Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2023, 13:14   #1
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard Vandaag de Europese regelgeving verslagen.

Ik had al een Marshall Woburn I, Woburn II en Stanmore II bluetooth speakers tot mijn grote tevredenheid.

Omdat mijn laptop is aangesloten op een externe monitor wordt het geluid via de monitor (betere kwaliteit dan de ingebouwde speakers van de laptop) weergegeven.
Maar wanneer de monitor in spaarmodus gaat, dan is alle geluid weg.

Dus had ik het kleine broertje van de Marshall familie (Acton II) aangeschaft met een leuke korting van 40% tijdens zwarte vrijdag met als doel die als PC-speaker te gebruiken.
Later kan die dan naar een andere kamer (slaapkamer, bib, ...)
Maar ik had beter wat meer research gedaan want het blijkt dat de nieuwere speakers verplicht moeten voldoen aan de Europese regelgeving ivm het max. verbruik tijdens stand-by.

Dus na 20' zonder geluid gaat de Acton II onherroepelijk in stand-by en moet hij ofwel via een app of door te drukken op een fysieke knop terug wakker gemaakt worden.
Waardeloos dus als PC-speaker.

Maar mijn OS op de laptop is Linux (Ubuntu) dat heel wat ingebouwde tools heeft.
Dus met 1 regel in een bestand te schrijven (crontab), wordt er om de 15' een 20Hz toon (onhoorbaar) voor 10s afgespeeld.
Gevolg: de speaker blijft wakker en gaat niet meer automatisch in stand-by en is dus nu te gebruiken als een aantrekkelijke PC-speaker met heel wat punch en klaarheid.



Zo zijn er veel belachelijke EU regels zoals stofzuigers die max 900W mogen zijn.
Gloeilampen die verboden werden. De verlieswarmte is GEEN verlies wanneer die in een verwarmde en geïsoleerde schil plaatsvindt.

Daar staat dan tegenover dat stekkerwagens gepromoot en gesubsidieerd worden die de performance hebben van wat vroeger sportwagens waren en EV sportswagens met de performance van wat vroeger hyper-cars waren.
Een achterlijke Tesla heeft verliezen die tot meerdere KWh's kan oplopen tijdens 1 nacht (vooral met hun idioot alarmsysteem Sentry dat de computer wakker houdt aan 250W tot 400W).

WAANZIN!
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 14:53   #2
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Gloeilampen die verboden werden. De verlieswarmte is GEEN verlies wanneer die in een verwarmde en geïsoleerde schil plaatsvindt.
Waar haal je het. In de zomer mag je je airco aanzetten om de warmte van uw lamp te counteren.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:02   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Zo zijn er veel belachelijke EU regels zoals stofzuigers die max 900W mogen zijn.
Ik vraag mij af of er geen koppelsysteem voor 2 of 3 stofzuigers bestaat zodat je een virtuele stofzuiger van 2700 W ermee kan bouwen .... (misschien een gat in de markt )
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:02   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waar haal je het. In de zomer mag je je airco aanzetten om de warmte van uw lamp te counteren.
Geen probleem als die gloeilampen uw zonnepanelen verlichten
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:03   #5
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waar haal je het. In de zomer mag je je airco aanzetten om de warmte van uw lamp te counteren.
Wat versta je niet onder 'verwarmde kamer'?

Als je uw airconditioning moet aanzetten in de zomer is het een opgewarmde kamer.
Als het een verwarmde kamer is in de zomer ben je een idioot.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 23 november 2023 om 15:11.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:07   #6
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik vraag mij af of er geen koppelsysteem voor 2 of 3 stofzuigers bestaat zodat je een virtuele stofzuiger van 2700 W ermee kan bouwen .... (misschien een gat in de markt )
Gewoon een professioneel model aanschaffen (als het nodig zou zijn). Die hebben (geloof ik) die beperking niet.

Nu, voor stof, plouche en haren is 900W wel voldoende, maar als je wat zwaarder en/of groter materiaal moet opzuigen, dan is er geen enkele besparing als die lichtere stofzuiger er veel langer over doet of dat de eigenaar eerst borstel en blik moet nemen wat heel het doel van een stofzuiger wat onderuit haalt.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:16   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Wat versta je niet onder 'verwarmde kamer'?

