Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2016, 01:27   #81
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Door de sjaria komt de religie op een terrein, waardoor religie ideologie wordt.
Welk terrein? Wat is volgens jou het verschil tussen eenideologie en een religie?

Citaat:
Merriam-Webster.com says:

religion
: the belief in a god or in a group of gods
: an organized system of beliefs, ceremonies, and rules used to worship a god or a group of gods
: an interest, a belief, or an activity that is very important to a person or group
1 a : the state of a religious <a nun in her 20th year of religion>

b (1) : the service and worship of God or the supernatural (2) : commitment or devotion to religious faith or observance
2 : a personal set or institutionalized system of religious attitudes, beliefs, and practices
3 archaic : scrupulous conformity : conscientiousness
4 : a cause, principle, or system of beliefs held to with ardor and faith



ideology
: the set of ideas and beliefs of a group or political party
1 : visionary theorizing
2 a : a systematic body of concepts especially about human life or culture

b : a manner or the content of thinking characteristic of an individual, group, or culture
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 01:32   #82
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, alvast geen enkel werk in het Arabisch. Vreemd voor iemand van Egyptische achtergrond.
Hij leeft en werkt in het Westen en richt zich op de westerse moslims. Logisch dat hij niet publiceert elders. Hij zou trouwens in levensgevaar zijn deed hij het wel.

Zijn publicatielijst is inderdaad beperkt. Zelfs in het Westen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 april 2016 om 01:34.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 01:35   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hij leeft en werkt in het Westen en richt zich op de westerse moslims. Logisch dat hij niet publiceert elders.
Wel, nergens blijkt dat hij zich richt tot de westerse moslims. Googlen maar eens en de meeste voordrachten gebeuren overduidelijk voor een niet-islamitisch publiek. Zijn werken zijn ook geen wervende instrumenten voor een hervorming. Het komt veel meer over als een intellectueel spel dat ongetwijfeld graag door een bepaald segment van de westerse, academische en culturele elite gehoord wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 01:38   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zijn publicatielijst is inderdaad beperkt. Zelfs in het Westen.
In het Arabisch is het wel heel beperkt: nul komma nul. Toch raar voor iemand die zich voordoet als "muslim reformer".

U moet maar eens vergelijken met een man als Tariq Ramadan. D�*t is een man die invloed heeft onder de westerse, vooral Franstalige, moslims. Hij spreekt ook wel voor niet-moslims, maar die man is een vaak gevraagde gast bij allerlei islamitische congressen, spreekavonden, duiding in de moskee, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 01:52   #85
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Kort gezegd:

Religion=set of beliefs
Ideology= set of ideas.

Zinloos een grote religie in het algemeen en in zijn geheel een ideologie te gaan noemen. Ook niet op basis van een set van gedragsregels. Die hebben katholieken ook.

Je sticht enkel verwarring. Weinigen zullen je volgen.



Islamisme of politieke islam is een verzameling van politieke ideologieën binnen de islam

Dat is wel een ideologie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 01:58   #86
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, nergens blijkt dat hij zich richt tot de westerse moslims. Googlen maar eens en de meeste voordrachten gebeuren overduidelijk voor een niet-islamitisch publiek. Zijn werken zijn ook geen wervende instrumenten voor een hervorming. Het komt veel meer over als een intellectueel spel dat ongetwijfeld graag door een bepaald segment van de westerse, academische en culturele elite gehoord wordt.
Kan zijn. Ik dacht -misschien verkeerdelijk- dat de video met een moslim publiek was, enkel voortgaande op de vragen achteraf.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 02:01   #87
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het Arabisch is het wel heel beperkt: nul komma nul. Toch raar voor iemand die zich voordoet als "muslim reformer".

U moet maar eens vergelijken met een man als Tariq Ramadan. D�*t is een man die invloed heeft onder de westerse, vooral Franstalige, moslims. Hij spreekt ook wel voor niet-moslims, maar die man is een vaak gevraagde gast bij allerlei islamitische congressen, spreekavonden, duiding in de moskee, enzovoort.
Wiki

Citaat:
He says that he started to preach in mosques to promote his message and, as a result, became a target of Islamic militants, who threatened his life. Hamid then migrated to the West
Dacht dacht en zei ik dus ook al eerder. Logisch. In de islam kan je je mond niet openen als Jihad-bestrijder.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 20:41   #88
Odol
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 juli 2015
Berichten: 1.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dacht dacht en zei ik dus ook al eerder. Logisch. In de islam kan je je mond niet openen als Jihad-bestrijder.
Omdat het een religie is die geen enkele ander systeem naast zich duld.
Daarom is het een ideologie (kijk uw eerder aangehaalde definitie maar na).

