Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 oktober 2023, 10:06   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard Geen BA verzekering nodig voor speedpedelecs en e-bikes?

Volgens een recente uitspraak van EU-hof.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231012_93171571

Citaat:
Speedpedelecs en elektrische fietsen vallen niet onder verplichte verzekering voor motorrijtuigen, bevestigt EU-Hof.
Redenering:

Citaat:
Het Hof wijst erop dat de richtlijn slachtoffers van door motorrijtuigen veroorzaakte verkeersongevallen wil beschermen, maar dat vervoermiddelen die niet uitsluitend door mechanische kracht worden aangedreven (zoals een elektrische fiets die zonder trappen kan versnellen tot een snelheid van 20 km/u), geen schade of letsels kunnen veroorzaken zoals motorfietsen, auto’s of vrachtwagens dat kunnen.
Ik zie als ik ga wandelen regelmatig 30 kilo aan 45 km/u op een halve meter van mij voorbijzoeven. Wat denken ze daar bij het EU-hof welke letsels dat zoiets veroorzaakt als dat op een mens botst.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2023, 10:28   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgens een recente uitspraak van EU-hof.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231012_93171571

Redenering:

Ik zie als ik ga wandelen regelmatig 30 kilo aan 45 km/u op een halve meter van mij voorbijzoeven. Wat denken ze daar bij het EU-hof welke letsels dat zoiets veroorzaakt als dat op een mens botst.
Daarom:
Citaat:
In België is nu al enkel een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) vereist bij fietsen waarvan de trapondersteuning aangehouden blijft. Maar als een speedpedelec zich zonder trapondersteuning autonoom kan voortbewegen met een snelheid hoger dan 25 km/u, is een BA-verzekering bromfiets vereist.
Anders (in fout of gedeeltelijk fout) ga je zelf (gedeeltelijk) moeten opdraaien voor de (letsel)schade? Dat kan peperduur worden...

Wat kost überhaupt zo een BA voor een speedpedelec? Hoeveel % van de nieuwwaarde van die speed-fiets?

In Duitsland is het alvast niet anders dan in BE voor S-Pedelecs (>> 25 kmu) verplichte BA:
https://www.allianz.de/auto/s-pedele...rungspflichtig.

Voor waardevolle S-pedelecs zal men wslk altijd een mini-omnium nemen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2023 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 15:05   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Volgens een recente uitspraak van EU-hof.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231012_93171571



Redenering:



Ik zie als ik ga wandelen regelmatig 30 kilo aan 45 km/u op een halve meter van mij voorbijzoeven. Wat denken ze daar bij het EU-hof welke letsels dat zoiets veroorzaakt als dat op een mens botst.
de goede huisvader zorgt er uiteraard voor dat hij wel een verzekering heeft.

zelf als ge met 25 per uur en uw massa en die van uw fiets op een oud vrouwke rijdt, dan is dat beske naar de eeuwige jachtvelden
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 16:55   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik vraag, zoals in quasi alle andere domeinen, volledige duidelijkheid en garantie qua veiligheid aan mijn politieke overheid.

In dit domein:
ofwel moet het duidelijk zijn dat de speedfietsen vallen onder de gezinsverzekering, zoals gewone fietsen; ofwel niet.

Ik pleit voor een verplichte specifieke verzekering voor die speedfietsen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 16:57   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Vergeten te melden: die wereldvreemde gasten van dat internationaal gerechtshof kunnen vierkant mijn kloten kussen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 17:23   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Deze ochtend te voet weer boodschappen gaan doen.

Iedere dag kan ik wel tien of meer fietsers beboeten mocht ik agent zijn

Fietsers die het rode licht negeren
Fietsers die op straat rijden daar waar een verplicht fietspad ligt
Fietsers die aan een overdreven snelheid over het fietspad racen vooral speed elecs maar ook would be Remco's. Snelheid is max 30 binnen bebouwde kom. Geen enkele fietser houdt zich daaraan
Fietsers die geen voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad
Fietsers die geen bel gebruiken
Fietsers die op het voetpad rijden
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben aan iedere overgang voor voetgangers
Fietsers die maar dat weet ik natuurlijk niet zeker me onder invloed lijken te zijn.


