Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2010, 01:02   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
steek godverdomme toch geluidsisolerend glas, zet er een rolluik nog eens voor, isoleer uw muren met nog een extra laag en je gaat al 50db kwijt zijn van dat lawaai.
er is een groot verschil tussen thermische isolatie en akoestische.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 01:05   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik dact dat dit te maken had met de massa van het lood, maar enfin, dus het absorbeert de lage frequenties. In de veronderstelling toch dat uw laagje een bepaalde dikte heeft ?
Idd ..hoe dikker hoe beter.
Maar hoe dik het dan wel moet zijn daar moet ik u het antwoord ook verschuldigd in blijven?
Zo dik mogelijk natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 23:05   #23
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
steek godverdomme toch geluidsisolerend glas, zet er een rolluik nog eens voor, isoleer uw muren met nog een extra laag en je gaat al 50db kwijt zijn van dat lawaai.
Helpt maar in beperkte mate.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 23:29   #24
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Helpt maar in beperkte mate.
IK woon hier onder een kerktoren, die klokken krijgen mij dus niet uit mijn bed, dankzij dat geluidsisolerend glas; En ik heb ze nog niet gemeten, maar ze naderen zeker de 100db
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 19:46   #25
vesivius
Partijlid
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
Standaard

Weer zo een discussie waar men de andere de schuld geeft, de andere maken teveel lawaai enz. Zou men eens niet de schuld bij zichzelf gaan zoeken, waarom slaapt u slecht, hoe leeft u enz? Waarom slaapt de ene mens door alle "hinderlijke" geluiden heen en de andere niet? Dat te sterk geluid het gehoor kan schaden daar ben in volledig mee akkoord, maar dat men ziek wordt van (normaal) omgevingsgeluid dat ligt aan de persoon zelf.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 20:51   #26
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Weer zo een discussie waar men de andere de schuld geeft, de andere maken teveel lawaai enz.
You're missing the point.

Het gaat hier niet over andere de schuld geven, maar over 'wat kunnen we er aan doen'.

We maken allemaal lawaai met onze auto.
Dan is het ook maar logisch dat we met z'n allen betalen om die schade zo minimaal mogelijk te maken.

En dat kan door gebruik te maken van fluisterasfalt of beter, geluidsmuren, aarden wallen (die ook nog eens goed zijn voor de veiligheid), ...

Maar ook individueel kunnen we er iets aan doen.
Wanneer ik een Remus onder m'n auto plooi ben ik niet goed bezig.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 1 februari 2010 om 20:53.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 21:17   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Men mag ook de vrachtwagens en andere motorvoertuigen niet uit het oog verliezen.

Een zware vrachtwagen aan 90 kmh maakt ca. zoveel "snelweglawaai" als 5 personenwagens aan 120 kmh. (heb ik ooit eens uitgerekend)
Aan gelijke snelheid xx % meer..., niet uitgerekend

edit: het komt erop neer dat al de andere voertuigen - naast de auto - zelfs meer lawaai maken op zich, op basis van de geschatte voertuigkilometers:
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...tand/index.jsp 2e tabel

Afgelegde afstanden per type voertuig (in miljard voertuigen-km) 2008
België, Totaal 97,77
- motorrijwielen 1,32
- personenwagens (a) 75,70
- autobussen en autocars 0,84
- vrachtwagens en trekkers (b) 19,92

De cijfers hebben betrekking op Belgische en op buitenlandse voertuigen. De schattingen gebeuren volgens de GcLR-methode (de meest waarschijnlijke raming).
(a) Inbegrepen taxi's, ziekenwagens en dergelijke.
(b) Inbegrepen bestelwagens en speciale voertuigen.
EU : http://ec.europa.eu/environment/noise/activities.htm
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2010 om 21:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2010, 21:56   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

vervolg,
Wat kunnen we er individueel aan doen..., minder auto rijden ?
(mijn grasmaaier is altijd al electrisch, E-auto volgt in x-jaar...)

