Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 maart 2016, 04:24   #38581
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Ja het VKN was beter voor het huidige België dan Nederland in de korte periode dat we samen waren, zeer zeker economisch. Politiek was het omgekeerd en had de voormalige grote Republiek in het Noorden een overmacht. Alhoewel er toen protestanten zich bedreigd voelden, door de grote Katholieke (en in mindere mate politiek liberale) meerderheid binnen het VKN, en laat die groep binnen Nederland nu de machtsbasis zijn van Oranje-Nassau's (ondanks dat dynastiek gezien mijn Katholieke Brabantse voorouders komen uit een traditionele machtbasis van de Oranje-Nassau's, namelijk de Baronie van Breda (zonder die erfenis geen Nassau's in de Nederlanden).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2016, 13:38   #38582
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ja het VKN was beter voor het huidige België dan Nederland in de korte periode dat we samen waren, zeer zeker economisch. Politiek was het omgekeerd en had de voormalige grote Republiek in het Noorden een overmacht. Alhoewel er toen protestanten zich bedreigd voelden, door de grote Katholieke (en in mindere mate politiek liberale) meerderheid binnen het VKN, en laat die groep binnen Nederland nu de machtsbasis zijn van Oranje-Nassau's (ondanks dat dynastiek gezien mijn Katholieke Brabantse voorouders komen uit een traditionele machtbasis van de Oranje-Nassau's, namelijk de Baronie van Breda (zonder die erfenis geen Nassau's in de Nederlanden).
De kostbare volhardingspolitiek van Willem I resulteerde na de onafhankelijkheid van België in hoge financiële lasten zonder baten. Daarnaast werkte het systeem niet meer waarbij de in het Zuiden gefabriceerde producten door noordelijke schepen vervoerd werden, zodat er economisch moeilijke tijden aanbraken voor Nederland. Het was nu duidelijk dat Nederland tot de kleine mogendheden behoorde en noodgedwongen begon men een neutraliteitspolitiek te volgen.
Bron: Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie was de hereniging dus een win-win situatie.

" dat Nederland tot de kleinere mogendheden behoorde" stelt Wiki.
Het VKN had echter een mogendheid geweest die mee met de Europese groten aan tafel had kunnen zitten. Bedenk immers dat in het midden van de 19 e eeuw de Cockerillfabriek te Seraing de grootste ter wereld was en België daardoor de grootste industriële mogendheid op het Europese vasteland werd. Het verlies van de synergetische effekten tussen de ekonomieën noord en zuid moet enorm geweest zijn.

Het allerbelangrijkste voor mij blijft echter dat door de scheiding de Brusselse verfransing echt wel werd getriggerd en ook dat is uiteindelijk een zaak van noord en zuid.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 maart 2016 om 13:54.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 01:42   #38583
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Ik bestrijd ook geenszins dat geen splitsing, danwel van de XVII Nederlanden of het VKN beter zou zijn geweest. Ik ben Noord Brabander, zuidelijk Brabant ligt in uw land (sterker het historische hart van héél Brabant is Leuven-Brussel), kortom de huidige grens is niet natuurlijk, maar eerder het gevolg van een wapenstilstand (grotendeels het verdrag van Münster (1648)).

Wat betreft de volhardingspolitiek, terecht hij was aandeelhouder en mede verantwoordelijk voor de verdere industrialisatie van het Zuiden; Willem I was een autocratische visionair (en workaholic). Hoewel het natuurlijk ook economische oorlogsvoering was, tja ook een scheiding op staatsniveau is niet mooi.

Wat betreft de verfransing van Brussel, dat is in zekere zin een gevolg van het uiteenvallen van het VKN, je kan hooguit Nederland verwijten, dat ze gefaald hebben om de Belgische Opstand neer te slaan (Nederland had ook niks aan hun Pruisische en Russische bondgenoten, dan had Nederland nog het meeste zelf moeten doen, maar dan was het snel gedaan met Franse steun aan de vanuit Nederlands perspectief opstandelingen (opeens was Nederland een soort 'Spanje' dus)). Wat na het verdrag van Londen is gebeurd, kon de geruïneerde opeens kleine mogendheid niet meer voorkomen. Dat was zeker een nederlaag voor het Koningshuis, maar voor die Protestanten, bang om gedomineerd te worden door Katholieken was het allicht beter te verteren.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 09:46   #38584
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik bestrijd ook geenszins dat geen splitsing, danwel van de XVII Nederlanden of het VKN beter zou zijn geweest. Ik ben Noord Brabander, zuidelijk Brabant ligt in uw land (sterker het historische hart van héél Brabant is Leuven-Brussel), kortom de huidige grens is niet natuurlijk, maar eerder het gevolg van een wapenstilstand (grotendeels het verdrag van Münster (1648)).