Een religie EN ideologie.

En dan zijn we terug bij Tawfik Hamid. http://www.frontpagemag.com/fpm/6186...y-jamie-glazov

Laatst gewijzigd door Odol : 10 april 2016 om 20:41.
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2016, 20:45   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kort gezegd:

Religion=set of beliefs
Ideology= set of ideas.
De islam heeft beide.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 06:50   #90
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het katholicisme kent geen sjaria, beste.
Jawel. Die vrij van zonde is mag de eerste steen werpen. ^^
Gelukkig neem ik het niet zo letterlijk of ik ging nogal een gang.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 09:25   #91
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.950
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Jawel. Die vrij van zonde is mag de eerste steen werpen. ^^
Gelukkig neem ik het niet zo letterlijk of ik ging nogal een gang.
Dat is wel 2000 jaar geleden...
Oude koeien...enz.
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 11:16   #92
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De islam heeft beide.
Net zoals de jouwe. Alle religies 1 worden ideologisch politiek gerecupereerd.
2 vertonen totalitaire aspecten.

Toch blijft de term religie de beste.

Trouwens wat is het impact van jouw woordspelletje?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Omdat het een religie is die geen enkele ander systeem naast zich duld.
Daarom is het een ideologie (kijk uw eerder aangehaalde definitie maar na).

Een religie EN ideologie.

En dan zijn we terug bij Tawfik Hamid. http://www.frontpagemag.com/fpm/6186...y-jamie-glazov
Thx, I'll be back on that link.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 april 2016 om 11:22.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 11:42   #93
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Jawel. Die vrij van zonde is mag de eerste steen werpen. ^^
Gelukkig neem ik het niet zo letterlijk of ik ging nogal een gang.
Want gij meent zonder/vrij van zonde(n) te zijn?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 12:21   #94
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Want gij meent zonder/vrij van zonde(n) te zijn?
In mijn religie wel.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 13:26   #95
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Mr. Hamid, let us begin with you. Make an introductory statement for us to get our discussion started: When does a religion become an ideology?

Hamid: A religion becomes an ideology when the followers of this religion cannot tolerate the existence of those who have different views or beliefs, and when they understand their religious text literally and refuse to accept any way of understanding the religion other than their own way of understanding.

FP: Thank you.

Dr. Satter how would you now build on Mr. Hamid’s statement?

Satter: I think another way of putting it is that a religion becomes an ideology when man-made dogma is treated as infallible truth.
Het katholicisme heeft zich altijd gedragen als zijnde het enige ware geloof en als beschikkend over de enige echte GOD. Het zou dus een ideologie zijn volgens beiden.

Ik verwerp evenwel hun definities. Godsdiensten behandelen hun dogma's nu eenmaal als onfeilbaar. Dat maakt ze nog niet tot ideologieën. De vrijheid van godsdienst is juist gemaakt om ze te beletten andersdenkenden ook daadwerkelijk uit te roeien. Respecteren ze hun vrijheid niet, dan moet die vrijheid afgenomen worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 april 2016 om 13:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 13:45   #96
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
the ideology of the chosen people -- as he mentioned -- was not used to oppress others.
Dat accepteer ik ook niet. Het uitverkoren volk is een geloofsconcept. Het is ook niet waar dat het geen aanleiding gegeven heeft tot onderdrukking van andere volken. Het Heilig land is een gift van Jahweh aan zijn uitverkoren volk.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 14:10   #97
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk verlichtingsproces heeft de Kerk dan wel doorgemaakt dat aan mij zou zijn voorbijgegaan? Graag eens een concrete invulling.
Jij vraagt, ik kan weer eens draaien.

Jij bent reactionair, je hangt een regressieve vorm van katholicisme aan als tegengesteld tot een modernere die tot minder discriminatie leidt en tot een grotere vrijheidsgraad over de hele lijn. Pro Vita bijvoorbeeld. Je discriminerende standpunten ivm homoseksualiteit. Je bent zonder meer dogmatisch ingesteld als tegengesteld aan rationeel, je blijft binnen mentaal dogmatische vastgelegde grenzen ronddraaien, je verwerpt het vrije oordeelsvermogen, je verwerpt dan ook de vrijheid van het individu om zelf tot zijn morele en ethische posities te komen. Ivm met de discriminatie van de vrouw is zelfs de kerk nog niet verlicht. A fortiori jij dus ook niet. Volgens jou sta je daarin zelfs boven de wet. Ik vermoed dat je nu gaat antwoorden dat de kerk over de alle hier vernoemde zaken even onverlicht is als jij?
Ze heeft in elk geval afstand gedaan van de directe politieke macht en van haar neiging alles binnen de maatschappij naar haar hand te zetten, wat het belangrijkste aspect is van haar verlichting. Jij wil waar het kan, alles democratisch (sic) terug naar je hand zetten. Slechts hier en daar lukt dat, regressief en reactionair, zoals in Polen. Maar Polen glijdt hard af naar ondemocratisch en mag voor wat mij betreft uit de Unie gezet worden - als tijdelijke straf.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 april 2016 om 14:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 17:23   #98
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Voor een Westerse Islam

