Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 23 tot 29 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 23 tot 29 februari "België staat centraal in het leven van deze 31-jarige Brusselse advocaat. Omdat de profilering op het vlak van unitarisme uitbleef binnen Vivant koos hij de moeilijkste weg, een eigen partij oprichten. Sinds juli 2002 is hij dan ook de nationale voo

 
 
Discussietools
Oud 23 februari 2004, 15:06   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

  • geen grendels
  • 1 man 1 stem
  • paritaire senaat: kommt nicht in frage
  • Vlaamse meerderheid wordt niet meer afgeblokt

Het volstaat dat een partijtje van 10 zetels (ah ja, want 1 man 1 stem, dus 90 Vlaamse zetels en 60 Franse, dus niet zoals nu 88-62) meedoet met de Vlamingen (tov 38 verkopers bij de Vlamingen).

Gaan de Walen zulke minorisering aanvaarden?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 23 februari 2004, 15:07   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Kleine opmerking: het valoriseren van de Vlaamse meerderheid en felle tegenstander van het federalisme was o.a. de Vlaamse Volkspartij van Lode Claes, een van de voorlopers van het Vlaams Blok. Ideologisch zitten jullie op dezelfde lijn, weliswaar om andere motieven.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 23 februari 2004, 18:04   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Ik heb het al gevraagd : http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=10705
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 23 februari 2004, 18:49   #4
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Gaan de Walen zulke minorisering aanvaarden?
Uiteraard kunnen we zulks niet voorspellen. We kunnen ze echter wel proberen te overtuigen. Het is ook in hun voordeel dat de staat wat democratischer wordt, dat de 'Vlaamse dynamiek' een 'Belgische dynamiek' wordt, dat zij ook verplicht Nederlands leren... We proberen hen dat te verkopen. En dat lukt: er zijn wel wat Franstaligen bij de BUB.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 23 februari 2004, 18:52   #5
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Gaan de Walen zulke minorisering aanvaarden?
Uiteraard kunnen we zulks niet voorspellen. We kunnen ze echter wel proberen te overtuigen. Het is ook in hun voordeel dat de staat wat democratischer wordt, dat de 'Vlaamse dynamiek' een 'Belgische dynamiek' wordt, dat zij ook verplicht Nederlands leren... We proberen hen dat te verkopen. En dat lukt: er zijn wel wat Franstaligen bij de BUB.
En hoe ga je die dynamiek creeëren?
Nazi's en communisten hebben dat al geprobeerd, het is mislukt... .
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 23 februari 2004, 19:40   #6
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Enkele ondersteunende en ook afstraffende maatregelen kunnen wonderen doen. Al zullen er wel vakbonden getrotseerd moeten worden (als er organisaties pleiten voor immobilisme zijn zij het wel).

Bijvoorbeeld in de ambtenarij: (een deel van het) loon naar werken (waarbij grondigheid ook werk is, bijgevolg kwaliteit voorop), af en toe steekproeven naar de kwaliteit van de dienstverlening en naar de vriendelijkheid, ook meer geld steken in e-government (dynamischer kan bijna niet), en uitgaven durven doen wanneer die inkomsten zullen genereren (meer politie, meer controleurs en inspecteurs en fraudebestrijding), strengere regels op werklozen (bijvoorbeeld de 6-maanden-werkloos-en-je-wordt-goedkoper-voor-je-werknemer regel afschaffen),...

impulsen kunnen op verschillende manieren worden gegeven. We kunnen van elkaar leren, en samen ook betere ideeën grondiger uitwerken.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 23 februari 2004, 23:54   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Gaan de Walen zulke minorisering aanvaarden?
Uiteraard kunnen we zulks niet voorspellen.
Voorspellen wel, voorstellen niet...

Citaat:
Het is ook in hun voordeel dat de staat wat democratischer wordt
U weet toch dat unitarisme in tegenspraak is met een werkelijk democratiseringsproces?

