Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2024, 07:16   #1
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.474
Standaard Vivaldi doet koopkracht DALEN bij 4 op de 10 Belgische gezinnen...

Opnieuw een Vivaldi leugen ontmaskerd...


Wie gelooft die Dweil nog?

(https://www.gva.be/cnt/dmf20240516_92138085)


Vier op de tien Belgische huishoudens zagen koopkracht dalen onder Vivaldi
Na een piek begin 2023, zagen de meeste Belgen hun koopkracht weer dalen. En over de hele regeerperiode van Vivaldi zijn de laagste inkomens slechter af dan daarvoor. Dat leert een studie van de UGent op basis van de banktransacties van 900.000 gezinnen.
Lieven Sioen
Vandaag om 07:56

Statistiek is één zaak, subjectieve ervaring iets anders. In het opinieonderzoek De Stemming, in opdracht van De Standaard en VRT NWS, zei 37 procent van de ondervraagden dat hun financiële situatie verslechterd was. De bezorgdheid was het grootst bij de groepen die op de radicaalste partijen stemmen – Vlaams Belang en PVDA.

Nochtans tonen de cijfers van onder meer de Nationale Bank en het Planbureau iets anders. Ondanks de corona- en de energiecrisis, kan de gemiddelde Belg 2,2?procent meer kopen dan in oktober 2020, toen de Vivaldi-regering van start ging. Die compenseerde het inkomensverlies door de exploderende energieprijzen met een btw-verlaging en energiesteun. De automatische loonindexering deed de rest.

Vanwaar dan de kloof tussen perceptie en statistiek? Onderzoekers Gert Peersman, Koen Schoors en Milan van den Heuvel gingen de banktransacties van 900.000 Belgen na en dat leverde een preciezer, gevarieerder en minder rooskleurig beeld op van de koopkrachtevolutie onder Vivaldi. Is de gemiddelde koopkracht tijdens de hele periode effectief met 1,4 procent gestegen, dan is er sinds februari 2023 een terugval van 1,8 procent. “En dat voelen de mensen”, zegt Peersman. “Ze hebben eerst hun gedrag aangepast aan een hoger inkomen, en merken nu elke maand dat ze daarmee minder kunnen kopen.”

Extreme schommelingen
Achter het gemiddelde zitten dan ook grote verschillen tussen de ?*inkomensgroepen. De 20 procent hoogste inkomens winnen over de ?*hele lijn. Zij zagen sinds oktober 2020 hun koopkracht met 4,5 procent toenemen, de laatste maanden nog met een kleine 0,2 procent. De 20 procent laagste inkomens leden sinds februari 2023 daarentegen liefst 6,8 procent koopkrachtverlies, en over de hele regeerperiode 2,7 procent. Ook de groep daarboven is slechter af sinds Vivaldi aan zet is. Zij leed 0,6?procent koopkrachtverlies. “Hun koopkrachtverlies is reëel.”

Die grote verschillen wijten de onderzoekers aan de combinatie van energiesteun en automatische indexering. Die is bedoeld om de koopkracht stabiel te houden: stijgt de inflatie, dan volgen automatisch de lonen en uitkeringen. In werkelijkheid heeft de indexering de voorbije jaren tot extreme schommelingen in de koopkracht geleid, aangejaagd door de energieprijzen. “Een vreemde cocktail”, noemt Peersman het. “Daardoor zijn we tijdens de energiecrisis eerst overgecompenseerd en daarna ondergecompenseerd.”


Concreet: toen eind 2022 de energieprijzen explodeerden, schoot ook de inflatie de hoogte in. De lonen en uitkeringen volgden en de lage inkomens werden ?*bovendien beschermd door het ?*sociaal tarief. Alleen werd de inflatie berekend op nieuwe contracten (+155 procent in oktober 2022), terwijl het gros van de bevolking een nog lopend variabel of vast contract had. Hun reële energiekosten (gemiddeld +38 procent) ?*lagen bijgevolg veel lager dan wat de automatische indexering aan extra inkomen genereerde. Reken daarbij dat de huishoudens ook fors bespaarden op hun energieverbruik, en alle inkomens zagen op de keper hun koopkracht begin 2023 pieken. Maar ook toen al ?*waren de grootste verdieners ook de grootste winnaars.

Foute beleidskeuzes
Sindsdien zijn de commerciële ?*tarieven voor gas en elektriciteit blijven dalen, en daarmee de officiële inflatie, terwijl de reële kosten voor de mensen dat veel minder ?*deden en de sociale tarieven wél ?*gestaag toenamen, met zelfs 20?procent in 2023 voor de 20 procent laagste inkomens.