Citaat:
Manuel Valls a appelé, lundi 4 avril, au « sursaut républicain » contre la menace que représentent �* ses yeux « l’islamisme radical et le salafisme ». Qu’il soit pacifique ou violent, ce courant intégriste détourné par le wahhabisme saoudien ravive la nécessité de construire un islam de France.

L’islamologue Rachid Benzine explique que « depuis les années 1960, avec la fondation de la grande université de Médine, l’islam wahhabite saoudien prétend représenter l’orthodoxie sunnite ». Or, « mouvement ultra-sectaire et intolérant apparu dans la région de Nedj, en Arabie, au XVIIIe, avec le savant religieux Muhammad Ubn Abdelwahhab, le wahhabisme a été jusqu’aux *années 1950 considéré par l’orthodoxie sunnite comme un mouvement déviant. Il ne doit son succès qu’�* l’alliance avec la tribu des Saoud ». Et si « les monstruosités actuelles de Daech sont issues de ce terrain idéologique », « tous ceux qui se réclament, de nos jours, du salafisme, y compris en référence �* l’islam enseigné en Arabie saoudite, ne versent pas dans la haine et dans la violence ».

C’est pourquoi les récents propos du premier ministre sont dangereux, la majorité des musulmans de France s’inscrivant plutôt « dans un islam de plus en plus pluriel, voire de plus en plus sécularisé et privatisé ».

La vigilance cependant s’impose. Le philosophe et écrivain Abdennour Bidar considère que les solutions qui « sont multiples afin de lutter efficacement contre cette idéologie du prétendu retour �* l’islam des origines » passent par une « représentation décléricalisée de l’islam de France », par la formation d’imams qui apprendront « qu’ici, en démocratie, personne n’est légitimé �* jouer le rôle d’un maître de religion ou d’un directeur de conscience ».

Pour ce dernier, il s’agit de « reconnecter la promesse républicaine – liberté, égalité, fraternité – avec la réalité d’une véritable égalité des chances, d’un vrai recul des discriminations et avec une vraie pédagogie �* l’école, afin que le fait de vivre en France soit �* nouveau perçu comme une chance par ceux qui, parmi les musulmans, sont tentés par le ressentiment �* l’égard d’un pays où ils ne sentent pas qu’on leur fait une vraie place ».

À lire sur le sujet :

– « Tous ceux qui se réclament du salafisme ne versent pas dans la haine et dans la violence », par Rachid Benzine, islamologue, chercheur associé �* l’Observatoire du religieux (Aix-en-Provence) et enseignant �* l’IEP d’Aix-en-Provence. Le salafisme est une création moderne, dont le sens a été détourné par le wahhabisme saoudien. Son emprise est réelle dans le monde musulman. Mais ne laissons pas croire qu’il l’aurait emporté.

– « C’est aux musulmans de faire sortir de leurs rangs des femmes et hommes qui incarnent l’alliance réussie de leurs cultures française et islamique », par Abdennour Bidar, philosophe et écrivain. C’est aux musulmans de combattre le fondamentalisme qui prospère et de se doter d’une élite « déradicalisée » capable de les représenter.

En savoir plus sur http://www.lemonde.fr/idees/article/...2K1O1hSh2UP.99
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 17:30   #99
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Nog eentje:

Citaat:
Bourgeois schuift naar voren dat "de islam moet verwesteren." De minister-president: "Let op: ik reik de moslimgemeenschap de hand. Ik heb niet toevallig een levensbeschouwelijke dialoog opgestart. En je merkt dat de overgrote meerderheid zich wil inschrijven in onze samenleving. Maar de minderheid die dat niet wil, moeten we strenger aanpakken. Ook de moslimgemeenschap zou duidelijker afstand moeten nemen van hen, zeker in probleemwijken."

HLN
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2016, 17:49   #100
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Korte handleiding ivm moslims

Korte handleiding ivm moslims

1 Tracht hun aanwezigheid te beperken
2 tracht de aanwezigen te integreren
3 Tracht het extremisme te belemmeren
4 Tracht de gewelddadigen uit te schakelen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be