Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2010, 14:50   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Waarom niet Nederland integreren in Vlaanderen ?

Veel Vlamingen zijn bang dat wij Nederlanders een te grote invloed zouden hebben bij een eventuele hereniging of verregaande samenwerking.
Mag U attenderen dat veel Nederlandse kranten, het AD en NRC door Vlamingen met harde hand worden geleid.
Misschien wel beter ook, want het onderwijs in België is echt beter.
Dat ge-jij" en ge"jou" in het onderwijs. Gisteren nog een knokpartij op de school van mijn dochter. Er moet weer orde en tucht komen in Nederland.

Lees deze e-post maar eens:

http://www.geenstijl.nl/archives/ima...dermeesch.html
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 16:00   #2
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Misschien wel beter ook, want het onderwijs in België is echt beter.
Je praat gewoon anderen na, en hebt totaal geen benul.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 16:18   #3
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Geen vechtpartijen op Vlaamse scholen. Bahahahaha! (jammer genoeg wel )
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 oktober 2010 om 16:18.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 16:28   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je praat gewoon anderen na, en hebt totaal geen benul.

Wie zou ik napraten, bovendien is algemeen bekend dat jij de Vlamingen niet mag.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 16:30   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Geen vechtpartijen op Vlaamse scholen. Bahahahaha! (jammer genoeg wel )
Toen ik op school zat waren er geen detectiepoortjes en bewakers.
Als je mot kreeg met een leraar kon je je spullen inpakken. In Vlaanderen is er tenminste nog enige respect voor leerkrachten.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 16:32   #6
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wie zou ik napraten, bovendien is algemeen bekend dat jij de Vlamingen niet mag.
Ach kom, het is bijna een dogma dat het onderwijs in Vlaanderen beter zou zijn dan dat in Nederland. Maar al het onderzoek laat juist het tegenovergestelde zien. Bovendien teert Vlaanderen al 50 jaar op Nederland wat betreft innovaties in het onderwijs. Het hele Vlaamse wiskundeprogramma is een kopie van dat in Nederland. Dus ja, je praat mensen na. Want als je je ook maar een beetje in het onderwerp verdiept zou hebben, dan kom je tot een andere conclusie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 16:50   #7
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ach kom, het is bijna een dogma dat het onderwijs in Vlaanderen beter zou zijn dan dat in Nederland. Maar al het onderzoek laat juist het tegenovergestelde zien. Bovendien teert Vlaanderen al 50 jaar op Nederland wat betreft innovaties in het onderwijs. Het hele Vlaamse wiskundeprogramma is een kopie van dat in Nederland. Dus ja, je praat mensen na. Want als je je ook maar een beetje in het onderwerp verdiept zou hebben, dan kom je tot een andere conclusie.
Bullshit. Nederlands onderwijs is beter dan het Belgische, ja, omdat dat van de franse gemeenschap op niks trekt. Vlaanderen afzonderlijk doet het volgens de driejaarlijkse PISA-metingen van de OESO steevast beter.

Voor vergelijkingen met Belgie:
http://pisacountry.acer.edu.au/
http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...s_tabellen.pdf

Voor Vlaanderen: http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...pisa_samen.htm

Citaat:
Vlaamse 15-jarigen kunnen meer leestaken aan dan de meeste van hun Europese collega’s. Statistisch gezien presteert geen enkel land significant beter dan Vlaanderen, in realiteit scoort Finland wel beter dan Vlaanderen op de algemene leesvaardigheidsschaal.
...
Ondanks deze verschillen doet Vlaanderen het ook binnen de reflectieschaal nog significant beter dan bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, de Franse Gemeenschap, Denemarken, Noorwegen, Spanje en de Verenigde Staten; en in de leesvaardigheidsschaal als geheel bovendien ook nog significant beter dan Zweden en Oostenrijk.

Vlaanderen presteert zeer verschillend op wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid. Geen enkel land haalt significant betere prestaties op wiskunde dan Vlaanderen en geen enkel West-Europees land evenaart de Vlaamse gemiddelde score op wiskundige geletterdheid. Enkel Korea en Japan halen een hoger gemiddelde.

Laatst gewijzigd door Rogge : 7 oktober 2010 om 16:51.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 18:21   #8
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Bullshit. Nederlands onderwijs is beter dan het Belgische, ja, omdat dat van de franse gemeenschap op niks trekt. Vlaanderen afzonderlijk doet het volgens de driejaarlijkse PISA-metingen van de OESO steevast beter.

