Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2023, 08:39   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Oudjes moeten stoppen met zagen, en wat beter luisteren als ze seniel worden

Op een zeker ogenblik moet je je erbij neerleggen dat je niet alles meer in een juist perspectief ziet.
Een pedagogische tik kan wonderen verrichten om hen te beletten zichzelf schade toe te brengen.

titel: Wekelijks meer dan twintig meldingen van geweld tegen ouderen: “Ze durven vaak niet aan alarmbel trekken”
https://www.hln.be/binnenland/wekeli...kken~a624b1fb/

Citaat:
Elke week worden er in Vlaanderen gemiddeld 22 meldingen geregistreerd van geweld tegen ouderen. Dat blijkt uit gegevens van het Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling (VLOCO), het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de hulplijn 1712. “Het aantal effectieve gevallen ligt wellicht aanzienlijk hoger, maar ouderen durven vaak niet aan de alarmbel te trekken”, klinkt het.
TVdB 15-06-23, 06:28 Laatste update: 07:14 Bron: BELGA

In Vlaanderen werden vorig jaar 1.122 gevallen van ouderenmis(be)handeling geregistreerd. Dat cijfer ligt in lijn met dat van 2020 en is hoger dan dat van 2021. Maar in realiteit liggen de cijfers waarschijnlijk nog hoger. Omdat de vertrouwensband tussen de dader en de oudere vaak groot is, blijven veel gevallen immers onder de radar. Slechts de helft van de ouderen spreekt er met iemand over. “Omdat ze afhankelijk zijn van de dader, neigen ze hun situatie simpelweg te ondergaan”, zegt VLOCO.

Vorig jaar kwam psychische mishandeling (25 procent) het vaakst voor, gevolgd door fysieke mishandeling (21 procent). In 19 procent van de gevallen werden de rechten van de oudere – waaronder diens privacy en autonomie – geschonden of werd het slachtoffer verwaarloosd.
“Erover praten is belangrijk”

In twee derde van alle gevallen pleegden mensen uit de directe omgeving, zoals partners of (schoon)kinderen van de oudere, het geweld. Meestal gaat het dan om overbelaste zorgverleners die de zorg niet meer aankunnen. Volgens de organisaties hebben de daders zelden opzettelijke slechte bedoelingen.
Blijf op de hoogte

Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.

VLOCO en de hulplijn 1712 willen meer aandacht voor geweld tegen ouderen. En daar is Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) het mee eens. “Erover praten is belangrijk, met de ouderen zelf, hun omgeving en ook met professionele hulp- en zorgverleners. Samen met 1712 en het CAW zetten we in op een laagdrempelig hulpaanbod voor ouderen en hun omgeving”, aldus Crevits.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 08:56   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op een zeker ogenblik moet je je erbij neerleggen dat je niet alles meer in een juist perspectief ziet.
Een pedagogische tik kan wonderen verrichten om hen te beletten zichzelf schade toe te brengen.

titel: Wekelijks meer dan twintig meldingen van geweld tegen ouderen: “Ze durven vaak niet aan alarmbel trekken”
https://www.hln.be/binnenland/wekeli...kken~a624b1fb/
Probeer dat eens uit te leggen aan een oudere die Alzheimer heeft.

Niet gemakkelijk om er met samen te leven en er zullen er zijn die het niet kunnen om er op de juiste manier met om te gaan.

Veel succ6
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 09:48   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Probeer dat eens uit te leggen aan een oudere die Alzheimer heeft.

Niet gemakkelijk om er met samen te leven en er zullen er zijn die het niet kunnen om er op de juiste manier met om te gaan.

Veel succ6
Het is zeer eigenaardig met die Alzheimer gevallen. Ik heb zo een vrouw gekend die als Alzheimer patiënt geleidelijk stopte met praten. Op de duur zat ze gewoon voor zich uit te staren. Andere daarentegen brachten voortdurend een onsamenhangende geluiden voort.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 10:15   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is zeer eigenaardig met die Alzheimer gevallen. Ik heb zo een vrouw gekend die als Alzheimer patiënt geleidelijk stopte met praten. Op de duur zat ze gewoon voor zich uit te staren. Andere daarentegen brachten voortdurend een onsamenhangende geluiden voort.
Dat kan.

Mijn vader daarentegen die stopt niet praten, meestal een hoop zever in pakken.

Er tegenin gaan is niet de beste optie want dan gaat die kwaad worden en begint in den ronde te meppen met zijn wandelstok. Dan denk je: is het alzheimer of 'gewoon' narcisme?

Zit er maar tussen hoor
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 10:31   #5
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.687
Standaard

Schoofzak zou beter stoppen met zagen, en wat beter luisteren,
Seniliteit / Alzheimer kun je moeilijk voorkomen.

Ik heb het vermoeden dat u dit niet verstaat
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 10:32   #6
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat kan.

Mijn vader daarentegen die stopt niet praten, meestal een hoop zever in pakken.

Er tegenin gaan is niet de beste optie want dan gaat die kwaad worden en begint in den ronde te meppen met zijn wandelstok. Dan denk je: is het alzheimer of 'gewoon' narcisme?

Zit er maar tussen hoor
Dat klinkt mij bekend in de oren.
Korte termijn geheugen verzwakt, honderd keren hetzelfde vertellen over vroeger. Ik ken dat.
Maar het blijft uw vader. En voor moeder bij volle verstand is het zeker niet gemakkelijk.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 11:08   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op een zeker ogenblik moet je je erbij neerleggen dat je niet alles meer in een juist perspectief ziet.
Een pedagogische tik kan wonderen verrichten om hen te beletten zichzelf schade toe te brengen.
Dus iemand die de dingen niet meer in het juiste perspectief ziet gaat die 'pedagogische tik' nog wel in het juiste perspectief kunnen zien?

