Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 februari 2024, 14:25   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard Externe SSD's.

Plaats nodig.

Eerst getwijfeld aan een Thunderbolt 3 SSD (LaCie Rugged Pro of Sandisk Professional G40) maar die prijzen liggen nogal aan de hoge kant.
€400a€500 voor een 2TB schijf is nogal wat vind ik.
Ze zijn natuurlijk wel bijna 2x keer zo snel als een 'gewone' USB-C schijf...

Maar ga ik die snelheden eigenlijk ooit nodig hebben? De enige grote files die ik al eens verplaats zijn mappen vanaf de SD-kaart van mijn fototoestel naar de HD.
En dan maakt het al weinig uit of dat een paar seconden langer of minder lang duurt.

Dus uitgekomen bij de Samsung T7's.
Betaalbaar en volgens mij snel genoeg.
De T9 zijn ook weer sneller maar mijn Mac ondersteunt de USB 3.2x2 niet die voor die hoge snelheden nodig zijn (zijn er trouwens al PC's die dat wel ondersteunen?)

Iemand met verstand van zaken in de buurt?
Goei keuze, die Samsungs of zijn er betere?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 15:41   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Ik denk dat ik thuis voor mijn Mac een Samsung heb, maar vraag mij niet naar het model, is trouwens al enkele jaren oud.

Samsung zijn wel goede SSD disks, ik heb het even opgezocht in mijn bestelgeschiedenis en dat was nen T5 die hangt als externe disk aan mijn Mac mini en die gebruikt dat zelfs als boot disk (wegens kapotte interne disk)
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 15:43   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Nu ik bekijk dat die disk daar al 4 jaar aanhangt, en die mac mini toen toch ook al 4 jaar oud was, denk ik dat ik toch maar eens rekening ga houden met het feit dat ik die eens ga moeten vervangen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 15:58   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nu ik bekijk dat die disk daar al 4 jaar aanhangt, en die mac mini toen toch ook al 4 jaar oud was, denk ik dat ik toch maar eens rekening ga houden met het feit dat ik die eens ga moeten vervangen.
Mijn mac mini dateert van 2012.
En de interne SSD van een jaar of vier, vijf geleden.

Draait eigenlijk nog steeds perfect maar het feit dat er geen updates meer komen begint zich te wreken.

Ik word dan ook regelmatig geconfronteerd met websites die niet meer naar behoren werken enzo.

Heb mij net een Mac Studio aangeschaft. Overjaars model van 2022. Wel nieuw.
Prima machien maar de interne SSD is met 512GB aan de kleine kant, al is het voorlopig wel voldoende.

Plan is dus om die interne enkel te gebruiken voor de systeemfiles en een externe voor al de rest.
De SSD uit mijn mac mini gaat in een behuizing en zal voortaan dienen als Time Machine-schijf.

Beetje puzzelen allemaal maar dan kan ik ook weer jaren voort.

Ik vond net overigens de Sandisk Professional 2TB voor net geen €400 via de werkgever van mijn echtgenote.

Voor die prijs ga ik er toch eens over verzinnen. De mac heeft Thunderbolt3 poorten dus waarom niet eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 16:03   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn mac mini dateert van 2012.
En de interne SSD van een jaar of vier, vijf geleden.

Draait eigenlijk nog steeds perfect maar het feit dat er geen updates meer komen begint zich te wreken.

Ik word dan ook regelmatig geconfronteerd met websites die niet meer naar behoren werken enzo.

Heb mij net een Mac Studio aangeschaft. Overjaars model van 2022. Wel nieuw.
Prima machien maar de interne SSD is met 512GB aan de kleine kant, al is het voorlopig wel voldoende.

Plan is dus om die interne enkel te gebruiken voor de systeemfiles en een externe voor al de rest.
De SSD uit mijn mac mini gaat in een behuizing en zal voortaan dienen als Time Machine-schijf.

Beetje puzzelen allemaal maar dan kan ik ook weer jaren voort.

Ik vond net overigens de Sandisk Professional 2TB voor net geen €400 via de werkgever van mijn echtgenote.

Voor die prijs ga ik er toch eens over verzinnen. De mac heeft Thunderbolt3 poorten dus waarom niet eh?
Ik zit nog niet met het probleem van de updates, maar ik weet dat dat er zit aan te komen en dan ja is het over en uit he, maar van 2012 dan heb je er wel lang plezier van gehad, de mijne moet nu ook iets van een 8 a 10 jaar oud zijn. De vorige was een imac, die heeft het ook een kleine 8 jaar uitgehouden.

Ik zit nog met een linuxbak ook die draait al een jaar of 4, wel al eens de SSD in vervangen wegens te vol.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 16:04   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Plaats nodig.

