Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2017, 10:51   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Wat hebben de hervormingen dan bijgebracht ? Niets ?

Ik stel of neem aan dat de regel van 40 jaar loopbaan een voorwaarde is om op rust te kunnen, maar dan is het probleem met betrekking tot de statuten als arbeider of bediende nog niet opgelost, in de basis weet je dat je als arbeider logischerwijs veel fysieke werk/beweging doet en als bediende een computer bediend en creatief/innovatief bent en dus zittend werk doet (minder beweging weinig fysiek werk).
Ik moet je nu toch tegenspreken.
Ik ken veel arbeiders die rustig op een stoel zitten om hun werk te kunnen uitvoeren en bedienden die zware arbeid verrichten.
Het gaat dan natuurlijk wel om technische arbeiders en laag geschoolde bedienden.

Citaat:

De oorzaak is dat maar zeer weinigen graag de overstap maken, de evoluties op kennis in hard en/of software van computers gaat zo snel dat je dat niet meer bij kunt houden, meestal moet je daar al enorm op gebrand zijn dat je je ontwikkeld om op hoge snelheid mee te kunnen in de statuut van bediende, vele bedienden in die sector hebben dan ook geen benul van wat een energie die arbeiders over hebben om dat veertig jaar lang vol te houden, je zit geketend in die job, en als de fysieke weerslag gepaard gaat met medische ongemakken en afname van fitheid is het geen wonder dat je vroeger op pensioen wilt omdat je het niet kan rekken tot een leeftijd dat veel van je fysieke inspanningen na de pensionering niet recupereerbaar zullen zijn, de tol is anderzijds daarin wel heel hoog tegenover het aandeel van bedienden !!
En toch zijn het meer bedienden die last krijgen van beroepsziekten dan arbeiders.
Ook zijn het vooral bedienden die rugklachten hebben.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 11:05   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Vandaag in de gazet: blijkbaar wilt geen kat werken tot 65, laat staan 67.

Ziekenkas, here comes Belgium !

PS: Mijn ouders waren bedienden. Mijn pa is na 43 jaar dienst op zijn 60ste op pensioen gegaan. Mocht pensioen niet mogelijk zijn, was ziekenkas wel mogelijk: arthritis. Enkel door te fitnessen en spieren te kweken houdt hij dat onder controle. Dat betekent dus 4 keer per week sportschool.

Mijn moeder idem ditto, klachten aan de gewrichten. Ondertussen heeft ze twee nieuwe heupen reeds. (62 jaar, ook 40 jaar plus dienst).

En dit waren beiden bedienden. Ik vraag me af hoe dat zit bij arbeiders in de bouw bijvoorbeeld ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 11:21   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik was inderdaad mis het moest leerplicht zijn, maar de rest blijft hetzelfde .....maar veel gasten hadden op dat moment wat toen nog een A2 diploma noemde behaald en konden gaan werken of een jaartje legerdienst doen en dan gaan werken, feesten na hun diploma tot hun 23ste en dan gaan werken deden ze toen niet.
Nu zie je dat wel meer, de studies zijn beëindigd en ze breien er nog een sabbatjaar aan.
Daarom de onderwijzen personeel tegen de hervormingen waren, toen ze hoorden dat ze tot hun 60 moesten werken en niet meer konden stoppen op hun 56ste.
En zij die op hun 18de zijn beginnen werken, mogen nog steeds op hun 63ste op vol pensioen na een loopbaan van 45 jaar.
Mensen met een zwaar beroep, zoals havenarbeiders mogen nog steeds op hun 55ste stoppen.
Citaat:
-
133

