Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2023, 06:07   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard Voorzittersverkiezingen OVLD, de democratie is ver weg bij bij het stemmen.

Gemor over voorzittersverkiezingen Open Vld: niet alle leden mogen stemmen
Eind september kunnen Open Vld-militanten op een congres óf Tom Ongena volwaardig voorzitter maken óf een andere liberaal op het schild hijsen. Het partijbestuur besliste maandag om de voorzittersverkiezingen open te stellen voor iedereen, maar tegenkandidaten hebben maar een dikke drie weken meer om alles te bolwerken. Bovendien mogen niet alle leden stemmen. Sommige liberalen morren.
Farid El Mabrouk


Er is te weinig tijd om verkiezingen te organiseren, dus gaan ze de stemming houden via een congres.

Als je weet dat bij zo'n congres maar een 400 tal leden aanwezig zijn, dan is volgens mij de democratie ver weg.
Ik begrijp niet waarom ze geen echte verkiezingen organiseren. Oké, het is mss kort dag, maar volgens mij hebben ze al veel tijd verloren. Het is niet dat de lopende voorzitter gisteren ontslag genomen heeft hé.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230829_91717968
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 16:19   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ze zijn bij de vld nog niet aan hun nieuwe patatten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 16:27   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ze zijn bij de vld nog niet aan hun nieuwe patatten.
Ik denk het ook niet.
Ook de tijd, die eventuele andere kandidaten krijgen om campagne te voeren, is vrij kort.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 29 augustus 2023 om 16:27.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 07:14   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard Voorzittersverkiezing O-VLD komt eraan

Gelukkig komt er nu toch een tegen kandidaat, anders zou het gewoon een pro forma nummertje zijn geworden.

Citaat:
Outsider Vincent Stuer doet strijd om voorzitterschap Open Vld losbarsten: “Met deze partijtop kán je niet naar verkiezingen”

Voor het grote publiek is hij een onbekende, maar bij de Vlaamse liberalen is dat net een voordeel. De blauwe achterban heeft namelijk een traditie van de underdog te kiezen als hun nieuwe opperhoofd. Gevierd theater- en opiniemaker Vincent Stuer (47) lanceert zich bij HLN als de eerste uitdager van interim-voorzitter Tom Ongena. “Er is een wissel van de macht nodig.”

Begin juli tilde de blauwe partijtop Vlaams Parlementslid Tom Ongena op het schild als waarnemend voorzitter. Het plotse vertrek van Egbert Lachaert had velen verrast: premier Alexander De Croo moest zelfs even inspringen. Het duurde even tot de officiële voorzittersverkiezingen werden uitgeschreven, maar op 28 augustus was het zover: het partijbestuur gaf groen licht. Nu stapt Vincent Stuer als eerste opponent van Tom Ongena in de ring - die laatste is ook nog wat onbekend, maar geniet wel de steun van de partijtop.

Stuer is een gevierd theatermaker: in januari gaat zijn nieuwste voorstelling over de Belgische koningskwestie in première. Daarnaast draait hij al sinds 1999 mee binnen Open Vld: hij was onder meer speechschrijver voor Karel De Gucht en Guy Verhofstadt. “Het zijn mensen met wie ik lang heb samengewerkt. Niets tegen hen persoonlijk, maar je kunt niet met de huidige partijtop de volgende verkiezingen ingaan”, steekt Stuer van wal. “Er is een wissel van de macht nodig, na vijf keer op een rij met dezelfde mensen verkiezingen te hebben verloren. Als we nu niet vernieuwen, dan is het te laat. Dat is wat Einstein ooit ‘waanzin’ noemde: steeds hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten. Met een zesde nederlaag voor de boeg zit Open Vld in een existentiële crisis: we moeten nu alles doen om dat te voorkomen.”
Partij grondig opschudden

En toch heeft Stuer lang getwijfeld, want hij staat onder druk van bovenaf: “De partijtop vindt het ambetant dat ik kritiek uit. En ja, ik lig daar wakker van. Af en toe heb ik een schuldgevoel, maar het is toch logisch dat je een discussie voert over de nieuwe voorzitter? Ik wil dat constructief doen, zonder ruzie te maken. We moeten een open debat hebben over hoe het nu verder moet met de partij. Door nu lef te tonen, hoop ik dat de campagne anders gaat lopen. Als zij de boel proberen dicht te timmeren, dan probeer ik de strijd weer te openen.”
Uiteindelijk trok het vertrek van Egbert Lachaert hem over de streep. “Daarna vond ik het tijd om zelf een stap vooruit te zetten. Het moment is daar om te proberen de partij fundamenteel te vernieuwen. Ik ga er alles aan doen om dat gedaan te krijgen. De partij moet grondig opgeschud worden en ik denk daar de beste kaarten voor te hebben.”