Voor vergelijkingen met Belgie:
http://pisacountry.acer.edu.au/
http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...s_tabellen.pdf

Voor Vlaanderen: http://www.ond.vlaanderen.be/schoold...pisa_samen.htm
Je weet toch dat de Vlaamse cijfers zwaar vertekend zijn? En dan met name omdat Brussel niet wordt meegenomen. In Nederland halen steden als Rotterdam en Amsterdam ook het gemiddelde omlaag. Je kan niet steeds een bepaalde regio in een land- zoals de Vlamingen graag doen - eruit halen en dan conclusies trekken. Uit Duits onderzoek bleek onlangs nog dat het Nederlandse VWO het beste middelbare onderwijs is dat je in Europa kunt krijgen. En ik herhaal, een groot deel van het Vlaamse onderwijs is afgekeken van Nederland. Zoek anders maar eens uit waar het Vlaamse wiskundeprogramma is uitgedacht.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 7 oktober 2010 om 18:24.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 18:27   #9
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Toen ik op school zat waren er geen detectiepoortjes en bewakers.
Als je mot kreeg met een leraar kon je je spullen inpakken. In Vlaanderen is er tenminste nog enige respect voor leerkrachten.
Wellicht is de situatie in Nederland erger, voor�*l in de grootsteden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 20:15   #10
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Je praat gewoon anderen na, en hebt totaal geen benul.
Waarom zit dan 1\3 van het middelbaar in Maaseik afkomstig uit de regio Venlo? Omdat het onderwijs beter is, bevestigd ooit in een reportage van de regio omroep.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 20:37   #11
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Waarom zit dan 1\3 van het middelbaar in Maaseik afkomstig uit de regio Venlo? Omdat het onderwijs beter is, bevestigd ooit in een reportage van de regio omroep.
Hoeveel Nederlanders zijn daar vlak over de grens gaan wonen vanwege de goedkope huizen? Het lijkt me dat die kinderen inderdaad niet in Nederland naar school gaan. Maar zelfs in een echte grensgemeente als Baarle-Nassau gaat 95% van alle Nederlandse kinderen in Nederland naar school, en niet in Belgie. Verder blijkt dat veel ouders hun kinderen naar de basisschool in Belgie sturen vanwege de kosten. In Belgie gaan kinderen al vanaf hun 2e naar school, ipv op 4e zoals in Nederland. Dit scheelt honderden euro's per maand aan kinderopvang.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 22:57   #12
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

^^ Word jij die kruistocht tegen Vlaanderen nooit moe? Jeetje, wat moet jij een leuk leven hebben.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 00:15   #13
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
^^ Word jij die kruistocht tegen Vlaanderen nooit moe? Jeetje, wat moet jij een leuk leven hebben.
Dus omdat ik niet mee wil gaan in al die juichverhalen over onderwijs en gezondheidszorg in vlaanderen ben ik met een kruistocht bezig? Ik wil alleen een noodzakelijk tegengeluid laten horen. Zowel hier als in de Vlaamse pers is er vrijwel nooit iemand kritisch. Wat is er overgebleven van die befaamde Vlaamse bescheidenheid? Maar ik wil er best over ophouden hoor. Uiteindelijk heeft vlaanderen alleen zichzelf ermee als het zo blijft denken.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 07:12   #14
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dus omdat ik niet mee wil gaan in al die juichverhalen over onderwijs en gezondheidszorg in vlaanderen ben ik met een kruistocht bezig? Ik wil alleen een noodzakelijk tegengeluid laten horen. Zowel hier als in de Vlaamse pers is er vrijwel nooit iemand kritisch. Wat is er overgebleven van die befaamde Vlaamse bescheidenheid? Maar ik wil er best over ophouden hoor. Uiteindelijk heeft vlaanderen alleen zichzelf ermee als het zo blijft denken.
ik ga daar niet in mee hoor. Het onderwijs is wat mij betreft gelijkwaardig, elk zal zn plus en minpunten hebben. Met betrekking tot de gezondheidszorg denk ik dan Nederland beter af is. Dat wordt tenminste door elke internationale vergelijking bevestigd. Echte tegenargumenten hoor je hier ook niet, behalve dooddoeners over wachtlijsten en over Nederlanders die wél over de grens gaan terwijl Belgen dat niet (nauwelijks) doen.
Dat betekent dat die mensen er geen verstand van hebben. Het betekent ook dat het voor mij niet zo veel zin heeft die discussie telkens te voeren.
Maar ik ben het meestal wel met je eens.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 08:50   #15
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wellicht is de situatie in Nederland erger, voor�*l in de grootsteden.
Gisteren in ons dorp (85.000 inwoners) een enorme matpartoj op het ROC:
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws...-ROC-Hilversum

Ook in nog kleinere gemeentes komt er geweld voor op scholen, pleinen, etc.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 08:55   #16
AAA
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 juli 2010
Locatie: Het 'echte' Nederland.
Berichten: 164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Veel Vlamingen zijn bang dat wij Nederlanders een te grote invloed zouden hebben bij een eventuele hereniging of verregaande samenwerking.
Mag U attenderen dat veel Nederlandse kranten, het AD en NRC door Vlamingen met harde hand worden geleid.
Misschien wel beter ook, want het onderwijs in België is echt beter.
Dat ge-jij" en ge"jou" in het onderwijs. Gisteren nog een knokpartij op de school van mijn dochter. Er moet weer orde en tucht komen in Nederland.

