Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 november 2017, 00:47   #241
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Nee, geloof moet in een seculiere maatschappij in de privé sfeer blijven of in de moskee, kerk, synagoge ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moet?
U wil de vrijheden dus inperken?
Ja ! Omdat anders geen "samenleving" mogelijk is.
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 06:24   #242
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Organisatie achter conservatief-islamitische lezingen krijgt Vlaamse subsidies

De kracht van de verandering. Er worden meer dan ooit subsidies rond gestrooid.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 07:08   #243
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen spoor te bekennen van uw stelling: moreel besef is aangeboren.
Toch vreemd dat een gelovige vraagt om bewijzen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 07:11   #244
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moet?

U wil de vrijheden dus inperken?
Wil u beweren dat geloof niet een louter private aangelegenheid is? Is er een maatschappelijke verplichting tot het aanhangen van een geloof?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 09:20   #245
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geen spoor te bekennen van uw stelling: moreel besef is aangeboren.
Toch wel. Het brein is toch aangeboren.

Zijn uw kinderen niet met een brein geboren, of is dat er later met de opvoeding bijgekomen?

En onderzoek toont aan dat er een direct verband is met immoreel gedrag en slecht werkende hersens.

En het straffe is: de resultaten van het hedendaags onderzoek komt overeen met wat Darwin in 1871 al voorspelde. Die had al een duidelijke definitie van moreel gedrag gemaakt: hij maakt een 3-ledige onderverdeling ,En nu blijkt dat in hersen onderzoek die onderverdeling van moreel gedrag te bevestigen. Darwin was echt een genie.

Maar dat is niet eens het belangrijkste: in al het wetenschappelijk onderzoek dat nu gedaan wordt naar menselijk gedrag is er nergens een spoor van een goddelijke oorsprong van moraliteit. Dat hebben ze u wijsgemaakt toen ge klein waart.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 23 november 2017 om 09:47.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 09:30   #246
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag is verkeerd, omdat die uitgaat van een tegenstelling twee zaken die anders van aard zijn, nl. eigenheid versus gedrag.
Wow, dit is het beste kronkel gedrag! Mijn vraag gaat trouwens niet uit van een tegenstelling. En waarom eigenheid en gedrag niet in 1 vraag mogen voorkomen is ook een zeer vreemde stelling.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Naast natuurlijk nog het feit dat er uitgegaan wordt van een verkeerd concept van religie: als iets uitsluitend moraliserend.
Gij zijt degene die hier de link heeft gemaakt in deze thread tussen atheïsme en moraliteit. Ik niet.

Ik heb gewoon ingehaakt op uw verband.

Overigens heb ik die vraag niet uitgevonden. In debatten tussen atheïsten en religieuzen is dit de standaardvraag van atheïsten aan gelovigen.

En standaard is dat gelovigen deze vraag ontwijken.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 09:39   #247
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag is verkeerd, omdat die uitgaat van een tegenstelling twee zaken die anders van aard zijn, nl. eigenheid versus gedrag. Naast natuurlijk nog het feit dat er uitgegaan wordt van een verkeerd concept van religie: als iets uitsluitend moraliserend.
Overigens doen Katholieken het bijzonder slecht als het op moreel gedrag aankomt.
De cijfers uit de US zijn zeer opvallend:

During 10 years in Sing-Sing, those executed for murder were 65% Catholics,
26% Protestants, 6% Hebrew, 2% Pagan, and less than 1/3 of 1% non-religious


In the East, over 64% of inmates are Catholics. In the national prison
population they average 50%. A national census found Catholics 15%. ... That leaves an adult Catholic population of 6%
supplying 50% of the prison population.


Dus niet alleen is er een oververtegenwoordiging van gelovigen tov atheïsten, er is ook een oververtegenwoordiging van Katholieken tov andere godsdiensten.

Gij als Katholiek, vertel mij eens wat er misgaat met uw godsdienst?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 14:36   #248
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Toch vreemd dat een gelovige vraagt om bewijzen.
Bewijst dat niet juist dat religie en wetenschap als twee onderscheiden domeinen worden opgevat?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 14:56   #249
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Overigens doen Katholieken het bijzonder slecht als het op moreel gedrag aankomt.
De cijfers uit de US zijn zeer opvallend:

During 10 years in Sing-Sing, those executed for murder were 65% Catholics,
26% Protestants, 6% Hebrew, 2% Pagan, and less than 1/3 of 1% non-religious


In the East, over 64% of inmates are Catholics. In the national prison
population they average 50%. A national census found Catholics 15%. ... That leaves an adult Catholic population of 6%
supplying 50% of the prison population.


Dus niet alleen is er een oververtegenwoordiging van gelovigen tov atheïsten, er is ook een oververtegenwoordiging van Katholieken tov andere godsdiensten.

Gij als Katholiek, vertel mij eens wat er misgaat met uw godsdienst?
Voor iemand die beweert in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren, zijn je bronnen verbazingwekkend onwetenschappelijk. Steevast gaat het om sites van militant-atheïstische organisaties. Enige referentie naar ernstig wetenschappelijk onderzoek wordt niet gegeven.

