Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2017, 21:12   #61
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
In welke bijbelversie staat dit en in welke verzen ?

Willibrordus.

Maar de King James zegt in feite hetzelfde.

“For there are some eunuchs, which were so born from their mother's womb: and there are some eunuchs, which were made eunuchs of men: and there be eunuchs, which have made themselves eunuchs for the kingdom of heaven's sake. He that is able to receive it, let him receive it.”

King James Version (KJV)


Het doel van het Joodse huwelijk was voornamelijk de voortplanting. Een man die 'eunuch' was kon geen kinderen verwekken en was in principe onhuwbaar. In die zin kan ik Willibrordus volgen.

Ik hou wel nog een slag onder de arm omdat ik eerst wil weten hoe het in een oude Griekse tekst staat (in de Sinaïticus bijvoorbeeld) en wat de mogelijke betekenissen van dit oude Griekse woord zijn moest daar 'eunuchos' staan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 oktober 2017 om 21:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 23:10   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In uw Monseigneur Lefebvre-achtig groepje gaat het ook altijd in dezelfde richting. Of beter, er is zelfs niet eens een richting. Wel een steriele onveranderlijke toestand die men als volgt kan omschrijven:

Niet twijfelen, niet discussiëren, en niets onderzoeken
Dan kunnen wij ook geen ontgoocheling boeken
Samen dogmatisch en volgzaam want daar vaart men wel mee
Veel en nederig samen bidden in somber huisje weltevree.


Ik heb geen "Monseigneur Lefebvre-achtig groepje", hoor. Geen idee waar u het dus over hebt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 06:53   #63
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Willibrordus.

Maar de King James zegt in feite hetzelfde.

“For there are some eunuchs, which were so born from their mother's womb: and there are some eunuchs, which were made eunuchs of men: and there be eunuchs, which have made themselves eunuchs for the kingdom of heaven's sake. He that is able to receive it, let him receive it.”

King James Version (KJV)


Het doel van het Joodse huwelijk was voornamelijk de voortplanting. Een man die 'eunuch' was kon geen kinderen verwekken en was in principe onhuwbaar. In die zin kan ik Willibrordus volgen.

Ik hou wel nog een slag onder de arm omdat ik eerst wil weten hoe het in een oude Griekse tekst staat (in de Sinaïticus bijvoorbeeld) en wat de mogelijke betekenissen van dit oude Griekse woord zijn moest daar 'eunuchos' staan.
Kan best zijn dat reeds vanaf Mattheus het Platonisch denken zijn intrede doet. In elk geval geen joods denken zoals bij Markus. En natuurlijk kunnen er reeds latere aanpassingen gebeurd zijn in de lijn van het Platonisch gnostisch denken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 07:07   #64
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Kan best zijn dat reeds vanaf Mattheus het Platonisch denken zijn intrede doet. In elk geval geen joods denken zoals bij Markus. En natuurlijk kunnen er reeds latere aanpassingen gebeurd zijn in de lijn van het Platonisch gnostisch denken.

Mogelijk. Maar zelfs dan. Zoals u terecht stelt, Marcus in Rome schreef voornamelijk voor joden-christenen. Christenen nog meer joods dan christen waren zoals wij dat nu verstaan.