Wat betreft de volhardingspolitiek, terecht hij was aandeelhouder en mede verantwoordelijk voor de verdere industrialisatie van het Zuiden; Willem I was een autocratische visionair (en workaholic). Hoewel het natuurlijk ook economische oorlogsvoering was, tja ook een scheiding op staatsniveau is niet mooi.

Wat betreft de verfransing van Brussel, dat is in zekere zin een gevolg van het uiteenvallen van het VKN, je kan hooguit Nederland verwijten, dat ze gefaald hebben om de Belgische Opstand neer te slaan (Nederland had ook niks aan hun Pruisische en Russische bondgenoten, dan had Nederland nog het meeste zelf moeten doen, maar dan was het snel gedaan met Franse steun aan de vanuit Nederlands perspectief opstandelingen (opeens was Nederland een soort 'Spanje' dus)). Wat na het verdrag van Londen is gebeurd, kon de geruïneerde opeens kleine mogendheid niet meer voorkomen. Dat was zeker een nederlaag voor het Koningshuis, maar voor die Protestanten, bang om gedomineerd te worden door Katholieken was het allicht beter te verteren.
Tot ver in deze vorige waren ook de zeer op leeftijd zijnde orthodox protestanten nogal neurotisch betreffende katholieken. Men had er niets mee. Het was zo'n beetje not done dat een protestant met een katholiek trouwde. Door de secularisatie is dit verdwenen en zelfs binnen de grootste protestantse kerk is dit geen punt meer.
Misschien alleen nog bij de sektarisch orthodox protestanten. Verder is het sinds de 19e eeuw toegestaan voor katholieken om bestuursfuncties te vervullen binnen de overheid. Nederland van nu is niet meer wat het was in 1830. Ook in het zuiden geldt dat de invloed van de kerk marginaal is geworden. Resten alleen nog de taalproblemen in het zuiden nog. In het noorden zien wij dat graag opgelost voordat we überhaupt iets willen met Vlaanderen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2016, 10:31   #38585
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

** woordje "eeuw" vorige bericht vergeten...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 maart 2016 om 10:35.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 07:36   #38586
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat klopt. Maar die werd onmiddellijk vervangen door de Brabantse driekleur. Brabantse driekleur die later de kleuren werden van België.

En waarom? Omdat we niets wilden weten van Frankrijk (noch van Holland natuurlijk).

Pour la petite histoire, deze Belgische nieuwe vlag werd vlugvlug gestikt door een Brusselse naaister. De nieuwe vlag werd vervolgens onmiddellijk aan het Brussels stadhuis gehangen en de Franse vlag verdween zeer snel .
Na zoveel jaren bent u er nog niet achter gekomen dat België niet werkt?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=230348
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 07:56   #38587
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Na zoveel jaren bent u er nog niet achter gekomen dat België niet werkt?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=230348
Nederland nog net zo 'ziek' als in 1990.


Ondanks een lange reeks ingrepen in het sociale zekerheidsstelsel hebben nog steeds heel veel mensen die wel kunnen werken, geen betaalde baan. Vijfentwintig jaar nadat CDA-premier Ruud Lubbers zijn beroemde uitspraak ‘Nederland is ziek’ deed, is het land niet veel 'gezonder' geworden.

(2015, FD)
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 08:48   #38588
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederland nog net zo 'ziek' als in 1990.


Ondanks een lange reeks ingrepen in het sociale zekerheidsstelsel hebben nog steeds heel veel mensen die wel kunnen werken, geen betaalde baan. Vijfentwintig jaar nadat CDA-premier Ruud Lubbers zijn beroemde uitspraak ‘Nederland is ziek’ deed, is het land niet veel 'gezonder' geworden.

(2015, FD)
Deze Nederlandse regering heeft heel wat hervormingen doorgevoerd om
de schulden te verkleinen en de sociale zekerheid te moderniseren.
De economie groeit en ook de werkgelegenheid zal groeien.
Maakt u zich geen zorgen over Nederland ,maar eerder over België
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 12:38   #38589
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederland nog net zo 'ziek' als in 1990.


Ondanks een lange reeks ingrepen in het sociale zekerheidsstelsel hebben nog steeds heel veel mensen die wel kunnen werken, geen betaalde baan. Vijfentwintig jaar nadat CDA-premier Ruud Lubbers zijn beroemde uitspraak ‘Nederland is ziek’ deed, is het land niet veel 'gezonder' geworden.

