Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juni 2010, 20:17   #61
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
LSP heeft nog maar eens bewezen een marginaal groepje te zijn. Hoe lang houden ze het nog vol om de linkerzijde te verdelen?
Ze zijn te marginaal om te kunnen verdelen. Integendeel, ze verenigen juist iedereen tegen hen.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 19:12   #62
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Vavli,
Volgens de enen zullen we pas goed doen als we intern tendensrecht en fracties toelaten en extern onze partij omvormen tot een beweging die werkt aan de opbouw van een nieuw te vormen massa-arbeiderspartij. Uiteraard moeten we dan ook met iedereen die beweert aan een zo'n nieuw te vormen partij zo snel mogelijk in een frontbeweging stappen, waarbij we als PVDA-ers plechtig beloven niet te luid te praten en niet met teveel tegelijk naar de vergadering te komen. Kwestie van al die tere linkse plantjes niet te overdonderen.
Volgens anderen zullen we pas goed doen als we het huidige "reformisme" afzweren.
Volgens een derde groep als we alle kaders en militanten die al langer dan 20 jaar lid zijn van de partij (want dat zijn immers stalinistische maoisten - of was het maoistische stalinisten, dat ben ik even vergeten) buitenzwieren of toch op zijn minst verplichten tot het doen van de afwas op de bijeenkomsten van de hoger vermelde diverse tendensen en fracties die zullen ontstaan.
En volgens nog een andere groep moeten we sito presto opsplitsen in een PVDA van Vlaanderen en een PTW. Waarna we natuurlijk nog altijd hetzelfde programma, dezelfde politieke lijn, dezelfde interne structuur, dezelfde manier van werken, ... kunnen behouden. Maar dan wel als twee verschillende partijen die streven naar twee verschillende landen. Uiteraard moeten de hamer en sikkel dan worden vastgehouden door resp. een leeuw en een haan.
En dan heb je nog de laatste groep. Die willen gewoon dat iedereen die zich links noemt stopt met "zagen" en lid wordt van de SP.a. Waar we ons dan allemaal kunnen laven aan het immense intellect van VDB en VDL. En af en toe een vlammend tongetje boven ons hoofdje mogen ontvangen van de Geest van Steve.

Aan de anarchisten en niet-linksen mijn oprechte verontschuldigingen als zij zich niet in een van bovenstaande groepen herkennen. Maar we moeten het ook niet gekker maken dan het al is, natuurlijk.
amai, jij hebt zo'n hoge dunk van je eigen en van je partij.

Je kunt natuurlijk discussieren over politiek en juiste methoden en perspectieven, maar wat jij doet hier is uw ego nog meer opblazen dan dat het al is.

styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 19:15   #63
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ze zijn te marginaal om te kunnen verdelen. Integendeel, ze verenigen juist iedereen tegen hen.
Ze proberen het toch. En zoals ik al zei: alle beetjes helpen. Compleet belachelijk en wansmakelijk.
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 19:21   #64
styllo_ben
Minister-President
 
styllo_ben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ze zijn te marginaal om te kunnen verdelen. Integendeel, ze verenigen juist iedereen tegen hen.
wanneer heb jij nog voor het laatst een lsp'er gesproken? of op zijn minst van dichtbij gezien?

Zo gewoon goedkope praat, gebasseerd op vooroordelen, spuien op internet is gemakkelijk hé.

De praktijk is dat de LSP sinds 2005 herhaaldelijk, zowel in Vlaanderen als in Wallonië met velen in gesprek is gegaan om samen te werken tot zelfs electorale verbintenissen. Eerst had je CAP, daarna met de lokale verkiezingen eenheidslijsten met enkele groepen in Wallonie en het brusselse, en met de laatste verkiezingen opnieuw gemeenschappelijke lijsten in Brussel en Wallonie. Er zijn zelfs gesprekken geweest met de PVDA om het terrein af te tasten.

Maar ja, helaas zijn sommigen zo vol van hun eigen dat ze dat niet willen inzien en maar vooroordelen spuien.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 22:56   #65
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
wanneer heb jij nog voor het laatst een lsp'er gesproken? of op zijn minst van dichtbij gezien?

Zo gewoon goedkope praat, gebasseerd op vooroordelen, spuien op internet is gemakkelijk hé.

De praktijk is dat de LSP sinds 2005 herhaaldelijk, zowel in Vlaanderen als in Wallonië met velen in gesprek is gegaan om samen te werken tot zelfs electorale verbintenissen. Eerst had je CAP, daarna met de lokale verkiezingen eenheidslijsten met enkele groepen in Wallonie en het brusselse, en met de laatste verkiezingen opnieuw gemeenschappelijke lijsten in Brussel en Wallonie. Er zijn zelfs gesprekken geweest met de PVDA om het terrein af te tasten.

