Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2008, 12:41   #21
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Stel nu eens dat die man in zijn opzet zou zijn geslaagd of alleszins serieus werd genomen met zijn plannen. Hoe zou de wereld er dan nu uitgezien hebben? Zouden de Britten dan niet ineens ook in oorlog zijn geweest met de VS?
Wat als vragen hebben altijd een zeker "cafe-filosofisch" gehalte.

Maar ik ga toch eens proberen om ze serieus te beantwoorden.

-De wereld verdelen(andere derde gebieden, kleinere onafhankelijke landen kunnen het niet eens zijn met de hen toegewezen invloedssfeer, kijk maar naar het huidige Georgië) doe je niet onder je 2. Bovendien hadden Nederland, Frankrijk & België aardig wat kolonieën in de wereld. Vallen die dan onder Duits of Brits bestuur?
-Er is maar 1 front meer, waardoor de SovietUnie verslagen kan worden.
-Aangezien er dan geen Oorlog zou uitgebroken zijn, zouden de koloniale mogendheden niet verzwakt worden en dus kunnen de kolonieën minder makkelijk/niet hun onafhankelijk kunnen bereiken.
-Continentaal Europa heeft niet genoeg grondstoffen dus zou Nazi-Duitsland bij de rest van de wereld(Brits) moeten aankloppen.
-In de bezette gebieden was er aardig wat verzet tegen de Nazi's, zonder Britse steun zou die wel verzwakken maar niet verdwijnen.
-Uitendelijk denk ik dat er gewoon een alternatieve koude oorlog(gewapende vrede) zou plaatsvinden niet meer tussen het Vrije Westen(onder leiding van de VS) en het Communisme(onder leiding van de SU). Maar wel een tussen het Nazisme(onder Duitse leiding) en het Vrije Westen(onder leiding van het Verenigd Koninkrijk).
-En net zoals bij de Koude oorlog zou er een van de twee wel in elkaar storten. En aangezien het economisch "mirakel" van Hitler hoofdzakelijk aan de oorlogsindustrie te wijten was, lijkt het mij dat Nazi-Duitsland net zoals de SU in elkaar zou storten. Vraag is natuurlijk of er ook een Nazistische Gorbatsjov zou zijn opgestaan om dat vreedzaam te laten verlopen.

Maar enfin, wat als vragen kunnen sowieso niet op een serieuze manier wetenschappelijk onderbouwd worden.
__________________
De Witte Pion

Laatst gewijzigd door ZERO : 29 december 2008 om 12:43.
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2010, 16:58   #22
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Wat als vragen hebben altijd een zeker "cafe-filosofisch" gehalte.
idd.


Citaat:
Maar ik ga toch eens proberen om ze serieus te beantwoorden.
ik ook

Citaat:
-De wereld verdelen(andere derde gebieden, kleinere onafhankelijke landen kunnen het niet eens zijn met de hen toegewezen invloedssfeer, kijk maar naar het huidige Georgië) doe je niet onder je 2. Bovendien hadden Nederland, Frankrijk & België aardig wat kolonieën in de wereld. Vallen die dan onder Duits of Brits bestuur?
"De wereld verdelen" moet je niet letterlijk nemen.
Grofweg wou Hitler in '40 een soort overeenkomst waar GB alleenheerser zou worden/blijven over de zee en hij over het continent.

Voor GB een niet onaantrekkelijk voorstel omdat zij irt voor de lend lease veel meer van hun pluimen hebben verloren.
Voor Hitler niet alleen de hand vrij tegen het dreigende Sowjetgevaar (én zijn Drang nach Osten) maar ook dé mogelijkheid om zijn invloedsfeer uit te bouwen in klein Azië en Iran (olie) dat hem meer dan goedgezind was.

Citaat:
-Er is maar 1 front meer, waardoor de SovietUnie verslagen kan worden.
Niet alleen dat:
Met een vredesverdrag met GB zou Turkije de powerdiplomatie van naziduitsland niet hebben kunnen blijven weerstaan en op zijn minst passief hebben moeten meewerken met Nazi Duitsland.
Ik denk dan automatisch de toegang tot de zwarte zee door Italiaanse en Duitse marineeenheden met in eerste instantie bestemming Baku (hetgeen het einde van Stalin zou hebben betekend). Ik denk dan daarna aan de doorsteek Syrië-Turkije-Koerdistan-Perzië met een daaropvolgende totale invloedsfeer in het midden oosten.





Citaat:
-Aangezien er dan geen Oorlog zou uitgebroken zijn, zouden de koloniale mogendheden niet verzwakt worden en dus kunnen de kolonieën minder makkelijk/niet hun onafhankelijk kunnen bereiken.
inderdaad.
Behalve de rol van de koloniën in het midden oosten bij een aankomend konflikt tussen Duitsland en USA voor de midden oosten-olie.



