Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2023, 08:36   #1
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard Tandarts- en ziekenhuiskosten

Hetgeen de Belgen zelf moeten betalen voor ziekenhuiszorg ligt bijna zes keer hoger dan in de rest van de EU

Zeven EU-landen betalen gemiddeld meer bij voor zorg dan wij Belgen maar we staan op kop wat betreft uit eigen zak bijbetalen voor de tandarts en het ziekenhuis.

Volgens HelloSafe België nemen we daarom best een bijkomende verzekering maar dat is een lachertje want de tandarts of het ziekenhuis vraagt daarnaar en rekent desgevallend meer aan.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 12:46   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hetgeen de Belgen zelf moeten betalen voor ziekenhuiszorg ligt bijna zes keer hoger dan in de rest van de EU

Zeven EU-landen betalen gemiddeld meer bij voor zorg dan wij Belgen maar we staan op kop wat betreft uit eigen zak bijbetalen voor de tandarts en het ziekenhuis.

Volgens HelloSafe België nemen we daarom best een bijkomende verzekering maar dat is een lachertje want de tandarts of het ziekenhuis vraagt daarnaar en rekent desgevallend meer aan.
Dat zal dan vast van geval tot geval afhangen want bij mij ging die stelling in ieder geval niet op.

Ik heb alles samen dik 5 weken in't ziekenhuis gelegen (2 persoons-kamer) waarvan 3 dagen op intensieve. Ben 3 keer geopereerd. Heb twaalf beurten chemo gekregen. Minstens 7 of 8 keer CT-scan. Drie maal echografie. Ontelbaar keren bloedonderzoek.
En dat heeft me tot nu juist €0,00 gekost.

Mijn verzekering? Gewoon lid van CM en ook daar hospitalisatieverzekering. Kost me samen ongeveer €30/maand.

Rekening van het ziekenhuis (waar remgeld op vermeld staat) wordt ingediend bij CM hospitalisatie en vooraleer ik ze aan't ziekenhuis moet betalen heeft CM me betaald.

Hetgeen ik hierboven lees is dus voor mij in ieder geval niet van toepassing (qua ziekenhuis dan toch).
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 13:39   #3
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Wij betalen jaarlijks al 57,9 miljard euro belastingen voor het sociale systeem van gezondheidszorg aan de bevolking. Daar bovenop betaalt de burger nog eens een extra opleg uit eigen zak.
De politiek breekt beetje bij beetje dat sociale systeem voor het algemeen welzijn af door de burger telkens en steeds meer uit eigen zak te doen betalen, uiteraard bovenop de belastingen want die moeten ook blijven betaald worden.
Zo wordt de gezondheidszorg onbetaalbaar gemaakt...nu zijn er reeds mensen die hun medicatie of een consult niet meer kunnen betalen.

De kosten voor gezondheidszorg worden door de politiek verschoven van het systeem waarvoor belastingen worden betaald naar de individuele burgers.
Het liefst zien de politieke graaiers enkel nog een systeem van verzekeringen, zoals in VS, om nog zorg te kunnen krijgen bij ziekte, dan kunnen ze de verplichte belastingen voor de gezondheidszorg in eigen zakken steken.
De zieken die geen verzekering kunnen betalen, krijgen ook geen zorg meer want het systeem van gezondheidszorg aan de bevolking werd afgeschaft.
Burgers moeten steeds meer zelf betalen voor steeds minder openbare diensten waarvoor dan ook nog belastingen worden betaald zoals gezondheidszorg.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 15:05   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Hetgeen de Belgen zelf moeten betalen voor ziekenhuiszorg ligt bijna zes keer hoger dan in de rest van de EU

Zeven EU-landen betalen gemiddeld meer bij voor zorg dan wij Belgen maar we staan op kop wat betreft uit eigen zak bijbetalen voor de tandarts en het ziekenhuis.

Volgens HelloSafe België nemen we daarom best een bijkomende verzekering maar dat is een lachertje want de tandarts of het ziekenhuis vraagt daarnaar en rekent desgevallend meer aan.
Bij de niet geconventioneerde artsen of tandartsen.

Uw eigen schuld als ge daarnaartoe gaat.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 15:12   #5
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Bij de niet geconventioneerde artsen of tandartsen.