Maar ja, helaas zijn sommigen zo vol van hun eigen dat ze dat niet willen inzien en maar vooroordelen spuien.

En gelijk heb je .... moesten ze samenwerken PVDA , LSP en spa-rood dan hadden ze nu waarschijnlijk 1 of 2 zetels ... maar ja ze zeveren en zagen liever . Wie steunen ze daarbij ??
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:00   #66
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Ze proberen het toch. En zoals ik al zei: alle beetjes helpen. Compleet belachelijk en wansmakelijk.

Wansmakelijk is de kiezer bedriegen en links opdelen in groepjes , belachelijk is daarna naar elkaar met scherp gaan schieten ipv te luisteren naar de kiezer .... wie wil er eigenlijk geen gezamenlijke lijst ? en waarom niet ?

We hebben "hetzelfde" doel en lopen op dezelfde betogingen enz .... waarom blijven verdelen ? Wie is daar beter bij ?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 01:25   #67
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
amai, jij hebt zo'n hoge dunk van je eigen en van je partij.

Je kunt natuurlijk discussieren over politiek en juiste methoden en perspectieven, maar wat jij doet hier is uw ego nog meer opblazen dan dat het al is.

Een beetje de persoonlijke tour opgaan ja?

Ja, ik ben fier op mijn partij. Is daar iets mis mee? Het is immers een partij die al 40 jaar onvoorwaardelijk de kant van de werkers hier en in de rest van de wereld kiest. Die een rijke praktijk heeft opgebouwd in de vakbonden, op de werkvloer, in de wijken, rond dokterspraktijken, met advocatenpraktijken, ... Het is een partij die 20 jaar geleden haar schouders zette onder een antiracistisch project waar geen enkele andere klein-linkse partij aan wilde meewerken. Met argumenten als "het objectief ligt te hoog", "de PVDA spiegelt de mensen onrealistische objectieven voor". Het ging zelfs zover dat het initiatief door sommige "linksen" actief tegengewerkt werd.
Ik kan zo nog voorbeelden geven. Vergeef me dus als ik niet onder de indruk ben van "toenaderingspogingen" van andere linkse organisaties. Het is best mogelijk dat de leiding van mijn partij dat op een bepaald moment anders beoordeeld. Maar als men mijn mening erover vraagt zal ik me altijd verzetten tegen verregaande samenwerking met entristen zonder partij om te enteren.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 01:37   #68
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Een beetje de persoonlijke tour opgaan ja?

Ja, ik ben fier op mijn partij. Is daar iets mis mee? Het is immers een partij die al 40 jaar onvoorwaardelijk de kant van de werkers hier en in de rest van de wereld kiest. Die een rijke praktijk heeft opgebouwd in de vakbonden, op de werkvloer, in de wijken, rond dokterspraktijken, met advocatenpraktijken, ... Het is een partij die 20 jaar geleden haar schouders zette onder een antiracistisch project waar geen enkele andere klein-linkse partij aan wilde meewerken. Met argumenten als "het objectief ligt te hoog", "de PVDA spiegelt de mensen onrealistische objectieven voor". Het ging zelfs zover dat het initiatief door sommige "linksen" actief tegengewerkt werd.
Ik kan zo nog voorbeelden geven. Vergeef me dus als ik niet onder de indruk ben van "toenaderingspogingen" van andere linkse organisaties. Het is best mogelijk dat de leiding van mijn partij dat op een bepaald moment anders beoordeeld. Maar als men mijn mening erover vraagt zal ik me altijd verzetten tegen verregaande samenwerking met entristen zonder partij om te enteren.


Al een geluk is dit uw eigen niet contructieve mening en niet de mening van uw partij ... door uw wijze van denken bewijs je alleen maar dat je uit bent op macht want je sluit nu al andere linksdenkenden uit .

Tracht nu toch eens een dialoog te vormen ipv elkaar stokken in de wielen te steken .

Laatst gewijzigd door Wisord : 18 juni 2010 om 01:44.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 09:20   #69
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Wansmakelijk is de kiezer bedriegen en links opdelen in groepjes , belachelijk is daarna naar elkaar met scherp gaan schieten ipv te luisteren naar de kiezer .... wie wil er eigenlijk geen gezamenlijke lijst ? en waarom niet ?

