Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2009, 23:23   #21
webzwerver
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 augustus 2009
Berichten: 974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Het probleem is dat veel Afrikanen zich compleet hebben laten christianiseren en dus een groot deel van hun eigen cultuur verworpen hebben.
Hetzelfde kan je van Europeanen zeggen. Ook hier heeft het christianisme onze eigen cultuur vrijwel uitgedoofd.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 23:27   #22
webzwerver
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 augustus 2009
Berichten: 974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat is niet echt een excuus he. anders kunt ge evengoed zeggen dat de nazi's hier niets bijzonders misdaan hebben, want oorlogen waren er zowiezo en pogroms ook.
De nazis hebben gewoon het werk van de RKK voortgezet : joden doden. Maar wel als eerste op industriële wijze.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 16:10   #23
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Ja, want voor de komst der blanken vertoefden de negers in de Hof van Eden, in eeuwige vrede en overvloed !
WORD WAKKER !!!
Ik heb anders nog geen studies gezien die de vergelijking maken tussen het aantal Afrikaanse conflicten en hun intensiteit, voor en na 1500. Jij wel?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 18:10   #24
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Hetzelfde kan je van Europeanen zeggen. Ook hier heeft het christianisme onze eigen cultuur vrijwel uitgedoofd.
Precies, altijd die Midden-Oosterse culturen weer.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 10:59   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

The African History They Don't Tell You About
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 14:58   #26
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Dankjewel, interessante link.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 15:27   #27
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Het niveau gaat hier snel omlaag.

Geïndoctrineerde witten geloven zichzelf superieur aan zwarten, de zogenaamde 'andere.' Het biologische feit van een witte huid, albinisme, maakt hen opeens tot cultuurbrengers en fonteinen van beschaving. Ik heb in dertig jaar Nederland geen superioriteit aan witten kunnen ontdekken. Het blijven in mijn ogen doodgewone mensen: zwarten met een witte huid. Wanneer zwarten hun eigen inzichten en wetenschappelijke bevindingen met deze witten willen delen reageren witten als bezeten, volkomen irrationeel en emotioneel. Arme witte sloebers, slachtoffers van staatsuitbuiting, junks van staatswege, voelen zich geroepen de daden van slavenmeesters goed te praten. Dit is volkomen gestoord. Mijn hoop is dat alle Nederlanders binnenkort de zweep van een in Turkije getrainde ME- er op hun huid mogen voelen, dan zullen ze hopelijk begrijpen waar zwarten al driehonderdvijftig jaar over klagen. Nochtans verklaar ik de haat door zwarte overheersing (1500-1789), maar vraag mij af of men twee honderd jaar na de neergang van het Ancien regiem, het zwarte regiem, men nog steeds zo overdreven dient te reageren op zwarten.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 16:53   #28
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht
Het niveau gaat hier snel omlaag.

Geïndoctrineerde witten geloven zichzelf superieur aan zwarten, de zogenaamde 'andere.' Het biologische feit van een witte huid, albinisme, maakt hen opeens tot cultuurbrengers en fonteinen van beschaving. Ik heb in dertig jaar Nederland geen superioriteit aan witten kunnen ontdekken. Het blijven in mijn ogen doodgewone mensen: zwarten met een witte huid. Wanneer zwarten hun eigen inzichten en wetenschappelijke bevindingen met deze witten willen delen reageren witten als bezeten, volkomen irrationeel en emotioneel. Arme witte sloebers, slachtoffers van staatsuitbuiting, junks van staatswege, voelen zich geroepen de daden van slavenmeesters goed te praten. Dit is volkomen gestoord. Mijn hoop is dat alle Nederlanders binnenkort de zweep van een in Turkije getrainde ME- er op hun huid mogen voelen, dan zullen ze hopelijk begrijpen waar zwarten al driehonderdvijftig jaar over klagen. Nochtans verklaar ik de haat door zwarte overheersing (1500-1789), maar vraag mij af of men twee honderd jaar na de neergang van het Ancien regiem, het zwarte regiem, men nog steeds zo overdreven dient te reageren op zwarten.
Zeg Egmond, als jij zwart bent, net als koningen en al, heb jij dan eigelijk geen reden om je superieur voelen tegenover ons? Tof dat je dat niet doet! Zo humaan en nobel van u!
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 22:08   #29
webzwerver
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 augustus 2009
Berichten: 974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Ik heb anders nog geen studies gezien die de vergelijking maken tussen het aantal Afrikaanse conflicten en hun intensiteit, voor en na 1500. Jij wel?
Als de blanken begonnen zijn met zwarte slaven te kopen, van wie hebben ze die gekocht ? Juist, van andere negers. Wat mij doet zeggen dat die mannen gewoon waren om onder elkaar te vechten, en mekaar gevangen te nemen, om tot slaven te maken.
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 22:35   #30
prins karel
Burger
 
prins karel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2008
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Vanuit enkele "factorijen" in West-Afrika hebben vooral Hollandse,Britse,Portugese- en Spaanse schippers een paar honderdduizend mensen de Oceaan overgezet voor de slavenhandel.(het kunnen er onmogelijk "miljoenen" geweest zijn!)