Lees deze e-post maar eens:

http://www.geenstijl.nl/archives/ima...dermeesch.html

Doe toch eens normaal man. Ik hoef geen bemoeizieke Vlamingen die ons met het vingertje komen wijzen. Nederland is een voormalige koloniale grootmacht. Wij kunnen best voor onzelf zorgen en zo ook de Vlamingen.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 08:57   #17
AAA
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 juli 2010
Locatie: Het 'echte' Nederland.
Berichten: 164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
^^ Word jij die kruistocht tegen Vlaanderen nooit moe? Jeetje, wat moet jij een leuk leven hebben.

Het gaat erom dat elk land , elke regio zijn zelfstandigheid moet bewaren. Annexatie, samenvoegingen en meer van die "anschluss-onzin" hoef ik niet.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 09:41   #18
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik ga daar niet in mee hoor. Het onderwijs is wat mij betreft gelijkwaardig, elk zal zn plus en minpunten hebben. Met betrekking tot de gezondheidszorg denk ik dan Nederland beter af is. Dat wordt tenminste door elke internationale vergelijking bevestigd. Echte tegenargumenten hoor je hier ook niet, behalve dooddoeners over wachtlijsten en over Nederlanders die wél over de grens gaan terwijl Belgen dat niet (nauwelijks) doen.
Dat betekent dat die mensen er geen verstand van hebben. Het betekent ook dat het voor mij niet zo veel zin heeft die discussie telkens te voeren.
Maar ik ben het meestal wel met je eens.
Een van de kritiekpunten van de commissie Dijsselbloem was juist dat er teveel wordt gekeken naar internationaal vergelijkend onderzoek, zoals het PISA-onderzoek. Daar ben ik het wel deels mee eens. Maar helaas hebben we ook geen betere methode voor kwaliteitsonderzoek. Wat je echter niet kunt zien in die onderzoeken, is dat Nederland bijvoorbeeld 2x zoveel niet-Westerse allochtonen binnen de grenzen heeft als Vlaanderen. Ik verwijt dat die mensen niet, maar ze doen het wel aanzienlijk slechter in het onderwijs dan autochtonen. Ook kan Vlaanderen beter aan kwaliteitsbewaking doen door de eenvormigheid van het Vlaamse onderwijs. In Vlaanderen zijn er geen islamitische scholen, zoals in Nederland. Tegelijkertijd zijn dit soort zaken irrelevant voor veel mensen. Want de meeste ouders willen hun kinderen op een blanke, niet-islamitische school hebben.

Wat wel grappig is, is dat je juist aan de allochtonen goed kunt zien hoe het Vlaamse en Nederlandse onderwijs van elkaar verschillen. Veel verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen hebben ook een culturele oorzaak. Maar bijvoorbeeld Marokkanen hebben in Nederland en Vlaanderen een vergelijkbare uitgangspositie. En toch zijn de uitkomsten nogal verschillend. In een uitzending van Phara kwam een tijdje terug de vraag voorbij waarom er in Vlaanderen geen Marokkaanse schrijvers(Abdelkader Benali, Mohammed Benzakour, etc) zijn zoals in Nederland. Nederlandse allochtonen komen op mij veel geemancipeerder over, en dat is vooral te danken aan het onderwijs. Vlaanderen heeft geen Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, Abdelkader Benali, Najib Amhali, Hafid Bouazza, etc. Wel heeft Vlaanderen een Dyab Abou Jaja. Maar die kwam pas op latere leeftijd naar Belgie. Dus hij heeft geen onderwijs in Belgie genoten. In Nederland is er zelfs een Marokkaanse kok met een michelenster(restaurant Solo in Gorinchem).

Laatst gewijzigd door Spinoza : 8 oktober 2010 om 09:46.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 09:54   #19
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Iedereen die zowel op een Nederlandse als een Vlaamse school heeft lesgelopen of les heeftgegeven, OF een uitgebreide studie heeft verricht omtrent deze twee onderwijssystemen kan hier iets zinnig over zeggen.
Al de rest verkoopt onzin die hij 3 keer van horen zeggen heeft.
Spinoza, val jij onder bovenstaande categorieën?
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 10:07   #20
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
Doe toch eens normaal man. Ik hoef geen bemoeizieke Vlamingen die ons met het vingertje komen wijzen. Nederland is een voormalige koloniale grootmacht. Wij kunnen best voor onzelf zorgen en zo ook de Vlamingen.
We waren een koloniale grootmacht mede dankzij de vele toen Zuid-Nederlandse immigranten (veelal Antwerpenaren) , die bv van Amsterdam een handelsstad maakte.
Ook Leiden is groot geworden door de Vlaamse ontwikkelingshulp.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be