We hebben "hetzelfde" doel en lopen op dezelfde betogingen enz .... waarom blijven verdelen ? Wie is daar beter bij ?
Kijk, als je echt eenheid wil, sluit dan aan bij de marxistische partij die nu, zonder enige discussie, veel grotere is dan alle andere groepen die zich in dit land op het marxisme beroepen samen. Linkse eenheid is meer dan een tijdelijk electoraal front: gaat LSP nu in een samenwerkingsverband blijven met de rest van GdF of ligt dat Front nu terug op zijn gat ? Als dat laatste het geval is: wat is dan de politieke geloofwaardigheid ervan: hoe kan het ooit naambekendheid krijgen, zijn programma in ruimere kring bekend maken, als het maar wordt (her)opgericht vlak voor de volgende verkiezingen ?

Je schrijft: we hebben heztzelfde doel, lopen op dezelfde betogingen enz... waarom blijven verdelen ? Wie is daar beter bij ?
Tja, inderdaad: wie wordt er beter van dat er hier 4, 5 groepen zijn die zeggen dat ze een links alternatief willen voor Spa. Vermits we hetzelfde willen, vermits PvdA er op een paar jaar tijd duidelijk in geslaagd is om qua inplanting en aanhang een zeer grote kloof te slagen met de rest van links in dit land, lijkt het me heel logisch dat de rest zich aansluit bij PvdA.
Er kan maar één zinnige reden zijn om dat niet te doen: je vindt dat het programma en de werkwijze van PvdA onverzoenlijk is met je eigen programma en werkwijze: in dat geval heeft je eigen groep natuurlijk wél reden om afzonderlijk door te gaan. In dat geval heeft de PvdA er echt niks bij te winnen om alleen maar een tijdelijke electorale samenwerking aan te gaan: we hebben op 4 weken 340 nieuwe leden bij en we hebben de adressen van vele 10tallen mensen die we nog moeten gaan opzoeken om lidmaatschap te bespreken dus ik schat dat we ongeveer 500 leden zullen bijwinnen: dat is véél meer dan ALLE groepen naast de PvdA samen tellen. Dus waarom zouden we dan onze tijd steken in een electoraal eenheidsfront dat direct na de verkiezingen toch wordt opgeblazen? Daar zit de kiezer nou echt niet op te wachten: je verwart de verwachtingen van LSP met dé kiezer of, (als je bij CAP bent, je denkt dat jou mening die van het volk is, gezien hun slogan : "wij zijn het volk") De resultaten van CAP (0,10 en LSP 0,20) zullen voor ons het verschil echt niet maken en vermits jullie compleet, maar dan ook compleet, onbekend zijn, zal de kiezer echt niet zeggen: "Aha, nu die van Cap en LSP samen met de PvdA een samenwerkingsverband hebben, nu ga ik er wel op stemmen."
De feiten in Wallonie tonen ook overdonderend aan dat de strategie van PTB er de juiste is: in 2007 behaalde PC en Cap samen 27.900 stemmen en de PTB 20.039, in 2009 hadden PC-GE, LCR, PSL en Cap-D'Orazio samen 23.313 stemmen en PTB 28.483 en in 2010 haalde het FdG 28.346 en de PTB gaat naar 51.065. Kortom het FdG haalt nog altijd maar evenveel als PC en Cap samen hadden in 2007 en de PTB is meer dan verdubbeld.
Maar ik ben reuze benieuwd: als eenheid voor jullie zo belangrijk is dan gaat het FdG nu dus verder op de ingeslagen weg. Als dat echt lukt, dan kunnen we over een paar jaar misschien écht wel eens gaan praten over samenwerking: dan hoeven we tenminste niet met 6 verschillende groepen in overleg te gaan en dan is tenminste in de praktijk bewezen dat die eenheid geen electorale woorden maar daden zijn. Maar ik geloof er dus niks van: de eenheid die jullie willen dient maar één belang: die van de versterking van de eigen organisatie want die vinden jullie beter dan alle anderen. Dat vind ik dus ook van mijn eigen partij: het verschil is dat ik er eerlijk over ben en dat ik me niet verschuil achter dure woorden: "jullie verdelen links."
Dus ofwel is er echt een basis voor eenheid: sluit dan gewoon aan bij PvdA en hou die partij op een linkse koers, ofwel liggen programma en werkwijze te ver uit elkaar: in dat geval : hou op met zeuren over eenheid en dat de kiezer dat wil en toon aan dat jullie kunnen uitgroeien tot een factor van betekenis: als je na ongeveer 20 jaar werking nog maar met 200 bent dan is er toch echt wel iets mis lijkt mij.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 09:25   #70
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Een beetje de persoonlijke tour opgaan ja?

