Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hoe christelijk?
Niet. Ik gedraag mij volgens een andere cultuur. 2 10,00%
Amper tot niet. Ik gedraag mij volgens een andere cultuur. 3 15,00%
Amper. Ik heb lichte christelijke invloeden. 1 5,00%
Amper. Ik heb christelijke invloeden maar mijn hoofdcultuur is anders. 0 0%
Redelijk. Ik heb merkbare christelijke invloeden die verdund zijn met iets anders. 7 35,00%
Behoorlijk. Het christendom bepaalt meer dan de helft van mijn gedrag. 2 10,00%
Behoorlijk. Ik handel hoofdzakelijk volgens christelijke determinanta. 1 5,00%
Veel. Ik ben (cultureel) christelijk. 4 20,00%
Heel veel. Ik ben christelijk en tracht bewust volgens dit geloof te leven. 0 0%
Bijzonder veel. Mijn leven is bewust volledig bepaald door het christendom. 0 0%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 augustus 2012, 20:55   #1
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard Hoe christelijk ben je in je gedragingen?

Beste forummers,

Hoewel een heleboel atheisten, linksen en andere mensen die zichzelf een uniek sneeuwvlokje wanen het gaan ontkennen (deze mensen moeten ook niet reageren), zijn wij wel degelijk voor een groot deel een product van onze omgeving. Ons gedrag, onze cultuur, onze mimiek, ... nemen wij allemaal aan van onze omgeving. Ja, er zijn mensen die beweren dat zij helemaal kiezen voor hoe zij doen, maar dat zijn dwazen en autisten.

En aangezien wij deze overnemen van onze omgeving, dus ook automatisch van onze voorouders. De processen waarmee dit kan gebeuren (goed opletten, unieke sneeuwvlokjes) kan verschillende vormen aannemen, zoals volgen, radicaal tegen ingaan, verdunnen, syntheseren.

Voor onze streken is het christendom het cultureel substraat dat invloed heeft gehad. Een kleine 2000 jaar christendom is tenslotte niet niets. Het heeft weerspiegeling in alles: ons taalgebruik, onze moraliteit, onze sociale gedragingen, onze politieke structuur. Ik denk hierbij aan zaken als wetten voor openbare zedenschennis en het huwelijk als instituut, maar ook aan het vieren van kerst, taalgebruik zoals "zonde" en "godverdomme", en begraven op kerkhoven.

Bij deze de vraag:


Hoe christelijk ben jij in je gedragingen? En denk eraan: als je een radicale atheist bent, ben je alsnog christelijk in je gedragingen want je rebelleert tegen het christendom. Ben je een punker, rebelleer je tegen het christelijke in de burgerlijke gebruiken. Men kan dus, als men niet uit een andere cultuur komt of rijkelijk ermee in contact is geweest, niet volledig onchristelijk zijn, daar men alsnog opereert in het kader dat voortgebracht is door het christendom.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 20:57   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Welke gedragingen zijn dan precies christelijk?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 20:59   #3
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Welke gedragingen zijn dan precies christelijk?
Je moet eens een of ander draadje in "Godsdient en levensovertuiging" schuin doorlezen, dan weet je het.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:03   #4
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

M'n denken is gebaseerd op de Westerse traditie.
Ik heb me ook altijd al een beetje aangetrokken gevoelen tot wat ik de christelijke 'sfeer' noem.
Het christelijke cliché van de andere wang tonen pas ik ook veel toe.

Dit zijn de enige waar ik momenteel op kom.
Ik ben een agnostische atheist maar het christendom heeft wel iets.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:04   #5
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
M'n denken is gebaseerd op de Westerse traditie.
Ik heb me ook altijd al een beetje aangetrokken gevoelen tot wat ik de christelijke 'sfeer' noem.
Het christelijke cliché van de andere wang tonen pas ik ook veel toe.

Dit zijn de enige waar ik momenteel op kom.
Ik ben een agnostische atheist maar het christendom heeft wel iets.
Is dit boeiend genoeg als draad? Ik kwam op niks anders.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:05   #6
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Is dit boeiend genoeg als draad? Ik kwam op niks anders.
Dit kan een prachtige draad worden.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:07   #7
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Het is trouwens heel moeilijk om de impact van het Christendom op jezelf in te schatten.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:08   #8
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Ik denk dat als ik eerlijk ben ik gewoonweg een agnostisch katholiek ben.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:14   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Ik geloof niet in het bestaan van profeten als verkondigers van Gods woord.
De leer van Christus lijkt mij nochtans het navolgen waard.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:19   #10
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik ben een ongelovige kartuizer.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:23   #11
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Het is trouwens heel moeilijk om de impact van het Christendom op jezelf in te schatten.
Klopt. Daarom denken velen dat ze totaal niet christelijk doen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:23   #12
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik geloof niet in het bestaan van profeten als verkondigers van Gods woord.
De leer van Christus lijkt mij nochtans het navolgen waard.
Jezus is een voorbeeld. Een leider moet een voorbeeld zijn. Jezus is zo iemand. Jezus inspireert.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:28   #13
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Definieer "cultuur". Ik vind geen antwoord in de enquête dat bij mij past. Ik ben niet christelijk maar leef volgens een bepaalde filosofie, niet volgens een bepaalde cultuur.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 21:29   #14
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Definieer "cultuur". Ik vind geen antwoord in de enquête dat bij mij past. Ik ben niet christelijk maar leef volgens een bepaalde filosofie, niet volgens een bepaalde cultuur.
Je leeft schonekes volgens een bepaalde cultuur. De "bepaalde filosofie", die beoefen je in het kader van die cultuur.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 22:32   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zo kan je ook stellen dat iemand ook leeft volgens de Boedhistische stellingen, of zelfs Shinto.

