Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2007, 16:19   #21
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Uiteraard was de zin in kwestie: Unitarisme is door nét zoveel mensen gewenst als separatisme. Foutje van mijn kant.

Nu, wat uw analyse betreft, U begrijpt uiteraard dat ik het daar niet mee eens ben.
Kijk, ik ben veeleer voorstander van een unitair België, zonder grendels, alarmbellen, etc. Gewoon een unitair land waar alles enkel afhangt van de meerderheid der nationale stemmen. Dus geen communautaire kieskringen, maar federale, waar de politici verantwoording af te leggen hebben aan ALLE landgenoten.

Momenteel is de situatie vrij idioot: ZES fucking regeringen en dito administraties, waarbij ze maar enkel verantwoording vershuldigd zijn aan hun gewest, zonder dat de andere gemeenschap inspraak heeft. Dat leidt uiteraard tot de huidige toestanden.

We zijn verdomme de pispaal van het buitenland, dankzij deze scheefgetrokken verhoudingen! Waar zijn we in godsnaam mee bezig?!?
Ik kan zeer kort zijn in mijn antwoord : niemand in het buitenland begrijpt het, en ziet dit experiment slecht aflopen.

Eén ding wil ik nog opmerken : Vlaanderen heeft maar één regering nodig.

Bij uitbreiding :

Je droom is irreëel, want als democratie werkelijk kan spelen in België , zal het inderdaad, zoals onze "vriend" Don Dirupo zegt, ophouden te bestaan, want dan hebben de franse politiekers nog weinig in te brnegen tegen ons degelijk bestuur.

Jammer genoeg is er meer establishment dan ons lief is, en het is vooral dat wat ons geld kost. De burgers die nu belgen genoemd worden zullen beter af zijn als die etterbuil die hun land is, uiteenvalt in zijn natuurlijke delen.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 17:35   #22
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik kan zeer kort zijn in mijn antwoord : niemand in het buitenland begrijpt het, en ziet dit experiment slecht aflopen.

Eén ding wil ik nog opmerken : Vlaanderen heeft maar één regering nodig.

Bij uitbreiding :

Je droom is irreëel, want als democratie werkelijk kan spelen in België , zal het inderdaad, zoals onze "vriend" Don Dirupo zegt, ophouden te bestaan, want dan hebben de franse politiekers nog weinig in te brnegen tegen ons degelijk bestuur.

Jammer genoeg is er meer establishment dan ons lief is, en het is vooral dat wat ons geld kost. De burgers die nu belgen genoemd worden zullen beter af zijn als die etterbuil die hun land is, uiteenvalt in zijn natuurlijke delen.
1 lijkt me wat weinig. Een Vlaamse regering, een gemeentelijke en eventueel elke provincie ook een zou ik denken.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 18:02   #23
Surlet
Burger
 
Surlet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 130
Standaard

Momenteel moet men niet vrezen voor de splitsing van België, noch hopen op het herstel van een unitair of unionistisch federaal model.

Beide keuzes zouden er in iedere partij voor zorgen dat er danig gesnoeid zou moeten worden in het politiek personeel. Het afschaffen van de kamer en senaat zou er voor zorgen dat van vandaag op morgen in bijvoorbeeld een partij als de CD&V, er zowat 40 volksvertegenwoordigers minder zouden zijn, om nog maar te zwijgen van de door de partij benoemde persoonlijke medewerkers en functionarissen voor de fractie. Ben danig benieuwd wie dan intern gaat gaan vertellen aan alle nieuwbakken politici in het Vlaams parlement dat ze maar beter terug naar huis gaan om plaats te maken voor de gevestigde garde...

Een Belgisch unitaristische partij is nuttig om bovenstaande feiten aan te geven en mensen wakker te maken voor het dubbele dat altijd in institutionele discussies bestaat. Net zoals vlaamsnationale partijen kunnen ze evenwel slechts tijdelijk zijn, daar ze het enkel over het formele en niet het materiële hebben. In fine zal het echter nodig zijn dat je binnen de gevestigde politieke partijen politici en ijveraars zult hebben die bereid zijn niet te gaan zetelen.
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 18:02   #24
Surlet
Burger
 
Surlet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2004
Berichten: 130
Standaard

Momenteel moet men niet vrezen voor de splitsing van België, noch hopen op het herstel van een unitair of unionistisch federaal model.