Als je uw airconditioning moet aanzetten in de zomer is het een opgewarmde kamer.
Als het een verwarmde kamer is in de zomer ben je een idioot.
Jij beweert dat warmteverlies geen verlies is. Dat is onzin in de zomer. In de zomer verwarm je je huis immers niet en is alle geproduceerde warmte door uw gloeilampen wel degelijk verlies en nog geen beetje ook.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:26   #8
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij beweert dat warmteverlies geen verlies is. Dat is onzin in de zomer. In de zomer verwarm je je huis immers niet en is alle geproduceerde warmte door uw gloeilampen wel degelijk verlies en nog geen beetje ook.
Je verstaat de betekenis van een verwarmde kamer (en het verschil met een opgewarmde kamer), niet he?

Verwarmde kamer -> op actieve wijze op temperatuur gebracht.
Opgewarmde kamer -> op passieve wijze op temperatuur gebracht.

Met verwarmde kamer bedoel ik een kamer die actief op temperatuur wordt gebracht en gehouden dmv een verwarming.
In dat geval is het warmteverlies van een gloeilamp (binnen de verwarmde kamer) GEEN verlies.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:34   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je verstaat de betekenis van een verwarmde kamer (en het verschil met een opgewarmde kamer), niet he?

Verwarmde kamer -> op actieve wijze op temperatuur gebracht.
Opgewarmde kamer -> op passieve wijze op temperatuur gebracht.

Met verwarmde kamer bedoel ik een kamer die actief op temperatuur wordt gebracht en gehouden dmv een verwarming.
In dat geval is het warmteverlies van een gloeilamp (binnen de verwarmde kamer) GEEN verlies.
Ik begrijp dat wel, maar jij stelt dat gloeilampen geen verlies betekenen. Dat is onzin. Het is immers niet zo dat je je kamer altijd moet verwarmen. In de zomer wil je dat helemaal niet en is alle geproduceerde warmte simpelweg verlies. Je mag dat nu draaien of keren door wat semantisch gelul, maar bottom line is warmteverlies door gloeilampen in periodes dat je je huis niet moeten verwarmen verlies. En dat verlies is significant.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:41   #10
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik begrijp dat wel, maar jij stelt dat gloeilampen geen verlies betekenen. Dat is onzin. Het is immers niet zo dat je je kamer altijd moet verwarmen. In de zomer wil je dat helemaal niet en is alle geproduceerde warmte simpelweg verlies. Je mag dat nu draaien of keren door wat semantisch gelul, maar bottom line is warmteverlies door gloeilampen in periodes dat je je huis niet moeten verwarmen verlies. En dat verlies is significant.
Je toont aan dat je het niet begrijpt en daarom zal ik het in hoofdletters plaatsen.

IK HEB HET NIET OVER DE MOMENTEN DAT DE KAMER NIET VERWARMT DIENT TE WORDEN (ZOALS IN DE ZOMER).
IK HEB HET OVER DIE MOMENTEN WAAROP DE KAMER ACTIEF WORDT VERWARMD OM ZE OP TEMPERATUUR TE HOUDEN OMDAT ZE ANDERS TERUG ZOU AFKOELEN.
OP DE MOMENTEN DAT DE KAMER VERWARMT WORDT DMV EEN VERWARMING IS HET WARMTEVERLIES VAN EEN GLOEILAMP GEEN VERLIES.

Als ik iets zou zeggen over winterbanden, ga je dan ook afkomen met "in de zomer zijn winterbanden nadelig" of "jamaar, ook in de winter zijn er dagen met een temperatuur die niet optimaal is voor een winterband"?
Op een koude winternacht doen die nadelen van in de zomer en/of op heel zachte winterdagen er niet toe he.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 23 november 2023 om 15:52.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:46   #11
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Je toont aan dat je het niet begrijpt en daarom zal ik het in hoofdletters plaatsen.

