Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2009, 21:03   #1
anusfluisteraar
 
Berichten: n/a
Standaard met de fiets naar school!

Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen? Soms zie ik wel heel erg jonge kinderen (6 jaar) op weg naar school met hun fietske... Is dit verantwoord of hebben we hier te maken met ouders die hun kinderen aan vermijdbaar gevaar bloot stellen?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 22:49   #2
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

6.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 22:55   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

6 jaar, inderdaad.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 15:44   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

De meeste studies spreken zich uit ten vroegste vanaf 10 jaar, zelfs vanaf 14 jaar.
Veel hangt van de afstand af, ttz betreffende het aanhouden van de concentratie, vanaf 14 jaar zou die concentratievaardigheid pas volledig ontwikkeld zijn.

Ik citeer willekeurig:
Citaat:
http://www.zuerichfamilie.ch/N102262...atschlage.html
Mit dem Fahrrad zur Schule - gute Ratschläge

Erst im Alter von 14 Jahren sind Kinder imstande, sich mit dem Fahrrad im Strassenverkehr richtig zu verhalten. Die Unfallquote der jüngeren Kinder ist im Vergleich höher.

Die Konzentration

Ein Kind unter 10 Jahren ist mit der Bewältigung des Verkehrs oft überfordert. Ein Kind im Alter von 8 Jahren vermag sich nur über kurze Distanzen auf den Schulweg zu konzentrieren. Die volle Konzentrationskapazität ist bei einem Kind erst ab 14 Jahren voll entwickelt.

Die motorischen Fähigkeiten

Um das Rad gut beherrschen zu können, muss die Motorik gut ausgebildet sein. Dies ist ungefähr im Alter zwischen 9 und 10 Jahren der Fall. Vor diesem Alter sind die Kinder nicht Reif genug und können sich im Verkehr nicht genügend konzentrieren.
Vroeger (´60-´70) was het meestal vanaf de middelbare school (11-12 jaar), blijkt nu nog te zijn:
Citaat:
http://www.hdp.be/nl/kinderbijslagfo...ool_15_minuten
Veilig op de weg met de fiets

Volgens de statistieken van de FOD Economie* werden in 2004 2.303 fietsers of passagiers op de fiets van 0 tot 17 jaar het slachtoffer van een verkeersongeval. Zelfs al hebben deze statistieken niet enkel betrekking op het traject van thuis naar school, ze zijn typerend voor het gevaar waaraan men wordt blootgesteld. In de geanalyseerde steekproef van HDP bleek bovendien dat 75% van de kinderen die met de fiets naar school gaan, geen beschermende helm draagt en dat 66% geen fluorescerende vest draagt.

* Verkeersongevallen op de openbare weg met doden en gewonden, FOD Economie, Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie

Alleen of met begeleiding naar school?

Wie brengt de kinderen naar school? In iets meer dan een derde van de gevallen (36,6%) is dat de moeder. Een derde van de kinderen gaat alleen en de overige kinderen worden gebracht door de grootouders, de vader… of afwisselend door verschillende personen.

Op de vraag ‘Vanaf welke leeftijd kan een kind volgens u alleen naar school gaan?’, bleek de minimumleeftijd 12 jaar te zijn. Ouden geven hun kinderen blijkbaar iets meer zelfstandigheid bij overgang naar het secundair onderwijs.

50% van de ouders vermeldt 12 jaar als minimumleeftijd waarop hun kind alleen het openbaar vervoer mag gebruiken.
Om alleen met de fiets te gaan, vindt 23,5% dat dit vanaf 10 jaar kan, en 37% vanaf 12 jaar. Bijna 12% van de ouders zou hun kind alleen te voet naar school laten gaan vanaf 8 jaar, 25% vanaf 10 jaar en 24% vanaf 12 jaar.

In de geanalyseerde steekproef zien we dat 82% van de kinderen die alleen naar school gaan 12 jaar of ouder zijn.