Rare gedachte...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 11:26   #8
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op een zeker ogenblik moet je je erbij neerleggen dat je niet alles meer in een juist perspectief ziet.
Een pedagogische tik kan wonderen verrichten om hen te beletten zichzelf schade toe te brengen.

titel: Wekelijks meer dan twintig meldingen van geweld tegen ouderen: “Ze durven vaak niet aan alarmbel trekken”
https://www.hln.be/binnenland/wekeli...kken~a624b1fb/
Seniele oudjes luisteren niet meer. Om de eenvoudige reden dat ze het allemaal toch niet meer onthouden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 13:00   #9
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Ik heb 2 geliefde personen gekend die Alzheimer hadden.
Dat was heel erg!

De ene ( toen 86j) dacht dat het nog WO 2 was.
Hij zei telkens dat Albeir en ik moesten schuilen want de bommen gingen vallen...


De andere geliefde persoon was iets jonger. Die was 83j.
Ze herkende mij op het laatst niet meer.
Ze staarde urenlang voor zich uit en was haar laatste weken 'in gesprek' met haar moeder.
Ik hoor haar nog altijd zeggen; "kom mammake, we gaan naar huis. Allee mammake, kom nu toch mee! Wadde? Wilt ge niet? Ok, dan ga ik mee naar bij u thuis".
Enz, enz....

Hopelijk krijg ik die vreselijke ziekte niet!
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 13:02   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Schoofzak zou beter stoppen met zagen, en wat beter luisteren,
Seniliteit / Alzheimer kun je moeilijk voorkomen.

Ik heb het vermoeden dat u dit niet verstaat
In hemelsnaam, ik heb toch nergens verkondigd dat je die dingen kunt voorkomen (tenzij zeer vaag, zeer algemeen, zo vroeg als mogelijk "gezond leven", maar dat zeggen ze van alles).

Maar wat wel voorkomen kan worden, dat is de seniele mens die zichzelf iets aandoet (vanzelfsprekend, zonder dat hijzelf daar fout aan heeft).
Sommigen kunnen "gered" worden met een pedagogische tik, anderen moeten gefixeerd worden, nog anderen "plat gespoten".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 13:04   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dus iemand die de dingen niet meer in het juiste perspectief ziet gaat die 'pedagogische tik' nog wel in het juiste perspectief kunnen zien?

Rare gedachte...
Niet allemaal, vanzelfsprekend. Maar zeker sommigen.
En daardoor kunnen ze dan verder genieten van enige vrijheid van beweging, die anderen dan helaas niet meer gegund kan worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 13:38   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik heb 2 geliefde personen gekend die Alzheimer hadden.
Dat was heel erg!

De ene ( toen 86j) dacht dat het nog WO 2 was.
Hij zei telkens dat Albeir en ik moesten schuilen want de bommen gingen vallen...


De andere geliefde persoon was iets jonger. Die was 83j.
Ze herkende mij op het laatst niet meer.
Ze staarde urenlang voor zich uit en was haar laatste weken 'in gesprek' met haar moeder.
Ik hoor haar nog altijd zeggen; "kom mammake, we gaan naar huis. Allee mammake, kom nu toch mee! Wadde? Wilt ge niet? Ok, dan ga ik mee naar bij u thuis".
Enz, enz....

Hopelijk krijg ik die vreselijke ziekte niet!
Dat is inderdaad heel erg. zeker als ge nog af en toe helder zijt en weet wat ge hebt
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 14:33   #13
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

op tijd dood zijn en ge hebt da allemaal niet aan de hand
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 14:36   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
op tijd dood zijn en ge hebt da allemaal niet aan de hand
ja maar wat is op tijd dood he,

en langs de andere kant, als ge het aan de hand hebt, zijt ge toch direct weer vergeten dat ge iets voor hebt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 16:54   #15
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard Euthanasie is de oplossing

Dat ze maar vlug een wettelijk kader maken voor euthanasie bij dementie. Ik zou zo niet willen leven en het mijn omgeving niet aan doen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2023, 20:53   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dat ze maar vlug een wettelijk kader maken voor euthanasie bij dementie. Ik zou zo niet willen leven en het mijn omgeving niet aan doen.
Enkel dementie ... misschien nog tot daartoe.
Maar echt ambetant worden voor heel je omgeving, je verzorgenden, je familie ...

Nu, voor mij gaat de spuit er toch ook tijdig in, als het enigszins mogelijk zal zijn. Vb. als ik mocht ervaren dat mijn leven voltooid is en verder leven te zwaar wordt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2023, 12:18   #17
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=G2mY...nel=Movieclips

"Maintaining Discipline"

TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2023, 13:13   #18
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Enkel dementie ... misschien nog tot daartoe.
Maar echt ambetant worden voor heel je omgeving, je verzorgenden, je familie ...

Nu, voor mij gaat de spuit er toch ook tijdig in, als het enigszins mogelijk zal zijn. Vb. als ik mocht ervaren dat mijn leven voltooid is en verder leven te zwaar wordt.
Als de plaat blijft hangen tot daartoe.

Het "dronkaard" syndroom waarbij je anderen in gevaar brengt. Dat is wat minder.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2023, 13:22   #19
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Nen dementen heeft hier deze week mijn weide proberen in de fik te steken. Met flikken en brandweer als gevolg. Leg die mensen die een gevaar betekenen aan de ketting vast aub.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2023, 13:25   #20
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.061
Standaard

We kunnen nog wel eens tegen een boom rijden ofzo.



Okay, bompa. Leuk. Wij gaan mee.

Aan mijn rijbewijs kom je niet aan.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be