Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2022, 07:42   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik heb mij altijd goed gevoeld in een tweetalige omgeving.
Ja ik ook wanneer je zonder morren overschakelt op het Frans
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 07:44   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Franstaligen worden in ALLE ziekenhuizen bedient in hun taal zelfs in Aalst en Gent mocht ik zelf al meemaken.

Op zich is dat zeer nobel echter komt dat respect niet of heel zelden van twee kanten.

Franstaligen worden in het UZ van Brussel bedient in hun taal maar in het ULB ziekenhuis Erasme krijgt een Vlaming minder respect dan de eerste beste illegaal. Je mag al tevreden zijn je geen verwensingen naar het hoofd krijgt.

Liefde moet van twee kanten komen. En dat is duidelijk niet het geval.

Niemand wordt zo gediscrimineerd in Brussel als een Nederlandstalige Belg.
Wow Fred, da's geen bocht van 180°. Da's een bocht waar Taz duizelig van wordt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 07:45   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Over luiheid gesproken...
Mijn persoonlijke ervaringen in het ziekenhuis van Schaarbeek, 40 jaar geleden, maakten toen al duidelijk dat de Nederlandstalige verpleegsters Frans spraken, maar de Franstaligen geen Nederlands.
Bovendien ervaren niet alleen de Nederlandstalige patiënten wat een over het paard getild, Vlaams-hatend krapuul dat eentalig Franstalig volkske is.
Ik blijf erbij. Als men morgen op dezelfde manier een asielzoeker behandelt als een Vlaming in Brussel komt er gegarandeerd een klacht binnen bij het gelijke kansen beleid en wordt er een onderzoekscommissie opgericht.

Ik heb al de meeste respectloze toestanden meegemaakt

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 april 2022 om 07:46.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 07:47   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja ik ook wanneer je zonder morren overschakelt op het Frans
Als iemand demonstratief alleen Frans wil spreken terwijl duidelijk is dat er andere opties zijn, zoals een lingua franca, dan gaat mijn bereidwilligheid tot compromis evenredig zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 07:48   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.426
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik blijf erbij. Als men morgen op dezelfde manier een asielzoeker behandelt als een Vlaming in Brussel komt er gegarandeerd een klacht binnen bij het gelijke kansen beleid en wordt er een onderzoekscommissie opgericht.

Ik heb al de meeste respectloze toestanden meegemaakt
Niet veralgemenen hoor. Soms kom je nog eens een vriendelijke persoon tegen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 10:05   #26
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet veralgemenen hoor. Soms kom je nog eens een vriendelijke persoon tegen.
Soms ja.

Door de Franstaligen wordt bediening in het Nederlands in Brussel,

aanzien als een gunst,maar niet als een recht,

alhoewel het een wettelijk vastgesteld recht is.

Maar ze doen zo maar voort,

het kan de afkeer voor dit land alleen maar doen toenemen bij de Vlamingen.

Aldus zagen de Franstaligen ,met hun onwil om Nederlands te leren ,de financiële tak door, waar ze zelf opzitten.

De Vlaamse onafhankelijkheid kan er alleen maar baat bij vinden.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 10:08   #27
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Francofielen zijn net zoals Flaminganten idioten.

Zoals alle taalnationalisten.

Kijk maar naar Oekraïne. Dat is het gevolg van taalnationalisme.
Russische inwijkelingen die geen Oekraïens willen leren.Juist zoals de Franstaligen in Brussel en de Vlaamse Rand.

Alleen zie ik Macron hier nog niet binnenvallen bij de Vlaamse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 9 april 2022 om 10:09.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 10:40   #28
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.078
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Over luiheid gesproken...
Mijn persoonlijke ervaringen in het ziekenhuis van Schaarbeek, 40 jaar geleden, maakten toen al duidelijk dat de Nederlandstalige verpleegsters Frans spraken, maar de Franstaligen geen Nederlands.
Bovendien ervaren niet alleen de Nederlandstalige patiënten wat een over het paard getild, Vlaams-hatend krapuul dat eentalig Franstalig volkske is.
Luiheid, domheid en van slachte wil. En meestal die drie samen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:35   #29
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN
 
NieuwNoors's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2012
Berichten: 21.025
Standaard

Ik ben nu bijna 38j geleden bevallen in een Brussels ziekenhuis. Daar sprak bijna niemand van de dokters/ verpleging Nederlands.
Voor mij geen probleem want ik ben zowat 2-talig opgevoed.