Dat opschudden mag je vrij letterlijk nemen als het van Stuer afhangt. Het is zijn belangrijkste programmapunt: “Ik wil dezelfde operatie doorvoeren als John Crombez in 2019 deed bij Vooruit. In 2024 moeten al onze lijsttrekkers nieuwe mensen zijn van binnen of buiten onze partij. Pas op de tweede plaats komen de bekende koppen. Als de peilingen kloppen en Open Vld op 8 procent uitkomt, dan zijn die tweede plaatsen telkens strijdplaatsen. De oudgedienden zullen dus moeten vechten om terug in het parlement te geraken. Dit plan is exact het omgekeerde van wat Tom Ongena in feite voorstaat, namelijk de oudgedienden op één en de vernieuwers op twee. Hij probeert het status quo te redden.”
Economisch rechts

Over boegbeeld premier Alexander De Croo blijft hij wél uiterst voorzichtig. “De Vivaldi-regering is onze keuze geweest en die moeten we blijven verdedigen tot aan de verkiezingen. Je kunt daar niet dubbelzinnig over doen. Je kunt niet een beetje zwanger zijn.” Maar een ‘linkiewinkie’ mogen we Stuer niet noemen. “Als je in België niet economisch rechts bent, dan heb je niet goed opgelet.”

Kandidaat-voorzitters hebben nog tot 17 september om hun papieren in te dienen. Het congres zelf volgt al op 23 september. Stuer beseft dat hij voor een moeilijke opdracht staat. “Onze leden zitten gevangen in een dilemma: uit loyauteit willen ze de partijtop niet tegen de borst stoten, maar tegelijk hopen ze dat iemand de partij door elkaar schudt. Bovendien is het spijtig en niet correct dat de kiesprocedure zo is ingekort. Het is de VLD die 30 jaar geleden de rechtstreekse voorzittersverkiezingen heeft ingevoerd in Vlaanderen. Maar nu zit je bijna met een voldongen feit. Tom Ongena heeft een mooie voorsprong uitgebouwd door de voorbije twee maanden bij alle regiobesturen langs te gaan. Die tijd heb ik niet meer. ”
Zelf zal Stuer nu de boer opgaan: “Ik wil zo veel mogelijk mensen zien en spreken in de partij de komende weken. Door een rugbyblessure heb ik net drie maanden in bed gelegen: echt voorbereid ben ik dus niet.” Toch ziet hij ook lichtpunten. “De stemming zal nu beperkt worden tot enkele honderden leden die fysiek naar het congres in Brussel afzakken op zaterdagochtend. Maar net die groep actievelingen kent mij wél: ze lezen mijn opiniestukken en denken mee na over wat er nationaal met de partij moet gebeuren.”
Gevraagd naar het voorstel van N-VA-voorzitter Bart De Wever voor de vorming van een centrumrechts superkartel, houdt Stuer het hoofd koel. “Met zijn uitspraken probeert hij vooral paniek te zaaien in onze partijrangen. Zelf ben ik behoorlijk relaxed als het over de overlopers gaat. Open Vld is een echte centrumpartij geworden: ik geloof niet dat we nog extra stemmen gaan verliezen als op onze rechterflank enkele wanhopige partijleden verkassen. Als wij voor elke overloper een aantrekkelijke nieuwe lijsttrekker kunnen presenteren, dan denk ik: bon voyage. Op één voorwaarde: Open Vld moet zelf ook een positief verhaal hebben. En dus niet zoals nu kop in kas steken en hopen dat het slechte nieuws overwaait.”
https://www.hln.be/binnenland/exclus...ngen~a6735caa/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 08:14   #5
MORPHEUS
Minister-President
 
MORPHEUS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Locatie: ZION DE STAD DER VERLOSTEN
Berichten: 4.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Gelukkig komt er nu toch een tegen kandidaat, anders zou het gewoon een pro forma nummertje zijn geworden.


https://www.hln.be/binnenland/exclus...ngen~a6735caa/
Mocht vivaldi goed bezig zijn, dan zouden we dat allemaal niet moeten lezen
__________________
Belgie is een Matrix programma die u doet inslapen. Geloof deze droom niet meer. Laat uw droombeeld België los. Neem de rode pil. Wat de Matrix u ook toeroept.........

Laatst gewijzigd door MORPHEUS : 2 september 2023 om 08:14.
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 08:53   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Gelukkig komt er nu toch een tegen kandidaat, anders zou het gewoon een pro forma nummertje zijn geworden.


https://www.hln.be/binnenland/exclus...ngen~a6735caa/
Who cares ??
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 09:13   #7
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

die bende verdient de totale ondergang
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 09:19   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Who cares ??
Liberalen.

Wat extreem-rechts daarover denkt, kan me aan de reet roesten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 09:21   #9
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Is dat allemaal nog wel nodig, zien we hem denken :
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  dweil de croo.png‎
Bekeken: 31
Grootte:  361,3 KB
ID: 118307  

__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 09:24   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
die bende verdient de totale ondergang
Een lekkere nacht van de lange messen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 09:32   #11
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een lekkere nacht van de lange messen.

lange gezichten trekken klinkt leuker

hier, tis wel lang geleden, maar blijftl leuk


https://www.youtube.com/watch?v=kyunr9LWhe0
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 10:07   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Outsider Vincent Stuer doet strijd om voorzitterschap Open Vld losbarsten

Voor het grote publiek is hij een onbekende

Stuer is een gevierd theatermaker
Hij is gevierd en onbekend...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 10:56   #13
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Mocht vivaldi goed bezig zijn, dan zouden we dat allemaal niet moeten lezen
Tegenkandidaat of niet.