Ja, ik ben fier op mijn partij. Is daar iets mis mee? Het is immers een partij die al 40 jaar onvoorwaardelijk de kant van de werkers hier en in de rest van de wereld kiest. Die een rijke praktijk heeft opgebouwd in de vakbonden, op de werkvloer, in de wijken, rond dokterspraktijken, met advocatenpraktijken, ... Het is een partij die 20 jaar geleden haar schouders zette onder een antiracistisch project waar geen enkele andere klein-linkse partij aan wilde meewerken. Met argumenten als "het objectief ligt te hoog", "de PVDA spiegelt de mensen onrealistische objectieven voor". Het ging zelfs zover dat het initiatief door sommige "linksen" actief tegengewerkt werd.
Ik kan zo nog voorbeelden geven. Vergeef me dus als ik niet onder de indruk ben van "toenaderingspogingen" van andere linkse organisaties. Het is best mogelijk dat de leiding van mijn partij dat op een bepaald moment anders beoordeeld. Maar als men mijn mening erover vraagt zal ik me altijd verzetten tegen verregaande samenwerking met entristen zonder partij om te enteren.
Uit een interview met Raoul in Solidair deze week:

De PVDA+ kreeg in Franstalig België te maken met de concurrentie van enkele andere kleine partijen, met name de Parti Populaire van Modrikamen. Vond u dat niet vervelend?

Raoul Hedebouw. We zijn er bijzonder trots dat we met de PVDA+ in de arbeidersregio’s de PP voorbijsteken (zeker in de provincie Luik). Het klopt dat er wat concurrentie was van andere kleine partijen, maar daar willen we niet over klagen. We moeten gewoon voortbouwen aan ons eigen project. De kiezer heeft ons een belangrijk signaal gegeven. De PVDA zal blijven vooruitgaan. De volgende stap zijn de gemeenteraadsverkiezingen van 2012, waar we hopen op een zetel in grote steden als Luik en Antwerpen. Die verkozenen zullen dan een springplank zijn om ook bij regionale en federale verkiezingen verkozen te geraken.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 09:44   #71
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Ja, ik ben fier op mijn partij. Is daar iets mis mee? Het is immers een partij die al 40 jaar onvoorwaardelijk de kant van de werkers hier en in de rest van de wereld kiest.

zijt ge daar fier op ?
toen uw partij in de maoistische logica stelling nam tegen de USSR
tegen Cuba, tegen Vietnam, tegen de vrijheidstrijd in Angola
de verheerlijking van Stalin, de koude oorlog NATO-scherpslijpers een steuntje in de rug verschafte in de rakettenkwestie enz enz....?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 11:23   #72
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
zijt ge daar fier op ?
toen uw partij in de maoistische logica stelling nam tegen de USSR
tegen Cuba, tegen Vietnam, tegen de vrijheidstrijd in Angola
de verheerlijking van Stalin, de koude oorlog NATO-scherpslijpers een steuntje in de rug verschafte in de rakettenkwestie enz enz....?
Jogo: blijf jij voor altijd en eeuwig in het verleden steken of kan je inzien dat de
PvdA leert van haar fouten, bijstuurt, haar eigen analyses verdiept en verfijnt en verandert ? Jij het het over standpunten in de jaren 70 toen Amada/PvdA nog in haar kinderschoenen stond en heel suivistisch was tav China bij gebrek aan de capaciteit om zelfstandig analyses te maken. We zijn nu 30 jaar verder: beoordeel de PvdA aub op de woorden en daden die ze nu stelt.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 11:36   #73
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Jogo: blijf jij voor altijd en eeuwig in het verleden steken of kan je inzien dat de
PvdA leert van haar fouten, bijstuurt, haar eigen analyses verdiept en verfijnt en verandert ? Jij het het over standpunten in de jaren 70 toen Amada/PvdA nog in haar kinderschoenen stond en heel suivistisch was tav China bij gebrek aan de capaciteit om zelfstandig analyses te maken. We zijn nu 30 jaar verder: beoordeel de PvdA aub op de woorden en daden die ze nu stelt.
valvi,

abou Anis had het over 40 jaar (niet 30 jaar)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 11:37   #74
Wisord
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 januari 2010
Locatie: Lommel
Berichten: 10.022
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Kijk, als je echt eenheid wil, sluit dan aan bij de marxistische partij die nu, zonder enige discussie, veel grotere is dan alle andere groepen die zich in dit land op het marxisme beroepen samen. Linkse eenheid is meer dan een tijdelijk electoraal front: gaat LSP nu in een samenwerkingsverband blijven met de rest van GdF of ligt dat Front nu terug op zijn gat ? Als dat laatste het geval is: wat is dan de politieke geloofwaardigheid ervan: hoe kan het ooit naambekendheid krijgen, zijn programma in ruimere kring bekend maken, als het maar wordt (her)opgericht vlak voor de volgende verkiezingen ?

