige' teksten of op wetenschappelijke theorieën behoort niet tot die categorie.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 12:28   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Het probleem met negationisme is dat het niet erkend wordt als een gedachte, maar als een feit met de nodige objectieve bewijzen er achter. En zodoende wordt het niet als een gedachtenwet beschouwd.
En dan nog. Als ik een boek wil publiceren waarin ik stel dat Napoleon een dubbelganger had, dan moet ik daartoe de vrijheid hebben. Negationisme of revisionisme bestraffen, blijft een inbreuk op de vrijemeningsuiting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 12:45   #27
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Alles wat jij niet tegen kwam bestaat niet ?
Ik heb meer nodig dan posts op een forum om het bestaan van iets te aanvaarden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 12:47   #28
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dan nog. Als ik een boek wil publiceren waarin ik stel dat Napoleon een dubbelganger had, dan moet ik daartoe de vrijheid hebben. Negationisme of revisionisme bestraffen, blijft een inbreuk op de vrijemeningsuiting.
Als uw boek fictie is, is men volledig vrij, als men het als een historisch relaas presenteert zonder gefundeerde bewijsvoering mag men zich aan heel wat kritiek van historici verwachten. Die wet op het negationisme vind ik een anomalie en ik hoop dat dit een uitzondering blijft.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 12:57   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Als uw boek fictie is, is men volledig vrij, als men het als een historisch relaas presenteert zonder gefundeerde bewijsvoering mag men zich aan heel wat kritiek van historici verwachten. Die wet op het negationisme vind ik een anomalie en ik hoop dat dit een uitzondering blijft.
Inderdaad, daarom ook moet men meningen vrij laten. Dan kunnen anderen daarop reageren. Als je echter het uiten, verspreiden, op schrift stellen van een bepaalde visie verbiedt, wordt het onmogelijk om daarover nog in discussie te treden. Door de wettelijke beperkingen is er immers maar een éénrichtingsverkeer mogelijk. Hierdoor gaan mensen zich ook vragen stellen. Waarom is het zo nodig dat het uiten van die bepaalde mening strafbaar wordt gesteld? Moet er soms iets verborgen worden? Dat creëert een sfeer van verdachtmakingen, van complottheorieën, van veel veronderstellingen... Kortom, de objectiviteit is er geenszins mee gebaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 13:31   #30
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, daarom ook moet men meningen vrij laten. Dan kunnen anderen daarop reageren. Als je echter het uiten, verspreiden, op schrift stellen van een bepaalde visie verbiedt, wordt het onmogelijk om daarover nog in discussie te treden. Door de wettelijke beperkingen is er immers maar een éénrichtingsverkeer mogelijk. Hierdoor gaan mensen zich ook vragen stellen. Waarom is het zo nodig dat het uiten van die bepaalde mening strafbaar wordt gesteld? Moet er soms iets verborgen worden? Dat creëert een sfeer van verdachtmakingen, van complottheorieën, van veel veronderstellingen... Kortom, de objectiviteit is er geenszins mee gebaat.
Om die reden is het beste antwoord op:VN akkoord met resolutie tegen godslastering
Citaat:
Islamitische landen hebben een resolutie door de VN-mensenrechtenraad gedrukt waarin wordt aangedrongen op een wereldwijd verbod op publiekelijke godslastering. De resolutie was een initiatief van de Organisatie van de Islamitische Conferentie
Is dit:Het verbod op godslastering kan uit het strafrecht.
Citaat:
Het punt is: zij die artikel 147 willen schrappen, hebben het gelijk aan hun zijde. God kan niet beledigd worden en gelovigen moeten tegen een stootje kunnen, dan is de kwajongenslol om hen te beledigen er gauw af.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 13:44   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dit is inderdaad een specifiek Nederlands probleem, daar bij ons de grondwet dit niet vermeldt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 14:57   #32
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
U moet een onderscheid maken tussen publieke informatie en confidentiële informatie. De besprekingen die je voert met uw advocaat en notaris zijn vertrouwelijk alsook de kerkelijke biecht en alles wat betreft lopende operaties van landsverdediging en politionele onderzoek. Maar kritiek op 'heilige' teksten of op wetenschappelijke theorieën behoort niet tot die categorie.
Inderdaad, er is onderscheid tussen publieke en confidentiële informatie. Maar wie bepaalt waar de grens ligt als het confidentiële informatie betreft met een publieke relevantie? Dat zijn toch degenen die de macht hebben en die plannen maken die voor het publiek verborgen zijn. Geheimhouding is een vast kenmerk van politiek en handel. Wat is de waarde van vrijheid van spreken zonder kennis van zaken? U mag publiceren over Napoleon en andere oude koeien.