Eerst getwijfeld aan een Thunderbolt 3 SSD (LaCie Rugged Pro of Sandisk Professional G40) maar die prijzen liggen nogal aan de hoge kant.
€400a€500 voor een 2TB schijf is nogal wat vind ik.
Ze zijn natuurlijk wel bijna 2x keer zo snel als een 'gewone' USB-C schijf...

Maar ga ik die snelheden eigenlijk ooit nodig hebben? De enige grote files die ik al eens verplaats zijn mappen vanaf de SD-kaart van mijn fototoestel naar de HD.
En dan maakt het al weinig uit of dat een paar seconden langer of minder lang duurt.

Dus uitgekomen bij de Samsung T7's.
Betaalbaar en volgens mij snel genoeg.
De T9 zijn ook weer sneller maar mijn Mac ondersteunt de USB 3.2x2 niet die voor die hoge snelheden nodig zijn (zijn er trouwens al PC's die dat wel ondersteunen?)

Iemand met verstand van zaken in de buurt?
Goei keuze, die Samsungs of zijn er betere?
Wow, dat is prijzig. Ik heb onlangs nog 110 euro betaald voor een interne SSD van 2TB. Ik ken daar weinig van, maar vanwaar het hoge verschil met een externe?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 16:13   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wow, dat is prijzig. Ik heb onlangs nog 110 euro betaald voor een interne SSD van 2TB. Ik ken daar weinig van, maar vanwaar het hoge verschil met een externe?
snelheid en doorvoer kunnen serieus verschillend zijn en het merk he,

ne Lacie , of iets in een case van Porshe Design kost altijd wat meer.

De goedkoopste Samsung scheelt de helft met een Lacie van 2 TB die Lacie is rugged en 2 x zo snel in lezen en schrijven, dus ja, de prijs is wat het is.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 27 februari 2024 om 16:16.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 16:51   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wow, dat is prijzig. Ik heb onlangs nog 110 euro betaald voor een interne SSD van 2TB. Ik ken daar weinig van, maar vanwaar het hoge verschil met een externe?
Die 2 die ik vermeldde werken via Thunderbolt, wat nagenoeg 2x sneller is dan USB maar dan ook weer veel duurder. Vandaar het prijsverschil.

En omdat mijn mac thunderbolt poorten heeft was ik er over aan't verzinnen maar ik ga het toch maar laten.
Voor de prijs van zo één Thunderbolt schijf koop ik 2 USB schijven en die zijn voor mij waarschijnlijk ook al meer dan snel genoeg.

De Thunderbolt poorten gaan trouwens niet lopen. Daarvoor kan ik op termijn nog altijd een snelle schijf kopen als het toch nodig zou zijn.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2024, 20:59   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Men heeft Moederborden waar je 2 tot zelfs 3 SSD's op kwijt kan.

Ik heb er eentje ergens die 2 SSD' kwijt kan.

Op de éne kan men bvb. Win11 installeren op de andere één of andere Linux distributie.

Extern wat wegschrijven kan via USB of een externe schijf die aardig wat meer ruimte beschikbaar kan hebben.

Bvb: Seagate Exos X24 van 24TB

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 februari 2024 om 21:00.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 09:29   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Die 2 die ik vermeldde werken via Thunderbolt, wat nagenoeg 2x sneller is dan USB maar dan ook weer veel duurder. Vandaar het prijsverschil.

En omdat mijn mac thunderbolt poorten heeft was ik er over aan't verzinnen maar ik ga het toch maar laten.
Voor de prijs van zo één Thunderbolt schijf koop ik 2 USB schijven en die zijn voor mij waarschijnlijk ook al meer dan snel genoeg.

De Thunderbolt poorten gaan trouwens niet lopen. Daarvoor kan ik op termijn nog altijd een snelle schijf kopen als het toch nodig zou zijn.
Dat supersnel kunnen schrijven is ook alleen maar nodig als je videobewerking en dat soort toestanden gaat doen, of veel code compileren enz.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 09:54   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Ik gebruik altijd LaCie als externe schijven.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 februari 2024 om 09:55.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 12:22   #12
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

In de C't IT-Magazine Januari/Februari 2024 staat een heel artikel over SSD's en toebehoren.

