Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 6 maart 2015, 10:37   #1
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.199
Standaard Holocaust-les? Bullshit, zeggen de leerlingen



Steeds meer leraren hebben moeite de Holocaust te bespreken in de klas. Moslimkinderen haten dit onderwerp. De ChristenUnie houdt vandaag een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimsgemeenschap in de Tweede Kamer over dit probleem.

Zegt de leraar 'Joden', zeggen leerlingen 'Gaza'. Zegt de leraar 'Holocaust', zeggen leerlingen 'allemaal bullshit'. Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam, heeft het allemaal gehoord. ,,De joden krijgen altijd de schuld. 'Ze horen er niet,' zegt een aantal leerlingen dan. Dat is moeilijk."

Het verhaal van Feriani staat niet op zichzelf. Steeds meer leraren klagen dat het lastig is onderwerpen als de Holocaust te bespreken in de klas wegens de bezwaren van veel moslimleerlingen.

,,Als ik dan hoor dat Holocaustoverlevende Bloeme Evers op sommige scholen geen gastlessen meer durft te geven, dan schrik ik daarvan," zegt ChristenUnie-leider Arie Slob. ,,Het is niet te verkroppen dat in het jaar van de zeventigste herdenking van de Holocaust het antisemitisme in Nederland toeneemt."

Volgens Feriani komen de emotionele reacties van zijn mbo-studenten voort uit onwetendheid. ,,Je probeert dan hun manier van denken te beïnvloeden. De kennis bij te spijkeren door het bespreekbaar te maken, dan gaan ze nadenken."

Pluspunt
Ruim de helft van Feriani's leerlingen is moslim, hij zelf ook. ,,Dat is een pluspunt. Ik ken hun cultuur, ik weet hoe ik ze moet benaderen. En ik ben een man. Ze geloven mij eerder dan een blonde vrouw."

In de tijd dat Slob zelf leraar geschiedenis en maatschappijleer was, was het ergste wat hij meemaakte dat een leerling niet geïnteresseerd was. ,,Je moet als leraar altijd over een barricade heen om de leerling te bereiken. In dit geval moet je ook nog eens over een ideologische barricade heen. Maar het laatste wat je moet doen is het n�*et bespreekbaar maken. We willen weten wat we vanuit de politiek kunnen doen om leraren daarbij te helpen."

De schoen wringt bij tijdgebrek, zegt docent Feriani. De Algemene Onderwijsbond ziet dat ook. ,,De één moet worden bijgespijkerd met wiskunde, de ander moet worden geholpen met vreemde ideeën,'' zegt een woordvoerder. ,,Dat kost tijd. Maar het moet niet een exclusief probleem van het onderwijs worden."

Tweede Wereldoorlog
Hoeveel leraren moeite hebben de Tweede Wereldoorlog te behandelen in de les, is niet bekend. Er is geen centraal meldpunt en ook de onderwijsbonden houden er geen cijfers van bij. Signalen zijn er wel, bevestigt middelbareschoolkoepel VO-raad, die de zorgen van de ChristenUnie herkent.

Het probleem groeit de laatste tijd, zegt creatief directeur Kai Pattipilohy van culturele organisatie Diversion. ,,Wij horen ook dat leerlingen bij de behandeling van de Holocaust zeggen: 'meester, u zegt het wel en ik zal het ook opschrijven bij mijn proefwerk, maar u staat toch aan de kant van de joden'."

De Amsterdamse organisatie laat jonge homoseksuele, islamitische en joodse rolmodellen gastlessen geven over onderwerpen waar een taboe op rust. Een rolmodel kan dan helpen, stelt Pattipilohy. Een leerling die boos is over wat er gebeurde in Gaza afgelopen zomer, weet vaak het verschil niet tussen de Israëlische politiek en iemand die joods is.

,,Je moet de leerlingen een spiegel voorhouden. Als je wilt dat je moeder met een hoofddoekje over straat kan, dan moet een jood ook een keppeltje kunnen dragen. Als je dat goed doet, fluiten de leerlingen een medeleerling die een antisemitische opmerking maakt zelf terug."

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...erlingen.dhtml

Wordt haat dan echt met de moederborst doorgegeven?
Drukazz is offline  
Oud 6 maart 2015, 17:18   #2
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Is dit in VL ook het geval?
Sukkelaar is offline  
Oud 6 maart 2015, 17:25   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht


Steeds meer leraren hebben moeite de Holocaust te bespreken in de klas. Moslimkinderen haten dit onderwerp. De ChristenUnie houdt vandaag een rondetafelgesprek met leraren, joodse organisaties en vertegenwoordigers van de moslimsgemeenschap in de Tweede Kamer over dit probleem.