Laatst gewijzigd door Piero : 6 november 2010 om 14:58.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:07   #33
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
EddyBal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2010
Locatie: WILRIJK
Berichten: 10.594
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexandr Borodin Bekijk bericht
volledig mee akkoord
3
__________________
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:22   #34
Ninelle
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2010
Berichten: 540
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ach zo? Ik kwam ze nog niet tegen.
Tsj�*, iemand die in goden en bijgoden en hemel en hel gelooft kan ook in gedachtenpolitie geloven.
Nog nooit van het CGKR gehoord?
Ninelle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:22   #35
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Inderdaad, er is onderscheid tussen publieke en confidentiële informatie. Maar wie bepaalt waar de grens ligt als het confidentiële informatie betreft met een publieke relevantie? Dat zijn toch degenen die de macht hebben en die plannen maken die voor het publiek verborgen zijn. Geheimhouding is een vast kenmerk van politiek en handel. Wat is de waarde van vrijheid van spreken zonder kennis van zaken? U mag publiceren over Napoleon en andere oude koeien.
De grens tussen vertrouwelijke en publieke informatie is wettelijk strikt bepaald. Dat militaire strategieën vertrouwelijk zijn is om te verhinderen dat de vijand daar kennis van neemt hetzelfde met gerechtelijk onderzoek. Dit is iets heel anders dan b.v. de regering of een firma cijfers achterhoud dat hen kan bezwaren, dat noemt men misleiding en kan eventueel gerechtelijk vervolgd worden.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 23:36   #36
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ach zo? Ik kwam ze nog niet tegen.
Tsj�*, iemand die in goden en bijgoden en hemel en hel gelooft kan ook in gedachtenpolitie geloven.
Ben je voor zo'n wet?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 08:01   #37
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

De gedachten zijn vrij ook al gaat het om angst. Angst kan niet verboden worden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 08:08   #38
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dan nog. Als ik een boek wil publiceren waarin ik stel dat Napoleon een dubbelganger had, dan moet ik daartoe de vrijheid hebben. Negationisme of revisionisme bestraffen, blijft een inbreuk op de vrijemeningsuiting.
akkoord. Zwarte lijsten met boeken zijn een inbreuk op de waarden waarvoor Europa zegt te staan. Maar wat met het verspreiden van haat via de massamedia? voorbeeld: Milles Colinnes (en heel wat minder bekenden in Latijns America bijvoorbeeld). Mag de pers racisme verspreiden door een spreekbuis te zijn voor racistische meningen of bewuste leugens? Zijn er grenzen aan de vrije meningsuiting en welke zijn dat dan? Geen gemakkelijk thema.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 08:25   #39
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is inderdaad een specifiek Nederlands probleem, daar bij ons de grondwet dit niet vermeldt.
Belgie kent geen verbod op godslastering inderdaad.

Maar wat met de landen die het wèl kennen zoals Nederland, en met die VN resolutie?

Volgens christenen is Jezus = god, volgens islam is Jezus = profeetje (zelfs geen grote want Mohammed was de grootste).

Als men het mij vraagt zou ik denken dat islam op dit ogenblik de Nederlandse wet op godslastering al lang overschrijdt. Maar tja, niemand vraagt het mij.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 08:42   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Belgie kent geen verbod op godslastering inderdaad.

Maar wat met de landen die het wèl kennen zoals Nederland, en met die VN resolutie?

Volgens christenen is Jezus = god, volgens islam is Jezus = profeetje (zelfs geen grote want Mohammed was de grootste).

Als men het mij vraagt zou ik denken dat islam op dit ogenblik de Nederlandse wet op godslastering al lang overschrijdt. Maar tja, niemand vraagt het mij.
en wat is Mohamed volgens de Christenen? Wie zijn dan de grotere Godslasteraars uw 'logica' volgen willend. Jij weet dat je liegt hé?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be