Je schrijft: we hebben heztzelfde doel, lopen op dezelfde betogingen enz... waarom blijven verdelen ? Wie is daar beter bij ?
Tja, inderdaad: wie wordt er beter van dat er hier 4, 5 groepen zijn die zeggen dat ze een links alternatief willen voor Spa. Vermits we hetzelfde willen, vermits PvdA er op een paar jaar tijd duidelijk in geslaagd is om qua inplanting en aanhang een zeer grote kloof te slagen met de rest van links in dit land, lijkt het me heel logisch dat de rest zich aansluit bij PvdA.
Er kan maar één zinnige reden zijn om dat niet te doen: je vindt dat het programma en de werkwijze van PvdA onverzoenlijk is met je eigen programma en werkwijze: in dat geval heeft je eigen groep natuurlijk wél reden om afzonderlijk door te gaan. In dat geval heeft de PvdA er echt niks bij te winnen om alleen maar een tijdelijke electorale samenwerking aan te gaan: we hebben op 4 weken 340 nieuwe leden bij en we hebben de adressen van vele 10tallen mensen die we nog moeten gaan opzoeken om lidmaatschap te bespreken dus ik schat dat we ongeveer 500 leden zullen bijwinnen: dat is véél meer dan ALLE groepen naast de PvdA samen tellen. Dus waarom zouden we dan onze tijd steken in een electoraal eenheidsfront dat direct na de verkiezingen toch wordt opgeblazen? Daar zit de kiezer nou echt niet op te wachten: je verwart de verwachtingen van LSP met dé kiezer of, (als je bij CAP bent, je denkt dat jou mening die van het volk is, gezien hun slogan : "wij zijn het volk") De resultaten van CAP (0,10 en LSP 0,20) zullen voor ons het verschil echt niet maken en vermits jullie compleet, maar dan ook compleet, onbekend zijn, zal de kiezer echt niet zeggen: "Aha, nu die van Cap en LSP samen met de PvdA een samenwerkingsverband hebben, nu ga ik er wel op stemmen."
De feiten in Wallonie tonen ook overdonderend aan dat de strategie van PTB er de juiste is: in 2007 behaalde PC en Cap samen 27.900 stemmen en de PTB 20.039, in 2009 hadden PC-GE, LCR, PSL en Cap-D'Orazio samen 23.313 stemmen en PTB 28.483 en in 2010 haalde het FdG 28.346 en de PTB gaat naar 51.065. Kortom het FdG haalt nog altijd maar evenveel als PC en Cap samen hadden in 2007 en de PTB is meer dan verdubbeld.
Maar ik ben reuze benieuwd: als eenheid voor jullie zo belangrijk is dan gaat het FdG nu dus verder op de ingeslagen weg. Als dat echt lukt, dan kunnen we over een paar jaar misschien écht wel eens gaan praten over samenwerking: dan hoeven we tenminste niet met 6 verschillende groepen in overleg te gaan en dan is tenminste in de praktijk bewezen dat die eenheid geen electorale woorden maar daden zijn. Maar ik geloof er dus niks van: de eenheid die jullie willen dient maar één belang: die van de versterking van de eigen organisatie want die vinden jullie beter dan alle anderen. Dat vind ik dus ook van mijn eigen partij: het verschil is dat ik er eerlijk over ben en dat ik me niet verschuil achter dure woorden: "jullie verdelen links."
Dus ofwel is er echt een basis voor eenheid: sluit dan gewoon aan bij PvdA en hou die partij op een linkse koers, ofwel liggen programma en werkwijze te ver uit elkaar: in dat geval : hou op met zeuren over eenheid en dat de kiezer dat wil en toon aan dat jullie kunnen uitgroeien tot een factor van betekenis: als je na ongeveer 20 jaar werking nog maar met 200 bent dan is er toch echt wel iets mis lijkt mij.

Ik verwijt de PVDA persoonlijk niets , ik verwijt heel de opdeling .... net zo goed de mensen van spa-rood , je kan veel sneller resultaten boeken en nog meer leden krijgen door een coalitie. Het lijkt mij meer op een machtsstrijd onder links dan een strijd voor de atbeider .... btw ik heb pvda en spa rood gekozen vorige week en zal dit blijven doen ondanks al dit .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 12:29   #75
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Al een geluk is dit uw eigen niet contructieve mening en niet de mening van uw partij ... door uw wijze van denken bewijs je alleen maar dat je uit bent op macht want je sluit nu al andere linksdenkenden uit .

