Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2023, 11:45   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Neen. Ik leg je uit dat we zelf voor het model gekozen hebben dat we allemaal Frans leren in Belgë.

Die "Franstalige meesters" gaan helemaal niet over ons onderwijs.
Dat is het ergste, dat je dat niet eens inziet is geen goed nieuws voor u denk ik dan maar.
Het zijn de anti-Vlamingen die ons uitverkopen aan hun Franse meesters.

Er is nooit aan een Vlaming gevraagd of dat hij wel Frans wil leren, en nu zeg jij hier dat we het zelf gekozen hebben.

Iemand is aan het beuzelen, of wel heeft de Nederlandse taal in uw land een volledig andere betekenis, dat kan ook.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:24   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom spreken die Vlamingen geen Frans?
Is gewoon een verplicht vak op elke Vlaamse school. Gebruik het dan ook!
Waarom spreken de Franstaligen geen Nederlands?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nederlandstalige kijken vooral neer op hun eigen cultuur.
Op hun tv is het 90% Hollywood.
Als wij graag eens naar "Hollywood" kijken dan is dat ons volste recht. Net zoals het ons volste recht is om ook regelmatig naar de NOS-zenders te kijken. Wie ben jij dan wel om ons daarover te bekritiseren? Overigens veel Walen en Brusselaartjes kijken hoofdzakelijk naar de Franse TV-kanalen zoals TF1. En trouwens nogal wat van hetgeen ze bekijken zijn Amerikaanse producties die zij dan domweg dubben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Franstaligen zijn helemaal niet bezig met Vlaanderen en hun taal. Waarom zouden ze?
Voor hun zijn Vlamingen alle typetjes uit de provincie die slecht Frans spreken en hun dialect.
Dat zij met ons en met onze taal "niet bezig" zijn kan ons geen moer schelen. Wij voelen ons daardoor niet gefrustreerd. Het is niet vandaag pas dat wij dat vernemen hoor. Onze centen dat is zowat het enige waar uw geliefde Franstaligen in geïnteresseerd zijn. Maar kijk, op dit ogenblik zitten zowel Wallo als Brux met hun publieke financiën in een zeer benepen situatie. Beiden zijn virtueel failliet. Bij wie zullen ze komen schooien denk je? En als Vlaanderen vindt dat ze daar eerst zéér lang over moeten over nadenken dan is het gedaan met hun "nous sommes demandeurs de rien":...
Dat de Wallo's en de Bruxjes van mening zijn dat wij slecht Frans spreken??? Wel, het moge u een troost wezen te vernemen dat dit het laatste van onze zorgen is. Voor ons, Nederlandstaligen komt het Engels op de eerste plaats. De Vlaamse Regering treuzelt nogal wat om daarin consequent te zijn, maar dat komt nog wel.
En zo, cher Eberhard, wordt jaar na jaar de lijm die dit in 1830 aaneengekleefd staatje bijeen houdt telkens wat brokkeliger. Een evolutie die mij ten zeerste behaagt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:29   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij wil waarschijnlijk zeggen dat de Vlaming blij moet zijn dat de Franse meesters hen zelfs maar wil zien.
Ik denk dat onze Eberhard er zich geen rekenschap van geeft dat onze Vlaamse leerlingen meestal een bloedhekel hebben aan het Frans.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:40   #24
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom spreken die Vlamingen geen Frans?

Is gewoon een verplicht vak op elke Vlaamse school. Gebruik het dan ook!



Nederlandstalige kijken vooral neer op hun eigen cultuur.
Op hun tv is het 90% Hollywood.

Franstaligen zijn helemaal niet bezig met Vlaanderen en hun taal. Waarom zouden ze?
Voor hun zijn Vlamingen alle typetjes uit de provincie die slecht Frans spreken en hun dialect.
De Franstaligen kunnen hun stand enkel ophouden dankzij de Vlaamse transfers.
Dat is al een zeer goede reden voor de Franstaligen om Nederlands te leren en de Vlamingen in het Nederlands te woord te staan in Brussel.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:42   #25
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het moet inderdaad gezegd worden, dat veel treinbegeleiders die franstalig zijn inderdaad goed hun best doen voor de spreek de nederlands. Ze behandelen dan ook een trein die in Vlaanderen vertrekt en naar Vlaanderen rijdt, maar door zowel broekzele als Walonie rijdt.

Het personeel van de broekzeelse ziekenhuizen mag daar inderdaad een voorbeeld aan nemen. Anders stel ik voor de geldkraan dicht te draaien.
Inderdaad de geldverbrander van Vooruit zou dit kunnen doen ,

maar dat mag hij niet van zijn Waalse huisbaas(Magnette)

en hij zal dat dan ook niet durven doen.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:44   #26
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Hela maat, die mensen zijn wel klant in die kliniek he, dus wat klantvriendelijkheid, misschien...

