Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2010, 17:33   #21
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen hebben nimmer tot België behoord. Over NL-Limburg valt te discussiëren.
Toch wel, Noord Brabant was historisch gewoon een deel van het hertogdom Brabant, Zeeuws Vlaanderen van het graafschap Vlaanderen. Het waren zogenaamde generaliteitslanden: veroverd gebied direct onder centralistisch bestuur zonder enige stem of inspraak (Staats-Vlaanderen en Staats-Brabant). Pas in 1814 werd Zeeuws-Vlaanderen bij Zeeland gevoegd.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 23:10   #22
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Toch wel, Noord Brabant was historisch gewoon een deel van het hertogdom Brabant, Zeeuws Vlaanderen van het graafschap Vlaanderen. Het waren zogenaamde generaliteitslanden: veroverd gebied direct onder centralistisch bestuur zonder enige stem of inspraak (Staats-Vlaanderen en Staats-Brabant). Pas in 1814 werd Zeeuws-Vlaanderen bij Zeeland gevoegd.
Ja okee, maar ten tijde van het hertogdom Brabant en graafschap Vlaanderen was er van 'België' nog geen sprake.
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2010, 07:08   #23
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Toch wel, Noord Brabant was historisch gewoon een deel van het hertogdom Brabant, Zeeuws Vlaanderen van het graafschap Vlaanderen. Het waren zogenaamde generaliteitslanden: veroverd gebied direct onder centralistisch bestuur zonder enige stem of inspraak (Staats-Vlaanderen en Staats-Brabant). Pas in 1814 werd Zeeuws-Vlaanderen bij Zeeland gevoegd.
Sinds de zeventiende eeuw dus, niet sinds 1830.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 20 juli 2010 om 07:09.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 00:03   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ja okee, maar ten tijde van het hertogdom Brabant en graafschap Vlaanderen was er van 'België' nog geen sprake.
Die gebieden zijn dan ook nooit 'gestolen' van 'België', maar bevrijd van Spanje.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 14:08   #25
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Die gebieden zijn dan ook nooit 'gestolen' van 'België', maar bevrijd van Spanje.
Ook dat klopt niet, omdat er toen nog geen Spanje was, het was in feite een unie (vanaf (1469, huwelijk koningin van Castilië (1474*) met de koning van Aragon (1479*)) 1516 (dezelfde monarch)) tussen de kroon van Castilië en de kroon van Aragon, pas vanaf 1716 is wettelijk sprake van Spanje.

(*= aanvang regering)

Verder was deze periode, die na deze ''bevrijding'' volgde in die gebieden ook een vrij donkere bladzijde. Pas met de Bataafse Republiek kregen dezelfde rechten als de rest van het land.
Daarbij wie zegt dat we gesplitst wilden worden van de rest van Brabant?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 21 juli 2010 om 14:27.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2010, 14:47   #26
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Verder was deze periode, die na deze ''bevrijding'' volgde in die gebieden ook een vrij donkere bladzijde. Pas met de Bataafse Republiek kregen dezelfde rechten als de rest van het land.
Daarbij wie zegt dat we gesplitst wilden worden van de rest van Brabant?
Verder zijn er nog plannen geweest om de Zuidelijke Nederlanden in hun geheel te verdelen tussen Frankrijk en de Republiek, maar daar wilde men niets van weten. Geen Antwerpen in de Republiek en zéker geen Frankrijk als buur. Daarom moest men zich tevreden stellen met Noord-Brabant en de rest van de Zuidelijke Nederlanden als bufferzone.
Persoonlijk blijf ik het toch jammer vinden dat de Antwerpse opstandelingen in 1585 verslagen werden, want dat heeft zeker bijgedragen aan de scheve verhoudingen in de Nederlanden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juli 2010 om 14:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 10:57   #27
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
*zucht* t'is oud nieuws.

Wat de reden daarvoor was? Hij zal wel een goede reden gehad hebben, dat is zeker. Missch was het een defensief plan omdat de Hollanders blijk gaven van veroveringszucht naar de Belgen toe? Missch hadden de Hollanders grote heimwee naar de amper 15 jaren dat het de Belgen heeft kunnen terroriseren, en maakte dat volk aanstalten om terug het Belgenlandje te plunderen en heeft Hij daar dus een stokje willen voor steken? Och misschien wilde Hij gewoon de wilde Hollanders wat degelijke beschaving en een degelijke Godsdienst bijbrengen?
Ach ik weet het niet, jij weet het niet, niemand weet het.
terroriseren? ontwikkelen zul je wel bedoelen.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2010, 11:17   #28
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.849
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Die gebieden zijn dan ook nooit 'gestolen' van 'België', maar bevrijd van Spanje.
Zoals Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Limburg in 1839 bevrijd werden van België.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 20:04   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

http://www.volkskrant.nl/archief_gra...oor_een_oorlog
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 09:13   #30
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ook dat klopt niet, omdat er toen nog geen Spanje was, het was in feite een unie (vanaf (1469, huwelijk koningin van Castilië (1474*) met de koning van Aragon (1479*)) 1516 (dezelfde monarch)) tussen de kroon van Castilië en de kroon van Aragon, pas vanaf 1716 is wettelijk sprake van Spanje.