Die mensen werden door Afrikaanse- en "Arabische" slavenhandelaars gevangen tot diep in het binnenland, of gekocht(!!) ..en arriveerden dan in het Afrikaanse handelskaravaancircuit....Het maakte deel uit van de grote "handelsdriehoek".De handel in slaven voor INTERN GEBRUIK in Afrika moet altijd veel groter geweest zijn dan wat Europeanen met grote inspanningen,en veel verlies aan schepen aan mensenlevens KONDEN versleuren over de Oceaan....tegen de Amerikaanse burgeroorlog bijvoorbeeld was de "verse" import van slaven op het Noord-Amerikaanse continent al decennialang verboden(en dan ook marginaal),men werkte met"eigen kweek" om het ietwat plastisch uit te drukken.....


Europa en Amerika hebben een 'slaven syndroom', ten onrechte
Laat ons vooral niet vergeten dat de echte slaven handelaars in het Midden Oosten zaten, en nog steeds.
Hoeveel gebouwen zijn er in dubai gebouwd zonder doden ? juist, bijna geen
Heel mooie hotels, akkoord, en best gechikt voor de royals, maar ik zou niet willen slapen in een hotel waar XX mensen gestorven zijn om het te bouwen en waar de familie van de dode vergoed werd a ratio van 500 usd per dode
slaap zacht



In diezelfde periode (vanaf de jaren 1500 tot in de jaren 1800)"vingen" barbarijse (Algerijnse-) en Turkse kapers overigens ook "witte" mensen voor de slavenhandel!
prins karel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 22:45   #31
webzwerver
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 augustus 2009
Berichten: 974
Standaard


Dat word nooit verteld op school. Dat durven ze niet , want dan breken de zwarte en arabische leerlingen het kot af. Nochthans is het de waarheid...
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 07:54   #32
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Als de blanken begonnen zijn met zwarte slaven te kopen, van wie hebben ze die gekocht ? Juist, van andere negers. Wat mij doet zeggen dat die mannen gewoon waren om onder elkaar te vechten, en mekaar gevangen te nemen, om tot slaven te maken.
Hierbij wil ik twee kanttekeningen maken:
1 Het is aanlokkelijker om slaven te maken als je weet dat Europeanen er goed voor betalen, de handel in slaven stimuleert dus het tot slaaf maken van mensen.

2 Ik heb persoonlijk niet veel kennis van de situatie in Afrika, maar bij veel slavenhoudende volkeren werden slaven tot op zekere hoogte toch nog humaan behandeld. Soms kregen ze zelfs betaald en konden ze zo voor hun eigen vrijheid sparen. De slaven uit de Europese koloniale geschiedenis hadden het voor slaven ondergemiddeld getroffen, niet in de laatste plaats vanwege de lange zeereis als bagage in het ruim (opmerking bij opmerking: ook soldaten werden als een soort bagage vervoerd, zij het nog wat minder erg dan slaven, in wat wij tegenwoordig als onmenselijke omstandigheden zouden bestempelen).
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 11:52   #33
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard Yeke

Een site van nakomelingen van het MSIRI koninkrijk in Katanga.
http://www.kingmsiri.com/
Ongetwijfeld een stukje eigen geschiedenis.
Alhoewel privé-informatie van de nakomelingen zelf afkomstig.