Tracht nu toch eens een dialoog te vormen ipv elkaar stokken in de wielen te steken .
Ik heb nog nooit anders geweten dan dat wanneer het erop aankomt Vonk, LSP, ALS, SAP, ... of hoe de trotskisten zich op dat moment ook noemden de PVDA stokken in de wielen probeerden te steken. 'Dialoog', 'samenwerking', 'eenheid', 'dezelfde doelstellingen', ... blijken allemaal slechts frasen bij elke kans die ze in de afgelopen decennia kregen om een frontale aanval op de PVDA te lanceren. En zelfs in de 'oproepen tot eenheid' die de laatste jaren aan de lopende band gelanceerd worden kun je telkens opnieuw tussen de regels aanvallen op de PVDA vinden.

Ik geloof het simpelweg niet. Maar dat is inderdaad mijn mening. Gelukkig heeft de leiding van mijn partij dankzij het democratisch centralisme de beschikking over alle meningen en ervaringen van alle sympathisanten, leden, militanten en kaders en is zij beter geplaatst om een oordeel te vellen. En dankzij het ontbreken van tendenzen en fracties in onze partij hoeft ze ook niet te vrezen dat ik actief campagne zou voeren tegen een beslissing die ze in deze neemt. Maar - opnieuw dankzij het democratisch centralisme - zal ik intern ook altijd het recht hebben mijn twijfels te verwoorden.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 12:52   #76
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
zijt ge daar fier op ?
toen uw partij in de maoistische logica stelling nam tegen de USSR
tegen Cuba, tegen Vietnam, tegen de vrijheidstrijd in Angola
de verheerlijking van Stalin, de koude oorlog NATO-scherpslijpers een steuntje in de rug verschafte in de rakettenkwestie enz enz....?
Waar ik fier op ben is dat de PVDA altijd de kracht en maturiteit aan de dag heeft gelegd om aan zelfkritiek te doen en fouten toe te geven en bij te sturen.
Het standpunt over de USSR en zeker Cuba werd ongeveer halverwege de jaren '80 al de facto bijgestuurd. Dat leidde tot een kritisch onderzoek van zowat alle standpunten terzake van de PVDA. De foute standpunten werden bijgestuurd, wat juist was behouden. Begin jaren '90 had de PVDA dan ook als een van de eerste communistische partijen in de wereld een uitgeschreven bilan over haar standpunten uit de periode '70-'90. Ideologisch was de PVDA op dat moment een van de sterkste communistische partijen. Ze werd daarvoor verguisd door sommigen die toen ook al de mond vol hadden van de noodzaak van eenheid. Een eenheid die er ook toen al volgens dezelfde enkel kon komen als de PVDA haar ideologische lijn, haar politieke programma, haar organisatiestructuur en haar dagelijkse praktijk zowat volledig overboord zou gooien. En als het even kon ook nog haar naam. Die was immers 'bezoedeld'. In - en ik wik mijn woorden - èlk samenwerkingsinitiatief van meerdere organisaties waar de PVDA aan deelnam werden de vertegenwoordigers van de PVDA er systematisch van beschuldigd intriganten en samenzweerders te zijn die enkel geïnteresseerd waren in het opblazen van de eenheid. Telkens door dezelfden. De enige frontbeweging waar dat niet massaal gebeurde was de Witte Beweging. De enige reden daarvoor was dat de 'eenheidsmeders' die beweging blijkbaar compleet gemist hebben en dat de Witte Comités voor het overgrote deel al vorm gekregen hadden tegen dat zij erin opdoken.

Jij blijft afkomen met standpunten uit lang vervlogen tijden om de PVDA te 'ontmaskeren'. Ik stel daartegenover dat zelfs in die lang vervlogen tijden de PVDA en eerst AMADA, ondanks de beginnersfouten, een stevige ideologische en politieke basis heeft gelegd waar ze nu op bouwt. Ondanks de overdrijvingen uit de jaren '70 is toen wel Geneeskunde voor het Volk ontstaan. Een organisatie waar tot ver buiten de grenzen van radicaal (of zoals een Waals kameraad het gisteren nog noemde: 'bewust') links respect en waardering voor bestaat. Ondanks de foute lijn t.o.v. de USSR en zijn bondgenoten uit de jaren '70 en '80 heeft de PVDA wèl een goede syndicale werking opgebouwd in zowat alle grote bedrijven van het land. De mijnstaking blijft daarvan de mooiste illustratie. In het kader daarvan zou ik weer over de 'eenheidsmeders' kunnen beginnen, maar dat ga ik zo laten.
Ondanks de fouten die de PVDA maakte als nieuwe organisatie is ze begin jaren '80 in geslaagd om niet uit elkaar te spatten zoals het overgrote deel van de marxistische organisaties die ook in de nasleep van mei '68 ontstaan waren. Ondanks die fouten is ze er 10 jaar later opnieuw in geslaagd om de eenheid te bewaren.