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 12:53   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
In de C't IT-Magazine Januari/Februari 2024 staat een heel artikel over SSD's en toebehoren.

bestaan die boekskes nog,

altijd goed, eerst een artikel waar ze dan zus of zo zeggen over een merk of toestel en dan 3 blz verder een spetterende reclame voor datzelfde toestel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 17:44   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat supersnel kunnen schrijven is ook alleen maar nodig als je videobewerking en dat soort toestanden gaat doen, of veel code compileren enz.
Ik heb me een 'kleintje' aangeschaft. Een 1TB Lacie Rugged Pro. Heeft een Thunderbolt3 aansluiting. Maar qua prijs was het nog oké.
Gewoon voor mijn (ondertussen vrij uitgebreide) fotocollectie op kwijt te kunnen.
Omdat ik daar ondervind dat het soms toch wat trager gaat als ik door een collectie van +500GB aan't scrollen ben. Vooral de RAW-files gaan wel plezier ondervinden van die Thunderbolt3 aansluiting.
En het mag dan 'duur' zijn, €200 is nu nog niet direct een ramp vind ik.

Bovendien moet je toch minstens elk jaar iets aanschaffen waar je bij de buurnman mee uit kan pakken eh? Ik ga niet elk jaar een nieuwe auto kopen...


Voor de rest (documenten, download, apps,...) kocht ik me een Samsung T7 van 2GB.

En voor de back-up via Time Machine kocht ik een behuizing voor de SSD die momenteel in mijn oude mac mini zit (Crucial MX500).




Eigenlijk viel het me op dat je tegenwoordig niet zo heel veel ruimte meer nodig hebt. Mijn muziek-collectie van destijds (bijeengescharreld op BNews) is al lang gewist ten voordele van Spotify. Film downloaden is ook al lang verleden tijd.
En verder... Foto's ja... Mijn collectie van 2003 tot nu beslaat 400GB. Maar daar komt de laatste jaren amper 50GB per jaar bij. Met een 1TB schijf kom ik dus nog makkelijk 12 jaar toe.

En back-uppen doe ik (voor het gemak) op TIme Machine maar verder staan de belangrijke dingen ook op Onedrive, waar ik ook nog eens 1TB ruimte heb. Als ik de ruimte van alle gezinsleden ga benutten heb ik daar zelfs 5TB...

Kortom: de tijden dat je HD niet groot genoeg kon zijn, zijn ondertussen lang voorbij (in mijn geval toch).
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 28 februari 2024 om 17:51.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 17:48   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik gebruik altijd LaCie als externe schijven.
Die kwam uit de keuze van Thunderbolt schijven ook als de meest betaalbare naar voor.

De Sandisk Professional G40 is volgens de testen hier en daar misschien nog net dat tikje sneller maar die was (in de 1TB uitvoering) ook al snel bijna twee keer zo duur dan de Lacie.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 28 februari 2024 om 17:51.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 17:50   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
bestaan die boekskes nog,

altijd goed, eerst een artikel waar ze dan zus of zo zeggen over een merk of toestel en dan 3 blz verder een spetterende reclame voor datzelfde toestel.
Ik passeer voor zulke dingen nogal vaak (op ouderwetse manier) langs Tweakers of Tom's Hardware.

Vooral als je snel de laagste prijs wil opzoeken is Tweakers wel handig. Het gebeurt slechts zelden dat ik zelf nog een goedkopere prijs kan vinden.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2024, 18:45   #17
Beleepok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 augustus 2012
Berichten: 781
Standaard

ben je imand die elke dag films download zoals mijne zeun ?
Beleepok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2024, 16:13   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beleepok Bekijk bericht
ben je imand die elke dag films download zoals mijne zeun ?
Ik kijk geen films dus ik zou ook niet weten waarom ik er moet downloaden.

Meer nog; ik zou zelfs niet weten hoe je een film moet downloaden.
Kijkt iedereen niet via streaming tegenwoordig?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 februari 2024, 23:38   #19
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.604
Standaard HHM Kattenmode, geleerd van Wieroe (RIP 09.09.2022)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat supersnel kunnen schrijven is ook alleen maar nodig als je videobewerking en dat soort toestanden gaat doen, of veel code compileren enz.
ja dus een Externe Geheugenslot waarin je de Ultrapro Sandisk chips zet vanaf 2 Tb is meer dan genoeg voor tekstverwerking met Office en internetten.

ziehier deze is dus meer dan genoeg:

https://www.bol.com/nl/nl/p/sandisk-....38.RollupItem


========================
USB 3.2 is wel supersnel maar als externe ssd waarmee je geen games mee speelt en geen video bewerking is het overbodig. Dat bedoel jij dus. Nu begrijp ik het.

Gaming pc's moeten dus USB 3.2 hebben.
heel onduidellijk hoe de verkopers het presenteren, hele chaos is het.

========================
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2024, 11:44   #20
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter
 
koe de poing's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2009
Locatie: In koerentaine
Berichten: 8.722
Standaard

waarom niet gewoon in de cloud ?
Pcloud of Proton of zo ?
Veel goedkoper in the long run, en kan niet crashen of in de fik vliegen.
__________________
r
koe de poing is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be