Een tijdje geleden heeft mijnen Albeir in een ander Brussels ziekenhuis verbleven en daar spreken ze vloeiend Nederlands/ Vlaams. Ik zal het zelfs benoemen: in het UZ Brussel is Nederlands NU de norm en daar ben ik blij om.
Zowel Albeir en ik spreken goed Frans maar de medische termen verstaan we echt beter in het Vlaams.

Mijn conclusie: er wordt juist méér Vlaams gesproken in de Brusselse ziekenhuizen dan vroeger.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:42   #30
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.078
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik ben nu bijna 38j geleden bevallen in een Brussels ziekenhuis. Daar sprak bijna niemand van de dokters/ verpleging Nederlands.
Voor mij geen probleem want ik ben zowat 2-talig opgevoed.

Een tijdje geleden heeft mijnen Albeir in een ander Brussels ziekenhuis verbleven en daar spreken ze vloeiend Nederlands/ Vlaams. Ik zal het zelfs benoemen: in het UZ Brussel is Nederlands NU de norm en daar ben ik blij om.
Zowel Albeir en ik spreken goed Frans maar de medische termen verstaan we echt beter in het Vlaams.

Mijn conclusie: er wordt juist méér Vlaams gesproken in de Brusselse ziekenhuizen dan vroeger.
dat zou er nog aan mankeren, het is het ziekenhuis dat verbonden is aan de VUB (Nederlandstalige universiteit van Brussel).
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:44   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zou het niet kunnen dat de vlamingen te lui waren om in de Brusselse ziekenhuizen te gaan werken en dat ze daarom extra werkwillige Walen geïmporteerd hebben?
Dat zou kunnen.
Mijn heksie perfeksie was verpleegster en heeft al bijeen vier jaren ongeveer gewerkt, gespreid over drie ziekenhuizen.
Haar vaststellingen:
- Franstaligen artsen en verpleegkundigen leren geen Nederlands en spreken het ook niet (tenzij grote uitzondering). Waarom? Vraag het aan ex-premier Leterme.
- Vlamingen worden buiten gepest.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:47   #32
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
Ik ben nu bijna 38j geleden bevallen in een Brussels ziekenhuis. Daar sprak bijna niemand van de dokters/ verpleging Nederlands.
Voor mij geen probleem want ik ben zowat 2-talig opgevoed.

Een tijdje geleden heeft mijnen Albeir in een ander Brussels ziekenhuis verbleven en daar spreken ze vloeiend Nederlands/ Vlaams. Ik zal het zelfs benoemen: in het UZ Brussel is Nederlands NU de norm en daar ben ik blij om.
Zowel Albeir en ik spreken goed Frans maar de medische termen verstaan we echt beter in het Vlaams.

Mijn conclusie: er wordt juist méér Vlaams gesproken in de Brusselse ziekenhuizen dan vroeger.
Het UZ Brussel is het ziekenhuis van de VUB ,een Nederlandstalige Universiteit.Het zou er nog aan mankeren als daar geen Nederlands zou gesproken worden.
Maar dat is dan ook het enige ziekenhuis in Brussel waar je altijd in het Nederlands terecht kan.
Terwijl je in alle andere Brusselse ziekenhuizen dikwijls niet in het Nederlands terecht kan.
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:47   #33
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.808
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dat zou er nog aan mankeren, het is het ziekenhuis dat verbonden is aan de VUB (Nederlandstalige universiteit van Brussel).
2
Witte Kaproen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:49   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Francofielen zijn net zoals Flaminganten idioten.

Zoals alle taalnationalisten.

Kijk maar naar Oekraïne. Dat is het gevolg van taalnationalisme.
Je kan perfect taalnationalist zijn, maar toch respect vertonen voor de andere mens.