Kijk hier maar:

http://www.wit-be.org/publicaties/bo...pen-hfst3.html

Citaat:
dat zij ook verplicht Nederlands leren... We proberen hen dat te verkopen. En dat lukt: er zijn wel wat Franstaligen bij de BUB.
En kunnen ze Nederlands? Want we horen iets anders van uw befaamde ex-leden Tacitus en Patriot.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 23 februari 2004, 23:58   #8
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Vele Franstaligen voelen zich toch reeds "gedomineerd" door de Nederlandstaligen, maar vinden dat heel normaal aangezien de Nederlandstaligen nu eenmaal de meerderheid uitmaken. In een provinciaal systeem valt dat dualisme ook niet zo op, dus is dat geen probleem. Vele Franstaligen zijn vragende partij voor méér Nederlands op school en op de werkvloer. Ik zie geen groot probleem, tenzij voor een kleine minderheid onverzettelijken. Maar die heb je ook in het noorden. En in een democratie beslist de meerderheid.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
Oud 24 februari 2004, 00:07   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter
Vele Franstaligen voelen zich toch reeds "gedomineerd" door de Nederlandstaligen, maar vinden dat heel normaal aangezien de Nederlandstaligen nu eenmaal de meerderheid uitmaken.
Keep on dreaming

Citaat:
In een provinciaal systeem valt dat dualisme ook niet zo op,
In uw systeem is er geen sprake van een provinciaal systeem, maar van een unitaire staat, zoals die bestond voor de federalisering. Dat is meer dan anderhalve eeuw. Toch valt het dualisme Vlaanderen-Wallonië al die tijd al op. Bestond er geen cultuurflamingantisme? Bestond er geen activisme? Bestond er geen Frontpartij? Bestond er geen VNV? Bestond er geen Volksunie? Zijn de partijen niet gesplitst in dat unitaire systeem met provinciale decentralisatie?

Uiteraard wel, maar daar doet u liefst uw zwartste zonnebril bij aan. Daar komt u helaas niet ver mee.

Citaat:
Vele Franstaligen zijn vragende partij voor méér Nederlands op school en op de werkvloer.
http://forum.politics.be/viewtopic.phpt=1562

Het blijkt dat de meeste Walen Engels verkiezen boven Nederlands als tweede taal. U neemt uw wensen voor werkelijkheid.

Citaat:
Ik zie geen groot probleem
U wilt het gewoon niet zien. België moet unitair worden. Punkt!

Citaat:
En in een democratie beslist de meerderheid.
Die is niet voor een unitair België. Ik weet niet of die voor een onafhankelijk Vlaanderen zal zijn, maar die is zeker niet voor een unitair België.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 24 februari 2004, 12:57   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Gaan de Walen zulke minorisering aanvaarden?
Uiteraard kunnen we zulks niet voorspellen. We kunnen ze echter wel proberen te overtuigen. Het is ook in hun voordeel dat de staat wat democratischer wordt, dat de 'Vlaamse dynamiek' een 'Belgische dynamiek' wordt, dat zij ook verplicht Nederlands leren... We proberen hen dat te verkopen. En dat lukt: er zijn wel wat Franstaligen bij de BUB.
Hoeveel dan wel? En zijn ze wel tenvolle ingelicht over de gevolgen van uw unitarisme? Dat betwijfel ik.

In ieder geval hebben we al een staaltje van Waalse reacties mogen meemaken toen jullie doorluchtige voorzitter enkele stapjes waagde op een Franstalig forum. Na enkele berichten werd hij uitgekreten en gebrandmerkt als een "verdoken flamingant".
Jan van den Berghe is offline  
Oud 24 februari 2004, 13:01   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter
Vele Franstaligen zijn vragende partij voor méér Nederlands op school en op de werkvloer.
De leugenmachine van de Blubberclub draait weer op volle toeren.