Ik zie dat 99,9 % van de auto's zich wel aan de verkeersregels houden
Bij de fietsers is dat hoop en al 50 %.

Ik denk dat we nog veel rolstoelen nodig zullen hebben.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 oktober 2023 om 17:34.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 18:08   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Deze ochtend te voet weer boodschappen gaan doen.

Iedere dag kan ik wel tien of meer fietsers beboeten mocht ik agent zijn
Uw roeping gemist?
Citaat:
Fietsers die het rode licht negeren
Irritant en gevaarlijk.
Citaat:
Fietsers die op straat rijden daar waar een verplicht fietspad ligt
Oei, hier ben ik regelmatig schuldig aan. Langs de andere kant, de wetgeving geeft ook aan , indien het fietspad niet veilig te gebruiken is, mag een fietser de gewone weg gebruiken.
Voor mij zijn vele fietspaden gewoon niet bruikbaar, door obstakels, weginfrastructuur en voetgangers.
Citaat:
Fietsers die aan een overdreven snelheid over het fietspad racen vooral speed elecs maar ook would be Remco's. Snelheid is max 30 binnen bebouwde kom.

Geen enkele fietser houdt zich daaraan
Peut. Ik wel, mijn fiets is zodanig gebouwd dat ik met een kadans van 90 trappen per minuut maar 25 km/u haal. Ja, mits bergaf kan ik heel even een kandans van 130 halen, dan ga ik toch de fenomenale 37 km/u. (op lange of steile hellingen kan ik veel sneller zonder trappen)
Citaat:
Fietsers die geen voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad
Of voetgangers die fietspaden zien als speelterrein?
Citaat:
Fietsers die geen bel gebruiken
En als ze die gebruiken worden ze uitgescholden door voetgangers. Daarom dat ik ook een echte toeter heb.
Persoonlijk record , een sprong van 2 meter ver door de schelder.
Citaat:
Fietsers die op het voetpad rijden
Nog zotter dan zot. Maar dat zie ik weinig. Ik dicht dat soort van achterlijkheid eerder toe aan deelsteppers.
Citaat:
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben aan iedere overgang voor voetgangers
Ik ga er van uit dat niemand me gezien heeft, dus ben ik voorzichtig.
Citaat:
Fietsers die maar dat weet ik natuurlijk niet zeker me onder invloed lijken te zijn.
Onder invloed van wat? Een fietser die te zat is gaat op zijn bek. Een automobilist, die ligt gewoon in zijn zetel. (ik ook ten andere, maar ik heb rijden en alcohol al een decennia of 2 achter me gelaten, er zijn teveel debielen op de baan.)
Citaat:
Ik zie dat 99,9 % van de auto's zich wel aan de verkeersregels houden
Bij de fietsers is dat hoop en al 50 %.
Ik vrees dat u u vergist. Als er 70% van de automobilisten zich aan de regels houden zal het al veel zijn.
Citaat:
Ik denk dat we nog veel rolstoelen nodig zullen hebben.
Met meer kiesvee en herenvolk op de weg, ja hoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 oktober 2023 om 18:09.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 18:57   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Ik vrees dat u u vergist. Als er 70% van de automobilisten zich aan de regels houden zal het al veel zijn.
Ik denk als er 10 PV's worden opgemaakt er 99 % ten laste van automobilisten zijn.

Hoeveel fietsers kregen volgens u al een boete voor overdreven snelheid of rijden door het rode licht of geen voorrang verlenen aan voetgangers ?

Hoeveel fietsers zijn volgens u al gecontroleerd op rijden onder invloed ? Raar want ik ken heel wat mensen die nu niet zelden hun fiets nemen als ze op cafe gaan en zinnens zijn wat te veel te drinken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2023, 19:02   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk als er 10 PV's worden opgemaakt er 99 % ten laste van automobilisten zijn.
gemakkelijk en veilig, zo'n onbemande camera.

