Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hoe christelijk?
Niet. Ik gedraag mij volgens een andere cultuur. 2 10,00%
Amper tot niet. Ik gedraag mij volgens een andere cultuur. 3 15,00%
Amper. Ik heb lichte christelijke invloeden. 1 5,00%
Amper. Ik heb christelijke invloeden maar mijn hoofdcultuur is anders. 0 0%
Redelijk. Ik heb merkbare christelijke invloeden die verdund zijn met iets anders. 7 35,00%
Behoorlijk. Het christendom bepaalt meer dan de helft van mijn gedrag. 2 10,00%
Behoorlijk. Ik handel hoofdzakelijk volgens christelijke determinanta. 1 5,00%
Veel. Ik ben (cultureel) christelijk. 4 20,00%
Heel veel. Ik ben christelijk en tracht bewust volgens dit geloof te leven. 0 0%
Bijzonder veel. Mijn leven is bewust volledig bepaald door het christendom. 0 0%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2012, 13:59   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Xeno, de Freud-bullshit is onlangs allemaal doorprikt als onwetenschappelijke flutverhalen.
Ja, dat is raar, ik heb Freud nooit iets in die zin weten zeggen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 14:09   #42
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Восход-1, op de dag dat je de openingsvraag stelde, kwam het artikel waarin Richard Dawkins zichzelf "een culturele christen" noemt, plots even opduiken in de top 10 van de BBC's meest gelezen artikels.

Toeval!

Richard Dawkins: I'm a cultural christian
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/7136682.stm

Interessant perspectief.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 6 augustus 2012 om 14:09.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 14:32   #43
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

De moderniteit, de atheïstische, amorele, liberale en kapitalistische ordening van de wereld is nu toch al goed 200 �* 300 jaar oud en domineert alle aspecten van ons leven door en door, dat ik ook hier denk dat het Christendom geen enkele invloed meer uitoefent op onze gedragingen.

We zijn tot voor kort nog actief geweest als liefhebbers van Christelijke rituelen (vooral de kerstboom en de gluhwein), maar die passen in hetzelfde rijtje als een weekend gaan shoppen in de Makro.

Het feit dat het Christendom al meer dan 200 �* 300 jaar morsdood is, en vervangen door de moderniteit, laat me besluiten dat het geen enkele invloed heeft op onze levens. Tenzij nostalgische simulacra verpakt als koopwaar.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 6 augustus 2012 om 14:36.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2012, 07:36   #44
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
#12
No thx !!!!
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2012, 13:00   #45
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Beste forummers,

Hoewel een heleboel atheisten, linksen en andere mensen die zichzelf een uniek sneeuwvlokje wanen het gaan ontkennen (deze mensen moeten ook niet reageren), zijn wij wel degelijk voor een groot deel een product van onze omgeving. Ons gedrag, onze cultuur, onze mimiek, ... nemen wij allemaal aan van onze omgeving. Ja, er zijn mensen die beweren dat zij helemaal kiezen voor hoe zij doen, maar dat zijn dwazen en autisten.

En aangezien wij deze overnemen van onze omgeving, dus ook automatisch van onze voorouders. De processen waarmee dit kan gebeuren (goed opletten, unieke sneeuwvlokjes) kan verschillende vormen aannemen, zoals volgen, radicaal tegen ingaan, verdunnen, syntheseren.

Voor onze streken is het christendom het cultureel substraat dat invloed heeft gehad. Een kleine 2000 jaar christendom is tenslotte niet niets. Het heeft weerspiegeling in alles: ons taalgebruik, onze moraliteit, onze sociale gedragingen, onze politieke structuur. Ik denk hierbij aan zaken als wetten voor openbare zedenschennis en het huwelijk als instituut, maar ook aan het vieren van kerst, taalgebruik zoals "zonde" en "godverdomme", en begraven op kerkhoven.

Bij deze de vraag:


Hoe christelijk ben jij in je gedragingen? En denk eraan: als je een radicale atheist bent, ben je alsnog christelijk in je gedragingen want je rebelleert tegen het christendom. Ben je een punker, rebelleer je tegen het christelijke in de burgerlijke gebruiken. Men kan dus, als men niet uit een andere cultuur komt of rijkelijk ermee in contact is geweest, niet volledig onchristelijk zijn, daar men alsnog opereert in het kader dat voortgebracht is door het christendom.
Denk jij dat er helemaal geen uitzonderingen bestaan? Ik ken persoonlijk wel van die mensen, die compleet anders denken,doen/handelen dan de meeste mensen.

Mensen die heel hard schreeuwen dat ze uniek zijn, zijn vaak juist alles behalve uniek, dat is waar. Maar ik denk dat het ook wat kortzichtig is, om alle mensen over een kam te scheren.

Maar om te antwoorden: Ik heb vrij christelijk gedrag, zo heb ik mijn moraal voornamelijk uit het christendom gehaald (niet bewust, maar toch).

Gebruik ik inderdaad woordjes als zonde en soms godverdomme enz enz.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2012, 13:50   #46
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De moderniteit, de atheïstische, amorele, liberale en kapitalistische ordening van de wereld is nu toch al goed 200 �* 300 jaar oud en domineert alle aspecten van ons leven door en door, dat ik ook hier denk dat het Christendom geen enkele invloed meer uitoefent op onze gedragingen.

We zijn tot voor kort nog actief geweest als liefhebbers van Christelijke rituelen (vooral de kerstboom en de gluhwein), maar die passen in hetzelfde rijtje als een weekend gaan shoppen in de Makro.

Het feit dat het Christendom al meer dan 200 �* 300 jaar morsdood is, en vervangen door de moderniteit, laat me besluiten dat het geen enkele invloed heeft op onze levens. Tenzij nostalgische simulacra verpakt als koopwaar.
De moderne waarden zijn een uitvloeisel van de Christelijke waarden, zoals Nietzsche mooi aantoonde. Ook zuiver genealogisch is het zo dat de term "modernus" voor het eerst opduikt tijdens de christelijke Romeinse periode om de pre-christelijke, heidense periode mee aan te duiden.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be