In ieder geval, 'gesneden' vertalen met 'besneden' klopt niet. Men moet ook alles zien in de context van de discussie die er plaats grijpt in het evangelie. Het gaat hier om een kleine discussie over bepaalde aspecten van het huwelijk. Met 'besnijdenis' heeft het allemaal maar weinig vandoen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 oktober 2017 om 07:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 07:09   #65
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb geen "Monseigneur Lefebvre-achtig groepje", hoor. Geen idee waar u het dus over hebt.
Goed, maar dan geldt de eerste regel van het versje nog steeds.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 12:06   #66
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Laat je PC nakijken en dan jezelf.
Hartelijk dank voor de aardige opmerking: zo ken ik Aton weer....
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 12:08   #67
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Om hierover verder geen misverstanden te hebben geef ik je enkele opties:
1 - Was Jezus een kroonpretendent en kwam hij hierdoor in aanvaring met de Romeinen?
2 - Bracht Jezus een nieuwe leer of een variante op het jodendom ?
3 - Nog een andere mogelijkheid ?
Jezus is gestorven voor de hogere Geest van mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 12:14   #68
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Volgens mij heeft het woord ‘gesneden’ uit de tekst maar weinig te maken met ‘besneden’.
Dat is niet mijn opvatting maar die van Aton.
Citaat:
We zouden moeten weten hoe het Nederlandse woord 'gesneden' in de Griekse grondtekst staat en liefst dan in een zo vroeg mogelijke Griekse tekst. Als er 'eunuchos’ staat, dan moeten we proberen te achterhalen welke de verschillende betekenissen zijn van 'eunuchos'. Het duidt op een kinderloze man.
Dat lijkt mij een twijfelachtige uitleg te zijn, want het zijn de vrouwen die de kinderen baren en niet de man.
Citaat:

Het is niet zeker dat ‘eunuchos’ altijd iets te maken heeft met castratie, maar desalniettemin zou het toch wel zo kunnen zijn.
Sexualiteit werd in de ogen van sommigen gezien als synoniem van zondigheid en soms lieten mannen zich daarvoor ‘ontmannen’ (of ze deden het zelf zoals Origines).

Indien we de context bekijken van het vers van Mattheus, wat kunnen we daar dan uit afleiden? Wel, we kunnen inderdaad afleiden dat het woord ‘gesneden’ wel eens castratie zou kunnen betekenen.
Inderdaad, met name omwille van de zin waarin Jezus dat woord gebruikt.
Kan daarin moeilijk iets anders betekenen.
Citaat:
Is Jezus dan een eunuch? Nergens zegt Jezus dat expliciet, maar hij zegt wel: "maar ook zijn er onhuwbaren die zichzelf onhuwbaar hebben gemaakt omwille van het Rijk der hemelen. Wie bij machte is dit te begrijpen, hij begrijpe." En daar moeten we het mee stellen
Zo is het.
Blijft alleen de kwestie of Hij dat letterlijk heeft bedoeld of slechts in figuurlijke zin.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 12:39   #69
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dat is niet mijn opvatting maar die van Aton.
Dat lijkt mij een twijfelachtige uitleg te zijn, want het zijn de vrouwen die de kinderen baren en niet de man.
Inderdaad, met name omwille van de zin waarin Jezus dat woord gebruikt.
Kan daarin moeilijk iets anders betekenen.
Zo is het.
Blijft alleen de kwestie of Hij dat letterlijk heeft bedoeld of slechts in figuurlijke zin.
Ja dat had ik wel door.

Natuurlijk zijn het de vrouwen die baren. Ik begrijp deze (uw) opmerking niet. Misschien hebt u weet van vrouwelijke eunuchen. Deze zijn mij vooralsnog onbekend. Neen, ik denk dat (maar helemaal zeker ben ik niet) dat 'eunuchos' gewoon slaat op mannen. En zeker als woord in de Griekse tekst mannelijk meervoud is. Ik zal het eens opzoeken en proberen te vinden in de Sinaïticus.

Alvast een weetje:
Een eunuch is een man die gecastreerd is. De bekendste eunuch uit de Bijbel is de Ethiopische ‘kamerling’ (Hand. 8:27-29).

Een eunuch is naar de oorspronkelijke en letterlijke betekenis een ‘bedbewaker’. Het Griekse woord eunouchus (Lat. Eunuchus) is een samenstelling van eune, bed, en echo, in bewaring hebben. Zo’n bedbewaker was een dienaar en opzichter van de vrouwen in een Oosters harem (vrouwenverblijf). De vrouwenoppasser moest een gecastreerde man, een gesnedene zijn. Vandaar de synoniemen van eunuch: gesnedene, ontmande.


Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 oktober 2017 om 12:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 13:40   #70
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat had ik wel door.