Bij kinderen onder de 14 jaar zouden de fietsongevallen naar/terug van school vergelijkingswijze hoger uitvallen

Citaat:
Erst im Alter von 14 Jahren sind Kinder imstande, sich mit dem Fahrrad im Strassenverkehr richtig zu verhalten. Die Unfallquote der jüngeren Kinder ist im Vergleich höher.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 oktober 2009 om 15:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 15:48   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anusfluisteraar Bekijk bericht
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen? Soms zie ik wel heel erg jonge kinderen (6 jaar) op weg naar school met hun fietske... Is dit verantwoord of hebben we hier te maken met ouders die hun kinderen aan vermijdbaar gevaar bloot stellen?
Dit hangt van veel factoren af.

Hier kan men zelfs kleuters alleen met de fiets laten rijden, daar ze via wegen rijden waar geen auto's kunnen komen.
Op andere plaatsen is het gewoon steeds onverantwoord om er een fiets te laten rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:02   #6
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Het hangt inderdaad van de situatie af, maar mensen die 14 jaar als een leeftijd benoemen zijn slachtoffers van de valhelmcultuur.

Niet komen zagen wanneer jullie kindjes niks met hun handen kunnen en volkomen onzelfstandig zijn. Ik weet dat de kinderen er enkel zijn voor mentale rukpartijen die ook gekend staan als "kinderwens", maar daarom moeten jullie hun levens niet verpesten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:25   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

55 lijkt mij de goeie leeftijd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:49   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dit hangt van veel factoren af.

Hier kan men zelfs kleuters alleen met de fiets laten rijden, daar ze via wegen rijden waar geen auto's kunnen komen.
Op andere plaatsen is het gewoon steeds onverantwoord om er een fiets te laten rijden.
Inderdaad, ik heb hier ergens een baantje en geen haar op mijn kop dat daar aan denkt om daar zelf als volwasene met relatief veel fietservaring over te gaan rijden, pure zelfmoord.

Maar het traject dat wij moesten doen naar school was juist op 2 plaatsen echt gevaarlijk, nu ja ge moet overal oppassen natuurlijk toch de lagere school deden we met de bus, maar het traject dat we te voet moesten doen was ook niet zonder gevaar.

in elk geval uw kinderen blootstellen aan 0 gevaar is ook niet goed, eens goe op hun bek vallen is soms zelf gezond, ik heb ook moeten leren dat plastieke zakskes aan uw stuur hangen niet zonder gevaar is . of dat broltech van materiaal potentieel gevaar inhoud, (kan ook aan mijn plotse acceleratie gelegen hebben... ) toch nog niet teveel mensen tegengekomen die gewoon een kanwiel scheeftrokken op hun achterwiel. waardoor stopkracht in zwaartekracht werd omgezet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:51   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Het hangt inderdaad van de situatie af, maar mensen die 14 jaar als een leeftijd benoemen zijn slachtoffers van de valhelmcultuur.

Niet komen zagen wanneer jullie kindjes niks met hun handen kunnen en volkomen onzelfstandig zijn. Ik weet dat de kinderen er enkel zijn voor mentale rukpartijen die ook gekend staan als "kinderwens", maar daarom moeten jullie hun levens niet verpesten.
Yep, eene die op zijn 14 maar met zijn veloke naar school mag, dat komt nooit meer goed !

Hebben geen stuurvaardigheid, geen verkeersinzicht enz...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 16:59   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anusfluisteraar Bekijk bericht
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen? Soms zie ik wel heel erg jonge kinderen (6 jaar) op weg naar school met hun fietske... Is dit verantwoord of hebben we hier te maken met ouders die hun kinderen aan vermijdbaar gevaar bloot stellen?
verantwoord en bewust in het verkeer 12 volgens mij
als je een veilige rustige binnenweg of afgezoomd fietspad hebt 6
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 17:30   #11
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Dat hangt toch af van kind tot kind en van woonplaats t.o.v. de schoollocatie. Als je kind in een rurale omgeving woont en via een rustig landweggetje zijn school kan bereiken of zo is 6 jaar misschien oud genoeg, als je daarentegen langs een drukke baan woont of in een verkeersdrukke stad en de school ligt veel verder en ook in een drukke buurt, dan is misschien 12 jaar zelfs te jong. Moest ik een kind hebben en in mijn woonbuurt t.o.v. scholen in de buurt, zou ik aan mijn kind het fiat geven op 10 jaar, denk ik. Maar je moet er ook rekening mee houden of je kind matuur genoeg is om de verkeerssituatie aan te kunnen. En dat is individueel te bepalen.