Het gevolg: waar de officiële inflatie in 2023 4 procent bedroeg, lag de werkelijke inflatie volgens de gemiddelde energiefactuur op 6,6 procent. Die prijsstijging wordt sindsdien niet meer gecompenseerd door een indexering van lonen en uitkeringen, wat vooral de lagere inkomens voelen. “Daarbovenop zien we sinds 2024 ook een daling van het nominale inkomen in die laagste categorieën, wat erop wijst dat zij als eersten de ?*gevolgen van recente economische tegenvallers voelen”, zegt Peersman.

De onderzoekers wezen er eerder al op dat de btw-verlaging en de algemene energiesteun foute beleidskeuzes waren, die de inflatie aanwakkerden en de hoge inkomens een onnodig cadeau gaven. Belangrijker nog, volgens hen, is dat de consumptieprijsindex dringend structureel hervormd wordt, zodat die de werkelijke energieprijzen in rekening brengt in plaats van de tarieven van nieuwe contracten.

Maar bovenal moet de ?*politiek het koopkrachtverlies ernstig nemen, zegt Peersman. “De groepen die de kleinste reserves hebben om prijsschokken op te vangen, hebben de rollercoaster van de voorbije jaren het hardst gevoeld. Dat is volgens ons een belangrijke verklaring voor de groeiende antipolitieke sentimenten.”
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 16 mei 2024 om 07:17.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 08:12   #2
Freddie
Gouverneur
 
Freddie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.269
Standaard

Maart of april werd aangekondigd dat de inflatie 3.14% bedroeg een dat er dus een indexatie aankwam. Indexatie slechts 2%, is iets meer dan de helft van die inflatie.
Die 2% dat is bruto, daar moeten nog voorafhouding belasting en sociale zekerheid van af terwijl die 3,14% netto is.
Gevolg: De eerste prijsstijging die er aan kwam was Telenet. 3.14%, dus netto!
Een cijfer voorbeeld:
Stel men betaalt eerst voor de inflatie 50Euro. Hierop betaalde je 21%= 10,50Euro BTW.
Na de inflatie van 3.14% wordt dat 51.57Euro waarvan 10,83Euro BTW.
De staat heeft 0.33Euro meer inkomsten terwijl ik als klant slechts 2% index bruto ontving om die rekening te kunnen betalen.
2% Bruto op die 50Euro=+/-0.7Euro meer nettoloon= 50,7Euro.
51.57-50.7=0.87Euro minder cash op mijn rekening.
Besluit, de staat wordt rijker en ik armer.
__________________
Arme Vlaming, belogen, bedrogen en bestolen van in de wieg tot voorbij het graf.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 08:14   #3
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Maart of april werd aangekondigd dat de inflatie 3.14% bedroeg een dat er dus een indexatie aankwam. Indexatie slechts 2%, is iets meer dan de helft van die inflatie.
Die 2% dat is bruto, daar moeten nog voorafhouding belasting en sociale zekerheid van af terwijl die 3,14% netto is.
Gevolg: De eerste prijsstijging die er aan kwam was Telenet. 3.14%, dus netto!
Een cijfer voorbeeld:
Stel men betaalt eerst voor de inflatie 50Euro. Hierop betaalde je 21%= 10,50Euro BTW.
Na de inflatie van 3.14% wordt dat 51.57Euro waarvan 10,83Euro BTW.
De staat heeft 0.33Euro meer inkomsten terwijl ik als klant slechts 2% index bruto ontving om die rekening te kunnen betalen.
2% Bruto op die 50Euro=+/-0.7Euro meer nettoloon= 50,7Euro.
51.57-50.7=0.87Euro minder cash op mijn rekening.
Besluit, de staat wordt rijker en ik armer.
Vergeet ook niet dat je maar je index krijgt als de spilindex overschreden is, dat komt met enige vertraging.
Bij sommige beroepssectoren wordt er maar 1 keer per jaar alle voorgaande stijgingen doorgerekend.
Je kunt dus maanden aan een stuk de volledige prijsstijging incasseren tot het moment van de jaarlijkse aanpassing daar is.
Dan stijgt het wel, maar al die maanden dat je te weinig verdiend hebt, ben je wel kwijt.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 08:27   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.513
Standaard