VERMINDERD ARBEIDSGESCHIKTE HAVENARBEIDERS
Artikel 741
De havenarbeiders van rang A die de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben en van wie de verminderde lichamelijke geschiktheid voor alle havenarbeid door de externe dienst voor preventie en bescherming waarbij de lasthebber zoals bepaald in art. 1 van het KB van 4 september 1985, aangesloten is, bevestigd wordt, kunnen op hun verzoek opgenomen worden in het stelsel der verminderd arbeidsgeschikten.
De aanvraag wordt ingediend bij het Paritair Subcomité via een syndicale organisatie vertegenwoordigd in het Paritair Subcomité.
De havenarbeiders met een anciënniteit van minstens 20 jaar genieten een bestaanszekerheidsvergoeding (werkloosheidsvergoeding en aanwezigheidsvergoeding samen) gelijk aan 95% van de vergoeding der werkloze havenarbeiders van rang
A; de andere havenarbeiders hebben enkel recht op de werkloosheidsvergoeding. De anciënniteit wordt
berekend vanaf de datum van erkenning als havenarbeider of inschrijving als vakman.
De vergoeding wordt enkel toegekend aan de havenarbeiders die nog geen beroepsloopbaan
van ■ 14.040 voltijdse loopbaandagen ■ hebben bereikt. De havenarbeiders die zich vóór de wettelijke minimumpensioenleeftijd (of uitzonderingsleeftijd bij lange loopbaan) reeds in de regeling bevinden, moeten vóór het bereiken van bedoelde leeftijd een pensioenberekening aanvragen.
Wanneer geen resultaat van de pensioenberekening wordt voorgelegd aan het Fonds, wordt de uitkering van de vergoeding vanaf de wettelijke minimumpensioenleeftijd (of uitzonderingsleeftijd bij lange loopbaan) geschorst.
De havenarbeiders die na de wettelijke minimumpensioenleeftijd (of uitzonderingsleeftijd bij
lange loopbaan) tot de regeling willen toetreden, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het resultaat van de pensioenberekening voorleggen. Zij kunnen enkel tot de regeling toetreden wanneer uit deze berekening blijkt dat zij geen beroepsloopbaan van ■ 14.040 voltijdse loopbaandagen ■hebben.
Van zodra de havenarbeiders een beroepsloopbaan van ■ 14.040 voltijdse loopbaandagen ■hebben keert het Fonds de vergoeding niet langer uit.
In geval van arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval van gemeen recht behouden de verminderd arbeidsgeschikten het recht op aanwezigheidsvergoeding.
http://www.cepa.be/pdf/ha/codex/co_a...CONTINGENT.pdf

Die 14040 dagen zijn de dagen dat je nodig hebt om op wettelijk vol pensioen te kunnen gaan.

Er bestaan dus veel misverstanden rond de op ruststelling.


Citaat:
Op 58 jaar
A. Mindervalide werknemers of werknemers met ernstig fysieke problemen kunnen SWT genieten op 58 jaar als ze een beroepsloopbaan van 35 jaar hebben (cao nr. 114 van de NAR) .
Komen in aanmerking:

werknemers die door een bevoegde overheid erkend zijn als mindervalide
werknemers met ernstige lichamelijke problemen die geheel of gedeeltelijk veroorzaakt zijn door hun beroepsactiviteit en die de verdere uitoefening van het beroep ernstig bemoeilijken. Deze voorwaarde wordt gecontroleerd door het Fonds van Arbeidsongevallen.
Werknemers die tijdens het werk voor 1993 gedurende minimum twee jaar zijn blootgesteld aan asbest in sectoren waar producten op basis van asbest of vezelcement werden gefabriceerd en behandeld.

B. SWT mag ook worden toegekend aan werknemers van minstens 58 jaar met 40 jaar beroepsverleden (cao 115 van de NAR).
C. SWT mag ook worden toegekend op 58 jaar met een beroepsloopbaan van 33 jaar (cao 111 van de NAR):

aan arbeiders in de bouw die door de arbeidsgeneesheer ongeschikt zijn verklaard voor werk in deze sector
aan werknemers die minstens 20 jaar ploegenarbeid met nachtwerk hebben verricht

D. SWT mag ook worden toegekend op 58 jaar met een beroepsloopbaan van 35 of 33 jaar mits zwaar beroep. De beroepsloopbaan moet ofwel minstens 5 jaar een zwaar beroep behelzen gelegen in de laatste 10 kalenderjaren voor het einde van arbeidsovereenkomst, ofwel minstens 7 jaar een zwaar beroep behelzen gelegen in de laatste 15 kalenderjaren voor het einde van de arbeidsovereenkomst.
De zware beroepen zijn door de cao 111 van de NAR bepaald.

https://acv-bouw-industrie-energie.a...sioen/swt.html

http://www.nar.be/CAO-ORIG/cao-111-(27.04.2015).pdf

Een baliebediende of leerkracht vallen niet onder zware beroepen en kunnen dus niet meer op hun 51ste genieten van een brugpensioen, maar een tuinarbeider kan dus nog steeds vanaf zijn 58ste op rust gaan, als hij voldoende jaren heeft gewerkt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 12:31   #44
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Door de verbetering van medische zorgen, medicamenten etc worden de mensen gemiddeld veel ouder in betere gezondheid. Het is maar normaal dat de leeftijdspensionering ook wordt opgeschoven. 65 jaar zou een absoluut minimum moeten zijn met een target van 70 of meer.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 12:34   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Door de verbetering van medische zorgen, medicamenten etc worden de mensen gemiddeld veel ouder in betere gezondheid. Het is maar normaal dat de leeftijdspensionering ook wordt opgeschoven. 65 jaar zou een absoluut minimum moeten zijn met een target van 70 of meer.
Dat is nu eens niet waar. Ze worden ouder. Maar wel met veel meer mankementen.