Beide keuzes zouden er in iedere partij voor zorgen dat er danig gesnoeid zou moeten worden in het politiek personeel. Het afschaffen van de kamer en senaat zou er voor zorgen dat van vandaag op morgen in bijvoorbeeld een partij als de CD&V, er zowat 40 volksvertegenwoordigers minder zouden zijn, om nog maar te zwijgen van de door de partij benoemde persoonlijke medewerkers en functionarissen voor de fractie. Ben danig benieuwd wie dan intern gaat gaan vertellen aan alle nieuwbakken politici in het Vlaams parlement dat ze maar beter terug naar huis gaan om plaats te maken voor de gevestigde garde...

Een Belgisch unitaristische partij is nuttig om bovenstaande feiten aan te geven en mensen wakker te maken voor het dubbele dat altijd in institutionele discussies bestaat. Net zoals vlaamsnationale partijen kunnen ze evenwel slechts tijdelijk zijn, daar ze het enkel over het formele en niet het materiële hebben. In fine zal het echter nodig zijn dat je binnen de gevestigde politieke partijen politici en ijveraars zult hebben die bereid zijn niet te gaan zetelen.
Surlet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2007, 20:16   #25
Vlaming 1302
Vreemdeling
 
Vlaming 1302's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 oktober 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 38
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Kijk, ik ben veeleer voorstander van een unitair België, zonder grendels, alarmbellen, etc. Gewoon een unitair land waar alles enkel afhangt van de meerderheid der nationale stemmen. Dus geen communautaire kieskringen, maar federale, waar de politici verantwoording af te leggen hebben aan ALLE landgenoten.
Dit systeem heeft bestaan en is mislukt.

Als het federalisme nu ook niet meer werkt moet je niet terugkeren naar het oude mislukte unitarisme ('een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen'), maar kan je beter een andere oplossing uitproberen: confederalisme of (nog liever) onafhankelijkheid
__________________
The Economist: 'Time to call it a day'

The Guardian: 'A country called Flanders is an entirely plausible prospect - a wealthy, successful, diligent country of six million.'
Vlaming 1302 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:25   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Weet ge wa ik spijtig vind?
Het Belgicisme is nog lang nie dood, maar idioten �* Hans I en consoorten versnellen het wel.

Een tijd geleden had ik een voorstel tot krachtenbundeling gedaan, met daaraan uiteraard een eis tot enig serieux gekoppeld en toen werd ik simpelweg afgewimpeld als zijnde extreem-rechts. Zij wilden 'centrum' zijn, m.a.w. 'vis-noch-vlees'. Zonde vind ik dat...

Zeker, nu ik zie dat een goed ideaal, dat aan de basis ligt van de BUB, gewoon 'down the drain' gaat...

Misschien is nu de tijd rijp voor een goed gesprek?
Hans wilde zelfs met communisten en 'extreem rechts' samenwerken voor het goede doel, maar niet met jou. Intussen is bijna iedereen overgelopen naar 'unie'. Je weet wel, de partij die zich distancieert van comedianten en die er zal staan als het menens is.
Het IS nu menens, en wat doe jij? Uit arren moede blijven bedelen aan de poort van Hans1 en consoorten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 3 november 2007 om 11:30.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:36   #27
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Hans is gelijk kardinaal Suenens in de tijd van "Leuven Vlaams"! Die stond toen ook in zijnen bloten voor de spiegel naar zijn enige aanhanger te kijken... en 't was dan nog ne zeiker!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 11:41   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

lol!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 13:27   #29
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Surlet Bekijk bericht
Momenteel moet men niet vrezen voor de splitsing van België, noch hopen op het herstel van een unitair of unionistisch federaal model.
Ik zou het dan anders verwoorden: "Momenteel moet men niet vrezen voor het herstel van een unitair of unionistisch fedraal model, noch hopen op de splitsing."
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be