Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2009, 15:51   #321
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ja, in Ekeren, in het wijk van Filip Dewinter. Ik zie al zijn gezicht als zoiets gebeurt.
Waarom niet? Jij kan zo goed Nederlands.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 juni 2009 om 15:54.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 15:53   #322
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De overgrote meerderheid van de Walen is absoluut tegen rattachisme. Ze zien dit wel zitten IN GEVAL VAN splitsing van het land. Wat niet echt hetzelfde is.
En een Belgisch nationalist wordt er een warm hart toegedragen zolang hij het niet te gek maakt. Elke open nationalist wordt in Wallonië belachelijk gemaakt, van gelijk welke strekking.

Alleen raar dat ze erop hameren geen Waal te zijn. Je bent daar precies ofwel Waal ofwel Belg, zelden beiden. Nu ja, dat zeggen ze tegen ons Vlamingen, uit angst wellicht?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 juni 2009 om 15:56.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 16:09   #323
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Mag ik je vriendelijk maar dringend verzoeken niet alle Vlamingen in dezelfde zak te steken? Of denk je misschien dat betweter System, zijn knechtje Henri De Simpelaere en Vorenus (die erin slaagt de meest stupiede posting van deze draad neer te zetten) de "Vlaming" vertegenwoordigen?
Deze oetlullen laten zich bijzonder laatdunkend uit over de Nederlandse keuken. Het is overduidelijk dat ze die keuken niet kennen. Ik heb in Nederland van Zuiden tot Noorden voortreffelijk geëten.

Altijd opletten voor lui die de Nederlandse keuken in vraag stellen. Ze komen niet verder dan "kroket uit de muur" omdat ze geen goed eten kennen. Ook in eigen land niet. Vermoedelijk kennen ze de binnenkant van een goed restaurant niet. Ze zijn alleen vertrouwd met een pak frites en een kwak mayonnaise.

Een pak Vlamingen én Nederlanders doen hier dagelijks hun best de broodnodige samenwerking tussen de beide staten te promoten. Behandel ze dan ook met het nodige respect en schuif je vooroordelen aan de kant.
Was het maar zo simpel. De verschillen tussen ons en de Nederlanders zijn niet nieuw. Zij bestaan reeds lang en werden dan ook als dusdanig opgemerkt al bij het ontstaan van het Verenigd Koninkrijk in 1815 onder Willem II.

Royalty-watcher, J. Van de Berghe, in zijn recent boek, ‘God in Laken’ , blz. 14 schrijft het volgende hieromtrent:

In de late zomer van 1830 wordt België onafhankelijk. Vijftien jaar eerder, tijdens het Congres van Wenen, had Groot-Brittannië ervoor gepleit de beide Nederlanden te verenigen als bufferstaat tegen Frankrijk. Willem I van Oranje wordt Willem I, koning van het Verenigd Koninkrijk. Hij is zelf niet gelukkig met het geschenk België. Aan graaf van Byland vertrouwt hij toe: « Ik zou veel liever Holland alleen gehad hebben » . Markies de la Tour du Pin, de Franse ambassadeur in Brussel, omschrijft de vereniging van de twee landstreken als « een verstandshuwelijk zonder liefde tussen beide partners » . De Russische ambassadeur Tsjernitsjev constateert : « Als er twee naties zijn die niets met elkaar gemeen hebben op het gebied van karakter, zeden en interesses, dan zijn het wel de Belgen en de Hollanders. Noch de tijd, noch de inspanningen van de koning zullen hen dichter tot mekaar brengen. Dat is moreel en fysiek onmogelijk ».

Een anonieme Belgische auteur die de Hollanders hartsgrondig haat, zegt het iets minder geparfumeerd: « De Hollander is stijf en plechtstatig. Als hij een wals danst, dan doet hij dit als een executiepaal en als je een geintje maakt, broedt hij er minstens vijf minuten op voor hij je van repliek dient. Meestal slaat hij je dan om de oren met een vers uit de Bijbel, want de Heilige Schrift is een passe-partout voor deze lieden, die in plaats van hersenen liever een zak geld hebben » .