Ja, de Walen vragen meer Nederlands op school... Juist daarom dat de keuze voor de eerste vreemde taal in het Waals onderwijs VRIJ is en dat er steeds minder leerlingen hiervoor Nederlands kiezen. Merkwaardig toch. Jullie beweren dat er meer vraag is, terwijl het aantal voor het Nederlands in het middelbaar onderwijs steeds kleiner wordt... En wist u trouwens dat het Franstalig onderwijs met een chronisch gebrek aan leraren Nederlands kampt, zowel voor lager als hoger middelbaar onderwijs? En dat de faculteit Nederlandse letteren van de Universiteit van Luik in problemen zit door de lage instroom?

Waarschijnlijk niet.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 24 februari 2004, 18:00   #12
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation

Uiteraard kunnen we zulks niet voorspellen. We kunnen ze echter wel proberen te overtuigen. Het is ook in hun voordeel dat de staat wat democratischer wordt, dat de 'Vlaamse dynamiek' een 'Belgische dynamiek' wordt, dat zij ook verplicht Nederlands leren... We proberen hen dat te verkopen. En dat lukt: er zijn wel wat Franstaligen bij de BUB.
Hoeveel dan wel? En zijn ze wel tenvolle ingelicht over de gevolgen van uw unitarisme? Dat betwijfel ik.

In ieder geval hebben we al een staaltje van Waalse reacties mogen meemaken toen jullie doorluchtige voorzitter enkele stapjes waagde op een Franstalig forum. Na enkele berichten werd hij uitgekreten en gebrandmerkt als een "verdoken flamingant".
Ik heb geen cijfers, ik verzorg de ledenadministratie niet. Het aantal Nederlands en Franstaligen is ongeveer gelijkaardig, merk ik op op vergaderingen. En zij zijn zeer goed ingelicht over ons programma en de implicaties daarvan. En zij geloven in een politiek in het belang van elke Belg, zonder onderscheid van taal.

Niet alle Walen zijn zoals sommige flaminganten, die ieder met een andere mening onmiddellijk verketteren tot wallingant of rattachist. Een forumpubliek geeft geen beeld van een maatschappij. Dat u denkt de mening van alle Franstaligen te kennen aan de hand van een forum, verwondert mij zeer.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 24 februari 2004, 18:18   #13
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Vele Franstaligen voelen zich toch reeds "gedomineerd" door de Nederlandstaligen
Wat zijt gij hier nu toch aan 't schrijven ?
Bruno* is offline  
Oud 24 februari 2004, 18:19   #14
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Quote:
En in een democratie beslist de meerderheid.


Die is niet voor een unitair België. Ik weet niet of die voor een onafhankelijk Vlaanderen zal zijn, maar die is zeker niet voor een unitair België.
Jij weet veel he ... als het u goed uitkomt 8)
Bruno* is offline  
Oud 24 februari 2004, 19:29   #15
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter
Vele Franstaligen voelen zich toch reeds "gedomineerd" door de Nederlandstaligen, maar vinden dat heel normaal aangezien de Nederlandstaligen nu eenmaal de meerderheid uitmaken.
Keep on dreaming

Citaat:
In een provinciaal systeem valt dat dualisme ook niet zo op,
In uw systeem is er geen sprake van een provinciaal systeem, maar van een unitaire staat, zoals die bestond voor de federalisering. Dat is meer dan anderhalve eeuw. Toch valt het dualisme Vlaanderen-Wallonië al die tijd al op. Bestond er geen cultuurflamingantisme? Bestond er geen activisme? Bestond er geen Frontpartij? Bestond er geen VNV? Bestond er geen Volksunie? Zijn de partijen niet gesplitst in dat unitaire systeem met provinciale decentralisatie?

Uiteraard wel, maar daar doet u liefst uw zwartste zonnebril bij aan. Daar komt u helaas niet ver mee.