Uw eigen schuld als ge daarnaartoe gaat.
Daar staat niets over in het artikel. Het is een Europese studie over gemiddelden. En wat tandartsen betreft wordt ook bij de geconventioneerde amper iets terug betaald wanneer het over meer gaat dan nazichten en plomberen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 8 december 2023 om 15:15.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 15:17   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat zal dan vast van geval tot geval afhangen want bij mij ging die stelling in ieder geval niet op.

Ik heb alles samen dik 5 weken in't ziekenhuis gelegen (2 persoons-kamer) waarvan 3 dagen op intensieve. Ben 3 keer geopereerd. Heb twaalf beurten chemo gekregen. Minstens 7 of 8 keer CT-scan. Drie maal echografie. Ontelbaar keren bloedonderzoek.
En dat heeft me tot nu juist €0,00 gekost.

Mijn verzekering? Gewoon lid van CM en ook daar hospitalisatieverzekering. Kost me samen ongeveer €30/maand.

Rekening van het ziekenhuis (waar remgeld op vermeld staat) wordt ingediend bij CM hospitalisatie en vooraleer ik ze aan't ziekenhuis moet betalen heeft CM me betaald.

Hetgeen ik hierboven lees is dus voor mij in ieder geval niet van toepassing (qua ziekenhuis dan toch).
Dit is wat in het artikel staat:

Citaat:
Om te beginnen wordt ziekenhuiszorg veel minder vergoed in ons land in vergelijking met het EU-gemiddelde. De jaarlijkse eigen bijdrage van de Belg bedraagt 204 euro per inwoner, vergeleken met slechts 35 euro in de rest van de EU. De eigen bijdrage ligt in ons land bijna zes keer hoger.

Ook voor de ambulante zorgen en tandzorg moeten we zelf meer betalen dan in de rest van de EU. De eigen jaarlijkse bijdrage voor ambulante zorgen bedraagt 120 euro in de monetaire unie, en 204 euro in België. Voor tandzorgen komen die bedragen uit op respectievelijk 49 en 84 euro.

Voor de rest doet België het iets beter dan de EU. Ons land is bijzonder efficiënt in het terugbetalen van langdurige zorg, met een jaarlijkse eigen bijdragen van slechts 3 euro per inwoner, vergeleken met 130 euro in de rest van de Europese Unie.
Vermoedelijk gaat het gewoon over een weinigzeggende studie.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 15:31   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik ben de laatste twee jaren ervaringsdeskundige geworden.

Hospitalisatievergunning was nuttig, maar niet onontbeerlijk.

Ik had beter een verzekering tegen parkeertarieven op ziekenhuisparkings en omgevingen genomen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 15:39   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben de laatste twee jaren ervaringsdeskundige geworden.

Hospitalisatievergunning was nuttig, maar niet onontbeerlijk.

Ik had beter een verzekering tegen parkeertarieven op ziekenhuisparkings en omgevingen genomen.
Klopt, met een hospitalisatieverzekering moet ge bijna niks meer zelf betalen (UZ Gasthuisberg).
En best naar een ziekenhuis gaan dat enkel werkt met geconventioneerde artsen of artsen die de terugbetalingslimieten respecteren.

Bij tandartsen is het wat moelilijker, er zijn er heel veel die niet geconventioneerd zijn.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2023, 16:53   #9
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 580
Standaard

Onlangs rekening gekregen voor bloedanalyses, 50/50 mix van ge- & gede-conventionneerde 'onderzoekers' stonden vermeld.
Vb. van 1 analyse: aandeel voor ziekenkas 0,43€ / remgeld 0€ / supplement 6,00€

Wat gaan we volgende jaar kopen, ne Cayenne of toch maar ne gewone Q6. Goh, ne mens staat soms toch voor moeilijke keuzes... Of anders kletsen we er nog wat supplement bovenop . 't Is hun eigen schuld, ze moeten maar ni ziek worden
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2023, 13:37   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Ik hoor mijn Nederlandse familie steen en been klagen over hun dure ziekteverzekering waarbij ze vaak rond de €120 per maand betalen voor de basisverzekering.

En hoe ze dan nog vaak naar België afgezakt komen om hier medische zorg te krijgen.
Ga hier in de grensstreek maar eens in een ziekenhuis liggen. De kans is groot dat je "Nou, gesjellig seg, een kamerchenoowt!" hoort als ze je de kamer binnenrollen.