De Belg wenst niet te werken tot 67. Dan moet de overheid een oplossing zoeken. Ik stel voor dat we enkel gewerkte jaren valideren voor pensioen. Dus de carrieres effectief op 40 jaar + brengen (ipv de 32 jaar nu). Dat lost al het grootste stuk op.

Ipv met die idiote leeftijden te werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 12:43   #46
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is nu eens niet waar. Ze worden ouder. Maar wel met veel meer mankementen.

De Belg wenst niet te werken tot 67. Dan moet de overheid een oplossing zoeken. Ik stel voor dat we enkel gewerkte jaren valideren voor pensioen. Dus de carrieres effectief op 40 jaar + brengen (ipv de 32 jaar nu). Dat lost al het grootste stuk op.

Ipv met die idiote leeftijden te werken.
Ik heb het geluk inderdaad een quasi perfecte gezondheid te hebben maar de mensen van een bepaalde ouderdom veel meer mankementen hebben is niet totaal correct. Voor veel zaken zijn er ook medische oplossingen die men vroeger niet had.
Men kan niet ontkennen dat de overheid geen onbeperkt budget heeft om veel met de marge van pensionering te spelen tenzij af te stevenen op een financiële catastrofe.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 12:52   #47
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb het geluk inderdaad een quasi perfecte gezondheid te hebben maar de mensen van een bepaalde ouderdom veel meer mankementen hebben is niet totaal correct. Voor veel zaken zijn er ook medische oplossingen die men vroeger niet had.
Men kan niet ontkennen dat de overheid geen onbeperkt budget heeft om veel met de marge van pensionering te spelen tenzij af te stevenen op een financiële catastrofe.
Mensen die niet bijdragen aan pot geen pensioen meer geven uit de pot he.

Als effectieve carrieres voor mannen op 32 jaar staan gemiddeld, dan weet je waar er nog (heel) veel te halen is: die carriere optrekken naar 40 jaar.

(langdurige) werkloosheid moet gewoon niet meer gelden als gelijkgestelde periode, ook niet tegen verminderd tarief zoals nu.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 14:31   #48
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Belg wil niet langer werken

Citaat:
Volgens hr-dienstverlener Securex zegt de grote meerderheid van de Belgische werknemers niet in staat te zijn te werken tot 67 jaar.
Tot 60 jaar OK.

Mensen die op de één of andere manier nog een bijdrage willen leveren om tijdelijk ergens in te springen of bepaalde uren nog te werken om misschien behulpzaam te zijn en misschien jongere of nieuw aangeworven mensen wegwijs te maken in een bedrijf dat moet nog kunnen voor een aantal uren.

Waarom 60?

Niet iedereen heeft op zijn/haar 60ste nog de gezondheid om nog bepaalde taken naar behoren uit te voeren.

Misschien moeten we het ook zien in het 'licht' van jongeren ook de kans te geven om door te stromen in te vallen?

Geen idee van hoe we dit plaatje moeten plaatsen?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 7 december 2017 om 14:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 15:34   #49
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vandaag in de gazet: blijkbaar wilt geen kat werken tot 65, laat staan 67.

Ziekenkas, here comes Belgium !

PS: Mijn ouders waren bedienden. Mijn pa is na 43 jaar dienst op zijn 60ste op pensioen gegaan. Mocht pensioen niet mogelijk zijn, was ziekenkas wel mogelijk: arthritis. Enkel door te fitnessen en spieren te kweken houdt hij dat onder controle. Dat betekent dus 4 keer per week sportschool.

Mijn moeder idem ditto, klachten aan de gewrichten. Ondertussen heeft ze twee nieuwe heupen reeds. (62 jaar, ook 40 jaar plus dienst).

En dit waren beiden bedienden. Ik vraag me af hoe dat zit bij arbeiders in de bouw bijvoorbeeld ?
Weet alleen dat de meeste arbeiders in heel wat bedrijven anders wordt berekend dan bij bedienden.

Bij de meeste bedrijven kost het geld aan afwezigheid wegens medische redenen of arbeidsongevallen dan spreek ik alleen maar binnen de statuut van arbeiders, verlof kost geen geld want voor arbeiders word dat apart betaald terwijl dat voor bedienden in het loon wordt betaald.

