Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2022, 15:30   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Blijkbaar heeft de Vlaamse Energieleverancier al jaren fraude gepleegd!!
Bij berekening van aardgas word het SLP toegepast volgens richtlijnen van VREG en wat blijkt, VEL heeft dat nooit toegepast, zij nemen een gemiddelde jaar eenheidsprijs en berekenen dat met het volledig jaarverbruik!!

Hoeveel heeft dat al frauduleus opgebracht van 70000 klanten
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ik Deo goed begrijp gebruiken ze het consumptieprofiel niet voor de gemiddelde prijsberekening maar maken gewoon het rekenkundig gemiddelde.

En dat kan positief of negatief uitvallen. Als de prijzen in de warme maanden laag zijn zult ge er profijt uit halen, anders vice versa.
Dat kan zijn, dan is het fout, maar dat is NIET wat Deo zegt. Die zegt dat die EEN gemiddelde prijs berekenen, en dat met GANS uw consumptie vermenigvuldigen.

Ik toon gewoon aan dat zoiets, als dat gemiddelde juist is uitgerekend, WISKUNDIG OP HETZELFDE NEERKOMT.

Er is een gemiddelde prijs te berekenen (zoals aangegeven) die inderdaad, vermenigvuldigd met een totaal verbruik, U de juiste afrekening geeft. Je bent niet verplicht om uw verbruik eerst op te splitsen en verschillende prijzen toe te passen, dat komt WISKUNDIG OP HETZELFDE NEER.

Maar meer nog, als ze gewoon de rekenkundige gemiddelde prijs nemen, zal dat meestal in HUN nadeel zijn, want meestal zijn de prijzen hoger als het verbruik ook hoger is, en zouden die hogere prijzen een hoger gewicht krijgen in de juiste, gewogen, berekening, dan in een rekenkundig gemiddelde.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 oktober 2022 om 15:32.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2022, 18:27   #42
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Patrickje, patsje, patje.
Als de energieprijs een beetje gelijk blijft over 4 kwartalen krijg je van mij 100 % gelijk.
Maar daar zit het hem juist ,dat was het niet.
Als u gelijk had, waarom bestaat dan een SLP berekening?
Sorry, terug naar B klasje:roll

Laatst gewijzigd door Deo : 7 oktober 2022 om 18:30.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 13:09   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Patrickje, patsje, patje.
Als de energieprijs een beetje gelijk blijft over 4 kwartalen krijg je van mij 100 % gelijk.
Maar daar zit het hem juist ,dat was het niet.
Als u gelijk had, waarom bestaat dan een SLP berekening?
Sorry, terug naar B klasje:roll
Je begrijpt dus echt "factoriseren" niet he.

Kijk, volgens het SLP moeten we van het totaalverbruik V, de fractie F1 toekennen aan kwartaal 1, de fractie F2 toekennen aan kwartaal 2, enz...

De eenheidsprijs in kwartaal 1 is P1, die in kwartaal 2 is P2 ...

Jan heeft een jaarverbruik V.

Volgens het SLP heeft hij in kwartaal 1, V * F1 verbruikt. Dat kost hem:

V * F1 * P1.

In kwartaal 2 is zijn geschatte verbruik: V * F2. Dat kost hem:

V * F2 * P2.

enzo voort.

Uiteindelijk is de totale factuur voor Jan:

V * F1 * P1 + V * F2 * P2 + V * F3 * P3 + V * F4 * P4, daar zijn we het toch over eens zou ik hopen ?

Nu, de distributiviteit laat toe om V te factoriseren:


V * F1 * P1 + V * F2 * P2 + V * F3 * P3 + V * F4 * P4
= V * (F1 * P1 + F2 * P2 + F3 * P3 + F4 * P4).

Nu noemt uw leverancier:
F1 * P1 + F2 * P2 + F3 * P3 + F4 * P4 = Pm, de gemiddelde eenheidsprijs.