Maar genoeg over mijn fierheid als PVDA-er. Waar ben jij fier op jogo? Dat je hier op een links discussieforum onder het valse voorwendsel te willen discussiëren over linkse thema's er toch maar telkens in slaagt om de fouten van de PVDA van 30 jaar en langer geleden op te rakelen? Dat je er in slaagt om de evolutie die de PVDA sindsdien heeft doorgemaakt te negeren?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 13:27   #77
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Waar ik fier op ben is dat de PVDA altijd de kracht en maturiteit aan de dag heeft gelegd om aan zelfkritiek te doen en fouten toe te geven en bij te sturen.
Het standpunt over de USSR en zeker Cuba werd ongeveer halverwege de jaren '80 al de facto bijgestuurd. Dat leidde tot een kritisch onderzoek van zowat alle standpunten terzake van de PVDA. De foute standpunten werden bijgestuurd, wat juist was behouden. Begin jaren '90 had de PVDA dan ook als een van de eerste communistische partijen in de wereld een uitgeschreven bilan over haar standpunten uit de periode '70-'90. Ideologisch was de PVDA op dat moment een van de sterkste communistische partijen. Ze werd daarvoor verguisd door sommigen die toen ook al de mond vol hadden van de noodzaak van eenheid. Een eenheid die er ook toen al volgens dezelfde enkel kon komen als de PVDA haar ideologische lijn, haar politieke programma, haar organisatiestructuur en haar dagelijkse praktijk zowat volledig overboord zou gooien. En als het even kon ook nog haar naam. Die was immers 'bezoedeld'. In - en ik wik mijn woorden - èlk samenwerkingsinitiatief van meerdere organisaties waar de PVDA aan deelnam werden de vertegenwoordigers van de PVDA er systematisch van beschuldigd intriganten en samenzweerders te zijn die enkel geïnteresseerd waren in het opblazen van de eenheid. Telkens door dezelfden. De enige frontbeweging waar dat niet massaal gebeurde was de Witte Beweging. De enige reden daarvoor was dat de 'eenheidsmeders' die beweging blijkbaar compleet gemist hebben en dat de Witte Comités voor het overgrote deel al vorm gekregen hadden tegen dat zij erin opdoken.

Jij blijft afkomen met standpunten uit lang vervlogen tijden om de PVDA te 'ontmaskeren'. Ik stel daartegenover dat zelfs in die lang vervlogen tijden de PVDA en eerst AMADA, ondanks de beginnersfouten, een stevige ideologische en politieke basis heeft gelegd waar ze nu op bouwt. Ondanks de overdrijvingen uit de jaren '70 is toen wel Geneeskunde voor het Volk ontstaan. Een organisatie waar tot ver buiten de grenzen van radicaal (of zoals een Waals kameraad het gisteren nog noemde: 'bewust') links respect en waardering voor bestaat. Ondanks de foute lijn t.o.v. de USSR en zijn bondgenoten uit de jaren '70 en '80 heeft de PVDA wèl een goede syndicale werking opgebouwd in zowat alle grote bedrijven van het land. De mijnstaking blijft daarvan de mooiste illustratie. In het kader daarvan zou ik weer over de 'eenheidsmeders' kunnen beginnen, maar dat ga ik zo laten.
Ondanks de fouten die de PVDA maakte als nieuwe organisatie is ze begin jaren '80 in geslaagd om niet uit elkaar te spatten zoals het overgrote deel van de marxistische organisaties die ook in de nasleep van mei '68 ontstaan waren. Ondanks die fouten is ze er 10 jaar later opnieuw in geslaagd om de eenheid te bewaren.