(2015, FD)
Niet 'veel' gezonder, dus het is niet slechter geworden. Lijkt mij positief dus.
Verder is Nederland bijna een "gidsland" voor wat betreft de wettelijke regeling doorbetaling tijdens ziekten Bij ons mogen we gewoon ziek zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 maart 2016 om 12:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 14:53   #38590
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Niet 'veel' gezonder, dus het is niet slechter geworden. Lijkt mij positief dus.
Verder is Nederland bijna een "gidsland" voor wat betreft de wettelijke regeling doorbetaling tijdens ziekten Bij ons mogen we gewoon ziek zijn.



Het leven terug met dank aan de Belgen.




'Moeten we ziek zijn én ziek blijven', zult u bedoelen.


(De Limburger-19-03-2016)
Corrie L’Ortye dankt haar leven aan de Belgische geneeskunde. Ze leed aan COPD. In Nederland krijgt ze te oren dat ze is niet urgent genoeg is nog genoeg longcapaciteit hebben. Andere mensen met COPD zijn er erger aan toe, kreeg ik te horen.Zelf heeft ze nog maar een longcapaciteit van 18 procent als ze in januari 2014 onder het mes gaat en krijgt een nieuwe long. „Het was kantje boord, maar ik heb het gered.” Met dank aan de Belgische buur, want in Leuven wordt ze succesvol geopereerd. Maar daarvoor moet ze wel naar dit land verhuizen „omdat je een half jaar in België dient te wonen, wil je daar in aanmerking komen voor een orgaandonatie. Ik zou de Tweede Kamer graag vertellen dat ik mijn land moest verlaten om geholpen te worden.

Was ze in Nederland gebleven, was ze nu dood.

Voor deze Nederlandse mevrouw en vele andere zieke Nederlanders is het (reeds lang) duidelijk: Belgenland = Wonderland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 maart 2016 om 15:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 19:12   #38591
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[/b][/color]

Het leven terug met dank aan de Belgen.




'Moeten we ziek zijn én ziek blijven', zult u bedoelen.


(De Limburger-19-03-2016)
Corrie L’Ortye dankt haar leven aan de Belgische geneeskunde. Ze leed aan COPD. In Nederland krijgt ze te oren dat ze is niet urgent genoeg is nog genoeg longcapaciteit hebben. Andere mensen met COPD zijn er erger aan toe, kreeg ik te horen.Zelf heeft ze nog maar een longcapaciteit van 18 procent als ze in januari 2014 onder het mes gaat en krijgt een nieuwe long. „Het was kantje boord, maar ik heb het gered.” Met dank aan de Belgische buur, want in Leuven wordt ze succesvol geopereerd. Maar daarvoor moet ze wel naar dit land verhuizen „omdat je een half jaar in België dient te wonen, wil je daar in aanmerking komen voor een orgaandonatie. Ik zou de Tweede Kamer graag vertellen dat ik mijn land moest verlaten om geholpen te worden.

Was ze in Nederland gebleven, was ze nu dood.

Voor deze Nederlandse mevrouw en vele andere zieke Nederlanders is het (reeds lang) duidelijk: Belgenland = Wonderland.
Ik twijfel, is 18% kantjeboord? Ik weet het niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2016, 19:53   #38592
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
[/b][/color]

Het leven terug met dank aan de Belgen.




'Moeten we ziek zijn én ziek blijven', zult u bedoelen.


(De Limburger-19-03-2016)
Corrie L’Ortye dankt haar leven aan de Belgische geneeskunde. Ze leed aan COPD. In Nederland krijgt ze te oren dat ze is niet urgent genoeg is nog genoeg longcapaciteit hebben. Andere mensen met COPD zijn er erger aan toe, kreeg ik te horen.Zelf heeft ze nog maar een longcapaciteit van 18 procent als ze in januari 2014 onder het mes gaat en krijgt een nieuwe long. „Het was kantje boord, maar ik heb het gered.” Met dank aan de Belgische buur, want in Leuven wordt ze succesvol geopereerd. Maar daarvoor moet ze wel naar dit land verhuizen „omdat je een half jaar in België dient te wonen, wil je daar in aanmerking komen voor een orgaandonatie. Ik zou de Tweede Kamer graag vertellen dat ik mijn land moest verlaten om geholpen te worden.

Was ze in Nederland gebleven, was ze nu dood.

Voor deze Nederlandse mevrouw en vele andere zieke Nederlanders is het (reeds lang) duidelijk: Belgenland = Wonderland.
Wachttijd in Den Haag voor een behandeling aan de longen is maximaal drie weken. Voor gevallen van deze vrouw, COPD niveau 4, krijgt ze zeker hulp.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 maart 2016 om 19:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 07:15   #38593
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nederland nog net zo 'ziek' als in 1990.