En hij rekent: V * Pm

Je beseft toch dat dat exact dezelfde som is als hierboven he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 13:10   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Als u gelijk had, waarom bestaat dan een SLP berekening?
Om de gemiddelde prijs kunnen uit te rekenen he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 15:36   #45
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Om de gemiddelde prijs kunnen uit te rekenen he.
Bij SLP zijn er 4 gemiddelde energieprijzen( *) voor elk kwartaal met verschillende gewichten (verbruiken gekoppeld aan graaddagen)
*zeker in 2021 en 2022
Die berekeningen gebeuren met een deler tot 10 cijfers achter de komma.
Dus uw marktkramer berekeningen raken kant nog wal.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 20:27   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Het blijven prijsgemiddeldes dan mag je nog 100 cijfers achter de komma nemen.

Ze moeten hun energie op de markt kopen he. Die prijzen kunnen elk uur veranderen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...l-onzekerheid/

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2022 om 20:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2022, 20:53   #47
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het blijven prijsgemiddeldes dan mag je nog 100 cijfers achter de komma nemen.

Ze moeten hun energie op de markt kopen he. Die prijzen kunnen elk uur veranderen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...l-onzekerheid/
Ze kunnen wel via Reëel Lasten Profiel RLP elke maand, afrekenen, dus wat is het probleem voor SLP berekeningen. De berekening voor SLP met 10 cijfers achter de komma heeft niets met energieprijs te maken.
Dat "gewicht" (verbruik) word samengesteld met graaddagen, zo ontstaat een deler uit een cijfer van 10 cijfers achter de komma om jaarverbruik te delen voor elk kwartaal en heeft totaal niets te maken met energieprijs op zich.
Zo heeft gemiddelde eenheidsprijs per kwartaal ook niets te maken met SLP berekening.
Maar beide getallen dienen wel voor kwartaal berekening per kwartaal.
Er zou op faktuur volgens SLP dergelijk 4 kwartaal berekeningen moeten staan voor totaalbedrag eindafrekening.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 04:32   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Bij SLP zijn er 4 gemiddelde energieprijzen( *) voor elk kwartaal met verschillende gewichten (verbruiken gekoppeld aan graaddagen)
*zeker in 2021 en 2022
Juist, en als ge het gewogen gemiddelde maakt van die 4 kwartaalprijzen, met hun verschillende gewichten, dan heb je de gemiddelde prijs voor gans het jaar he. En als je die uitgerekende gemiddelde prijs gebruikt op uw jaargebruik, is dat identiek hetzelfde als uw geschatte verbruik via diezelfde SLP coefficienten van elk kwartaal met die kwartaal prijs vermenigvuldigen.

Dat is namelijk een rekenregeltje dat destijds in de lagere humaniora werd aangeleerd, het heet "de distributiviteit".

Hier zie:

V * F1 * P1 + V * F2 * P2 + V * F3 * P3 + V * F4 * P4
= V * (F1 * P1 + F2 * P2 + F3 * P3 + F4 * P4)

Dat men zulke trivialiteiten niet meer begrijpt is ongelofelijk.

Dat men tegenwoordig denkt dat men bedrogen wordt als men wiskundige eigenschappen toepast, is voor mij de onverminderde indicatie dat het onderwijs naar de kloten is he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 oktober 2022 om 04:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 04:34   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ze kunnen wel via Reëel Lasten Profiel RLP elke maand, afrekenen, dus wat is het probleem voor SLP berekeningen. De berekening voor SLP met 10 cijfers achter de komma heeft niets met energieprijs te maken.
Behalve dat ge die coefficienten "met 10 cijfers na de komma" OOK kunt gebruiken om een gemiddelde energie prijs te berekenen, gemiddelde die dan toepasselijk is op uw jaarverbruik, en WISKUNDIG HETZELFDE RESULTAAT GEEFT, zoals ik U nu al 10 keer heb aangetoond.

Of een berekening nu aangeeft dat ge 5150 Euro moet betalen, dan wel dat ge 5150 Euro moet betalen, is toch kifkif, nee ? Waarom is de ene "juist" en de andere, die altijd exact hetzelfde resultaat geeft, "fout" ?


Citaat:
Dat "gewicht" (verbruik) word samengesteld met graaddagen, zo ontstaat een deler uit een cijfer van 10 cijfers achter de komma om jaarverbruik te delen voor elk kwartaal en heeft totaal niets te maken met energieprijs op zich.
Zo heeft gemiddelde eenheidsprijs per kwartaal ook niets te maken met SLP berekening.
Maar dank zij een simpel wiskundig eigenschapje kan je het OOK toepassen op de prijs, en het geeft hetzelfde resultaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 06:38   #50
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Behalve dat ge die coefficienten "met 10 cijfers na de komma" OOK kunt gebruiken om een gemiddelde energie prijs te berekenen, gemiddelde die dan toepasselijk is op uw jaarverbruik, en WISKUNDIG HETZELFDE RESULTAAT GEEFT, zoals ik U nu al 10 keer heb aangetoond.