Dus wat die studie nu net wel en net niet aan aanmerking genomen heeft weet ik niet (zit achter een betaalmuur) maar ik ervaar het in ieder geval anders.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2023, 14:12   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.432
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Er zijn landen met "gratis" overheidsgezondheidszorg. Maar die is dan echt wel basis.

En dat trekt het gemiddelde echt naar beneden. Het is weer een kwestie van: "er zijn leugens, verdomde leugens en statistiek".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2023, 14:22   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat zal dan vast van geval tot geval afhangen want bij mij ging die stelling in ieder geval niet op.

Ik heb alles samen dik 5 weken in't ziekenhuis gelegen (2 persoons-kamer) waarvan 3 dagen op intensieve. Ben 3 keer geopereerd. Heb twaalf beurten chemo gekregen. Minstens 7 of 8 keer CT-scan. Drie maal echografie. Ontelbaar keren bloedonderzoek.
En dat heeft me tot nu juist €0,00 gekost.

Mijn verzekering? Gewoon lid van CM en ook daar hospitalisatieverzekering. Kost me samen ongeveer €30/maand.

Rekening van het ziekenhuis (waar remgeld op vermeld staat) wordt ingediend bij CM hospitalisatie en vooraleer ik ze aan't ziekenhuis moet betalen heeft CM me betaald.

Hetgeen ik hierboven lees is dus voor mij in ieder geval niet van toepassing (qua ziekenhuis dan toch).
Inderdaad enkel wanneer je een individuele kamer wenst kunnen er toeslagen worden aangerekent.....ook de artsen rekenen dan meer aan denk ik.
Maar geconventioneerde artsen en dan tekenen dat je akkoord gaat met 2 persoonskamer en of gemeenschappelijke kamer kost je bijna niks en al zeker niet als het gaat over zware ziektes.

Op dat vlak zijn we in B zeker verwent.....want moest je weten wat daar de rekeningen van zijn val je omver.

Ik betaalde in de VS ooit bijna 500 euro voor een simpel bloedonderzoek

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 11 december 2023 om 14:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2023, 11:10   #13
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er zijn landen met "gratis" overheidsgezondheidszorg. Maar die is dan echt wel basis.

En dat trekt het gemiddelde echt naar beneden. Het is weer een kwestie van: "er zijn leugens, verdomde leugens en statistiek".
Misschien worden de RSZ bijdragen die onmiddellijk van het loon gaan voor een deel meegerekend ofzo ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2023, 12:12   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik hoor mijn Nederlandse familie steen en been klagen over hun dure ziekteverzekering waarbij ze vaak rond de €120 per maand betalen voor de basisverzekering.

En hoe ze dan nog vaak naar België afgezakt komen om hier medische zorg te krijgen.
Ga hier in de grensstreek maar eens in een ziekenhuis liggen. De kans is groot dat je "Nou, gesjellig seg, een kamerchenoowt!" hoort als ze je de kamer binnenrollen.

Dus wat die studie nu net wel en net niet aan aanmerking genomen heeft weet ik niet (zit achter een betaalmuur) maar ik ervaar het in ieder geval anders.
Ik denk dat wij veel meer betalen, maar dan in het geniep via de sociale lasten.

Zelfs de oude Tobback bekende ooit: mochten de arbeiders hun bruto-loon in handen krijgen, en dan daarop de belastingen en afhoudingen moeten betalen aan de overheid, het zouden dezelfde avond nog pogroms zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2023, 12:14   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Onlangs rekening gekregen voor bloedanalyses, 50/50 mix van ge- & gede-conventionneerde 'onderzoekers' stonden vermeld.
Vb. van 1 analyse: aandeel voor ziekenkas 0,43€ / remgeld 0€ / supplement 6,00€

Wat gaan we volgende jaar kopen, ne Cayenne of toch maar ne gewone Q6. Goh, ne mens staat soms toch voor moeilijke keuzes... Of anders kletsen we er nog wat supplement bovenop . 't Is hun eigen schuld, ze moeten maar ni ziek worden
Een botmeting voor mijn heksie perfeksie: 40 euro opleggen voor de radioloog.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2023, 07:43   #16
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een botmeting voor mijn heksie perfeksie: 40 euro opleggen voor de radioloog.
Kent ze haar schoenmaat nu nog niet ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be