Zegt de leraar 'Joden', zeggen leerlingen 'Gaza'. Zegt de leraar 'Holocaust', zeggen leerlingen 'allemaal bullshit'. Wissam Feriani, leraar burgerschap op het roc van Amsterdam, heeft het allemaal gehoord. ,,De joden krijgen altijd de schuld. 'Ze horen er niet,' zegt een aantal leerlingen dan. Dat is moeilijk."

Het verhaal van Feriani staat niet op zichzelf. Steeds meer leraren klagen dat het lastig is onderwerpen als de Holocaust te bespreken in de klas wegens de bezwaren van veel moslimleerlingen.

,,Als ik dan hoor dat Holocaustoverlevende Bloeme Evers op sommige scholen geen gastlessen meer durft te geven, dan schrik ik daarvan," zegt ChristenUnie-leider Arie Slob. ,,Het is niet te verkroppen dat in het jaar van de zeventigste herdenking van de Holocaust het antisemitisme in Nederland toeneemt."

Volgens Feriani komen de emotionele reacties van zijn mbo-studenten voort uit onwetendheid. ,,Je probeert dan hun manier van denken te beïnvloeden. De kennis bij te spijkeren door het bespreekbaar te maken, dan gaan ze nadenken."

Pluspunt
Ruim de helft van Feriani's leerlingen is moslim, hij zelf ook. ,,Dat is een pluspunt. Ik ken hun cultuur, ik weet hoe ik ze moet benaderen. En ik ben een man. Ze geloven mij eerder dan een blonde vrouw."

In de tijd dat Slob zelf leraar geschiedenis en maatschappijleer was, was het ergste wat hij meemaakte dat een leerling niet geïnteresseerd was. ,,Je moet als leraar altijd over een barricade heen om de leerling te bereiken. In dit geval moet je ook nog eens over een ideologische barricade heen. Maar het laatste wat je moet doen is het n�*et bespreekbaar maken. We willen weten wat we vanuit de politiek kunnen doen om leraren daarbij te helpen."

De schoen wringt bij tijdgebrek, zegt docent Feriani. De Algemene Onderwijsbond ziet dat ook. ,,De één moet worden bijgespijkerd met wiskunde, de ander moet worden geholpen met vreemde ideeën,'' zegt een woordvoerder. ,,Dat kost tijd. Maar het moet niet een exclusief probleem van het onderwijs worden."

Tweede Wereldoorlog
Hoeveel leraren moeite hebben de Tweede Wereldoorlog te behandelen in de les, is niet bekend. Er is geen centraal meldpunt en ook de onderwijsbonden houden er geen cijfers van bij. Signalen zijn er wel, bevestigt middelbareschoolkoepel VO-raad, die de zorgen van de ChristenUnie herkent.

Het probleem groeit de laatste tijd, zegt creatief directeur Kai Pattipilohy van culturele organisatie Diversion. ,,Wij horen ook dat leerlingen bij de behandeling van de Holocaust zeggen: 'meester, u zegt het wel en ik zal het ook opschrijven bij mijn proefwerk, maar u staat toch aan de kant van de joden'."

De Amsterdamse organisatie laat jonge homoseksuele, islamitische en joodse rolmodellen gastlessen geven over onderwerpen waar een taboe op rust. Een rolmodel kan dan helpen, stelt Pattipilohy. Een leerling die boos is over wat er gebeurde in Gaza afgelopen zomer, weet vaak het verschil niet tussen de Israëlische politiek en iemand die joods is.

,,Je moet de leerlingen een spiegel voorhouden. Als je wilt dat je moeder met een hoofddoekje over straat kan, dan moet een jood ook een keppeltje kunnen dragen. Als je dat goed doet, fluiten de leerlingen een medeleerling die een antisemitische opmerking maakt zelf terug."

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...erlingen.dhtml

Wordt haat dan echt met de moederborst doorgegeven?
Citaat:
Zegt de leraar 'Holocaust', zeggen leerlingen 'allemaal bullshit'.
Zeggen alle leerlingen dat of enkel de moslims onder 'de leerlingen?'
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 6 maart 2015, 17:27   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Is dit in VL ook het geval?
En er is al zo weinig plaats in de jeugdgevangenissen.

Of zou het voor de moslimjeugd (in Vlaanderen) niet verboden zijn om de holocaust te ontkennen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 6 maart 2015, 17:35   #5
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En er is al zo weinig plaats in de jeugdgevangenissen.

Of zou het voor de moslimjeugd (in Vlaanderen) niet verboden zijn om de holocaust te ontkennen?
Natuurlijk is dat verboden maar hoe reageren de linkse onderwijzers hier dan op?
Sukkelaar is offline  
Oud 6 maart 2015, 17:54   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Natuurlijk is dat verboden maar hoe reageren de linkse onderwijzers hier dan op?
Vergoelijkend zeker, anders hadden we al wel gehoord dat er grote aantallen moslim-schooljeugd opgesloten zit.