Bedienden hebben minder arbeidsongevallen en kost het voor de meeste bedrijven ook aan geld wegens afwezigheden en komt de druk van dat werk op 1 of meerdere collega"s. En is het gemakkelijker om vervangers te zoeken voor de mensen die afwezig zijn door bvb zwangerschap bij arbeiders ligt dat dan weer moeilijker.

Bij mijn weten is geschoold zijn het minimum om door te kunnen stromen naar bediende maar dat is voor veel bedrijven strikt gescheiden, dat is waar de doorn in het oog is betreft die eenheidsstatuut, waar ik nog niets nieuws van gehoord en gelezen heb tot nu toe, dateert allemaal nog van de vorige regeringen van voor 2012-2013, dat legt naar mijn mening toch een rem op de economische waarde van kennis en ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 7 december 2017 om 15:45.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 15:48   #50
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

In de ons omringende landen kan men wel tot 67 werken. Het probleem is dat we veel productiever moeten zijn omdat de klote overheid hier bij ons veel te veel middelen verspilt aan politici of weg geeft aan migranten waardoor we het zolang niet volhouden. Belgische werkgevers en werknemers hebben daarenboven ook veel minder respect voor elkaar. Dit is een haatland. Iedereen haat hier iedereen. We leven met teveel opeen en het is daarenboven nog eens slecht geregeld.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 15:54   #51
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In de ons omringende landen kan men wel tot 67 werken. Het probleem is dat we veel productiever moeten zijn omdat de klote overheid hier bij ons veel te veel middelen verspilt aan politici of weg geeft aan migranten waardoor we het zolang niet volhouden. Belgische werkgevers en werknemers hebben daarenboven ook veel minder respect voor elkaar. Dit is een haatland. Iedereen haat hier iedereen. We leven met teveel opeen en het is daarenboven nog eens slecht geregeld.
Meer productiever zijn met steeds minder beschikbare personeel bedoel je zeker, daar zijn we inderdaad hard mee op weg...mijn ma is ook niet zo lang op pensioen en ze heeft er moeite mee want ze had gemakkelijk nog wat langer kunnen en willen werken maar haar loopbaan is ook geëindigd op 40 plus...net als mijn vader maar hij was wel voor een groot deel voor zijn pensioen zelfstandige in de transport....

Om te stellen dat het hier een haatland is, is relatief, er zijn nog goede mensen die het beste geven aan hun werk en leven, maar eens is de grens bereikt als je constateert dat je te vaak ziek wordt, te vaak thuis bent door een arbeidsongeval....

Werkgevers zitten wat dat betreft ook vaker dan je denkt vast als het aankomt op het beleid binnen hun bedrijf...niet eenvoudig om oplossingen te vinden als het verboden is om bvb over te stappen van arbeider naar bediende of omgekeerd.

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 7 december 2017 om 16:00.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 15:55   #52
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
En wie heeft er schuld aan het feit dat er nu minder werk is ?
Er is niet minder maar meer werk:

2006: 4.232.931 werkenden
2016: 4.540.566 werkenden
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 16:06   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In de ons omringende landen kan men wel tot 67 werken. Het probleem is dat we veel productiever moeten zijn omdat de klote overheid hier bij ons veel te veel middelen verspilt aan politici of weg geeft aan migranten waardoor we het zolang niet volhouden. Belgische werkgevers en werknemers hebben daarenboven ook veel minder respect voor elkaar. Dit is een haatland. Iedereen haat hier iedereen. We leven met teveel opeen en het is daarenboven nog eens slecht geregeld.
Ik vermoed dat die "haat" tussen werkgevers en werknemers simpel is:

De werkgevers vinden werknemers te duur voor het werk dat ze doen
De werknemers vinden dat ze te weinig verdienen voor het werk dat ze doen

rara wat is het probleem
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 16:08   #54
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Er is niet minder maar meer werk:

2006: 4.232.931 werkenden
2016: 4.540.566 werkenden
Allemaal witwas en/of zonder bijdragen aan sociale zekerheid of belastingen. En dat bij een groeiende bevolking. De tekorten verschijnen niet voor niets bij elke begroting.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 17:41   #55
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is nu eens niet waar. Ze worden ouder. Maar wel met veel meer mankementen.

De Belg wenst niet te werken tot 67. Dan moet de overheid een oplossing zoeken. Ik stel voor dat we enkel gewerkte jaren valideren voor pensioen. Dus de carrieres effectief op 40 jaar + brengen (ipv de 32 jaar nu). Dat lost al het grootste stuk op.

