Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Rechts
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2003, 15:05   #1
amexx
Schepen
 
Geregistreerd: 5 mei 2002
Berichten: 415
Standaard

Waarom wordt de stem van Zuid Afrika aanzien als 1 van de drie nationale liederen ? Zuid Afrika is toch wel heel erg ver van Vlaanderen.
Ik herinner me dat het steeds een hekel punt is als het om de stem van zuid afrika draait. Waarom ?

De andere twee nationale liederen zijn : De vlaamse leeuw en gebed voor het vaderland.

Mijn voorkeur gaat naar "gebed voor het vaderland" van Gaston Feremans
amexx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2003, 12:58   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik meende dat de 3 nationale liederen de Vlaamse Leeuw, het Wilhelmus en de Stem van Zuid-Afrika waren...

Ik vermoed dat Zuid-Afrika erbij komt zien als een volksverbondenheid met de Afrikaners, die toch van Nederlandse oorsprong waren, onder hen veel Vlamingen. Persoonlijk vind ik dat een beetje vergezocht, ma ja...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2003, 13:35   #3
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Klopt, het zijn inderdaad 'Het Wilhelmus', 'De Leeuw' en 'Die Stem'. Ik vermoed dat veel te maken heeft met de Boerenoorlog, die in de Lage Landen een hele golf van sympathie voor en interesse in die andere loot aan de Dietse stam deed ontstaan. In Den Haag werd er bijvoorbeeld rond die tijd een wijk 'Transvaal' aangelegd, waarin alle straten en pleinen naar Afrikaners vernoemd werden (een aantal jaren werd het Boerenplein wel omgedoopt in het Mandelaplein, in een vlaag van politieke correctheid). Op de Groot-Nederlandse studentencongressen die in de vooroorlogse jaren voor het eerst georganiseerd werden, waren dan ook de Zuid-Afrikanen uitgenodigd. Je mag overigens niet vergeten dat de Afrikaners toen nog 'Nederlands' spraken en geen 'Afrikaans' (cf. de volksliederen van de Boerenrepublieken): die taal werd pas 'gecreëerd' in de Engelse periode, om het gevoel van eigenwaarde een beetje op te krikken en de eigenheid wat meer te garanderen tegen al dat Engelse geweld. Er schijnen overigens Afrikaners te zijn die dit betreuren, omdat ze zo een link met een grotere taal zijn kwijtgeraakt en een kleiner cultuurgebied geworden zijn. Het Nederlands bleef overigens een officiële taal tot de ANC-regeringen, als ik me niet vergis, was de vrouw van president Pieter Botha officieel Nederlandstalig.

Wat het heikele aan 'Die Stem' betreft, is het feit dat het het officiële volkslied van Zuid-Afrika was in de zwarte (haha) apartheidsdagen, en daarmee een aangebrand geurtje heeft. De nostalgici naar die periode (genre Terreblanche e.a., maar ook meer gematigden) gebruiken het ook nog steeds.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be