Citaat:
-Continentaal Europa heeft niet genoeg grondstoffen dus zou Nazi-Duitsland bij de rest van de wereld(Brits) moeten aankloppen.
Dat wilde Nazi Duitsland aan GB wijsmaken.
Gelukkig hadden we de oorlogsstoker Churchill want Duitsland zou na de val van Stalin het rijkste land van de wereld zijn geworden qua strategische grondstoffen/olie



Citaat:
-In de bezette gebieden was er aardig wat verzet tegen de Nazi's, zonder Britse steun zou die wel verzwakken maar niet verdwijnen.
Dat zullen we nooit weten.
Laat ons niet vergeten: bij een sowjetnederlaag zou Duitsland:
alle grondstoffen hebben die ze maar wilde
het midden oosten onder hun invloedssfeer hebben gehad
zelfs latijns Amerika was hun niet ongunstig gezind.

Bijgevolg zou Amerika het aartsmoeilijk hebben gehad om zich als superstaat te ontpoppen.



Citaat:
-Uitendelijk denk ik dat er gewoon een alternatieve koude oorlog(gewapende vrede) zou plaatsvinden niet meer tussen het Vrije Westen(onder leiding van de VS) en het Communisme(onder leiding van de SU). Maar wel een tussen het Nazisme(onder Duitse leiding) en het Vrije Westen(onder leiding van het Verenigd Koninkrijk).

Yep.
Maar met een (hypothetische) alliantie tussen GB en Nazi Duitsland zie ik de angelsaksische landen uit verband gespeeld worden.




Citaat:
-En net zoals bij de Koude oorlog zou er een van de twee wel in elkaar storten. En aangezien het economisch "mirakel" van Hitler hoofdzakelijk aan de oorlogsindustrie te wijten was, lijkt het mij dat Nazi-Duitsland net zoals de SU in elkaar zou storten. Vraag is natuurlijk of er ook een Nazistische Gorbatsjov zou zijn opgestaan om dat vreedzaam te laten verlopen.
Tja...op lange termijn is dit uiteraar zeer zeer moeilijk...misschien was er in het superrijke "Dritte Reich" na een tiental jaren een soort Mei 68 revolutie uitgebroken...met een contrarevolutie als gevolg...en een volledige vervelling van de west europese continentale ideologie...


Citaat:
Maar enfin, wat als vragen kunnen sowieso niet op een serieuze manier wetenschappelijk onderbouwd worden.

Inderdaad.
Maar what if's brengen soms wel verrassende onbekende IRT gegevens boven water.
Maar ze zijn vooral leuk...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 13:13   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Stel nu eens dat die man in zijn opzet zou zijn geslaagd of alleszins serieus werd genomen met zijn plannen. Hoe zou de wereld er dan nu uitgezien hebben? Zouden de Britten dan niet ineens ook in oorlog zijn geweest met de VS?
Die hadden gewoon de Pacific en Zuid-Amerika gekregen hebben en iedereen was content.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 13:17   #24
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Stel nu eens dat die man in zijn opzet zou zijn geslaagd of alleszins serieus werd genomen met zijn plannen. Hoe zou de wereld er dan nu uitgezien hebben? Zouden de Britten dan niet ineens ook in oorlog zijn geweest met de VS?
ik denk dat er in dat geval nu geen Frans meer gesproken zou worden in Brussel
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 13:20   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik wil er nog aan toevoegen dat zelfs Churchill ervan overtuigd was dat Duitsland de oorlog zou winnen. Maar hij heeft dat nooit willen toegeven in 1040-41. Zijn enige hoop was de tussenkomst van Amerika.
Niet voor niets zei hij na de oorlog dat het gelukkigste moment van zijn leven de dag was van de Japanse aanval op Pearl Harbor.
Maar ondanks die wetenschap, wou hij absoluut oorlog. Een Totalkrieg, zullen we maar zeggen. Je kunt je echt de vraag stellen waarom de Britten geen verdrag wouden tekenen in 1940. Dat diplomaten, parlementsleden, tot de koning toe, zo'n verdrag wel wilden, was maar heel normaal als je weet hoe de kaarten ervoor lagen voor de ommekeer die Pearl Harbor en Stalingrad veroorzaakten.
Hij heeft tijdens WOI overigens hetzelfde foefke uitgehaald, het zinken van de Lusitania kwam hem bijzonder goed uit. Dat heeft immers de Amerikanen ook mee over de streep helpen trekken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 13:22   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Dus Hess was voor niets naar Engeland gevolgen.
Ik denk dat dat een van de meest duistere spelletjes is die er gespeeld zijn, ... eentje dat we ongetwijfeld nooit te horen gaan krijgen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2010, 13:25   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ja, maar zou GB het hebben kunnen uitzingen zonder tussenkomst van de USA?
Op de lange termijn niet, de enorme productie machine van de VS heeft net als de enorme productie machine van de USSR de oorlog gewonnen.

Den dolf zijn U booten konden veel, maar niet alles tegenhouden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 10:35   #28
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik denk dat dat een van de meest duistere spelletjes is die er gespeeld zijn, ... eentje dat we ongetwijfeld nooit te horen gaan krijgen.
2

Het is nog een tweetal generaties wachten op een film annex polemiek met bijhorende vrijgeven van documenten dienaangaande.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 11:47   #29
Torkilson
Gouverneur
 
Torkilson's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 mei 2010
Berichten: 1.419
Standaard

ER valt ook veel te zeggen over de reis die Hess naar Engeland maakte. Met wie sprak hij daar en over wat?
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be