Maw, toen reeds werd voorspeld dat het niet zou boteren tussen 'wij' en 'zij'.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 16:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 16:12   #324
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

voor system zijn de boekjes geschreven door belgiscisten zoals de bijbel.
wat er in staat klopt.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 16:14   #325
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
voor system zijn de boekjes geschreven door belgiscisten zoals de bijbel.
wat er in staat klopt.
J Van den Berghe, de auteur van bovenstaand boek, is voor zover ik weet zeker geen 'Belgicist'. Wel iemand die is gaan snuffelen in oude documenten uit die tijd.

Misschien zou u dat ook eens moeten doen.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 16:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 16:23   #326
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
J Van den Berghe, de auteur van bovenstaand boek, is voor zover ik weet zeker geen 'Belgicist'. Wel iemand die is gaan snuffelen in oude documenten uit die tijd.

Misschien zou u dat ook eens moeten doen.
bronnen die in het boek staan?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 16:43   #327
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Was het maar zo simpel. De verschillen tussen ons en de Nederlanders zijn niet nieuw. Zij bestaan reeds lang en werden dan ook als dusdanig opgemerkt al bij het ontstaan van het Verenigd Koninkrijk in 1815 onder Willem II.

Royalty-watcher, J. Van de Berghe, in zijn recent boek, ‘God in Laken’ , blz. 14 schrijft het volgende hieromtrent:

In de late zomer van 1830 wordt België onafhankelijk. Vijftien jaar eerder, tijdens het Congres van Wenen, had Groot-Brittannië ervoor gepleit de beide Nederlanden te verenigen als bufferstaat tegen Frankrijk. Willem I van Oranje wordt Willem I, koning van het Verenigd Koninkrijk. Hij is zelf niet gelukkig met het geschenk België. Aan graaf van Byland vertrouwt hij toe: « Ik zou veel liever Holland alleen gehad hebben » . Markies de la Tour du Pin, de Franse ambassadeur in Brussel, omschrijft de vereniging van de twee landstreken als « een verstandshuwelijk zonder liefde tussen beide partners » . De Russische ambassadeur Tsjernitsjev constateert : « Als er twee naties zijn die niets met elkaar gemeen hebben op het gebied van karakter, zeden en interesses, dan zijn het wel de Belgen en de Hollanders. Noch de tijd, noch de inspanningen van de koning zullen hen dichter tot mekaar brengen. Dat is moreel en fysiek onmogelijk ».

Een anonieme Belgische auteur die de Hollanders hartsgrondig haat, zegt het iets minder geparfumeerd: « De Hollander is stijf en plechtstatig. Als hij een wals danst, dan doet hij dit als een executiepaal en als je een geintje maakt, broedt hij er minstens vijf minuten op voor hij je van repliek dient. Meestal slaat hij je dan om de oren met een vers uit de Bijbel, want de Heilige Schrift is een passe-partout voor deze lieden, die in plaats van hersenen liever een zak geld hebben » .


Maw, toen reeds werd voorspeld dat het niet zou boteren tussen 'wij' en 'zij'.
Wat veel mensen niet weten, is dat er weldegelijk een vraag tot hereniging was vanuit het zuiden.

Citaat:
De Brabantse Revolutie of Brabantse Omwenteling was een opstand van de Zuidelijke Nederlanden in 1789 en 1790 tegen het Oostenrijkse gezag van keizer Jozef II. Hij begon in het gewest Brabant met de Slag bij Turnhout, maar breidde zich al heel snel uit over Vlaanderen, en nadien ook -zij het iets lauwer- in Henegouwen, Namen en het oude Limburg.

Deze opstand leidde tot het kortstondig bestaan van een republiek, de Verenigde Nederlandse Staten, onder leiding van Hendrik van der Noot.
Citaat:
Deze Verenigde Nederlandse Staten worden vaak in de Belgische geschiedschrijving genomen als de embryologische kern van de Belgische Revolutie in 1830. Enerzijds is dit correct, omdat dit gaat over de onafhankelijkheid van het gebied dat later België zal heten. Anderzijds is deze separatistische school van geschiedschrijving te eng, omdat het in de eerste plaats ging om een conservatieve revolutie tegen het beleid van een verlicht despoot als Jozef II, én er toenaderingen waren tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, terwijl de revolutie van 1830 zich juist afscheidde van Nederland. Die laatste was overigens een liberale revolutie. De kern van het verzet lag in 1790 in Brabant, in 1830 waren Franse en Luikse opstandelingen in Brussel verantwoordelijk.