Ik las overigens in DM Magazine afgelopen weekend in een column dat in de Verenigde Staten slechts 13 % van de kinderen tussen 10 en 14 jaar nu nog alleen van z'n ouders met de fiets naar school mag gaan. Dit zou niet in de eerste plaats te maken hebben met angst op verkeersonveiligheid, maar wel met de angst op ontvoeringen / aanrandingen onderweg. Wat natuurlijk compleet irrelevant is, want de kans om ontvoerd te worden door onbekenden is 100 maal kleiner (!) dan doodgereden te worden wanneer men naar school fietst. Dit zegt natuurlijk weer veel over hoe paranoïde die Amerikaanse samenleving wel is geworden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 18:08   #12
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anusfluisteraar Bekijk bericht
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen?
Dat hangt er sterk van af waar en ook van het kind.

In de steden zou ik wat langer met de kinderen meerijden, op het platteland kan je ze al vroeger alleen laten rijden.

Ik ging vanaf het lagere met de fiets naar school.
Het was een stad, maar de route was over het algemeen vrij rustig behalve op de kruising van een drukke invalsweg.

De eerste paar maand reed ik mee met een oudere scholier, maar daarna reed ik alleen (6,5 jaar).
Dat was in die tijd heel gewoon (jaren 70).
Zo goed als geen klasgenootjes werden gebracht.

Nu is het verkeer wat drukker en zou ik zeggen
- veilige route 6-8 jaar
- onveilige route 8-10 jaar.

Indien mogelijk probeer zo vroeg mogelijk je kinderen te laten fietsen en fiets met hen mee tot je zelf beslist dat ze het aankunnen.
Dit zal van kind tot kind verschillen.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 19:37   #13
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Ik fietste nooit naar school tot ik naar de middelbare ging, want de basisschool lag op loopafstand. Kinderen die naar de middelbare gaan niet alleen laten fietsen is onzin, ze moeten het ooit leren, net als hun eigen brood smeren.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 20:48   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Ik vraag me af wat endeldarmmasseerder van dit topic zou denken...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 07:53   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik vraag me af wat endeldarmmasseerder van dit topic zou denken...
Hebben we hier nu al een endeldarmmasseerder ook ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 18:20   #16
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

dit stadskind ging alleen naar't school met de tram toen ie zes was.

En zie wat er van geworden is
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 08:33   #17
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Als het kindje elke dag met de auto naar school is gebracht en dan plotseling alleen naar school moet fietsen is elke leeftijd een gevaar.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 17:28   #18
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Onze kinderen gaan vanaf de middelbare school zelfstandig met de fiets naar school.
Al vanaf hun 6 jaar ongeveer rijden ze wel onder begeleiding met de fiets, maar naar ons aanvoelen en inschatten waren ze toch pas vanaf hun 11 - 12 jaar rijp genoeg om alleen te rijden.
Het is zeker zo dat het beter is voor het verkeersinzicht als ze zich sneller in het verkeer mogen begeven: jong geleerd is oud gedaan en oefening baart kunst, maar je moet er toch rijp voor zijn: ttz: een situatie goed kunnen inschatten.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2009, 21:56   #19
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik volg hier de meerderheid. Het is niet onverantwoord om op jonge leeftijd naar school te fietsen, hoogstens zou begeleiding aan te raden zijn. Maar het is net door actieve deelname aan het verkeer dat je een verantwoordelijke verkeersdeelnemer, i.c. fietser wordt.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 00:47   #20
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

11
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be