Ipv met die idiote leeftijden te werken.
Nog 5,5 jaar en dan zou ik dus op pensioen mogen met zo een regeling.

Was eventjes vergeten hoe lang ik al werk.

Laatst gewijzigd door dpg : 7 december 2017 om 17:43.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 17:57   #56
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Meer productiever zijn met steeds minder beschikbare personeel bedoel je zeker, daar zijn we inderdaad hard mee op weg...mijn ma is ook niet zo lang op pensioen en ze heeft er moeite mee want ze had gemakkelijk nog wat langer kunnen en willen werken maar haar loopbaan is ook geëindigd op 40 plus...net als mijn vader maar hij was wel voor een groot deel voor zijn pensioen zelfstandige in de transport....

...
Productiever ?
In de OESO zijn de "belgen" , lees "Vlamingen" de meest productieven !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:55   #57
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik vermoed dat die "haat" tussen werkgevers en werknemers simpel is:

De werkgevers vinden werknemers te duur voor het werk dat ze doen
De werknemers vinden dat ze te weinig verdienen voor het werk dat ze doen

rara wat is het probleem
Ik heb geen haat verhouding met mijn werknemers. Ik ben ook geen gemakkelijke en zelfs een veeleisende "baas". Maar er heerst geen arrogante misprijzing. De Belgische werknemers zijn te duur, dat klopt maar niet hun netto loon dat ze uiteindelijk in hun zak steken. Wel het meer dan dubbele dat de overheid afroomt.
Dat doet me andere oplossingen zoeken. Per slot van rekening moet ik opboksen tegen buitenlandse concurrentie en moet ik gaan vechten tegen bedrijven in hun eigen land om mijn deel van hun markt op te eisen. Dan stel ik daar lokale mensen aan het werk onder een systeem waar ik financieel het beste uit kom. Net zoals de productie uit Azië komt. Doe ik het niet ga ik over kop en verliest iedereen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 20:58   #58
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.921
Standaard

Veel sparen en dan lekker een aantal jaren rentenieren voor je pensioen.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2017, 22:28   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vandaag in de gazet: blijkbaar wilt geen kat werken tot 65, laat staan 67.

Ziekenkas, here comes Belgium !

PS: Mijn ouders waren bedienden. Mijn pa is na 43 jaar dienst op zijn 60ste op pensioen gegaan. Mocht pensioen niet mogelijk zijn, was ziekenkas wel mogelijk: arthritis. Enkel door te fitnessen en spieren te kweken houdt hij dat onder controle. Dat betekent dus 4 keer per week sportschool.

Mijn moeder idem ditto, klachten aan de gewrichten. Ondertussen heeft ze twee nieuwe heupen reeds. (62 jaar, ook 40 jaar plus dienst).

En dit waren beiden bedienden. Ik vraag me af hoe dat zit bij arbeiders in de bouw bijvoorbeeld ?
De Belgen zijn te veel verwend met allerlij mogelijkheden die bestonden om vanaf hun 50ste thuis te blijven.

En ook daar is men dezig de langdurig zieken terug aan het werk te zetten.
Op invaliditeit gaan wegens ziekte word steeds moeilijker.

En je ouders zijn het schoolvoorbeeld van beroepsziektes bij bedienden.
Zij bewegen bijna niet en gebruiken dus weinig hun spieren tijdens hun werkuren.
Hierdoor komt er veel belasting op hun gewrichten buiten hun werkuren.
En als zij zwaardere inspanningen moeten leveren doen ze dat vaak op een verkeerde manier en met koude spieren
Bij arbeiders word de juiste manier van tillen en bewegen vaak doorgegeven en leren de oudere werknemers de jongeren hoe ze moeten tillen om hun gewrichten te sparen.
Een andere factor is de toch waar bedienden vaak in zitten, soms enkel door een deur die enkel malen per uur open en dicht gaat.
Arthritis komt dan ook veel meer voor bij bedienden dan bij arbeiders met een afwisselend bewegelijke job.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2017, 00:42   #60
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De meeste van mijn leeftijdsgenoten kopen hun huis en kinderen in hun vroege 30'er jaren.

Eerst studeren (tot 23), dan wat jobhoppen, reizen, samenwonen om uiteindelijk "er aan te beginnen" als ze de 30 passeren.

De beginsalarissen zijn vaak ook onvoldoende om een huis op te kopen en enkele jaren klein huren laat toe om een voorschot bijeen te sparen.
Denk je écht dat het vroeger anders was....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be