Of een berekening nu aangeeft dat ge 5150 Euro moet betalen, dan wel dat ge 5150 Euro moet betalen, is toch kifkif, nee ? Waarom is de ene "juist" en de andere, die altijd exact hetzelfde resultaat geeft, "fout" ?




Maar dank zij een simpel wiskundig eigenschapje kan je het OOK toepassen op de prijs, en het geeft hetzelfde resultaat.
Op de prijs? Ziedaar u had eerst een bedrag waar je nadien eigenwijze formules op maakt.
Met uw eigenwijze formules en andere SLP parameters zul je er niet komen.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 09:58   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Op de prijs? Ziedaar u had eerst een bedrag waar je nadien eigenwijze formules op maakt.
Met uw eigenwijze formules en andere SLP parameters zul je er niet komen.
We gaan het omkeren. Toon mij eens een berekening waar zoiets NIET werkt.

Toon mij eens concreet een voorbeeld waarbij de berekening van de partiele verbruiken volgens een of ander SLP aan de prijzen van die periodes, NIET hetzelfde resultaat geeft als het toepassen van een SLP-gemiddelde prijs op het totaalverbruik. Dat mag een "echt" voorbeeld zijn, of een dat je uitgevonden hebt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 10:20   #52
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We gaan het omkeren. Toon mij eens een berekening waar zoiets NIET werkt.

Toon mij eens concreet een voorbeeld waarbij de berekening van de partiele verbruiken volgens een of ander SLP aan de prijzen van die periodes, NIET hetzelfde resultaat geeft als het toepassen van een SLP-gemiddelde prijs op het totaalverbruik. Dat mag een "echt" voorbeeld zijn, of een dat je uitgevonden hebt.
Ik eet jaarlijks 400 kg brood maar elk kwartaal eet ik er een hoeveelheid van op wanneer ik honger krijg,
door variatie van zwaar te werken of te rusten in zetel. Die parameter is op voorhand niet gekend.
Dit verschil van jaarlijkse dagen zwaar werken of rusten.

Dus reken uit hoeveel kg brood heb ik elk kwartaal geconsumeerd?

Die hoeveelheud is belangrijk omdat elk kwartaal de prijs van kg/brood verschil zeker over de 4 kwartalen
Voorjaar kost kg/brood nog weinig en naar het einde van jaar is prijs x3 of x 4
Dus reken maar uit.

Laatst gewijzigd door Deo : 12 oktober 2022 om 10:25.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 10:35   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ik eet jaarlijks 400 kg brood maar elk kwartaal eet ik er een hoeveelheid van op wanneer ik honger krijg,
door variatie van zwaar te werken of te rusten in zetel. Die parameter is op voorhand niet gekend.
Dit verschil van jaarlijkse dagen zwaar werken of rusten.

Dus reken uit hoeveel kg brood heb ik elk kwartaal geconsumeerd?
Wel, daar moet je wel een schatting van hebben, want dat IS het SLP.

Het SLP zegt U hoe een 'gemiddelde verbruiker' broden verbruikt verdeeld over een jaar he.

Dus, hoe ga je nu je broodverbruik over 4 kwartalen verdelen, als je weet dat je in 't totaal 100 broden hebt gegeten ?

Want DAT is de "juiste" berekening he. Zeg eens, hoe verdeelt het SLP uw 100 broden over de 4 kwartalen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 oktober 2022 om 10:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 10:40   #54
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, daar moet je wel een schatting van hebben, want dat IS het SLP.

Het SLP zegt U hoe een 'gemiddelde verbruiker' broden verbruikt verdeeld over een jaar he.

Dus, hoe ga je nu je broodverbruik over 4 kwartalen verdelen, als je weet dat je in 't totaal 100 broden hebt gegeten ?