De diepe stilte daarover is veelzeggend.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 6 maart 2015, 18:16   #7
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.199
Standaard

Zegt de media 'Islam = vrede', zeggen wij 'Al Qaeda, Islamitische Staat, Egyptische Islamitische Jihad, Hamas, Hezbollah, Boko Haram, Al Shabaab, Taliban en duizend andere groeperingen'

Laatst gewijzigd door Drukazz : 6 maart 2015 om 18:16.
Drukazz is offline  
Oud 6 maart 2015, 18:18   #8
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zeggen alle leerlingen dat of enkel de moslims onder 'de leerlingen?'
Ik veronderstel moslims en niet-moslims die geïndroctineerd worden door islamitische vrienden.

Op witte scholen zal je dat in ieder geval niet tegenkomen. Uitzonderingen nagelaten.
Drukazz is offline  
Oud 6 maart 2015, 18:21   #9
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zeggen alle leerlingen dat of enkel de moslims onder 'de leerlingen?'
Werd die vraag misschien ook gesteld door onze jeugd toen het hier nog niet vol liep met moslims?
andev is offline  
Oud 6 maart 2015, 18:23   #10
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.505
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Zegt de media 'Islam = vrede', zeggen wij 'Al Qaeda, Islamitische Staat, Egyptische Islamitische Jihad, Hamas, Hezbollah, Boko Haram, Al Shabaab, Taliban en duizend andere groeperingen'
Wat jij als "ongelovige" te zeggen hebt is van nul en generlei waarde!
En let maar op wat en waar je wat zegt of die woestijnratten gaan je een lesje leren!

Laatst gewijzigd door andev : 6 maart 2015 om 18:24.
andev is offline  
Oud 6 maart 2015, 18:30   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Zegt de media 'Islam = vrede', zeggen wij 'Al Qaeda, Islamitische Staat, Egyptische Islamitische Jihad, Hamas, Hezbollah, Boko Haram, Al Shabaab, Taliban en duizend andere groeperingen'
Een mens zou zich afvragen, als het niets met de islam te maken heeft, hoe komt het dat ze allemaal dezelfde misdaden begaan?
Bobke is offline  
Oud 6 maart 2015, 18:34   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.994
Standaard

Niet zeveren.

Geef ze op tijd en stond een propere schriftelijke toets over die "wereldproblemen, samenlevingsproblemen ...", en als ze op die toets durven racistische of opruiende taal neerpennen, dan begin je een "procedure".

Zorg wel dat je gesyndiceerd bent, en dat je afgevaardigde uit het juiste hout gesneden is. Want je zou jezelf twee keer kunnen snijden ...

Maar doe iets. Doe iets positief met je vaste benoeming ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 6 maart 2015, 19:34   #13
pegasus6869
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 februari 2009
Locatie: HELL !!!!!
Berichten: 1.289
Standaard

Bende ++VUILE STRONT KLOOTZAKKEN ++

Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 6 maart 2015 om 19:34.
pegasus6869 is offline  
Oud 6 maart 2015, 20:03   #14
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Het tonen van Schindler's List zou verplichte kost moeten zijn
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline  
Oud 6 maart 2015, 20:03   #15
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Hoe men anno 2015 geschiedenislesjes aan de man tracht te brengen is me niet duidelijkheid, maar ik weet wel dat ik destijds tijdens de les meermaals een dutje deed, een tekeningetje maakte of buiten (op verzoek) wat ging spelen. Wat een saaie boel!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 6 maart 2015, 20:04   #16
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Het tonen van Schindler's List zou verplichte kost moeten zijn
Wat een geluk, dat ding werd pas na mijn tijd geproduceerd.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 6 maart 2015, 20:34   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.184
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Het tonen van Schindler's List zou verplichte kost moeten zijn
Inderdaad, we zouden in een betere wereld leven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
Bende ++VUILE STRONT KLOOTZAKKEN ++
Blijft grappig.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 6 maart 2015 om 20:35.
Xenophon is offline  
Oud 7 maart 2015, 04:25   #18
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vergoelijkend zeker, anders hadden we al wel gehoord dat er grote aantallen moslim-schooljeugd opgesloten zit.

De diepe stilte daarover is veelzeggend.
Inderdaad !!
daiwa is offline  
Oud 7 maart 2015, 11:07   #19
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar doe iets. Doe iets positief met je vaste benoeming ...

.
Kun jij niets doen met je partij?
Sukkelaar is offline  
Oud 7 maart 2015, 13:58   #20
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.853
Standaard

Zouden die gastjes wel beseffen dat zonder de holocaust Israël waarschijnlijk geeneens zou bestaan?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be