Leugens.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...e-laagste-ink/

De koopkracht is tijdens de volledige regeerperiode van de federale 'Vivaldi'-regering van premier Alexander De Croo (Open VLD) gemiddeld met 1,4 procent gestegen, al is de koopkracht het afgelopen jaar wel gedaald. Dat blijkt uit een studie van economen van de UGent. Voor de laagste inkomens was er in de volledige regeerperiode geen stijging, maar een daling van de koopkracht.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 08:30   #5
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Leugens.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...e-laagste-ink/

De koopkracht is tijdens de volledige regeerperiode van de federale 'Vivaldi'-regering van premier Alexander De Croo (Open VLD) gemiddeld met 1,4 procent gestegen, al is de koopkracht het afgelopen jaar wel gedaald. Dat blijkt uit een studie van economen van de UGent.Voor de laagste inkomens was er in de volledige regeerperiode geen stijging, maar een daling van de koopkracht.
Wil je nu zeggen dat al die kranten en de studie liegen?
De leugenaar is toch gewoon De Croo?


Dat je gemiddeld nog op 1,6% komt zal zijn omdat de hoogste inkomens wel gestegen zijn.
Dat belet niet dat 4 op 10 inkomens aan koopkracht ingeleverd hebben bij Vivaldi.
De zoveelste leugen van de Dweil regering ontmaskerd...

Ik heb ook eens het laatste in het rood gezet, trollen zijn goed in het verkeerde stukje tekst in de kijker zetten.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 16 mei 2024 om 08:33.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 09:01   #6
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Leugens.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...e-laagste-ink/

De koopkracht is tijdens de volledige regeerperiode van de federale 'Vivaldi'-regering van premier Alexander De Croo (Open VLD) gemiddeld met 1,4 procent gestegen, al is de koopkracht het afgelopen jaar wel gedaald. Dat blijkt uit een studie van economen van de UGent. Voor de laagste inkomens was er in de volledige regeerperiode geen stijging, maar een daling van de koopkracht.
Ik lees in jouw post: " Voor de laagste inkomens was er in de volledige regeerperiode geen stijging, maar een daling van de koopkracht."

Waarvoor dank, Vivaldi. Ik zal jullie gedenken op 9 juni.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 09:40   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Leugens.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...e-laagste-ink/

De koopkracht is tijdens de volledige regeerperiode van de federale 'Vivaldi'-regering van premier Alexander De Croo (Open VLD) gemiddeld met 1,4 procent gestegen, al is de koopkracht het afgelopen jaar wel gedaald. Dat blijkt uit een studie van economen van de UGent. Voor de laagste inkomens was er in de volledige regeerperiode geen stijging, maar een daling van de koopkracht.
Wat is er dan juist gelogen en welke cijfers heb jij dan om te ondersteunen dat de kranten/vrt liegen?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 10:04   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.543
Standaard

Dit klopt niet helemaal.
In het begin van Corona gaven ze extra energiesteun, deze is nu afgeschaft of vermindert.

Dat er meer tijdelijke werkloosheid is, dat is wel een feit, en dat die mensen minder krijgen ...

Maar degenen die niet werken zijn er ferm op vooruit gegaan, hierdoor is de kloof tussen werken en niet werken praktisch "0"
__________________
N-VA voor een welvarend Vlaanderen.
N-VA is de enige juiste keuze!
Stem federaal en Vlaams dus voor de N-VA
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 15:26   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Maart of april werd aangekondigd dat de inflatie 3.14% bedroeg een dat er dus een indexatie aankwam. Indexatie slechts 2%, is iets meer dan de helft van die inflatie.
Die 2% dat is bruto, daar moeten nog voorafhouding belasting en sociale zekerheid van af terwijl die 3,14% netto is.
Gevolg: De eerste prijsstijging die er aan kwam was Telenet. 3.14%, dus netto!
Een cijfer voorbeeld:
Stel men betaalt eerst voor de inflatie 50Euro. Hierop betaalde je 21%= 10,50Euro BTW.
Na de inflatie van 3.14% wordt dat 51.57Euro waarvan 10,83Euro BTW.
De staat heeft 0.33Euro meer inkomsten terwijl ik als klant slechts 2% index bruto ontving om die rekening te kunnen betalen.
2% Bruto op die 50Euro=+/-0.7Euro meer nettoloon= 50,7Euro.
51.57-50.7=0.87Euro minder cash op mijn rekening.
Besluit, de staat wordt rijker en ik armer.
Rijker ?
De schuldenput wordt een beetje minder diep...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 15:27   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik lees in jouw post: " Voor de laagste inkomens was er in de volledige regeerperiode geen stijging, maar een daling van de koopkracht."