Natuurlijk zijn het de vrouwen die baren. Ik begrijp deze (uw) opmerking niet. Misschien hebt u weet van vrouwelijke eunuchen. Deze zijn mij vooralsnog onbekend. Neen, ik denk dat (maar helemaal zeker ben ik niet) dat 'eunuchos' gewoon slaat op mannen. En zeker als woord in de Griekse tekst mannelijk meervoud is. Ik zal het eens opzoeken en proberen te vinden in de Sinaïticus.

Alvast een weetje:
Een eunuch is een man die gecastreerd is. De bekendste eunuch uit de Bijbel is de Ethiopische ‘kamerling’ (Hand. 8:27-29).

Een eunuch is naar de oorspronkelijke en letterlijke betekenis een ‘bedbewaker’. Het Griekse woord eunouchus (Lat. Eunuchus) is een samenstelling van eune, bed, en echo, in bewaring hebben. Zo’n bedbewaker was een dienaar en opzichter van de vrouwen in een Oosters harem (vrouwenverblijf). De vrouwenoppasser moest een gecastreerde man, een gesnedene zijn. Vandaar de synoniemen van eunuch: gesnedene, ontmande.

Heb het even opgezocht. In de Codex Sinaïticus staat ευνου. Het werkwoord εὐνουχίζω bestaat ook en betekent wel degelijk ontmannen of castreren, van iemand een eunuch maken.

En nu is inderdaad de vraag: wat betekent het wanneer Jezus zegt dat sommigen zich (hebben) laten ontmannen voor het Koninkrijk der Hemelen ? Het kan zowel letterlijk als figuurlijk zijn. Echter nergens vinden we enige allusie in vroeg-christelijke bronnen dat Jezus een eunuch zou zijn geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 oktober 2017 om 14:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 13:45   #71
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Nu, ik ben in de eerste plaats ook nog een "reïncarnatie" van Jezus zelf, maar niet zozeer persoonlijk, maar meer uit de Geest.

Dus ik weet niet alles van de oude Jezus af, en het zou zo maar kunnen dat Jezus een eunuch is geweest, dit dan vooral omdat hij een heilige moet zijn geweest, die zijn handjes thuis kon houden als het om de vrouwtjes ging.

Of dorsten ze dat niet te vertellen?
Ik bedoel dat hij behalve van de wijn ook wel de vrouwen hield, lichamelijk dus.
Doet ook weinig ter zake of die eunuch was of niet. Jezus zal wel 1 of ander wijze zijn geweest.

Waarom Jezus niet in Amsterdam is geboren? Ze vonden geen 3 wijzen en 1 maagd.

Net zoals Katholieke priesters razen over hoeveel maagden er nog zijn in het huis van God (de kerk) en kinderen onder de 18 jaar tellen niet mee.

