Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2007, 14:46   #1
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard De collusie tussen CD&V en NVA

De traditionele Vlaamsnationalisten (Vlaamse Concentratie, Volksunie, NVA) komen voort uit de christendemocratie, die hen altijd als een soort verloren zoon is blijven beschouwen.

Met het huidige kartel tussen CD&V en NVA is dan ook schijnbaar een soort hereniging aan het groeien.

Ik stel vast dat:
- de jongere CD&V-mandatarissen én -kader vrij dicht bij de NVA-opvattingen inzake staatshervorming staan;
- de Belgicistische bejaarden binnen de CD&V geen echte invloed meer hebben;
- nogal wat CD&V'ers zichzelf evengoed in de NVA zien functioneren (en vice versa);
- nogal wat CD&V'ers blij zijn dat de NVA een aantal oneerbare formatiepistes afschiet, zodat zij zich daarbij kunnen aansluiten (bv. weigering van de federale kieskring);
- enkele CD&V'ers blijkbaar de oversteek naar de NVA dreigen te maken als hun partij zich tegen de verwachting nog eens tot een oneerbaar Belgisch compromis zou laten verleiden;
- een vooraanstaande CD&V'er van ACV-strekking openlijk zegt dat de CD&V het formatieberaad misschien moet opblazen (Luc Martens);
- Yves Leterme zeer sterk vasthoudt aan het kartel met de NVA, ook als dat zijn kansen op het premierschap sterk bedreigt;
- heel wat kiezers op 10 juni doelbewust op kandidaten van de twee partijen gestemd hebben;
- NVA-kiezers in Vlaams-Brabant op 10 juni op CD&V-kandidaten gestemd hebben.

Ter verdere documentatie verwijs ik ook naar diverse artikels in de pers van de voorbije dagen, bv. in De Morgen van 27 oktober (zie CD&V zal niet buigen, tot spijt van de Belgicisten).

Mijn vraag is: mag worden verwacht dat beide partijen verder naar elkaar toegroeien, en op middellange termijn naar een integratie gaan, zodat hier een soort Forza Flandria ontstaat die het Vlaamse politieke landschap het volgende decennium gaat beheersen? En quid ACV?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 oktober 2007 om 15:01.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 15:15   #2
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Ik wil daar nog dit aan toevoegen. Ik ben al enige jaren op zoek naar een formatie die, wars van alle retoriek, rustig maar zelfbewust de weg opgaat van een België dat door de Vlamingen geleid wordt.

Als CD&V-NVA op 7 november de splitsing van BHV - de streek waar ik geboren en opgegroeid ben - in het parlement stemmen, zonder een prijs te betalen, dan kunnen ze zich aan een lidmaatschapsaanvraag van mij verwachten. Het zal de eerste keer in zowat 30 jaar zijn dat ik weer lid word van een politieke partij.

Als ze dat niet doen, en één of andere onderhandelde splitsing accepteren, dan hoop ik dat de NVA uit het kartel trekt en een nieuwe partij smeedt met LDD (en eventueel Vlott), waar ik me dan lid kan van maken.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 15:41   #3
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Als ze dat niet doen, en één of andere onderhandelde splitsing accepteren, dan hoop ik dat de NVA uit het kartel trekt en een nieuwe partij smeedt met LDD (en eventueel Vlott), waar ik me dan lid kan van maken.
Laat surtout het VB uit je plaatje weg.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 15:43   #4
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Laat surtout het VB uit je plaatje weg.
Ik wist niet dat het VB aanstuurt op een nieuwe partij met NVA en LDD. Dank om me hierover in te lichten.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 16:09   #5
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik wist niet dat het VB aanstuurt op een nieuwe partij met NVA en LDD. Dank om me hierover in te lichten.
Wel , voor de verkiezingen in 2004 bood vb aan n-va een kartel aan 'en public, monsieur' , met de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 had vb een kartel met vlott, liet het een eenheidslijst toe in Wetteren, waarvoor een n-va lid , ons bekend , de bons voor kreeg.
En we hebben ondertussen 'mogen' vernemen dat GA, het interessant genoeg vond om met HS een klapje te gaan doen.
Afijn, allemaal niet zo belangrijk, maar het lijkt erop dat achteloos aan het VB , nu goed voor 1 op de 5 Vlamingen , voorbij gewandeld wordt.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 16:27   #6
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