Waarvoor dank, Vivaldi. Ik zal jullie gedenken op 9 juni.
2 !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2024, 15:31   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 59.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wil je nu zeggen dat al die kranten en de studie liegen?
De leugenaar is toch gewoon De Croo?


Dat je gemiddeld nog op 1,6% komt zal zijn omdat de hoogste inkomens wel gestegen zijn.
Dat belet niet dat 4 op 10 inkomens aan koopkracht ingeleverd hebben bij Vivaldi.
De zoveelste leugen van de Dweil regering ontmaskerd...

Ik heb ook eens het laatste in het rood gezet, trollen zijn goed in het verkeerde stukje tekst in de kijker zetten.
De hoogste inkomens: Vivaldi zal hiervoor de rekening betalen bij de gemiddelde inkomens en zéker bij de laagste (+/- 20 % v.d. bevolking).
9 juni wordt dag na dag spannender.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2024, 16:30   #12
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.474
Standaard

En nog maar eens: het laatste jaar hebben de 20% laagste inkomens, met dank aan Vivaldi, 7% koopkracht ingeleverd. Deborah vloekt als nooit tevoren....
Vandaag nog maar eens een artikeltje hierover in De Standaard en Het Nieuwsblad:

Wat betekent het om 7 procent aan koopkracht te verliezen? “Gehakt staat in promotie, 4,99 euro per kilo. Dus eten we deze week gehakt”

De laagste inkomens hebben het voorbije jaar bijna 7 procent aan koopkracht ingeboet. Wie al krap bij kas zit, voelt het hard dat 100 euro nu nog maar 93 euro waard is. “Olijfolie koop ik niet meer, dat kost te veel.”



Tessa Segers (33),alleenstaande moeder, verdient 1.800 euro netto“Ik geef de kinderen enkel appel, peer of ?*banaan. Ander fruit is te duur”
“Mijn weekmenu stel ik samen op basis van de supermarktpromoties”, zegt alleenstaande moeder Tessa Segers (33), groepswerker bij armoede-organisatie De Keeting uit Mechelen. Dagelijks bezoekt ze meerdere discounters op zoek naar de beste aanbiedingen. Vorig jaar kwam ze nog rond met 100 euro per week voor voeding, nu zit ze snel aan 150 euro. “Vanavond eten we hete bliksem: gehakt, appelmoes en puree. En morgen balletjes in tomatensaus. Het gehakt staat in promotie – 4,99 euro voor 1 kilo – dus eten we deze week gehakt.” (Lees verder onder de foto)
...[/quote]

Segers verdient 1.800 euro netto. Haar job is haar uitweg uit een verleden van generatie-armoede. Na aftrek van de gestegen huurprijs en de kosten voor water, gas en elektriciteit, houdt ze maandelijks 600 euro over. Dat is steeds meer tellen. Waar de sneetjes kaas het goedkoopst zijn, kan Segers je zo zeggen. “Vroeger betaalde ik 2,49 euro in de Lidl, nu 2,79 euro. Bij Aldi is dat nu al 2,85 euro en bij Albert Heijn 2,99 euro. Een brik volle melk kostte vorig jaar 85 cent, nu is dat 1,09 euro. Dat lijken kleine prijsverschillen, maar samen telt dat snel op als je weinig te besteden hebt.”

15 procent van de Belgen heeft een vermogen van meer dan 1 miljoen euro: wat kunnen we van hen leren?

Ze somt op wat ze nu vaker laat: kip, stoofvlees, aardbeien, pruimen, olijfolie. Te duur. “Ik geef mijn kinderen fruit, maar alleen de klassiekers: appel, peer, banaan. De rest is onbetaalbaar.” Spaargeld heeft ze niet. “Ik moet rekenen, rekenen, rekenen om rond te komen. Ik werk om mijn kinderen te voeden.”

Wat het leven mooier maakt, beperkt Segers. Zoals een uitstapje naar de dierentuin via een armoede-organisatie. “Een trein-ticket is 2 euro duurder geworden.” Een kappersbezoek schrapt ze. “Ook al weet ik hoe belangrijk je voorkomen is. Maar de hap uit mijn budget is te groot.”...[/quote]

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240516_97439892
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2024, 16:51   #13
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
En nog maar eens: het laatste jaar hebben de 20% laagste inkomens, met dank aan Vivaldi, 7% koopkracht ingeleverd. Deborah vloekt als nooit tevoren....
Deborah hoort nu dank zij de Vivaldipartijen bij de deplorables, als er een Vivaldi II komt wordt dat misschien de expendables.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be