(...)

Nochtans geeft de latere koning Willem I toe, dat het onder invloed van de vraag van Hendrik van der Noot tot hereniging is, dat bij hem de idee deed ontwaken van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
Bron: Wikipedia
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 17:15   #328
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat veel mensen niet weten, is dat er weldegelijk een vraag tot hereniging was vanuit het zuiden.




Bron: Wikipedia
De Brabantse omwenteling was vooral een opstand tegen een verlicht despotisme �* la Jozef II. Het is een opstand van de burgerij tegen zogenaamde 'verlichte' Oostenrijkse monarchen en tegen de Oostenrijkse bezetting en heeft in se maar weinig te maken met de zucht naar vereniging.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 17:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:08   #329
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Brabantse omwenteling was vooral een opstand tegen een verlicht despotisme �* la Jozef II. Het is een opstand van de burgerij tegen zogenaamde 'verlichte' Oostenrijkse monarchen en tegen de Oostenrijkse bezetting en heeft in se maar weinig te maken met de zucht naar vereniging.
Niettemin zocht men daarna toenadering tot het noorden. Vaak wordt beweerd dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden tegen de wil van de zuiderlingen in elkaar is geflanst op het congres van Wenen. Maar zeker onder de nederlandstaligen in het zuiden was er een verlangen tot hereniging.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:32   #330
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Niettemin zocht men daarna toenadering tot het noorden. Vaak wordt beweerd dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden tegen de wil van de zuiderlingen in elkaar is geflanst op het congres van Wenen. Maar zeker onder de nederlandstaligen in het zuiden was er een verlangen tot hereniging.
en na al die jaren nog steeds
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:36   #331
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en na al die jaren nog steeds
Zelf schat ik dat zo'n 25% van alle Vlamingen voor een hereniging is. Die 25% is het slechtste resultaat(vanuit groot-nederlands perspectief) bij al die internetpeilingen van een tijdje terug. Dat was geloof ik de peiling op de site van de VRT. De peiling van HLN.be met meer dan 50% groot-nederlanders vind ik onrealistisch. Maar ik denk zeker dat een kwart van de Vlamingen een fusie wel ziet zitten. En belangrijker nog, hun aantal is groeiende. Jammer voor mij, want ik ben tegen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:40   #332
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zelf schat ik dat zo'n 25% van alle Vlamingen voor een hereniging is. Die 25% is het slechtste resultaat(vanuit groot-nederlands perspectief) bij al die internetpeilingen van een tijdje terug. Dat was geloof ik de peiling op de site van de VRT. De peiling van HLN.be met meer dan 50% groot-nederlanders vind ik onrealistisch. Maar ik denk zeker dat een kwart van de Vlamingen een fusie wel ziet zitten. En belangrijker nog, hun aantal is groeiende. Jammer voor mij, want ik ben tegen.
dat aantal groeit snel hoor gezien de vele personen die nu al geen heil meer zien in België.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:43   #333
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat aantal groeit snel hoor gezien de vele personen die nu al geen heil meer zien in België.
Vlaanderen kan beter zelfstandig worden...en blijven.

Ik zie niet in waarom Vlaanderen het zonder Nederland niet goed zou doen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:45   #334
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vlaanderen kan beter zelfstandig worden...en blijven.

Ik zie niet in waarom Vlaanderen het zonder Nederland niet goed zou doen.
omdat een apart vlaanderen totaal onleefbaar zal zijn voor de gewone bevolking.
te klein en te dicht bevolkt.
het zal een soort monaco/liechtenstein worden dat op termijn toch verfranst.
en dat wil ik niet.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 juni 2009 om 18:51.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:50   #335
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard

Hoe het voelt ?