--

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 oktober 2007 om 16:35.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 16:27   #7
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Afijn, allemaal niet zo belangrijk, maar het lijkt erop dat achteloos aan het VB , nu goed voor 1 op de 5 Vlamingen , voorbij gewandeld wordt.
Geachte,

Ik ben op zoek naar een partij die:
- complexloos liberaal is met neiging naar libertarisme;
- de Vlaamse democratische meerderheid wil omzetten in een Vlaamse politieke dominantie over België;
- niet machteloos gevangen zit in een eenzame cel.

Ik neem aan dat ik van u nog steeds mijn eigen politieke agenda mag samenstellen?

If so, dan stel ik de oprichting van een Forza Flandria als doel, met volgende potentiële componenten:
- NVA
- LDD
- Vlott
- ontgoochelde CV&V'ers
- eventueel ook ontgoochelde Belangers.

Een nieuwe liberale, Vlaamsgezinde partij dus, die desgevallend echte Vlaamse macht kan creëren. Het spreekt vanzelf dat zo'n partij niet kan deelnemen aan het CS, en punctueel kan samenwerken met het VB om vitale punten uit haar programma te realiseren.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 oktober 2007 om 16:36.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 16:50   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik wil daar nog dit aan toevoegen. Ik ben al enige jaren op zoek naar een formatie die, wars van alle retoriek, rustig maar zelfbewust de weg opgaat van een België dat door de Vlamingen geleid wordt.

Als CD&V-NVA op 7 november de splitsing van BHV - de streek waar ik geboren en opgegroeid ben - in het parlement stemmen, zonder een prijs te betalen, dan kunnen ze zich aan een lidmaatschapsaanvraag van mij verwachten. Het zal de eerste keer in zowat 30 jaar zijn dat ik weer lid word van een politieke partij.

Als ze dat niet doen, en één of andere onderhandelde splitsing accepteren, dan hoop ik dat de NVA uit het kartel trekt en een nieuwe partij smeedt met LDD (en eventueel Vlott), waar ik me dan lid kan van maken.

Lees ik nu goed dat je de Walen geen autonomie, gelijkaardig aan deze van Vlaanderen, gunt ??
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 16:56   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht

...
Mijn vraag is: mag worden verwacht dat beide partijen verder naar elkaar toegroeien, en op middellange termijn naar een integratie gaan, zodat hier een soort Forza Flandria ontstaat die het Vlaamse politieke landschap het volgende decennium gaat beheersen? En quid ACV?
De oude tsjeven zijn op handige wijze, oa door Karel de Klucht, in de behoudsgezinde hoek geduwd, door de oubollige standpunten op etisch vlak vanwege deze oude mannen.

De aard van de neo-tjseven, vermoed ik zo, is nog steeds een brede sentrum volkspartij, waarin een amalgaam van de oude standen zich toch ergens kan vinden.
De vakbondsvleugel moet zich daar dus ook ergens in kunnen vinden.

Zijdelingse bemerking: alhoewel de band natuurlijk minder strak is: de liberale vakbond bestaat ook nog.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 17:30   #10
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lees ik nu goed dat je de Walen geen autonomie, gelijkaardig aan deze van Vlaanderen, gunt ??
Moi? Hoe komt u d'er bij, m'n beste?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 18:23   #11
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De traditionele Vlaamsnationalisten (Vlaamse Concentratie, Volksunie, NVA) komen voort uit de christendemocratie, die hen altijd als een soort verloren zoon is blijven beschouwen.