Ondanks een lange reeks ingrepen in het sociale zekerheidsstelsel hebben nog steeds heel veel mensen die wel kunnen werken, geen betaalde baan. Vijfentwintig jaar nadat CDA-premier Ruud Lubbers zijn beroemde uitspraak ‘Nederland is ziek’ deed, is het land niet veel 'gezonder' geworden.

(2015, FD)
Tja appels met peren vergelijken.
Belachelijk dat de schrijver de sociaaleconomische situatie van 1990 vergelijkt met 2015.

1990 -> 15 miljoen inwoners, gulden, ziekenfonds, EEG.
2015 -> 16,8 miljoen inwoners, euro, zorgverzekeringswet, EU.
Aantal werklozen is relatief gezien lager in 2015 dan in 1990.

Ik zal niet zeggen dat alles in Nederland goed gaat, maar om te zeggen dat Nederland ziek is. Neen, dat niet.


Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 07:35   #38594
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het leven terug met dank aan de Belgen.
Aaaaah,..
U weet ze wel te vinden, die artikelen die in uw kraam passen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Belgenland = Wonderland.
Wel,.. het moet gezegd worden.
Het is inderdaad een groot wonder dat België nog altijd bestaat, een land dat geen natiestaat is, dat geen eigen taal heeft of een eigen cultuur, een land met 6 regeringen, en een land waarin de verschillende bevolkingsgroepen over bijna elk onderwerp met elkaar in de clinch liggen.

Of zoals het jaren geleden in de NRC krant stond; "België is een gekkenhuis, waarin het zoeken is naar de uitgang."


Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 10:02   #38595
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Aaaaah,..
U weet ze wel te vinden, die artikelen die in uw kraam passen.

Wel,.. het moet gezegd worden.
Het is inderdaad een groot wonder dat België nog altijd bestaat, een land dat geen natiestaat is, dat geen eigen taal heeft of een eigen cultuur, een land met 6 regeringen, en een land waarin de verschillende bevolkingsgroepen over bijna elk onderwerp met elkaar in de clinch liggen.

Of zoals het jaren geleden in de NRC krant stond; "België is een gekkenhuis, waarin het zoeken is naar de uitgang."


Jeff
Helemaal niet. Dit was maar één voorbeeld uit de velen. Ik haalde dit aan omdat het hier in Limburg ook in een krant stond. Maar het is algemeen dat vele Nederlanders niet kunnen bogen op de gewenste zorg en daarom komen ze naar België. Omdat het hier beter is. Een ander voorbeeld dan.



Meer Nederlandse kankerpatiënten in Antwerpse ziekenhuizen.
Datum
: 09/12/201


Steeds meer Nederlandse kankerpatiënten laten zich in België behandelen. In het UZ Antwerpen is tot 15 procent Nederlander. "In Nederland wilde men niet aan mijn operatie beginnen, in Antwerpen had ik een afspraak binnen de tien dagen", zegt Martina- Cornelia Boone uit het Nederlandse Veere. De vakantie was net ten einde toen de 65-jarige Martina-Cornelia uit Veere in 2013 te horen kreeg dat ze aan pancreaskanker leed.

"Na tien dagen opname en allerlei onderzoeken in het ziekenhuis van Goes wist ik dat ik een neuro endrocrien gezwel had in de pancreas", vertelt ze. "Helaas zag noch het ziekenhuis in Goed, noch dat in Rotterdam of Leiden de operatie zitten. Het zou een zeer specifieke en complexe ingreep worden, en dat durfden ze in Nederland niet aan. In Antwerpen had ik meteen een afspraak en kon ik binnen de tien dagen terecht voor de ingreep. Bij ons duurt het gemakkelijk maanden vooraleer je er terechtkan. Bovendien heb je als patiënt in België rechtstreeks contact met de specialisten, iets wat in Nederland totaal onmogelijk is."


Nog meer voorbeelden? U zegt het maar, wij draaien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2016 om 10:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 10:38   #38596
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Dit was maar één voorbeeld uit de velen. Ik haalde dit aan omdat het hier in Limburg ook in een krant stond. Maar het is algemeen dat vele Nederlanders niet kunnen bogen op de gewenste zorg en daarom komen ze naar België. Omdat het hier beter is. Een ander voorbeeld dan.