Herinner je je de draad "Een taalstrijd kan altijd escaleren" die ik opstartte?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:50   #35
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.078
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het UZ Brussel is het ziekenhuis van de VUB ,een Nederlandstalige Universiteit.Het zou er nog aan mankeren als daar geen Nederlands zou gesproken worden.
Maar dat is dan ook het enige ziekenhuis in Brussel waar je altijd in het Nederlands terecht kan.
Terwijl je in alle andere Brusselse ziekenhuizen dikwijls niet in het Nederlands terecht kan.
het is dan ook geen typisch Brussels ziekenhuis.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:53   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Zelfs Vivaldi slaagt er niet in om alleen ministers die iets of wat tweetalig zijn, te recruteren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 11:58   #37
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.078
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zou kunnen.
Mijn heksie perfeksie was verpleegster en heeft al bijeen vier jaren ongeveer gewerkt, gespreid over drie ziekenhuizen.
Haar vaststellingen:
- Franstaligen artsen en verpleegkundigen leren geen Nederlands en spreken het ook niet (tenzij grote uitzondering). Waarom? Vraag het aan ex-premier Leterme.
- Vlamingen worden buiten gepest.
Verleden jaar maakte mijn moeder het nog mee in het ziekenhuis van Elsene (gelegen achter het Flageyplein), waar ze voor medische testen op consultatie was. Toen ze maar moeilijk uit haar frans geraakte, snauwde de behandelende arts haar toe "allons allons madame, un petit effort svp". Die vent mag van geluk spreken dat ik toen in de auto ben blijven wachten.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 13:42   #38
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wie wil er nu in Brussel in het ziekenhuis geraken?

Ben ooit in Erasmus eens een werkje gaan doen, de beestjes liepen daar over de vloer. En het was niet in de kelder...
U was in het laboratorium (vivisectie misschien?) terechtgekomen?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 april 2022 om 13:43.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 13:49   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Francofielen zijn net zoals Flaminganten idioten.

Zoals alle taalnationalisten.

Kijk maar naar Oekraïne. Dat is het gevolg van taalnationalisme.
Een beetje ernst a.u.b., het Oekraïne drama is voor 100% toe te schrijven aan de geografische expansiedrang van Vlad Poet en zijn bende gangsters die hun koloniaal imperium uit de Sovjet-tijd helemaal terug willen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2022, 14:00   #40
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als de afspraak is dat iedereen dezelfde taal gebruikt voor communicatie, dan mag men toch verwachten dat iedereen die taal machtig is.

Awel, de kans dat die "lingua franca" Nederlands (Vlaams) is, in Vlaanderen, is bitter klein.
Natuurlijk, in een KMO waar een handjevol mensen werken , waar de eigenaar meewerkende baas is, daar is dat nog mogelijk.
Maar die moet dan wel oppassen of hij/zij/ het Unia aan de broek krijgt wegens racisme....

In alle geval, ik werk nu al 20 jaar in de Vlaamse rand rond het Brusselse. En mijn ondervinding, met 4 werkgevers.
Slechts 1, en dat is dan een piepkleine onderafdeling van een Franse industriereus, hield zich aan de taalwetten. De gebruikelijke taal was Vlaams, Engels was de 2de taal, en alleen als het hoofdkantoor iemand stuurde, werd er Frans gebruikt. Het was ook opvallend hoe racistisch het personeel er gekozen was. Niks keelschapers, niks polensoccers.
Uitgebreide testen qua vakgebied waarvoor de sollicitant geselecteerd werd en doorgedreven selectie-interviews op menselijk vlak.

De 3 andere bedrijven, daar leek het sterk dat men voor "productiepersoneel" 1 criterium had. "U kan zelfstandig ademen"?
Gelukkig dat er bij die bedrijven telkens een kleine groep mensen was die de domheid, onwillendheid en luiheid van de hoofdmoot kon bijtrekken.

Mijn onderschrift is geen resultaat van een avond filosoferen. Da's gewoon het distillaat van jaren werkvloerervaring als technieker.
Oh jaaa??? Dan spraken jullie dus dialect. Jullie hadden dan toch wel beter Nederlands gesproken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be