Met het huidige kartel tussen CD&V en NVA is dan ook schijnbaar een soort hereniging aan het groeien.

Ik stel vast dat:
- de jongere CD&V-mandatarissen én -kader vrij dicht bij de NVA-opvattingen inzake staatshervorming staan;
- de Belgicistische bejaarden binnen de CD&V geen echte invloed meer hebben;
- nogal wat CD&V'ers zichzelf evengoed in de NVA zien functioneren (en vice versa);
- nogal wat CD&V'ers blij zijn dat de NVA een aantal oneerbare formatiepistes afschiet, zodat zij zich daarbij kunnen aansluiten (bv. weigering van de federale kieskring);
- enkele CD&V'ers blijkbaar de oversteek naar de NVA dreigen te maken als hun partij zich tegen de verwachting nog eens tot een oneerbaar Belgisch compromis zou laten verleiden;
- een vooraanstaande CD&V'er van ACV-strekking openlijk zegt dat de CD&V het formatieberaad misschien moet opblazen (Luc Martens);
- Yves Leterme zeer sterk vasthoudt aan het kartel met de NVA, ook als dat zijn kansen op het premierschap sterk bedreigt;
- heel wat kiezers op 10 juni doelbewust op kandidaten van de twee partijen gestemd hebben;
- NVA-kiezers in Vlaams-Brabant op 10 juni op CD&V-kandidaten gestemd hebben.

Ter verdere documentatie verwijs ik ook naar diverse artikels in de pers van de voorbije dagen, bv. in De Morgen van 27 oktober (zie CD&V zal niet buigen, tot spijt van de Belgicisten).

Mijn vraag is: mag worden verwacht dat beide partijen verder naar elkaar toegroeien, en op middellange termijn naar een integratie gaan, zodat hier een soort Forza Flandria ontstaat die het Vlaamse politieke landschap het volgende decennium gaat beheersen? En quid ACV?
Ik ben het voor een groot stuk eens met jou, enkel voor die term "Forza Flandria" moet in mijn ogen een alternatief gevonden worden, een Italiaanse term hoort niet echt
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 18:29   #12
ZERO
Gouverneur
 
ZERO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 1.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Forza Flandria...
Kan men nu eens eindelijk stoppen met die onnozele term.
- Waarom moeten Vlaams-Nationalisen überhaupt Italiaanse/Latijnse termen gebruiken.
- Vlaanderen in het Italiaans is niet Flandria maar Fiandre(in
het Latijn is het wel Flandria maar dan klopt die Forza niet meer).
-'t is dus of "Voorwaarts Vlaanderen" of (voor de Latinofielen) "Porro Flandria" of (Italofielen) "Forza Fiandra".
__________________
De Witte Pion
ZERO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 18:45   #13
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De traditionele Vlaamsnationalisten (Vlaamse Concentratie, Volksunie, NVA) komen voort uit de christendemocratie, die hen altijd als een soort verloren zoon is blijven beschouwen.

Met het huidige kartel tussen CD&V en NVA is dan ook schijnbaar een soort hereniging aan het groeien.

Ik stel vast dat:
- de jongere CD&V-mandatarissen én -kader vrij dicht bij de NVA-opvattingen inzake staatshervorming staan;
- de Belgicistische bejaarden binnen de CD&V geen echte invloed meer hebben;
- nogal wat CD&V'ers zichzelf evengoed in de NVA zien functioneren (en vice versa);
- nogal wat CD&V'ers blij zijn dat de NVA een aantal oneerbare formatiepistes afschiet, zodat zij zich daarbij kunnen aansluiten (bv. weigering van de federale kieskring);
- enkele CD&V'ers blijkbaar de oversteek naar de NVA dreigen te maken als hun partij zich tegen de verwachting nog eens tot een oneerbaar Belgisch compromis zou laten verleiden;
- een vooraanstaande CD&V'er van ACV-strekking openlijk zegt dat de CD&V het formatieberaad misschien moet opblazen (Luc Martens);
- Yves Leterme zeer sterk vasthoudt aan het kartel met de NVA, ook als dat zijn kansen op het premierschap sterk bedreigt;
- heel wat kiezers op 10 juni doelbewust op kandidaten van de twee partijen gestemd hebben;
- NVA-kiezers in Vlaams-Brabant op 10 juni op CD&V-kandidaten gestemd hebben.