Op die manier kun je eender wat beweren natuurlijk. Wat je dan ook gretig doet.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 15:03   #250
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Niks bizar aan. Koran, hadith en andere islam-teksten zijn gewoon publiek beschikbaar, dus kan iedereen er zich een mening over vormen.

Bovendien is een belezen academicus als Boudry daarvoor beter geplaatst dan de meeste moslims, die zoals bekend zeer laag geletterd zijn en dus binnen de ummah de facto aan need-to-know restricties onderhevig zijn, wat de gewoonte is voor pionnen in een veroveringsleger.
Wat een onzin. Natuurlijk zijn er moslims belezen en academici. Ze hebben titels: dr., prof., sheikh, mufti,...
En schrijven ook geregeld boeken over de islam.

Mijn punt is dat Boudry, die geen enkele referentie heeft mbt de islam, voor moslims zeker geen autoriteit op vlak van religie kan zijn. Leuk dat hij zijn mening verkondigt maar daar blijft het bij voor een moslim. Er kan over worden gedebatteerd, dat is alles.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 23 november 2017 om 15:03.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 15:11   #251
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De vraag is verkeerd, omdat die uitgaat van een tegenstelling twee zaken die anders van aard zijn, nl. eigenheid versus gedrag.
Dus crimineel gedrag heeft daarom niks te maken met het al dan niet gelovig zijn van een persoon? Waarom dient moraliteit zich dan aan te beiden als een ctract tussen men en god, en niet als contract tussen mens en overheid?
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 15:13   #252
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wacht nog steeds op de eerste wetenschappelijke referentie voor het aangeboren moreel besef bij de mens. Daar hebben we het nu al de hele tijd over en u doet alsof er daarover een consensus in de wetenschappelijke wereld over bestaat.

Wel, daar moet toch enig spoor van te vinden zijn, niet?!
Wel, in de islam bestaat het concept van aangeboren moraliteit ook, nl. fitra.
Evenwel denken we vaak dat dieren er niet over beschikken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fitra

Fitra of fitrah (Arabisch: فطرة) is de menselijke natuur, zoals God die volgens de islam in morele en religieuze zin bedoeld heeft. Hierbij gaat men uit van een bepaald besef van goed en kwaad, het geweten. Moslims nemen aan dat kinderen met de aanleg voor deze gave zijn geboren. De islam gaat er dus van uit dat een kind is geneigd tot het goede, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het concept van de christelijke erfzonde.

Het woord ‘fitra’ komt veertien keer voor in de Koran, maar is als concept gefundeerd op soera De Byzantijnen 30:[1]

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke God de mensen heeft geschapen. De schepping van God kent geen verandering. Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 16:01   #253
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wel, in de islam bestaat het concept van aangeboren moraliteit ook, nl. fitra.
Evenwel denken we vaak dat dieren er niet over beschikken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Fitra

Fitra of fitrah (Arabisch: فطرة) is de menselijke natuur, zoals God die volgens de islam in morele en religieuze zin bedoeld heeft. Hierbij gaat men uit van een bepaald besef van goed en kwaad, het geweten. Moslims nemen aan dat kinderen met de aanleg voor deze gave zijn geboren. De islam gaat er dus van uit dat een kind is geneigd tot het goede, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het concept van de christelijke erfzonde.

Het woord ‘fitra’ komt veertien keer voor in de Koran, maar is als concept gefundeerd op soera De Byzantijnen 30:[1]

Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke God de mensen heeft geschapen. De schepping van God kent geen verandering. Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet.
En wat is dan het goede? Geloof in Allah? De Koran volgen? Wat moet ik me voorstellen bij die aangeboren goedheid?

Besef voor goed en kwaad zal onder moslims anders zijn dan onder niet moslims, werden zij dan geboren met minder besef over goed en kwaad of is dit niets anders dan opvoeding?

Laatst gewijzigd door alice : 23 november 2017 om 16:02.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 16:03   #254
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.812
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De schepping van God kent geen verandering. Dat is het ware geloof.
Hoezo geen verandering?
Beetje kleinschalig eilandjes verbouwen, goddelijke stijl.
Werelden veranderen, Allah's impressie, Continentale verschuiving?
We kunnen dan eens gaan kijken naar de dinosaurussen. Poef weg... Die waren niet gelovig zeker?
Of wil je wat menselijker?
Gemiddelde lichaamslengte van de Nederlandse man midden 19de eeuw. 164cm. Nu 183cm. Wil Allah dat we door betere voeding terug reuzen worden?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 16:06   #255
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat een onzin. Natuurlijk zijn er moslims belezen en academici. Ze hebben titels: dr., prof., sheikh, mufti,...
En schrijven ook geregeld boeken over de islam.