Waarom moet een Vlaamse patient in Brussel maar Frans kunnen maar kan een Waal in Aalst, Dendermonde etc... wel en francais geholpen worden ?

trouwens wij financieren een groot deel van dien brol daar, ik zeg het gewoon de kraan toe, als het zo moet gaan.
2
De Franstalige patiënten vinden het maar normaal dat de Vlaamse artsen ,ook Frans spreken.

Maar van de Waalse artsen eisen dat ze ook de moeite zouden doen om Nederlands te leren ,dat is blijkbaar een brug te ver .
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:46   #27
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je moet zelf blij zijn dat je geholpen wordt in een ziekenhuis he. Zaken niet omdraaien aub.



Frans is tot nader order gewoon een verplicht vak op elke Vlaamse school. Een eigen keuze van jouw eigen politici. Gebruik het dan ook!
Dit zal na de volgende verkiezingen dan ook niet meer het geval zijn.
De Walen zijn hierbij gewaarschuwd.


Wie zie er ook weer dat "België zal ophouden te bestaan ,de dag dat de Vlamingen geen Frans meer leren".
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:48   #28
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Het respecteren van taalwetten in dit apenland zegt u niets ???
De taalwetten dienen enkel om de Vlamingen te verplichten Frans te spreken.
Voor de Franstaligen gelden de taalwetten niet volgens de Walen ,want zij spreken reeds Frans.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 12:49   #29
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je gaat voorbij aan de psychologische realiteit dat dwang niet tot motivatie leidt.

Mensen komen vandaag de dag van school en kunnen geen twee zinnen Frans zonder fouten schrijven, zelfs de leraar Frans niet. Na gemiddeld 8 jaar Franse les te hebben gevolgd.

Als we de politici dan nog moeten uitleggen dat we zelf de talen willen kiezen die we leren, dan begrijpen ze dat toch niet. Want de knecht moet de taal leren van de meester in hun wereldje.

Weer een reden meer om de Belgische staat zo snel mogelijk kapot te maken.
2

Maar dit zal niet lang meer duren.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 13:13   #30
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Dat zij met ons en met onze taal "niet bezig" zijn kan ons geen moer schelen. Wij voelen ons daardoor niet gefrustreerd. ...
Misschien moet je de post van de topic starter nog eens goed lezen?

Daar zit erg veel frustratie in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Er is nooit aan een Vlaming gevraagd of dat hij wel Frans wil leren, en nu zeg jij hier dat we het zelf gekozen hebben.....
Alle partijen in Vlaanderen behalve het VB zijn voor de plicht op Frans.

En de meerderheid, van de mensen stemt daarop. Die kiezen dat dus helemaal zelf inderdaad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat onze Eberhard er zich geen rekenschap van geeft dat onze Vlaamse leerlingen meestal een bloedhekel hebben aan het Frans.
Waarom blijft het dan verplicht?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waarom spreken de Franstaligen geen Nederlands?....
In een land waar iedereen Frans spreekt is dat volstrekt onnodig.

In Canada spreekt ook niet iedereen Frans, maar wél Engels.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Als wij graag eens naar "Hollywood" kijken dan is dat ons volste recht. ...
Ik constateer droog dat Vlaanderen 100en miljoenen jaarlijks uitgeeft aan auteursrechten van Engelstalige content.
Voor hun eigen taal en cultuur mag het kennelijk allemaal wat minder.

Waarom moeten Franstaligen geïnteresseerd zijn in Vlaamse cultuur als die gemeenschap het zelf nauwelijks is?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor ons, Nederlandstaligen komt het Engels op de eerste plaats. De Vlaamse Regering treuzelt nogal wat om daarin consequent te zijn, maar dat komt nog wel.
En hoelang zit de NVA al op onderwijs? 5 minuten politieke moed. 5 minuten...?

Nee hoor. Jij gaat het niet meer meemaken. Ik wsl ook niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dit zal na de volgende verkiezingen dan ook niet meer het geval zijn.
Dat roep je al jaren.

Ik zie het niet staan in het verkiezingsprogramma van welke partij dan ook.
Ze kunnen het morgen doen. Maar ze doen het niet.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Franstaligen kunnen hun stand enkel ophouden dankzij de Vlaamse transfers.
Dat is al een zeer goede reden voor de Franstaligen om Nederlands te leren en de Vlamingen in het Nederlands te woord te staan in Brussel.
Wat een onzin.
De Vlaming is maar wat trots om zijn Frans te laten horen in Brussel. Dat is de realiteit.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 13:23   #31
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Misschien moet je de post van de topic starter nog eens goed lezen?