De kans om hier geboren te worden is kleiner dan de lotto winnen. Ik voel mij dus winnaar bij geboorte. En dankbaar. Onaantastbaar in mijn identiteit ook.

Een paar walen, enkele inwijkelingen, een miljard Chinezen kunnen daar niks aan veranderen.
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:53   #336
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Niettemin zocht men daarna toenadering tot het noorden. Vaak wordt beweerd dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden tegen de wil van de zuiderlingen in elkaar is geflanst op het congres van Wenen. Maar zeker onder de nederlandstaligen in het zuiden was er een verlangen tot hereniging.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Er was een te groot verschil tussen de beide landstreken. Meer toen nog dan nu, gezien de markante (fundamentele) verschilllen inzake godsdienst, de verschillende talen, de leefgewoonten enz. Dat verlangen naar eenheid dat u en uw companen steeds menen te ontwaren in het verleden, is meer dan waarschijnlijk een laat-romantische opstoot bij u en uw geestesgenoten. Men denkt maar al te vlug zijn verlangens, zijn aspiraties van nu te herkennen in de tijd van toen. Maar dat is slechts schijn en vrijwel zeker wishfull thinking.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 18:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:54   #337
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat een apart vlaanderen totaal onleefbaar zal zijn voor de gewone bevolking.
het zal een soort monaco/liechtenstein worden dat op termijn toch verfranst.
en dat wil ik niet.
Waarom zou Vlaanderen (verder) verfransen zodra men van die franstaligen af is? Cruciaal is dan wel dat men Brussel afstoot. De kanker moet eerst helemaal weggesneden worden voordat men kan genezen. Finland, Noorwegen en Denemarken zijn allemaal landen met minder inwoners dan een eventueel toekomstig onafhankelijk Vlaanderen. Die Scandinavische landen scoren op veel gebieden zeer hoog. Vlaanderen gaat het dan ook vast heel goed doen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:56   #338
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat een apart vlaanderen totaal onleefbaar zal zijn voor de gewone bevolking.
te klein en te dicht bevolkt.
het zal een soort monaco/liechtenstein worden dat op termijn toch verfranst.
en dat wil ik niet.
U vergeet dat Nederland -bij manier van spreken- stilletjesaan één grote randstad wordt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:57   #339
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Er was een te groot verschil tussen de beide landstreken. Meer toen nog dan nu, gezien de markante (fundamentele) verschilllen inzake godsdienst, de verschillende talen, de leefgewoonten enz. Dat verlangen naar eenheid dat u en uw companen steeds menen te ontwaren in het verleden, is meer dan waarschijnlijk een laat-romantische opstoot bij u en uw geestesgenoten. Men denkt maar al te vlug zijn verlangens, zijn aspiraties van nu te herkennen in de tijd van toen. Maar dat is slechts schijn en vrijwel zeker wishfull thinking.
Citaat:
Sinds Hendrik Van der Noot in 1789 aan de Republiek om een hereniging vroeg, had dit idee de dan nog jonge erfprins niet meer losgelaten.
Bron: Wikipedia

Dat de leider van de Brabantse Omwenteling direct na de revolutie om een hereniging met Nederland vroeg, zou toch te denken moeten geven. Dat lijkt me geen projectie van verlangens, als ik die al zou hebben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 18:58   #340
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Waarom zou Vlaanderen (verder) verfransen zodra men van die franstaligen af is? Cruciaal is dan wel dat men Brussel afstoot. De kanker moet eerst helemaal weggesneden worden voordat men kan genezen. Finland, Noorwegen en Denemarken zijn allemaal landen met minder inwoners dan een eventueel toekomstig onafhankelijk Vlaanderen. Die Scandinavische landen scoren op veel gebieden zeer hoog. Vlaanderen gaat het dan ook vast heel goed doen.
nope, de verfransing zal niet stoppen, ook niet zonder Brussel.
de verfransing reikt nu al tot mechelen en héél Vlaams-Brabant.

euhm dat de Scandinavische zijn uitgestrektere landen als Vlaanderen.
maar dat wordt vergeten.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be