Maar genoeg over mijn fierheid als PVDA-er. Waar ben jij fier op jogo? Dat je hier op een links discussieforum onder het valse voorwendsel te willen discussiëren over linkse thema's er toch maar telkens in slaagt om de fouten van de PVDA van 30 jaar en langer geleden op te rakelen? Dat je er in slaagt om de evolutie die de PVDA sindsdien heeft doorgemaakt te negeren?
Ik sluit me hier bij aan. Ter attentie van Jogo: lees bijvoorbeeld Marxistische Studies nr 78 (jaargang 2007) eens: Welke weg slaat china in? Een heel genuanceerd en met veel feiten onderbouwde analyse, ondermeer over positieve realisaties en de fouten van het maoistisch beleid.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 13:43   #78
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik verwijt de PVDA persoonlijk niets , ik verwijt heel de opdeling .... net zo goed de mensen van spa-rood , je kan veel sneller resultaten boeken en nog meer leden krijgen door een coalitie. Het lijkt mij meer op een machtsstrijd onder links dan een strijd voor de atbeider .... btw ik heb pvda en spa rood gekozen vorige week en zal dit blijven doen ondanks al dit .
Wat spa-rood betreft, gaat het toch om nog om een ander verhaal. Vonk en de andere aanhangers van sp.a-rood geloven niet dat het mogelijk is om naast en buiten de sp.a een linkse massapartij op te bouwen. Zij streven dan ook niet naar een electorale eenheid met de groepen links van de sp.a, zij roepen wel op om waar Erik De Bruyn opkwam, geen andere lijst in te dienen in de hoop dat erik dan verkozen zou worden. De PvdA gelooft dat het uitzichtloos is om te proberen de sp.a te heroveren. Jef Sleekxs heeft dat geprobeerd, de sp.a rood stelt eigenlijk ampre iets voor (op een nationale conferentie in Mechelen kwam nog geen 100 man opdagen, tja...) en met een paar mensen op onverkiesbare plaatsen doe je maar één ding: stemmen aandragen voor de leiding die enkel naar rechts kijkt.
De oproepen tot linkse eenheid komen uit een andere hoek, vooral van LSP en Cap en ik had je, blijkbaar ten onrechte, in die hoek geplaatst. De Sap, met wie de PvdA in het verleden een kat en hond verhouding had, heeft nu gekozen voor een andere aanpak: ze zijn met eigen kandidaten op de PvdA lijsten gaan staan: volgens mij biedt het electoraal weinig meerwaarde maar het heeft geen van beide partijen veel energie gekost om zo samen te werken en we kunnen zo maar naar elkaar toegroeien, dus ik denk dat dat zeker positief was. Maar wat sp.a-rood betreft lijkt me elke vorm van electorale samenwerking compleet uitgesloten zolang die binnen de sp.a blijven: In elk geval: in de afdeling waar ik zit, zitten heel wat voormalige sp.aleden die compleet ontgoocheld zijn zowel in het beleid als in het totaal gebrek aan interne democratie van de sp.a. Als de PvdA zou oproepen om op de sp.a te stemmen dan kan je dezelfde dag nog de afdeling waar ik inzit opdoeken, dat geef ik je op een briefje en ik ben ervan overtuigd dat dat in vele andere basisgroepen ook het geval is. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat sp.a rood campagne zal gaan voeren voor een pvdAkandidaat: die worden dan niet door de basis maar door de leiding aan de deur gezet.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 14:33   #79
Flashheart
Lokaal Raadslid
 
Flashheart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2010
Berichten: 384
Standaard

SP.a/SP.a Rood: teleurstellend, het moment van Erik De Bruyn lijkt voorlopig voorbij. Kwam totaal niet aan bod tijdens deze campagne, behaalde niet veel meer stemmen dan in 2009, hoewel hij deze maal opkwam voor de senaat. Bovendien geraakte ook Rudi Kennes niet verkozen. Het perspectief om de sp.a van binnenin te verlinksen lijkt minder realistisch dan ooit.

PVDA/PTB+: degelijke vooruitgang, zeker in Wallonië en Brussel. Het komt er nu op aan de lokale werking verder uit te bouwen met het oog op de verkiezingen van 2012.

Het resultaat van FdG vind ik ook best wel meevallen, in enkele Brusselse kantons boeken ze mooie resultaten.

LSP stelt electoraal niets voor, maar dat kan hen wellicht niet veel schelen. Hun doel is hun ideeën te verspreiden en nieuwe leden te winnen. Ik hoop voor hen dat dat ook gelukt is.

CAP is eigenlijk niet vermeldenswaardig. Een mens vraagt zich af waarom ze eigenlijk een lijst indienden.
__________________
Preguntando caminamos!
Flashheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 23:07   #80
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Dat je hier op een links discussieforum onder het valse voorwendsel te willen discussiëren over linkse thema's er toch maar telkens in slaagt om de fouten van de PVDA van 30 jaar en langer geleden op te rakelen? Dat je er in slaagt om de evolutie die de PVDA sindsdien heeft doorgemaakt te negeren?
Gij het hebt over 40 jaar partijfierheid

Vals voorwendsel ? verklaar u nader ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be