Daar zit erg veel frustratie in.



Alle partijen in Vlaanderen behalve het VB zijn voor de plicht op Frans.

En de meerderheid, van de mensen stemt daarop. Die kiezen dat dus helemaal zelf inderdaad.



Waarom blijft het dan verplicht?




In een land waar iedereen Frans spreekt is dat volstrekt onnodig.

In Canada spreekt ook niet iedereen Frans, maar wél Engels.




Ik constateer droog dat Vlaanderen 100en miljoenen jaarlijks uitgeeft aan auteursrechten van Engelstalige content.
Voor hun eigen taal en cultuur mag het kennelijk allemaal wat minder.

Waarom moeten Franstaligen geïnteresseerd zijn in Vlaamse cultuur als die gemeenschap het zelf nauwelijks is?



En hoelang zit de NVA al op onderwijs? 5 minuten politieke moed. 5 minuten...?

Nee hoor. Jij gaat het niet meer meemaken. Ik wsl ook niet.



Dat roep je al jaren.

Ik zie het niet staan in het verkiezingsprogramma van welke partij dan ook.
Ze kunnen het morgen doen. Maar ze doen het niet.




Wat een onzin.
De Vlaming is maar wat trots om zijn Frans te laten horen in Brussel. Dat is de realiteit.
U dwaalt. De realiteit is simpel. Als Waaltjes voor mij willen werken dan zal dat niet in het Frans gebeuren. De enige momenten dat ik mijn Frans bovenhaal is in Frankrijk. In Belgie? Vergeet het maar. Ik ben de baas en spreek je mijn taal niet, dan hoepel je maar op.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 13:37   #32
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom wil je wel Frans studeren van 9 jaar tot 18 maar het dan ineens niet gebruiken?? Om een landgenoot te pesten?

Frans is tot nader order gewoon een verplicht vak op elke Vlaamse school. Een eigen keuze van jouw eigen politici. Gebruik het dan ook!
Wat een onzin.

Dus als morgen rekenen geen verplicht vak meer is op school dan mag ik op restaurant zelf de rekening opstellen voor de ober ?

Het Brussels gewest is officieel tweetalig (NL en FR) en moet dus iedere Belg te woord kunnen staan in de taal die hij spreekt althans bij officiele instellingen. Duits en Engels waren in mijn school ook verplicht maar die vallen niet binnen de taalwetgeving van het BHG

Nu heb je zeker een punt door te beweren dat niet zelden de fout ligt bij de Vlamingen zelf. Door hun gebrek aan taalbewustzijn schakelen ze zelf maar al te makkelijk over op hun eigen broebel frans.
Door de vele jaren heen zijn Franstaligen dat meer dan gewend geworden......Het is niet alleen in Brussel zo maar in gans Vlaanderen kijk maar hoe Franstaligen aan de kust Brugge of in Vlaamse ziekenhuizen en politiediensten enz....in hun taal worden geholpen terwijl dat voor Vlamingen in De Ardennen omzeggens nooit zo is.

Probeer als Vlaming maar eens om in het NL te worden geholpen bij de politie van Seraing of Remouchamps

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 december 2023 om 13:53.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 13:57   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
...
Waarom moeten Franstaligen geïnteresseerd zijn in Vlaamse cultuur als die gemeenschap het zelf nauwelijks is?
...
Ze moeten niet geïnteresseerd zijn in onze cultuur.
Maar als ze doktertje en hospitaaltje in een "belgische serting" willen spelen in een grondwettelijk tweetalige stad, dan zouden ze de kleine intellectuele moeite kunnen doen om wat respectvol Nederlands te leren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 14:00   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
...
De Vlaming is maar wat trots om zijn Frans te laten horen in Brussel. Dat is de realiteit.
Dat is een vorm van Stockholmsyndroom.
Het is mijn politieke doel om de Vlaming daar vanaf te brengen.
We zitten al aan een percentage van bijna 50 procent (nva en vb stemmen samen) van ons doel.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 14:22   #35
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom wil je wel Frans studeren van 9 jaar tot 18 maar het dan ineens niet gebruiken?? Om een landgenoot te pesten?

Frans is tot nader order gewoon een verplicht vak op elke Vlaamse school. Een eigen keuze van jouw eigen politici. Gebruik het dan ook!
Mijn kinderen willen helemaal geen Frans studeren, maar ze zijn daartoe verplicht. Als ik zou kunnen kiezen dan leren de mijne geen Frans en gebruiken ze die 4 vrijgekomen uren voor extra Engels en wetenschappen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 14:45   #36
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Misschien moet je de post van de topic starter nog eens goed lezen?