Interessante links:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsscherm
dB-vermindering grafisch weergegeven naargelang de hoogte van het geluidsscherm (vb. spoorlijn).

http://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenl%C3%A4rm
http://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4rmschutzwand
Citaat:
http://sciencev1.orf.at/science/news/149275
Bis zu doppelt so gute Schallminderung

Die Unterschiede lassen sich etwa an einem 400 Meter von der Autobahn entfernt gelegenen Ort zeigen, der etwa 200 Meter höher liegt als die Fahrbahn - etwa an einem Berghang. Hier bewirkt eine fünf Meter hohe, gerade Lärmschutzwand eine Schallpegelminimierung von zehn bis 15 dB.

Die gekrümmte Wand vermindert den Schallpegel dagegen um mehr als 20 dB. Dabei gilt als Faustregel, dass eine Absenkung um zehn dB eine subjektive Halbierung des Lärms bedeutet.
Als het geld geen rol speelt <> als het daar echt nodig is:
Kromme geluidswanden kunnen méér als 20 dB geluidsvermindering geven;
-10 dB is subjectief al een halvering.


__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2010 om 22:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 00:45   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

ik dacht dat die schermen voor de regen was??

nu voor mijzelf weet ik dat het dubbel glas vervangen door geluidsisolerend glas, fantastisch veel verschil maakt. Uw muren isoleren, en uw dak isoleren is goed voor de warmte, maar scheelt zeker nog extra lawaai.

Vroeger konden de klokken mij wakker krijgen, nu kunnen ze dat niet meer.
Dus als ik een raad kan geven, ipv al die geluidsschermen, isoleer eens allemaal jullie slaapkamer met superisoleren geluidswerend glas, en je zult genieten van die stilte. Inderdaad 10db is halvering.
Maar 40db, is een storend lawaai van 90db dempen naar achtergrondlawaai.

http://www.soliver.be/architecture/g...isolerend.html

Laatst gewijzigd door brother paul : 2 februari 2010 om 00:49.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:00   #30
vesivius
Partijlid
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
You're missing the point.

Het gaat hier niet over andere de schuld geven, maar over 'wat kunnen we er aan doen'.

We maken allemaal lawaai met onze auto.
Dan is het ook maar logisch dat we met z'n allen betalen om die schade zo minimaal mogelijk te maken.

En dat kan door gebruik te maken van fluisterasfalt of beter, geluidsmuren, aarden wallen (die ook nog eens goed zijn voor de veiligheid), ...

Maar ook individueel kunnen we er iets aan doen.
Wanneer ik een Remus onder m'n auto plooi ben ik niet goed bezig.
Het gaat erover dat de gemeenschap moet opdraaien voor de kosten wanneer U niet goed kunt slapen
Geluiden tot 80 dbA zouden niemand mogen hinderen en er moeten dan ook geen maatregelen genomen worden.
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:34   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.139
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Het gaat erover dat de gemeenschap moet opdraaien voor de kosten wanneer U niet goed kunt slapen
Geluiden tot 80 dbA zouden niemand mogen hinderen en er moeten dan ook geen maatregelen genomen worden.
persoonlijk denk ik, als je nu een model maakt waar een ambtenaar een dBmeter registratie doet gedurende 1 dag, en deze gegevens constateert dat je regelmatig 85dB lawaai hebt voor uw raam buiten.
Dat je een aanvraag mag doen bvb voor gratis vervangen van uw ramen door geluidsisolerend glas

Als je dan 35db minder lawaai hebt, zakt uw geluid in uw kamer naar 50dB waar je dus feitelijk niet meer wakker van moet komen.