Ter verdere documentatie verwijs ik ook naar diverse artikels in de pers van de voorbije dagen, bv. in De Morgen van 27 oktober (zie CD&V zal niet buigen, tot spijt van de Belgicisten).

Mijn vraag is: mag worden verwacht dat beide partijen verder naar elkaar toegroeien, en op middellange termijn naar een integratie gaan, zodat hier een soort Forza Flandria ontstaat die het Vlaamse politieke landschap het volgende decennium gaat beheersen? En quid ACV?
Een aantal vaststellingen kan ik volgen, een aantal andere heb ik nooit van dichtbij gekeken maar grosso modo heb je zeker gelijk.

Dat de Belgicisten uitgespeeld zijn, lijkt me een fameuze onderschatting van hun invloed, zeker als ze gesteund blijven door het ACW. In dat opzicht is de integratie van N-VA binnen de CD&V geen goede zaak. Een onafhankelijke N-VA is sterker, ook al omdat de machtsverhoudingen binnen het kartel dan met een flou artistique omgeven blijven. Alleszins lokaal is die invloed niet bijster groot, nationaal blijkbaar groter. Nu, we moeten het nog maar allemaal afwachten wat er gebeurt als er een akkoord is.

7 november staat alvast met stip aangeduid in mijn kalender.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 18:47   #14
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik neem aan dat ik van u nog steeds mijn eigen politieke agenda mag samenstellen?
Uiteraard, ik ging gewoon er even van uit dat je een soort forza flandria nastreefde op basis van bericht nr 2. En in die context het VB niet vernoemen valt dan gewoon op aan iemand met een lichtelijk vicieus karakter.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 18:58   #15
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Nu, we moeten het nog maar allemaal afwachten wat er gebeurt als er een akkoord is.
Idd, Belgique is en blijft nog steeds een harde noot om te kraken.
Ook de openvld zou ik niet zomaar afschrijven: als je na acht jaar paars bewind , eigenlijk antiliberaal en antivlaams tot en met, er nog in slaagt om 18 % te behalen, dan ga ik ervan uit dat er een harde kern bestaat van belgicistische profijtliberalen , die niet geleerd willen worden.
Ook hier afwachten dus maar.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 20:31   #16
Superlux
Partijlid
 
Superlux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2007
Locatie: Bruxsel
Berichten: 295
Standaard

Ik vind het voorstel van Kortaf wel goed. Het zit in elk geval logischer in elkaar dan de bestaande situatie. NV-A en LDD zouden idd beter samen een partij vormen. Die kan worden aangevuld met een deel van CD&V, Open VLD en VB. ACW'ers en Belgicisten bij CD&V hoeven zich niet meer te ergeren aan het nationalisme. De Winter is verlost van de softies en kan opnieuw voluit voor de harde lijn gaan.

Verhofstadt en co kunnen (nog eens) aankloppen bij SP.a en samen iets centrum-(links) op poten zetten. Tenzij ze daar plots de lijn De Bruyn gaan volgen. Als Spirit zich hierbij aansluit, kunnen Anciaux en Gatz terug goede vrienden worden. De Bruyn kan met zijn kameraden een poging doen om de zuivere linksen te groeperen en het ACW en Groen! zullen elkaar ook wel vinden.
Superlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 21:55   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Moi? Hoe komt u d'er bij, m'n beste?
Je schrijft toch zelf "een B. dat geleid wordt door Vlamingen".
Ik had het nog in het rood geschilderd in het sitaat.