Citaat:
The Garanganze or Yeke people (also 'Bayeke') of Katanga in DR Congo established the Yeke Kingdom under the warrior-king Msiri who dominated the southern part of Central Africa from 1850 to 1891 and controlled the trade route between Angola and Zanzibar from his capital at Bunkeya. Msiri and his people were originally Nyamwezi traders from the around Tabora who migrated to Katanga to reach the source of copper, ivory and slaves to trade. They took over and merged with a Wasanga chieftainship and established a powerful base by conquering neighbouring tribes. In 1891 Msiri was killed by the Stairs Expedition sent by King Leopold II of Belgium to take possession of Katanga for his Congo Free State. Many of the Yeke dispersed, with some settling in the Luapula valley and western shores of Lake Mweru around the Garanganze Missions of the Plymouth Brethren led by Dan Crawford. Others who had been regarded as Yeke were re-absorbed back into the Wasanga ethnic group. Consequently the Yeke or Garanganze today number only about 20,000 and speak Kisanga and Swahili, the Yeke language (Kiyeke) being used only for ceremonial occasions.
Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Garanganze_people (Yeke people)

Citaat:
The Yeke Kingdom (also called the Garanganze or Garenganze kingdom) of the Garanganze people in Katanga, DR Congo was short-lived, existing from about 1856 to 1891 under one king, Msiri, but it became for a while the most powerful state in south-central Africa, controlling a territory of about half a million square kilometres. The Yeke Kingdom also controlled the only trade route across the continent from east and west, since the Kalahari Desert and Lozi Kingdom in the south and the Congo rainforest in the north blocked alternative routes. It achieved this control through natural resources and force of arms — Msiri traded Katanga's copper principally, but also slaves and ivory, for gunpowder and firearms — and by alliances through marriage. The most important ones were with Portuguese-Angolans in the Benguela area, with Tippu Tip in the north and with Nyamwezi and Swahili traders in the east, and indirectly with the Sultan of Zanzibar who controlled the east coast traders. Msiri was in fact a Nyamwezi (also known as 'Yeke' or 'Bayeke') from Tabora in Tanzania who got himself appointed as successor to a Wasanga chief west of the Luapula River by defeating the chief's Lunda enemies. Once installed he conquered the neighbouring tribes and expanded the chieftainship into a kingdom. From its capital at Bunkeya, the Yeke Kingdom took over the western territory of Mwata Kazembe, stopped the southwards expansion of the Luba Empire and subjugated tribes in the southwest, on the trading route to Angola. When King Leopold II of Belgium was told that the Yeke Kingdom controlled east-west trade and was rich in copper and possibly gold, he sent expeditions to try and obtain a treaty for the kingdom to be joined with his Congo Free State (CFS). Cecil Rhodes also sent expeditions to sign up the kingdom to his British South Africa Company's chartered territories. The 'scramble for Katanga' was won by Leopold's Stairs Expedition, which ended the kingdom by killing Msiri, and took over the territory for the CFS but with its own administration until it was more closely incorporated into the Belgian Congo. Captain Stairs, the expedition's leader, installed one of Msiri's adopted sons, Mukanda-Bantu, as his successor but of a vastly reduced area with a radius of only 20 km of Bunkeya, and with the status of a chief. The chieftainship continues to this day under the title Mwata Msiri.
Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Yeke_Kingdom


(aanklikken om te vergroten)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:30   #34
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Hetzelfde kan je van Europeanen zeggen. Ook hier heeft het christianisme onze eigen cultuur vrijwel uitgedoofd.
Wie had dat gedacht, Webzwerver een individuele denker, geen kuddedier zoals de rest van het vullis.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:34   #35
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
De nazis hebben gewoon het werk van de RKK voortgezet : joden doden. Maar wel als eerste op industriële wijze.
Als je religie afwijst moet je alle religien afwijzen als de oerleugen. De Ollanders werden protestanten en meteen de grootse slavenhandelaars, dieven, moordenaars en drugshandelaars. Opeens zijn ze vandaag de meest humanitaire, rationele, zachtaardige goeierds die problemen, helemaal aan de andere kant van de weredl zeggen op te lossen. Toch vraag ik mij af hoe het kan dat 50.000 vrouwen in Nederland met geweld in de prostitutie worden gehouden? De mannen die deze vrouwen tegen betaling deze seksslaven mogen verkrachten, de hoerenlopers, die kunnen deze vrouwen wel lokaliseren, maar de politie niet. Waarom?
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2009, 13:37   #36
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver Bekijk bericht
Als de blanken begonnen zijn met zwarte slaven te kopen, van wie hebben ze die gekocht ? Juist, van andere negers. Wat mij doet zeggen dat die mannen gewoon waren om onder elkaar te vechten, en mekaar gevangen te nemen, om tot slaven te maken.
Goede gedachtevorming. Uiteindelijk is de vijand van de Neeger de Neeger zelf. Dat is wat ik bij mijn lezingen de Neegers steeds voorhoud. Ze laten zich verkopen door hun eigen leiders. Suriname wordt geherkoloniseerd door Nederland met spiegeltjes en kraaljes en daar staan de zogenaamde leiders weer klaar om het hele land te verkopen.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 00:12   #37
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Cheikh Anta Diop
Citaat:
Cheikh Anta Diop (29 December, 1923–7 February, 1986) was a Senegalese historian, anthropologist, physicist and politician who studied the human race's origins and pre-colonial African culture. He has been considered one of the greatest African historians of the 20th century.