Want DAT is de "juiste" berekening he. Zeg eens, hoe verdeelt het SLP uw 100 broden over de 4 kwartalen ?
Nu val je uit de broodmand , wie heeft geschreven dat ik 400 broden heb gegeten?En hoe weet je dat ik per kwartaal 100 broden heb gegeten.
Gaat over kg brood!
Jong, stopt ermee je rijdt u vast.

Laatst gewijzigd door Deo : 12 oktober 2022 om 10:45.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 10:50   #55
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Hallo, reken machientje vastgelopen?
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 11:38   #56
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Vraag mij af waarom Vreg een batterij aan medewerkers al die grafgieken en berekening formules voor SLP laat maken en dat het kan met 1+2+3 =6
Zitten bij Vreg echt zo'n domme mensen?

Laatst gewijzigd door Deo : 12 oktober 2022 om 11:38.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 11:55   #57
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Allée Patrickve, zeg het eens "ik heb mij vergist"
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 14:07   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Nu val je uit de broodmand , wie heeft geschreven dat ik 400 broden heb gegeten?En hoe weet je dat ik per kwartaal 100 broden heb gegeten.
Gaat over kg brood!
Jong, stopt ermee je rijdt u vast.
Het SLP is een SYNTHETISCH lasten profiel. Het is een schatting van hoe een GEMIDDELDE GEBRUIKER zijn jaarverbruik over de 4 kwartalen verdeeld is.

Begrijp je dat ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 14:12   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Vraag mij af waarom Vreg een batterij aan medewerkers al die grafgieken en berekening formules voor SLP laat maken en dat het kan met 1+2+3 =6
Zitten bij Vreg echt zo'n domme mensen?
Nee, je begrijpt het niet. Het SLP schatten kost wat werk. Maar het RESULTAAT van dat werk bestaat uit 4 getallen: de 4 procenten van hoe een gemiddelde, synthetische verbruiker, zijn jaarverbruik verdeelt over de 4 kwartalen. (eigenlijk maar 3 echte procenten, want de vierde is uiteraard wat er overblijft)

Aangezien iemand met een analoge meter enkel maar 1 enkel gegeven heeft dat doorgegeven wordt, namelijk zijn JAAR verbruik, gebruikt men het SLP om te schatten hoeveel hij daarvan in elk kwartaal heeft gebruikt. Dat zoiets natuurlijk niet exact zal kloppen voor DIE gebruiker is een feit, maar aangezien men niet weet wat die gedaan heeft doet men alsof die verbruiker HETZELFDE PROFIEL heeft als die synthetische gemiddelde verbruiker.

EENS die 4 percentages zijn opgesteld, gaat men dus schatten hoeveel van die zijn jaarverbruik in het eerste kwartaal werd verbruikt, hoeveel in het tweede en derde en vierde. En DAN gaat men die GESCHATTE verbruiken aanrekenen aan de prijzen die van kracht waren in die verschillende kwartalen.

Maar, wat ik U hier aantoon, is dat men hetzelfde resultaat bekomt door de 4 eenheidsprijzen van die 4 kwartalen samen te stellen met DIEZELFDE percentages, en die GEWOGEN GEMIDDELDE PRIJS toe te passen op het ganse jaarverbruik.

De overgang tussen die 2 manieren van doen is een rekenregel die men in de lagere humaniora leert. (vroeger toch). Die regel heet de distributiviteit.

Als je het nu zou begrepen hebben, geef mij nu eens een voorbeeldje van hoe men wel juist de zaken berekent door die percenten toe te passen op een jaarverbruik, maar NIET door die toe te passen om een jaargemiddelde prijs te berekenen. Ik wacht nog altijd op uw tegenvoorbeeldje van hoe dat laatste boerenbedrog zou zijn.

Om U op gang te helpen, suggereerde ik dat je OP EEN JAAR 100 broden zou gegeten hebben, en dat je een "SLP" ging toepassen om te schatten hoeveel je dan elk kwartaal zou gegeten hebben. Maar je begrijpt blijkbaar zelfs het concept van SLP niet.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 oktober 2022 om 14:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2022, 14:18   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Allée Patrickve, zeg het eens "ik heb mij vergist"
Het is op den duur genant dat iemand zodanig onwetend is, dat hij niet beseft dat hij al 20 keer een uitleg heeft gekregen over zijn onwetendheid, en nog altijd denkt dat hij ergens "gelijk" zou hebben...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be