Citaat:
Hoeveel fietsers kregen volgens u al een boete voor overdreven snelheid of rijden door het rode licht of geen voorrang verlenen aan voetgangers ?
Te weinig.
Citaat:
Hoeveel fietsers zijn volgens u al gecontroleerd op rijden onder invloed ?
Ook te weinig.
Ik heb op 15 000km op mijn 3 wielen in de laatste jaren toch al 2 keer een controle gehad, beiden op de Romeinse steenweg. De laatste keer mocht ik zelfs spuwen.
Citaat:
Raar want ik ken heel wat mensen die nu niet zelden hun fiets nemen als ze op cafe gaan en zinnens zijn wat te veel te drinken.
Het verschil is, met een fiets is het moeilijker meer te doen dan op uwe neus te gaan, met de auto is een tros bejaarden zo gemaaid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2023, 16:35   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Deze ochtend te voet weer boodschappen gaan doen.

Iedere dag kan ik wel tien of meer fietsers beboeten mocht ik agent zijn

Fietsers die het rode licht negeren
Fietsers die op straat rijden daar waar een verplicht fietspad ligt
Fietsers die aan een overdreven snelheid over het fietspad racen vooral speed elecs maar ook would be Remco's. Snelheid is max 30 binnen bebouwde kom. Geen enkele fietser houdt zich daaraan
Fietsers die geen voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad
Fietsers die geen bel gebruiken
Fietsers die op het voetpad rijden
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben aan iedere overgang voor voetgangers
Fietsers die maar dat weet ik natuurlijk niet zeker me onder invloed lijken te zijn.


Ik zie dat 99,9 % van de auto's zich wel aan de verkeersregels houden
Bij de fietsers is dat hoop en al 50 %.

Ik denk dat we nog veel rolstoelen nodig zullen hebben.
Gij kunt ook wel een stukske overdrijven hé zeg.
Bijna evenveel als die wielerterroristen kunnen overdrijven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2023, 17:58   #11
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Deze ochtend te voet weer boodschappen gaan doen.

Iedere dag kan ik wel tien of meer fietsers beboeten mocht ik agent zijn

Fietsers die het rode licht negeren
Fietsers die op straat rijden daar waar een verplicht fietspad ligt
Fietsers die aan een overdreven snelheid over het fietspad racen vooral speed elecs maar ook would be Remco's. Snelheid is max 30 binnen bebouwde kom. Geen enkele fietser houdt zich daaraan
Fietsers die geen voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad
Fietsers die geen bel gebruiken
Fietsers die op het voetpad rijden
Fietsers die denken dat ze voorrang hebben aan iedere overgang voor voetgangers
Fietsers die maar dat weet ik natuurlijk niet zeker me onder invloed lijken te zijn.


Ik zie dat 99,9 % van de auto's zich wel aan de verkeersregels houden
Bij de fietsers is dat hoop en al 50 %.

Ik denk dat we nog veel rolstoelen nodig zullen hebben.
Raar. Mijn ervaring is helemaal anders. 95% van de fietsers houdt zich aan de regels tegenover 50% van de automobilisten. En dat terwijl de automobilisten duidelijke goede banen krijgen, kruispunten in een keer over mogen en in alle rust en met een vering onder hun gat de wereld vervuilen met lawaai en kanker.

Enkel aan het op straat rijden waar een 'fietspad' is maak ik me schuldig. Dat ze hun kapot gereden opritten met uitstekende putdeksels in hun hol steken. Het is niet omdat je er een witte streep over trekt en een bord D9a voorzet dat het een fietspad is. Dat zijn geen fietspaden maar ruggegraadhakselaars en een gevaar voor wie harder dan 5km/u gaat.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2023, 18:16   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Raar. Mijn ervaring is helemaal anders. 95% van de fietsers houdt zich aan de regels tegenover 50% van de automobilisten. En dat terwijl de automobilisten duidelijke goede banen krijgen, kruispunten in een keer over mogen en in alle rust en met een vering onder hun gat de wereld vervuilen met lawaai en kanker.

Enkel aan het op straat rijden waar een 'fietspad' is maak ik me schuldig. Dat ze hun kapot gereden opritten met uitstekende putdeksels in hun hol steken. Het is niet omdat je er een witte streep over trekt en een bord D9a voorzet dat het een fietspad is. Dat zijn geen fietspaden maar ruggegraadhakselaars en een gevaar voor wie harder dan 5km/u gaat.
Ik vermoed dat Fred niet veel fietst.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be