De Blauwe Belgicisten gaan hun ondergang tegemoet.

Loontje komt om zijn boontje.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 11:02   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Gelukkig komt er nu toch een tegen kandidaat, anders zou het gewoon een pro forma nummertje zijn geworden.


https://www.hln.be/binnenland/exclus...ngen~a6735caa/
GELUKKIG!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 11:08   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Liberalen.

Wat extreem-rechts daarover denkt, kan me aan de reet roesten.
Jouw roestende reet kan niets veranderen aan de realiteit. Dat is dat jouw tweedekeuzepartij holderdebolder de berg afgaat. Daar helpt geen voorzittersverkiezing meer aan. Het is dweilen met de kraan open voor wat rest van jouw geweldige "liberalen".
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 11:11   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Het moment is daar om te proberen de partij fundamenteel te vernieuwen.
De tijd dat Verhofstadt de verkiezingen won met dat vernieuwings-riedelltje is laaaang voorbij.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 11:52   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.297
Standaard

Citaat:
Outsider Vincent Stuer doet strijd om voorzitterschap Open Vld losbarsten: “Met deze partijtop kán je niet naar verkiezingen”

Voor het grote publiek is hij een onbekende, maar bij de Vlaamse liberalen is dat net een voordeel. De blauwe achterban heeft namelijk een traditie van de underdog te kiezen als hun nieuwe opperhoofd. Gevierd theater- en opiniemaker Vincent Stuer (47) lanceert zich bij HLN als de eerste uitdager van interim-voorzitter Tom Ongena. “Er is een wissel van de macht nodig.”
https://www.hln.be/binnenland/exclus...omments-anchor

Citaat:
Vincent Stuer was speechschrijver voor Karel De Gucht en Guy Verhofstadt. “Het zijn mensen met wie ik lang heb samengewerkt.", aldus de man. Dat wordt een mooie politieke vernieuwing! Bij voorbaat alle geloofwaardigheid al kwijtgespeeld.
Citaat:
Die partij is niet meer te redden, er is teveel gebeurd. Ze waren onbetrouwbaar en achterbaks bij de regeringsvorming. En in de regering hebben ze van standpunt veranderd naargelang de wind waaide. Hun enige doel was de premier afleveren. En die heeft er absoluut n?*ks van gebakken.
Citaat:
De Croo die gisteren nog aan het zeggen was dat het succes van de staatsbon te danken is aan het goede beleid dat deze regering voert . Ja man , schaamte kennen die dus echt niet . De mensen doen dit enkel om eens wat winst te kunnen maken en dat heeft zeker en vast niks te maken met het beleid ! Alles wat de blauwe nog proberen voor de verkiezingen ? Het is te laat de put gevuld als het kalf verdronken is
!

Citaat:
Algoed dat er nog iemand in sprookjes gelooft. De hardwerkende bevolking gelooft er niet in en dat zullen die zakkenvullers in 2024 wel zien.
Citaat:
Gewoon partij opdoeken zou voor iedereen het beste zijn.
Al genoeg blunders gemaakt om dit nog goed te krijgen.
Citaat:
Aan de huidige partijtop, dikke proficiat met jullie nederlagen, het ga jullie goed...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 12:28   #18
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

@ allen hier : het loont écht de moeite om eens via de eerder gegeven link naar het artikel in HLN te gaan, en dan op de befaamde rubriek 'lezersreacties' te klikken. Er moet toch echt iets in het water of in de lucht zitten in Vlaanderen, dat er zoveel mongoloïde leuteraars rondlopen.

Dat lezen, veroorzaakt een moeilijke mix van enerzijds schaterlachen omwille van de stupiditeit van de 'reacties' maar anderzijds plaatsvervangende schaamte omdat dit uiteindelijk deel uitmaakt van de 'publieke opinie' en dus van onze maatschappij.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 12:48   #19
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
@ allen hier : het loont écht de moeite om eens via de eerder gegeven link naar het artikel in HLN te gaan, en dan op de befaamde rubriek 'lezersreacties' te klikken. Er moet toch echt iets in het water of in de lucht zitten in Vlaanderen, dat er zoveel mongoloïde leuteraars rondlopen.
Wie denk jij dat de Open VLD nog van een gewisse verkiezingsnederlaag kan redden? Ongena? Stuer? Ampe? Iemand anders?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 12:59   #20
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wie denk jij dat de Open VLD nog van een gewisse verkiezingsnederlaag kan redden? Ongena? Stuer? Ampe? Iemand anders?
Een oliebron of goudmijn ontdekken in Wallonië.
Maar de kans dat we die daar gaan vinden is redelijk klein.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be