Mijn punt is dat Boudry, die geen enkele referentie heeft mbt de islam, voor moslims zeker geen autoriteit op vlak van religie kan zijn. Leuk dat hij zijn mening verkondigt maar daar blijft het bij voor een moslim. Er kan over worden gedebatteerd, dat is alles.
Je hoeft geen moslim te zijn om met kennis over islam te praten hoor. En die referenties die moslimgeleerden menen te hebben zijn enkel erkend als deskundigheid voor de eigen groep en niet voor moslims in het algemeen die onderling sterk kunnen verschillen over wat hun religie nu wel of juist niet betekent.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 16:10   #256
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Voor iemand die beweert in wetenschappelijke tijdschriften te publiceren, zijn je bronnen verbazingwekkend onwetenschappelijk.
Kunt ge niet eens een andere plaat opzetten? Als ge altijd hetzelfde schrijft is er een grote kans dat ge andere mensen verveelt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Steevast gaat het om sites van militant-atheïstische organisaties. Enige referentie naar ernstig wetenschappelijk onderzoek wordt niet gegeven.
Mijn bronnen zijn zo divers, dat diverser niet kan. En ja, 1 bron is van American Atheists. So what? Hebt u cijfers die deze cijfers tegenspreken? De cijfers zijn perfect in lijn met andere wetenschappelijke bronnen die ik gaf. Ik merk dat u de grond van de zaak ontwijkt. Waarom?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Op die manier kun je eender wat beweren natuurlijk. Wat je dan ook gretig doet.
Als ik 'eender wat' beweer, dan moet het poepsimpel voor u zijn om met tegenargumenten komen, en met bronnen die mijn bronnen tegenspreken... Maar dat doet u niet.

Waarom niet?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 16:18   #257
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat een onzin. Natuurlijk zijn er moslims belezen en academici. Ze hebben titels: dr., prof., sheikh, mufti,...
En schrijven ook geregeld boeken over de islam.

Mijn punt is dat Boudry, die geen enkele referentie heeft mbt de islam, voor moslims zeker geen autoriteit op vlak van religie kan zijn..
En dan? Dat is niet zijn bedoeling. Hij gelooft niet in allah, en hij weet goed genoeg dat dat de reden is om zijn mening af te wijzen. Wat belachelijk is, maar, ... what can you do?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 16:57   #258
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Kunt ge niet eens een andere plaat opzetten? Als ge altijd hetzelfde schrijft is er een grote kans dat ge andere mensen verveelt.
Ik begrijp dat het inderdaad vervelend is om steeds maar door de mand te vallen.

Citaat:
Mijn bronnen zijn zo divers, dat diverser niet kan. En ja, 1 bron is van American Atheists. So what? Hebt u cijfers die deze cijfers tegenspreken? De cijfers zijn perfect in lijn met andere wetenschappelijke bronnen die ik gaf. Ik merk dat u de grond van de zaak ontwijkt. Waarom?
Cijfers van mistige oorsprong uit Sing-Sing over geëxecuteerden. Er worden al een halve eeuw geen executies meer uitgevoerd in die gevangenis! Allemaal op en top "betrouwbaar" natuurlijk. Maar niet voor iemand die werkelijk wetenschappelijke publicaties op zijn naam heeft staan. Zo iemand zet daar meteen de nodige vraagtekens bij.

Citaat:
Als ik 'eender wat' beweer, dan moet het poepsimpel voor u zijn om met tegenargumenten komen, en met bronnen die mijn bronnen tegenspreken... Maar dat doet u niet.

Waarom niet?
Het is niet aan mij om jouw huiswerk te maken.

Een genuanceerd antwoord op de vraag naar de religieuze affiliatie van gevangenen, op basis van Amerikaanse overheidsstatistieken vind je hier. De auteur maakt ook een aantal belangrijke kanttekeningen. Hij ziet nog over het hoofd dat het aantal atheïsten in de gehele populatie wellicht te klein is om statistisch significante uitspraken over te doen.

Voor Engeland en Wales, op basis van cijfers van het Ministerie van Justitie, vind ik onderstaande grafiek:



Volgens een census van 2011 is 59,3% van de Engelse en Welshe bevolking christen, 4,8% is moslim en 25,1% geeft 'geen religie' op. Die cijfers corresponderen vrij goed met de grafiek, maar niet volledig: in de gevangenis zitten er om en bij de 50% christenen en bijna 30% niet-religieuzen. Dat staat in schril contrast met wat jij hier allemaal poneert.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 17:57   #259
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Je hoeft geen moslim te zijn om met kennis over islam te praten hoor.
Inderdaad, maar voor moslims blijkbaar wel.

Toen ik lessen over de islam volgde vertelde de prof altijd het volgende. Wanneer je de islam bestudeert (als niet moslim), dan zijn er voor de moslim twee dingen mogelijk.

Ofwel word je gegrepen door de schoonheid van de islam en word je als vanzelf moslim.

Wanneer dat niet gebeurt, dan rest er enkel een tweede mogelijkheid, je studeerde de islam enkel met als doel hem beter te kunnen bestrijden.

Hoe kan voor mensen die zo denken een niet-moslim een geldige geloofwaardige bron zijn?
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2017, 19:50   #260
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Ja ! Omdat anders geen "samenleving" mogelijk is.
De regels om te kunnen samenleven, en de regels om de anderen te verplichten om zijn eigen grote gelijk te volgen, zijn wel verschillend.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be