Als je dan alle gebouwen de ramen renoveert met dat principe, heb je zonder peperdure geluidsschermen het probleem op dezelfde wijze aangepakt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2010, 12:45   #32
vesivius
Partijlid
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
Standaard

Als ik mij nog goed herinner moet op de werkvloer bij een constant geluid (gedurende gans zijn loopbaan) een waarschuwing komen indien het geluid minimum 85 dbA is en moet er gehoorbescherming gedragen worden vanaf 90 dbA. Weet dat bij een geanimeerd gesprek het geluidsniveau tussen de 70 en 80 dbA ligt. Maar zoals brother paul schrijft een goede geluids isolatie van de ramen zal in de meeste gevallen voldoende zijn om een normaal geluidsniveau in huis te bekomen
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2010, 09:18   #33
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik voel me elke dag aangerand en verkracht door al dat verkeer.
En bedankt voor het mentale plaatje hè?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2023, 10:52   #34
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.617
Standaard

We zijn ondertussen meer dan tien jaar verder en het is enkel nog maar verergerd. Bijna 3 miljoen Belgen worden blootgesteld aan schadelijk verkeerslawaai. Dat leidt tot stress, hartziekten, vroegtijdige sterftes, leerproblemen bij kinderen, ... .

De 24-uurseconomie is nog verder in het dagelijks leven van vele werkende mensen doorgedrongen. Almaar meer mensen werken en slapen op alle mogelijke uren van de dag en de nacht. Onze maatschappij wordt almaar hoogtechnologischer. Velen dienen het hele leven te studeren. Studeren doet men best in stilte.

Waarom moeten ambulance, brandweer en politie zoveel lawaai maken ? Verbiedt gewoon de autoradio zodat de sirenes niet zo hard hoeven ipv de zwakke weggebruikers en omwonenden te teisteren. Waarom mogen de klokken nog luiden ? We leven toch niet meer in de middeleeuwen. Wat is het volgende ? Vijf keer per dag een kwelende imam ? Waarom mogen mensen aan hun uitlaten van auto's en moto's prutsen opdat ze meer trilling en lawaai maken. Laat ze een elektrische dildo in hun gat steken als ze hun aars zo graag voelen trillen. Mensen die er niet in slagen hun honden stil te houden moeten de keuze krijgen een spuitje voor de hond of een spuitje voor hen beide.

Er is al omgevingslawaai genoeg waar we niet onder uit kunnen. Het lawaai dat makkelijk kan vermeden worden moet vermeden worden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2023, 11:10   #35
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.617
Standaard

UA, UZA en De Morgen gaan een groot geluidsonderzoek - 'De Oorzaak' - doen. Je kan er wel enkel aan meedoen door bij De Morgen te registreren. Ja fok dat. Alhoewel. Misschien kan het ook vanaf overmorgen 28 nov 2023 op de website van de UA.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2023, 11:50   #36
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
You're missing the point.
Het gaat hier niet over andere de schuld geven, maar over 'wat kunnen we er aan doen'.

We maken allemaal lawaai met onze auto.
Allemaal te voet gaan of op de e-fiets/step/....want de geruisloze bevkes zijn te duur voor mieke en jan met de pet.
Geluidsoverlast als volgende drogreden om ons uit de auto te kunnen jagen.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 26 september 2023 om 11:54.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2023, 11:53   #37
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
UA, UZA en De Morgen gaan een groot geluidsonderzoek - 'De Oorzaak' - doen. Je kan er wel enkel aan meedoen door bij De Morgen te registreren. Ja fok dat. Alhoewel. Misschien kan het ook vanaf overmorgen 28 nov 2023 op de website van de UA.
Geluidsonderzoek?
Welja, dan kunnen die in zaventem ook nog es hun hartje ophalen: eerst goedkoop een woning kopen en dan komen zeuren over geluidsoverlast van vliegtuigen.

Knoop jezelf op, dan heb je nergens meer last van, je gaat ook dood van te leven en de politiek doet toch haar goesting omdat het hun opbrengt of ze schieten alleen in verkiezingstijd in gang waarover het volk mort of last van heeft om aan de vetpotten te kunnen of blijven plakken.
Overal wordt er gewerkt aan wegen tegen de verkiezingen en als die voorbij zijn, dan stoppen ze ermee voor het af is.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.