Meer Nederlandse kankerpatiënten in Antwerpse ziekenhuizen.
Datum
: 09/12/201


Steeds meer Nederlandse kankerpatiënten laten zich in België behandelen. In het UZ Antwerpen is tot 15 procent Nederlander. "In Nederland wilde men niet aan mijn operatie beginnen, in Antwerpen had ik een afspraak binnen de tien dagen", zegt Martina- Cornelia Boone uit het Nederlandse Veere. De vakantie was net ten einde toen de 65-jarige Martina-Cornelia uit Veere in 2013 te horen kreeg dat ze aan pancreaskanker leed.

"Na tien dagen opname en allerlei onderzoeken in het ziekenhuis van Goes wist ik dat ik een neuro endrocrien gezwel had in de pancreas", vertelt ze. "Helaas zag noch het ziekenhuis in Goed, noch dat in Rotterdam of Leiden de operatie zitten. Het zou een zeer specifieke en complexe ingreep worden, en dat durfden ze in Nederland niet aan. In Antwerpen had ik meteen een afspraak en kon ik binnen de tien dagen terecht voor de ingreep. Bij ons duurt het gemakkelijk maanden vooraleer je er terechtkan. Bovendien heb je als patiënt in België rechtstreeks contact met de specialisten, iets wat in Nederland totaal onmogelijk is."


Nog meer voorbeelden? U zegt het maar, wij draaien.
Datum: 09/12/2014

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2016 om 10:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 11:53   #38597
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Datum: 09/12/2014
Vroeger gingen hartpatiënten naar Amerika voor een harttransplantatie. Nu mensen naar België voor kanker, is alleen.maar toe te juichen. We hebben daar in Nederland geen enkel probleem mee. Verder zegt het niets over het algemene beeld van de gezondheidszorg Nederland, maar meer over uw mening.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 12:01   #38598
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vroeger gingen hartpatiënten naar Amerika voor een harttransplantatie. Nu mensen naar België voor kanker, is alleen.maar toe te juichen. We hebben daar in Nederland geen enkel probleem mee. Verder zegt het niets over het algemene beeld van de gezondheidszorg Nederland, maar meer over uw mening.
U vergist zich. Vroeger gingen de mensen naar Amerika omdat de dit land aan de top stond van bepaalde geneeskundige ingrepen. Maar dit is hier niet het geval. In Nederland worden de mensen niet geholpen, niet omdat Nederland dit eventueel niet zou kunnen, maar omdat ze niet willen. De gezondheidszorg in Nederland laat te wensen over.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 12:03   #38599
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wachttijd in Den Haag voor een behandeling aan de longen is maximaal drie weken. Voor gevallen van deze vrouw, COPD niveau 4, krijgt ze zeker hulp.
Gewoon niet op reageren. Het Oosten verkoopt kletsboek. Vanaf ongeveer 1995 tot begin dec 2015 met beademing gewerkt. Heus het is uitermate goed geregeld in Nederland wat beademing betreft.
Zelfs zo dat we Belgische cliënten bij ons op de unit verpleegden. Medisch is de zorg uitermate goed in België, de zorg daarna, eenmaal aan de beademing, wil het echter soms nog nogal eens aan haperen wanneer een patient tijdelijk of de rest van z'n leven aan de beademing blijft

De wereldtop op dit gebied vormt de US, daar wordt dan ook al sinds decennia de kennis vandaan gehaald en in Nederland geïmplementeerd.
Technieken als airstacking, kikkeren of bijv gebruik van een coughlator werden op een gegeven moment toegepast terwijl de rest van Europa er nog niet van had gehoord.
Wetenschappelijke kennis op dit gebied wordt vooral mee aangereikt en ontwikkeld via het duikcentrum (onderzoek Rotterdam)

Heus, ik heb in de loop van m`n leven heel wat Belgische verpleegkundigen gesproken en die vertellen een heel wat ander verhaal dan het paradijs van het Oosten. Zegt allemaal weinig, het ene land is goed in het één en een ander land is weer goed in het ander

Laatst gewijzigd door Adrian M : 30 maart 2016 om 12:03.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2016, 12:07   #38600
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vergist zich. Vroeger gingen de mensen naar Amerika omdat de dit land aan de top stond van bepaalde geneeskundige ingrepen. Maar dit is hier niet het geval. In Nederland worden de mensen niet geholpen, niet omdat Nederland dit eventueel niet zou kunnen, maar omdat ze niet willen. De gezondheidszorg in Nederland laat te wensen over.
Omdat wij sommige specialismen weinig doen is er ook minder kennis aanwezig hier over sommige specialismen. In België dus wel. Betekend dat het hier slechter is? Denk van niet. Lang leve Europa zou ik zeggen!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 maart 2016 om 12:12.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be