Daar zit erg veel frustratie in.



Alle partijen in Vlaanderen behalve het VB zijn voor de plicht op Frans.

En de meerderheid, van de mensen stemt daarop. Die kiezen dat dus helemaal zelf inderdaad.



Waarom blijft het dan verplicht?




In een land waar iedereen Frans spreekt is dat volstrekt onnodig.

In Canada spreekt ook niet iedereen Frans, maar wél Engels.




Ik constateer droog dat Vlaanderen 100en miljoenen jaarlijks uitgeeft aan auteursrechten van Engelstalige content.
Voor hun eigen taal en cultuur mag het kennelijk allemaal wat minder.

Waarom moeten Franstaligen geïnteresseerd zijn in Vlaamse cultuur als die gemeenschap het zelf nauwelijks is?



En hoelang zit de NVA al op onderwijs? 5 minuten politieke moed. 5 minuten...?

Nee hoor. Jij gaat het niet meer meemaken. Ik wsl ook niet.



Dat roep je al jaren.

Ik zie het niet staan in het verkiezingsprogramma van welke partij dan ook.
Ze kunnen het morgen doen. Maar ze doen het niet.




Wat een onzin.
De Vlaming is maar wat trots om zijn Frans te laten horen in Brussel. Dat is de realiteit.

De Walen en Franstalige Brusselaars doen dit zeer goed.
Hoe minder Nederlands ze leren ,hoe vlugger Vlaanderen onafhankelijk zal zijn.

Go go Franstaligen ,leer en spreek vooral geen Nederlands.

De Vlaamsgezinden danken U van harte en de Belgicisten zitten met een ei.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 16:00   #37
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Mijn kinderen willen helemaal geen Frans studeren, maar ze zijn daartoe verplicht. .;
Dat is democratie. We hebben zelf die meerderheid gestemd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zitten al aan een percentage van bijna 50 procent (nva en vb stemmen samen) van ons doel.
De NVA wil niet van het verplichte Frans af.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Walen en Franstalige Brusselaars doen dit zeer goed.
Er zijn minder Franstaligen die Nederlands spreken, maar ze spreken het dan wel veel en veel beter dan een Vlaming Frans. Gewoonweg omdat veel op de Vlaamse school hebben gezeten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 16:25   #38
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat is democratie. We hebben zelf die meerderheid gestemd.



De NVA wil niet van het verplichte Frans af.



Er zijn minder Franstaligen die Nederlands spreken, maar ze spreken het dan wel veel en veel beter dan een Vlaming Frans. Gewoonweg omdat veel op de Vlaamse school hebben gezeten.
U stelt dat ik dat wil. Dat klopt helemaal niet. En aangezien ik zelf bepaal wat ik doe in mijn leven, heb jij eigenlijk helemaal niets te piepen. Als franstaligen met mij een conversatie willen dan hebben ze zich aan mij aan te passen. Als ze dat niet willen, rotten ze maar lekker op.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 16:31   #39
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht



Er zijn minder Franstaligen die Nederlands spreken, maar ze spreken het dan wel veel en veel beter dan een Vlaming Frans. Gewoonweg omdat veel op de Vlaamse school hebben gezeten.
Hoe komt het dan dat ze geen tweetalige Franstalige artsen in Brussel vinden?
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2023, 16:40   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Misschien moet je de post van de topic starter nog eens goed lezen?

Daar zit erg veel frustratie in.



Alle partijen in Vlaanderen behalve het VB zijn voor de plicht op Frans.

En de meerderheid, van de mensen stemt daarop. Die kiezen dat dus helemaal zelf inderdaad.



Waarom blijft het dan verplicht?




In een land waar iedereen Frans spreekt is dat volstrekt onnodig.

In Canada spreekt ook niet iedereen Frans, maar wél Engels.




Ik constateer droog dat Vlaanderen 100en miljoenen jaarlijks uitgeeft aan auteursrechten van Engelstalige content.
Voor hun eigen taal en cultuur mag het kennelijk allemaal wat minder.

Waarom moeten Franstaligen geïnteresseerd zijn in Vlaamse cultuur als die gemeenschap het zelf nauwelijks is?



En hoelang zit de NVA al op onderwijs? 5 minuten politieke moed. 5 minuten...?

Nee hoor. Jij gaat het niet meer meemaken. Ik wsl ook niet.



Dat roep je al jaren.

Ik zie het niet staan in het verkiezingsprogramma van welke partij dan ook.
Ze kunnen het morgen doen. Maar ze doen het niet.




Wat een onzin.
De Vlaming is maar wat trots om zijn Frans te laten horen in Brussel. Dat is de realiteit.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be