Net zoals ze razen over venten die zich alleen maar bezighouden met drugs en geld tellen...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 17:31   #72
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mogelijk. Maar zelfs dan. Zoals u terecht stelt, Marcus in Rome schreef voornamelijk voor joden-christenen. Christenen nog meer joods dan christen waren zoals wij dat nu verstaan.
O.K., maar dan moet je me nog eens duidelijk maken wat je onder ' christenen ' verstaat. In 70 n.C. waren er nog een christenen wat we nu christenen noemen. Dit is pas een generatie later dat er een joods- Heleens gnosische beweging ontstaat wat verder zich ontwikkeld bij Lukas en Johannes. Als je alles optelt wat men verstaat onder christenen ( volgelingen van de messias Jezus ) tellen we drie verschillende invullingen. Wat is jouw invulling in deze ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 18:18   #73
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O.K., maar dan moet je me nog eens duidelijk maken wat je onder ' christenen ' verstaat. In 70 n.C. waren er nog een christenen wat we nu christenen noemen. Dit is pas een generatie later dat er een joods- Heleens gnosische beweging ontstaat wat verder zich ontwikkeld bij Lukas en Johannes. Als je alles optelt wat men verstaat onder christenen ( volgelingen van de messias Jezus ) tellen we drie verschillende invullingen. Wat is jouw invulling in deze ?
Dat zei ik u al: dit weet ik niet. Ik weet wel dat in de zeer vroege periode van en bij de Christus-aanhangers, het als het ware krioelde van verschillende groepjes die allemaal zowat hun eigen interpretatie hadden van 'de Christus'. En daar waren er natuurlijk een hele hoop gnostische groeperingen bij. Maar niet allemaal.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 18:18   #74
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O.K., maar dan moet je me nog eens duidelijk maken wat je onder ' christenen ' verstaat. In 70 n.C. waren er nog een christenen wat we nu christenen noemen. Dit is pas een generatie later dat er een joods- Heleens gnosische beweging ontstaat wat verder zich ontwikkeld bij Lukas en Johannes. Als je alles optelt wat men verstaat onder christenen ( volgelingen van de messias Jezus ) tellen we drie verschillende invullingen. Wat is jouw invulling in deze ?
Dat zei ik u al: dit weet ik niet. Ik weet wel dat in de zeer vroege periode van en bij de Christus-aanhangers, het als het ware krioelde van verschillende groepjes die allemaal zowat hun eigen interpretatie hadden van 'de Christus'. En daar waren er natuurlijk een hele hoop gnostische groeperingen bij. Maar niet allemaal.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 19:07   #75
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat zei ik u al: dit weet ik niet. Ik weet wel dat in de zeer vroege periode van en bij de Christus-aanhangers, het als het ware krioelde van verschillende groepjes die allemaal zowat hun eigen interpretatie hadden van 'de Christus'. En daar waren er natuurlijk een hele hoop gnostische groeperingen bij. Maar niet allemaal.
Zolang je dit niet weet gaat je wel wat zaken door elkaar halen. Wat er voor de val Jeruzalem bestond waren fundamentalistisch joden uit zowat alle strekkingen die ijverden voor een vrij joods Rijk (het Rijk Gods ). Daarom zagen ze ook uit naar een messiasen nog liefst een netse ( tak ) uit de stamboom van David. Dit waren aanvankelijk de "christenen " ( chrestus=gezalfde= messias ). Jezus riep het volk op de Torah strikt na te leven omdat dit de voorwaarde was om hun land vrij van bezetting te krijgen. ( Matt.5 : 17-19 )
Deze beweging heeft men tijdens deze Joodse Oorlog zo goed als uitgemoord, de archieven vernietigd en Jeruzalem half afgebroken. Kort daarop schrijft Marcus zijn ( klaag-) evangelie. Uit deze tragedie ontwikkeld zich een gnostisch mysterieverhaal zoals er toe reeds meerdere waren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus . Op het eind van de 3e eeuw heeft men ( de zo genaamde kerkvaders ( spindokters ) in opdracht van de keizer uit de wildgroei van deze joods-gnostische scholen een godsdienst ontwikkeld ( huidige christenen ), maar niks meer vandoen heeft met de oorspronkelijke volgelingen van Jezus.
Dit in het kort mijn conclusie.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 19:50   #76
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 oktober 2017 om 19:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 20:03   #77
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zolang je dit niet weet gaat je wel wat zaken door elkaar halen. Wat er voor de val Jeruzalem bestond waren fundamentalistisch joden uit zowat alle strekkingen die ijverden voor een vrij joods Rijk (het Rijk Gods ). Daarom zagen ze ook uit naar een messiasen nog liefst een netse ( tak ) uit de stamboom van David. Dit waren aanvankelijk de "christenen " ( chrestus=gezalfde= messias ). Jezus riep het volk op de Torah strikt na te leven omdat dit de voorwaarde was om hun land vrij van bezetting te krijgen. ( Matt.5 : 17-19 )
Deze beweging heeft men tijdens deze Joodse Oorlog zo goed als uitgemoord, de archieven vernietigd en Jeruzalem half afgebroken. Kort daarop schrijft Marcus zijn ( klaag-) evangelie. Uit deze tragedie ontwikkeld zich een gnostisch mysterieverhaal zoals er toe reeds meerdere waren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus . Op het eind van de 3e eeuw heeft men ( de zo genaamde kerkvaders ( spindokters ) in opdracht van de keizer uit de wildgroei van deze joods-gnostische scholen een godsdienst ontwikkeld ( huidige christenen ), maar niks meer vandoen heeft met de oorspronkelijke volgelingen van Jezus.
Dit in het kort mijn conclusie.
Het is een aanlokkelijke theorie en zeker niet onmogelijk. Maar we hebben te weinig bewijsmateriaal hiervoor. Flavius Josephus meldt hier niets over. Tenminste niet in de versie die wij kennen. En in de Slavonische versie wordt Jezus al gegrepen als opstandeling lang vóór de val van Jeruzalem.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 21:37   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Goed, maar dan geldt de eerste regel van het versje nog steeds.
Heel nieuwsgierig naar uw argumentatie!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2017, 21:55   #79
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is een aanlokkelijke theorie en zeker niet onmogelijk. Maar we hebben te weinig bewijsmateriaal hiervoor.
Enkel als je het harde bewijs blijft negeren als je begrijpt wat ik bedoel.
Citaat:
Flavius Josephus meldt hier niets over.
Nog al logisch als ex commandant van de Zeloten tijdens de Joodse oorlog en om zijn vel te redden, als correspondent bij de Romeinen overgelopen. Die was niet zo dom om hierover te schrijven.
Citaat:
Tenminste niet in de versie die wij kennen.
Daar kan je een punt hebben als men reeds vastgesteld heeft dat ook in deze kronieken gesnoeid is wat niet past in de mythologische versie. Je kan wel raden uit welke hoek.
Citaat:
En in de Slavonische versie wordt Jezus al gegrepen als opstandeling lang vóór de val van Jeruzalem.
Natuurlijk, Jezus is gearresteerd in het jaar dertig, terwijl de Joodse oorlog pas 26 jaar later uitbrak. In 64 wordt zijn broer Jakobus omgebracht. Verschillende geschiedkundigen beschouwen dit de aanzet geweest is voor deze opstand, de lont in het kruitvat was op.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2017, 07:42   #80
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Enkel als je het harde bewijs blijft negeren als je begrijpt wat ik bedoel.