Citaat:
Vele Franstaligen zijn vragende partij voor méér Nederlands op school en op de werkvloer.
http://forum.politics.be/viewtopic.phpt=1562

Het blijkt dat de meeste Walen Engels verkiezen boven Nederlands als tweede taal. U neemt uw wensen voor werkelijkheid.

Citaat:
Ik zie geen groot probleem
U wilt het gewoon niet zien. België moet unitair worden. Punkt!

Citaat:
En in een democratie beslist de meerderheid.
Die is niet voor een unitair België. Ik weet niet of die voor een onafhankelijk Vlaanderen zal zijn, maar die is zeker niet voor een unitair België.
1. "Noem u niet arm, omdat uw dromen niet in vervulling zijn gegaan; werkelijk arm is slechts hij, die nooit gedroomd heeft. " ( - Marie von Ebner-Eschenbach )

2. Geen sprake van een provinciaal systeem? Lees ons programma!

3. Ga eens luisteren bij de Franstalige bedrijven, in de buurt van de taalgrens of in Brussel of zo... vanaf het moment dat ze een job zoeken, is het Engels waarvoor velen gekozen hebben opeens niet zo "cool" meer.

4. Wat is het groot probleem dan?

5. Wat doet u dat zo deterministisch zeggen? Wij staan voor afschaffing van pariteiten, iedere burger gelijk voord dezelfde wet en dezelfde wet gelijk voor iedere burger. Benieuwd of u het democratischer kan vinden...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 22:17   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Niet alle Walen zijn zoals sommige flaminganten, die ieder met een andere mening onmiddellijk verketteren tot wallingant of rattachist. Een forumpubliek geeft geen beeld van een maatschappij. Dat u denkt de mening van alle Franstaligen te kennen aan de hand van een forum, verwondert mij zeer.
Wel als men weet dat er op dat forum zowel belgicisten, rattachisten als wallinganten actief zijn en dat de "forummers" uit die drie groepen allemaal de ideeën van de Blubberclub afwijzen. Dan gaat er bij mij toch een belletje rinkelen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2004, 22:19   #17
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Een paar korreltjes uit het strand, een paar schapen uit een kudde, een steekproefje...

Daar malen niet zo erg om. Een forumbevolking is nooit echt representatief voor de maatschappij weet u...
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 22:25   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Een paar korreltjes uit het strand, een paar schapen uit een kudde, een steekproefje...

Daar malen niet zo erg om. Een forumbevolking is nooit echt representatief voor de maatschappij weet u...
Goed. Ga dan maar eens een lezing houden in Wallonië, waarbij u heel uitdrukkelijk vermeldt dat in jullie unitaire staat de pariteiten afgeschaft worden. Ik geef u nu al op een blaadje dat je afwijzende reacties krijgt.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 25 februari 2004, 22:44   #19
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Als we de context vermelden waarin dat zou moeten gebeuren, denk ik dat er al heel wat minder afwijzing zou zijn.
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 februari 2004, 23:41   #20
Hans Van de Cauter
 
 
Hans Van de Cauter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Een paar korreltjes uit het strand, een paar schapen uit een kudde, een steekproefje...

Daar malen niet zo erg om. Een forumbevolking is nooit echt representatief voor de maatschappij weet u...
Goed. Ga dan maar eens een lezing houden in Wallonië, waarbij u heel uitdrukkelijk vermeldt dat in jullie unitaire staat de pariteiten afgeschaft worden. Ik geef u nu al op een blaadje dat je afwijzende reacties krijgt.
Kritiek zal er altijd zijn. Dat is de prijs van de democratie. Maar de meerderheid van alle Belgen zullen inzien dat 6O ministers en 6 parlementen toch wel een beetje teveel van het goede zijn. Dat geef ik u ook op een blaadje.
__________________
Eéndracht maakt macht - L'union fait la force

www.belgischeunie.be
Hans Van de Cauter is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be