IK HEB HET NIET OVER DE MOMENTEN DAT DE KAMER NIET VERWARMT DIENT TE WORDEN (ZOALS IN DE ZOMER).
IK HEB HET OVER DIE MOMENTEN WAAROP DE KAMER ACTIEF WORDT VERWARMD OM ZE OP TEMPERATUUR TE HOUDEN OMDAT ZE ANDERS TERUG ZOU AFKOELEN.
OP DE MOMENTEN DAT DE KAMER VERWARMT WORDT DMV EEN VERWARMING IS HET WARMTEVERLIES VAN EEN GLOEILAMP GEEN VERLIES.
Kijk man. Jij stelt dat de regelgeving van de EU belachelijk is omdat de verlieswarmte van een gloeilamp geen probleem is. Uiteraard is er wel degelijk een probleem, want een gloeilamp is niet enkel in bedrijf op de momenten dat je een ruimte verwarmt. Een gloeilamp ligt ook aan op momenten dat je die ruimte NIET verwarmt. DAT is het issue met gloeilampen en DAT is de reden dat ze verboden worden.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 23 november 2023 om 15:47.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 15:59   #12
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kijk man. Jij stelt dat de regelgeving van de EU belachelijk is omdat de verlieswarmte van een gloeilamp geen probleem is. Uiteraard is er wel degelijk een probleem, want een gloeilamp is niet enkel in bedrijf op de momenten dat je een ruimte verwarmt. Een gloeilamp ligt ook aan op momenten dat je die ruimte NIET verwarmt. DAT is het issue met gloeilampen en DAT is de reden dat ze verboden worden.
Er zijn mensen die in de zomer nog met winterbanden rijden en mensen die in de winter nog op zomerbanden rijden.
In beide gevallen is er een nadeel.
Is de oplossing dan om zowel winter-als zomerbanden te verbieden?

Gezien een winterband 5% meer rolweerstand heeft en 20% sneller slijt bij hogere temperaturen is de voetafdruk een pak hoger dan het onoordeelkundig gebruik van een gloeilamp (zoals in de zomer).
Dus moet de winterband verboden worden.

En over de gesubsidieerde EV's met een performance die gelijk ligt aan een ICE sportwagen blijf je wel stil he.
Een Taycan heeft een drain van 1-2% na drie weken geparkeerd te staan. Met een achterlijke Tesla kan het zijn dat je na drie weken met een platte batterij staat.
Met Sentry aan ligt het verbruik vele malen hoger dan een 300l koelkast die van Europa een A+ label moet hebben want foei indien de koelkast 50Kwh meer zou verbruiken op jaarbasis dan een gelijkaardig model met A+ label.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 23 november 2023 om 16:14.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 16:34   #13
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Europa richt zich met de gloeilamp, stofzuiger en stand-by verbruik op het 'vele kleintjes maken een groot geheel' wat op zich eerbaar zou zijn indien het energievraagstuk niet op groot en hoog niveau zo mismeesterd zou worden.

Is een EV met 500PK echt wel zo groen tav een kleine Fiat met verbrandingsmotor, laat staan tav een zuinige hybride? En moet zo'n wagen gesubsidieerd worden?

Is de energiewende in DE zo'n succes nadat men daar massaal moet inzetten op bruinkool om het sluiten van de kerncentrales op te vangen?
...

Het voelt allemaal wat aan zoals iemand die door de week kortingsbonnen uitknipt en elk weekend €1000 over de balk gooit op café.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 23 november 2023 om 16:36.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 16:37   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij beweert dat warmteverlies geen verlies is. Dat is onzin in de zomer. In de zomer verwarm je je huis immers niet en is alle geproduceerde warmte door uw gloeilampen wel degelijk verlies en nog geen beetje ook.
In de zomer draai je ledlampen in en in de winter gloeilampen.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 16:40   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kijk man. Jij stelt dat de regelgeving van de EU belachelijk is omdat de verlieswarmte van een gloeilamp geen probleem is. Uiteraard is er wel degelijk een probleem, want een gloeilamp is niet enkel in bedrijf op de momenten dat je een ruimte verwarmt. Een gloeilamp ligt ook aan op momenten dat je die ruimte NIET verwarmt. DAT is het issue met gloeilampen en DAT is de reden dat ze verboden worden.
Wanneer steek je het meeste het licht aan ? Juist ja, niet in de zomer.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 16:41   #16
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In de zomer draai je ledlampen in en in de winter gloeilampen.
Die je dan ook maar gebruikt voor 05h00 en na 22h00 in putteke zomer.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2023, 16:47   #17
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.846
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wanneer steek je het meeste het licht aan ? Juist ja, niet in de zomer.
Het verbaast me dat Europa nog geen grote energieverbruikers als een grill, heteluchtoven, ... verbiedt.
Buiten het opwarmen/garen van het eten is het een en al warmteverlies in de zomer. En ook in de winter wanneer de afzuiging nog wat warme lucht naar buiten zuigt.

Verbieden en enkel een microgolf toelaten. Niet op vol vermogen van 1000W natuurlijk, maar in navolging van de gelimiteerde stofzuiger enkel met een vermogen van laat ons zeggen 500W.
Er zou ineens minder vlees gegeten worden want zo'n biefstukje wil niemand. Twee vliegen in een klap.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 23 november 2023 om 16:49.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be