(*= aanvang regering)

Verder was deze periode, die na deze ''bevrijding'' volgde in die gebieden ook een vrij donkere bladzijde. Pas met de Bataafse Republiek kregen dezelfde rechten als de rest van het land.
Daarbij wie zegt dat we gesplitst wilden worden van de rest van Brabant?
Het overgrote deel van Brabant koos voor de Unie van Utrecht, dus een aansluiting bij het Noorden was in feite logischer.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 13:57   #31
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Het overgrote deel van Brabant koos voor de Unie van Utrecht, dus een aansluiting bij het Noorden was in feite logischer.
Maar dat gebeurde uiteindelijk niet, het 'hart' van Brabant bleef uiteindelijk ''Spaans'' en die delen die wel bij de Republiek kwamen verwerden als een soort bezet gebied tot een bufferzone...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 8 augustus 2010 om 13:57.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:12   #32
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zoals Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Limburg in 1839 bevrijd werden van België.
In de 19e eeuwse context was de Belgisch/Franse opstand niet anders dan een bezetting van Zuid-Nederland met verschrikkelijke gevolgen voor de Zuid-Nederlanders, die zich steeds meer zijn gaan verenigen onder de naam Vlamingen om tegen het onrecht te strijden. Die strijd is nog steeds niet helemaal gestreden.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 20:49   #33
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
In de 19e eeuwse context was de Belgisch/Franse opstand niet anders dan een bezetting van Zuid-Nederland met verschrikkelijke gevolgen voor de Zuid-Nederlanders, die zich steeds meer zijn gaan verenigen onder de naam Vlamingen om tegen het onrecht te strijden. Die strijd is nog steeds niet helemaal gestreden.
²
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 23:48   #34
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
²
Ik weet dat heel veel mensen mijn woorden radicaal zullen vinden, maar voor mij is dat gewoon een feitelijkheid. Koning Willem I gaf ons rechten waarop we door België nog 100 jaar moesten wachten, zoals Nederlandstalig bestuur, Nederlandstalig onderwijs,... Brussel zou nooit verfranst geworden zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat een Vlaming het ontstaan van België kan vieren. Dit kan enkel als hij zijn geschiedenis niet kent, als hij voordeel bij het voortbestaan van België heeft of als hij stilletjes neerkijkt op onze Vlaamse of Nederlandse cultuur.

Nu kijk ik persoonlijk vooral naar de toekomst, niet naar het verleden, maar ik durf toch wel eens met weemoed terugdenken aan 1830 en mij afvragen wat het Vlaamse volk en het Congolese volk (!) bespaard had kunnen blijven, indien dat cynische Belgische separatisme niet gebeurd was.

Laatst gewijzigd door respublica : 8 augustus 2010 om 23:52.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2010, 22:15   #35
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik weet dat heel veel mensen mijn woorden radicaal zullen vinden, maar voor mij is dat gewoon een feitelijkheid. Koning Willem I gaf ons rechten waarop we door België nog 100 jaar moesten wachten, zoals Nederlandstalig bestuur, Nederlandstalig onderwijs,... Brussel zou nooit verfranst geworden zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat een Vlaming het ontstaan van België kan vieren. Dit kan enkel als hij zijn geschiedenis niet kent, als hij voordeel bij het voortbestaan van België heeft of als hij stilletjes neerkijkt op onze Vlaamse of Nederlandse cultuur.

Nu kijk ik persoonlijk vooral naar de toekomst, niet naar het verleden, maar ik durf toch wel eens met weemoed terugdenken aan 1830 en mij afvragen wat het Vlaamse volk en het Congolese volk (!) bespaard had kunnen blijven, indien dat cynische Belgische separatisme niet gebeurd was.


__________________
Voor een onafhankelijk, modern en verdraagzaam Vlaanderen in een verenigd Europa!

Dan

Voor een onafhankelijke, moderne Verenigde Nederlanden in een goed samenwerkend Europa.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be