Laatst gewijzigd door Oma : 26 september 2023 om 11:55.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2023, 12:20   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.319
Standaard

Ik woon naast een onthaalmoeder die dagelijks acht peuters opvangt.

Met mooi weer lopen die vanaf zeven (7!!) uur 's ochtends door hun tuin te krijsen.
Rond 10 u gaan die nog effe slapen en eten om dan vanaf 13u weer krijsend heel de buurt rillingen te bezorgen.
De laatste worden er rond 19u opgepikt...

Ik zou willen dat ik dat geluid zou kunnen ruilen voor passerende auto's.
Spelende bengels, geen probleem. Krijsende bengels... je wordt er gek van.

Maar je mag daar niets van zeggen want als je durft te klagen over kinderen.... dan ben je in één keer de duivel zelve. Dan krijg je van die geitenwollensokkenhippies die beweren "geld te willen geven om wakker te worden met het geluid van spelende kinderen."

Ik beweer dan wakker te willen worden met het geluid van gewurgde hippies....

Ik woon natuurlijk niet naast de Brusselse ring maar ik droom soms van het geluid van passerende auto's. Die dan het gekrijs overstemmen.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 26 september 2023 om 12:21.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2023, 13:49   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.431
Standaard

Gekwetter van vogelkes en af en toe een gebuur die zijn gazon afmaait, of zijn stereo test.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2023, 10:52   #40
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
UA, UZA en De Morgen gaan een groot geluidsonderzoek - 'De Oorzaak' - doen. Je kan er wel enkel aan meedoen door bij De Morgen te registreren. Ja fok dat. Alhoewel. Misschien kan het ook vanaf overmorgen 28 nov 2023 op de website van de UA.
Wat is de bedoeling van dit onderzoek?
Dit onderzoek "De Oorzaak" gaat over gezondheidsschade door omgevingsgeluiden.
Hoe omgevingsgeluid en de impact ervan ons leven gemerkt en ongemerkt beïnvloeden.
Het is de eerste keer dat omgevingsgeluid en de impact ervan in ons land op deze schaal bestudeerd wordt.

26 september 2023:
Citaat:
https://www.demorgen.be/beter-leven/...indt~b247eb34/

De Oorzaak start vandaag. Iedereen die geïnteresseerd is, kan zich op demorgen.be/deoorzaak registreren en meteen deelnemen aan de eerste stappen in het onderzoek.
Twee maanden later, op 28 november, volgt de Grote Geluidsbevraging, waaraan iedere volwassene in Vlaanderen kan deelnemen.
Deelnemers kunnen zich meteen kandidaat stellen voor het volgende luik: de geluidsmetingen.
Daarvoor zullen in totaal 2.400 lezers geselecteerd worden, die tussen maart 2024 en februari 2025 twee maanden lang een slimme sensor op de vensterbank krijgen.
Na twee maanden schuiven de sensoren door naar een nieuwe groep deelnemers.
Wie echt wil weten welke impact omgevingslawaai heeft op diens lichaam, kan zich ook aanmelden voor twee gezondheidsstudies die door het Universitair Ziekenhuis Antwerpen uitgevoerd zullen worden.
Ook hiervoor kun je je aanmelden tijdens de Grote Geluidsbevraging.
De timing voor dit deel van het burgeronderzoek zal later bekendgemaakt worden.
Al die data zullen vanaf midden 2025 tot resultaten leiden, die uitgebreid belicht zullen worden in De Morgen.
Vragen, tips of opmerkingen? Mail gerust naar [email protected].
Het verband tussen omgevingsgeluiden en de impact ervan op onze gezondheid worden bestudeerd en in kaart gebracht, meer niet.
Er worden geen oplossingen gezocht of voorgesteld, die komen pas aan bod vanaf midden 2025 als de resultaten bekend zijn.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be