Enfin, niet dus. Alles dik in orde.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:00   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ik ben het voor een groot stuk eens met jou, enkel voor die term "Forza Flandria" moet in mijn ogen een alternatief gevonden worden, een Italiaanse term hoort niet echt
Zeer juist;
en ook terecht wat de analise van Zero: je mag er geen mengelmoes van maken.
Persoonlijk vind ik die forza een vuile bijsmaak hebben.

Voorstel: "Toekomst Vlaanderen".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:27   #19
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Geachte,

Ik ben op zoek naar een partij die:
- complexloos liberaal is met neiging naar libertarisme;
- de Vlaamse democratische meerderheid wil omzetten in een Vlaamse politieke dominantie over België;
- niet machteloos gevangen zit in een eenzame cel.

Ik neem aan dat ik van u nog steeds mijn eigen politieke agenda mag samenstellen?

If so, dan stel ik de oprichting van een Forza Flandria als doel, met volgende potentiële componenten:
- NVA
- LDD
- Vlott
- ontgoochelde CV&V'ers
- eventueel ook ontgoochelde Belangers.

Een nieuwe liberale, Vlaamsgezinde partij dus, die desgevallend echte Vlaamse macht kan creëren. Het spreekt vanzelf dat zo'n partij niet kan deelnemen aan het CS, en punctueel kan samenwerken met het VB om vitale punten uit haar programma te realiseren.
In grote lijnen akkoord met je posting, maar toch een paar opmerkingen :

- liberalisme is een term die tegenwoordig te pas en vooral te onpas gebruikt wordt. De vrijheid van het invidu is zonder twijfel het hoogste goed, maar de term verliest alle betekenis indien daar niet de sociale ondergrond ervan onderkend wordt. M.a.w. het liberalisme zal sociaal zijn of onbestaand. Ook al betekent dit dat Vlaanderen, al of niet onafhankelijk, een gecontroleerde solidariteit met het zieltogende Wallonië niet uit de weg kan gaan. Als de vijand verslagen is, betekent dit niet noodzakelijk dat je hem moet vernietigen. Dit is niet je standpunt, ik weet het, maar al te veel Vlamingen vertrekken van het pay-back principe.

Voor de rest heb ik enige moeite met je standpunt omtrent het VB. Je vermeldt ze achteloos ergens onderaan je verlanglijstje, voor mij is het VB een factor waar je wel degelijk rekening moet mee houden, mijn voormalige contacten met de partijtop waren zeer positief en hun niet-aflatende strijd voor een onafhankelijk Vlaanderen kan ik alleen maar waarderen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 23:15   #20
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Ik vraag me soms wel eens af hoe al die 'Vlaamse' partijen, die de afgelopen decennia volop aan de Belgische kar trokken en nog, ooit een door en voor Vlaanderen geleide regering zullen vormen, afgezien van hun sowieso evidente numerieke overbodigheid in een ev nieuw en vereenvoudigd beleid.

Het zou vooreerst een al serieuze kentering vragen in het conceptueel aanpassingsvermogen van onze politieke dwergen.
Velen ervan zouden als naakte keizers ronddolen, wegens bewezen onkunde dito verregaande talentloosheid en de hiermee evenredige schaamteloosheid in vorige politieke levens.

Ik vermoed daarom dat het ordinaire machtsbehoud en de hieraan verbonden Belgische privileges, het hoofdmotief blijft voor de instandgehouden Belgische collaboratie door alle 'Vlaamse' partijen.
Ze doen het al zo lang, meneer...

Zonder deelname van het VB aan een Vlaamse coalitie (CS?), zal er van een serieuze staathervorming, laat ooit staan een soeverein of autonoom Vlaanderen, dan ook geen ballen in huis komen, alle stoere pep-talk en gespierde retoriek van onze 'Vlaamse onderhandelingspartijen' op Hertoginnedal, hierover ten spijt.
Daarvoor hebben deze federale bezworenen en politiek gemachtigden, gewoonweg reeds te lang en te veel (ranzige) boter op hun hypocriete koppen.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be