Nog al logisch als ex commandant van de Zeloten tijdens de Joodse oorlog en om zijn vel te redden, als correspondent bij de Romeinen overgelopen. Die was niet zo dom om hierover te schrijven.

Daar kan je een punt hebben als men reeds vastgesteld heeft dat ook in deze kronieken gesnoeid is wat niet past in de mythologische versie. Je kan wel raden uit welke hoek.

Natuurlijk, Jezus is gearresteerd in het jaar dertig, terwijl de Joodse oorlog pas 26 jaar later uitbrak. In 64 wordt zijn broer Jakobus omgebracht. Verschillende geschiedkundigen beschouwen dit de aanzet geweest is voor deze opstand, de lont in het kruitvat was op.
Het spijt me, ik kan enkel feiten aanvaarden als zijnde historisch wanneer deze geschraagd worden door verschillende oude teksten uit die tijd die deze feiten bevesigen. En die hebben we nergens tot nu toe gevonden . De enige aanwijzingen in die richting zijn het titulum boven het kruis en de passage in het evangelie van de blijde intocht van Jezus in Jeruzalem. Deze aanwijzingen vertellen ons dat Jezus inderdaad zich uitgaf voor koning.

En dat was de reden voor de kruisiging. Hetgeen impliceert dat hij toch wel ook een andere soort figuur is geweest dan de persoon die de evangelies doen uitschijnen. Immers de Romeinen zullen nooit iemand gekruisigd hebben indien ze te doen had met een plusminus succesvolle al dan niet rondtrekkende prediker die voor de rest niet veel gevaar betekende. Er waren er zoveel in die tijd.

Deze voornoemde aanwijzingen echter zijn misschien wel een 'begin tot bewijs', een soort 'smoking gun', maar geen echt bewijs want voldoende of doorslaggevend zijn die aanwijzingen helaas niet. Uw theorie is mogelijk maar blijft dus een hypothese wegens te weinig draagkracht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 oktober 2017 om 08:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be