In 1951, Diop submitted a Ph.D. thesis at the University of Paris in which he argued that ancient Egypt had been a Black African culture. The thesis was rejected. Over the next nine years, Diop reworked the thesis, adding stronger evidentiary support. In 1960, he succeeded in the defense of his thesis and was awarded the Ph.D. degree. In 1955, the thesis was published in the popular press as a book titled Nations nègres et culture (Negro Nations and Culture). It made him one of the most controversial historians of his time. After 1960, Diop went back to Senegal and continued writing. The University of Dakar established a radiocarbon laboratory to aid in research of which Diop was named chairman. (After his death the university was named in his honor: Cheikh Anta Diop University of Dakar.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Cheikh_Anta_Diop
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 13:07   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Hierbij wil ik twee kanttekeningen maken:
1 Het is aanlokkelijker om slaven te maken als je weet dat Europeanen er goed voor betalen, de handel in slaven stimuleert dus het tot slaaf maken van mensen.

2 Ik heb persoonlijk niet veel kennis van de situatie in Afrika, maar bij veel slavenhoudende volkeren werden slaven tot op zekere hoogte toch nog humaan behandeld. Soms kregen ze zelfs betaald en konden ze zo voor hun eigen vrijheid sparen. De slaven uit de Europese koloniale geschiedenis hadden het voor slaven ondergemiddeld getroffen, niet in de laatste plaats vanwege de lange zeereis als bagage in het ruim (opmerking bij opmerking: ook soldaten werden als een soort bagage vervoerd, zij het nog wat minder erg dan slaven, in wat wij tegenwoordig als onmenselijke omstandigheden zouden bestempelen).
Ik meen me uit een documentaire ronde VOC te herinneren dat slaven eens ter plaatse wel degelijk goed (naar de normen van die tijd ) behandeld werden, wegens hun hoge waarde. Ze waren namelijk vrij duur te vervangen.

Net omwille van het feit dat er tijdens het transport wel eens wat misliep. Niet alleen voor die slaven zelf maar ook voor de crew. Stel u maar voor op een veredelde wastobbe die na enige weken op de oceaan, wreedaardig moet hebben gestonken, waar geen deftig eten was en met moeite vers water, om te drinken...

Slavenhandelaren uit zanzibar verscheepten massa`s slaven naar het middenoosten, waar ze meestal direct ook gecastreerd werden, zodat ze van de harem bleven, ze er niet te veel last mee hadden, etc... (meteen hebt u het antwoord waarom er daar geen grote zwarte leefgemeenschappen zijn, terwijl die er in noord amerika en de caraiben wel zijn... )

Turkse en Bararijse, gingen zelf jagen tot de kusten van Ierland en Schotland om vers vlees te voorzien in de Harems. En de rijkere gevangen werden gegijzeld voor losgeld. De amerikaanse marine heeft hier trouwens haar eerste wapenfeiten gehaald , waar de westeuropese landen braaf, (zoals nu nog steeds ) de rekening betaalden.

De geschiedenis van Afrika is helaas een geschiedenis van Slavernij, ... Waar Egypte , Ethiopie, en het land bestuurd door de Zoeloe`s de enige uitzonderingen zijn waar je van een soort antieke beschaving kan spreken, misschien bestonden er nog, maar die zijn verdwenen of we weten er te weinig van.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 01:39   #39
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Cheikh Anta Diop
Cheikh Anta Diop is een referentie in Afrika.

Een redelijk ontwikkeld persoon (een zekere Jerome afkomstig uit 'Frans Congo', wat nu Congo-Brazzaville heet) vermeldde me zijn naam (tijdens een cafégesprek) helemaal bovenaan de lijst van referenties van Afrikanen die een belangrijke bijdrage leveren aan 'de Afrikaanse versie van de geschiedenis'.

Deze persoon had het ook over Aristoteles, Plato en Heracleitos.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 10 november 2009 om 01:43.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2009, 08:10   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Je moet wel oppassen met postkoloniale geschiedschrijving in Afrika.

Met koloniale geschiedschrijving natuurlijk nog meer. Maar mensen als Ante Diop lopen nu niet echt over van academische credenties. Rassengeschiedschrijving doen we gewoon ook niet meer.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be