Maar als u dan per se toch een antwoord wil. Ik leef in een schuldcultuur, waarbij iemand de gevolgen van zijn acties zelf moet dragen, en niet in een schaamtecultuur.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 22:34   #16
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zo kan je ook stellen dat iemand ook leeft volgens de Boedhistische stellingen, of zelfs Shinto.

Maar als u dan per se toch een antwoord wil. Ik leef in een schuldcultuur, waarbij iemand de gevolgen van zijn acties zelf moet dragen, en niet in een schaamtecultuur.
Stellingen, dat kan. Maar je gaat ze vanuit een christelijke hoek benaderen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 22:36   #17
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 22:53   #18
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Ik probeer Heidens te leven, en vind dat het Heidendom toch behoorlijk andere waarden heeft dan het Christendom (of toch de essentie van het Christendom, in het Katholicisme zijn bijvoorbeeld behoorlijk sterke Heidense aspecten geslopen).

Dat neemt natuurlijk weg dat je decennia van Christelijke enculturatie niet zomaar uit kan vegen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 22:55   #19
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik probeer Heidens te leven, en vind dat het Heidendom toch behoorlijk andere waarden heeft dan het Christendom (of toch de essentie van het Christendom, in het Katholicisme zijn bijvoorbeeld behoorlijk sterke Heidense aspecten geslopen).

Dat neemt natuurlijk weg dat je decennia van Christelijke enculturatie niet zomaar uit kan vegen.
Dit is interessant, vertel meer.

Welke heidense waarden neem je over? Hoe lukt het om volgens deze te leven? Hoe voel jij je hierdoor in relatie met de rest van de samenleving? ...
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2012, 23:26   #20
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Dit is interessant, vertel meer.

Welke heidense waarden neem je over? Hoe lukt het om volgens deze te leven? Hoe voel jij je hierdoor in relatie met de rest van de samenleving? ...
Volgens Pierre Vial is Heiden zijn de omkering van waarden afwijzen die Nietzsche in het Christendom aanviel. Daar komt het volgens mij ook op neer. Het is de held in plaats van het slachtoffer die het Heidendom interesseert. Het is tot het schone, het sterke, het gezonde, dat het Heidendom zich aangetrokken voelt, terwijl het Christendom de zwakkere, de arme van geest, de slaaf, tot ideaal stelt.

Medelijden vind ik daarbij een moeilijk punt. Ik vraag mij af hoe de oorspronkelijke Heiden zich daartoe verhield, ik vind het alleszins een dubbelzinnig iets. Ik heb het altijd ergens vernederend gevonden als mensen medelijden met me hadden als ik bijvoorbeeld viel, ergens wordt je zo in de positie van "zwakkere" gedrukt, zoals bij het krijgen van een aalmoes. Ik heb zelf natuurlijk ook medelijden, maar ik weet niet goed of dit nu een restant van de Christelijke obsessie met de loser is, waarschijnlijk is er binnen een Heidense moraal ook wel ruimte voor een respectvolle vorm van medelijden. (Eerder de uitgestoken hand naar de gevallene dan het beginnen van "Ooooh, gaat het??", eerder de anonieme hulp dan het in de kijker moeten lopen door een aalmoes te geven, denk ik dan.)

Naast de focus op het sterke en het gezonde is het ook de liefde voor het leven die het Heidendom zo aantrekkelijk maakt vind ik. Waar het Christendom een strikt dualisme tussen het Goddelijke en het Aardse maakt, waarbij ons Aardse leven uiteindelijk een straf is voor de erfzonde, waarbij het lichaam de kerker van de ziel is, waarbij afzien de manier voor verlossing is, is het Heilige voor het Heidendom net in de natuur aanwezig. In de meren, de eiken, de wouden, woont het Heilige. Het Heidendom richt zich op dit bestaan in plaats van op een achterwereld.

Er zijn natuurlijk nog verschillende aspecten, zoals bijvoorbeeld het cyclische wereldbeeld, maar de bovenstaande zijn voor mij de meest belangrijke. Heel interessant hier rond is trouwens "Heiden zijn vandaag de dag" (ik weet dat je niet zo'n de Benoist-fan was, maar ik vond hem toch sterk). Guillaume Faye had trouwens ook nog een mooie beknopte samenvatting van wat het Heidendom volgens hem net inhield, maar die ligt op kot vrees ik...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be