Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juni 2010, 20:51   #1
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard Frans verplicht op school?

Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:05   #2
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Om een andere taal te leren heb je een goede basis nodig.
Voor ons is dat het Nederlands en die taal is een stuk van onze
Vlaamse identiteit.
Ik stel echter vast dat op dit forum onze Vlaamse identiteit wordt verkracht
aan de lopende band.

Een grote voorganger, alhoewel klein van gestalte, was Karel de Grote.
Die zei ooit: "Zoveel talen dat je spreekt, zoveel maal meer ben je mens".

Studenten kan ik aanraden om Chinees te leren.
(naast het Engels en het Frans natuurlijk)
En volg ook het voorbeeld van de NVA-leider , met zijn Duits en Latijn.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 15 juni 2010 om 21:12.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:13   #3
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
De internationale omgangstaal is Engels, net zoals dat vroeger Latijn was. Frans leren is puur tijdverlies geworden. Waarom Frans leren om met een paar verzuurde francophone racisten te kunnen communiceren? Leer Engels, en dan Spaans of Portugees. En als je aanleg hebt voor talen Chinees of Arabisch. Dat zijn de belangrijke talen van de toekomst. Frans is passé.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:23   #4
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Als Vlaanderen één troef heeft, dan is het wel de meertaligheid. Dat is iets dat de moeite loont om te bewaren.
Zonder dat zijn we de zoveelste op zichzelf geplooide regio. Voor een groot land zoals Frankrijk kan dat werken, voor een kleine regio niet.

Trouwens hoe je het ook draait of keert, Frans blijft belangrijk in België en in Europa. Bovendien vormt Frans een goede basis voor bv. Spaans mee te leren.
Het is niet omdat Wallonië de zaken slecht aanpakt op het gebied van taalonderwijs dat we met hen mee de put in moeten springen.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:26   #5
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Men zou beter Duits leren op school.

Ik heb het nooit gehad.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:31   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.625
Standaard

Ik zou liefst hebben dat mijn kleinkinderen (voor mijn kinderen is de schooltijd al achter de rug natuurlijk) als eerste vreemde taal het Frans zouden studeren, zoals dit al de gewoonte was in Vlaanderen.

Daarna het Engels.
(Engels gaat er makkelijker in dan het Frans, dus ... bla bla)
En een bazis voor Duits.

Daarmee kunnen ze, als het nodig is voor wat dan ook, gemakkelijk genoeg een volgende taal bijleren, vb. Spaans, Italiaans ...

Frans en Duits zijn teveel buurlanden, om hun taal niet te studeren.
Engels is de taal van de wetenschappelijke uitwisseling (dus eigenlijk van de hedendaagse wetenschap) en van de handel.

Persoonlijk zie ik liefst de gedegen training die de Latinisten kregen, vervangen door dezelfde training, maar dan in het Frans.
Het Weverke zal wel van een ander gedacht zijn, maar op dit vlak kent hij er dus niets van.

Chinees is goed voor tolken edm, of voor mensen die zich op handel met China toeleggen, maar dan studeer je dat zoals je Spaans studeert: op 't moment dat je voorziet dat het nodig zal zijn.


Eén ding is zeker: het is uiterst spijtig dat er Vlamingen zijn die hun plan niet kunnen trekken in het Frans en in het Engels.
Gelukkig speelt het sosiaal aspekt daar niet meer zo zoals het jaren terug was. Maar dat is een ander verhaal.


Maar het allerbelangrijkste dat ik tegen de draadopstarter wil zeggen, is tegelijk hetgeen van het allerminste belang is, want zo zot als een deur:
wij, Vlamingen, bepalen onze zaken;
het is net omdat de frankofonen zus of zo kiezen voor hun tweede taal, dat dat een element kan zijn om onze keuze te bepalen.
Ik zou je woorden eens moeten herlezen, maar ik ben geneigd om je een oen te noemen voor de manier waarop jij denkt dat je een argument aanhaalt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 juni 2010 om 21:35.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:32   #7
captain jack
Gouverneur
 
captain jack's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 1.160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Frans leren is puur tijdverlies geworden.
Wat voor een gezever is dat nu? Een taal leren is NOOIT tijdverlies.

Nadat mijn studies voltooid zijn, zal ik werk moeten zoeken. De kans is voor mij groot dat dat dit Brussel zal zijn. Geen Frans kennen zou de meeste mensen uit mijn regio serieus belemmeren op de arbeidsmarkt. Waarom werken er zoveel Vlamingen in Brussel denkt ge? Omdat ze de twee landstalen beheersen.

Vergeet trouwens niet dat België voor zijn handel zeer afhankelijk is van zijn buurlanden. Daartoe behoort nog steeds Frankrijk.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:42   #8
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Heeft u onlangs nog een vacatureblad bekeken? Tweetaligheid (NL - FR) wortdt nog steeds vaak gevraagd.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:47   #9
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik vind meerdere talen spreken een enorm voordeel, natuurlijk is dat dus nog steeds verdedigbaar, los van welke taal er in je land gesproken wordt.
Net als Engels trouwens.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:51   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou liefst hebben dat mijn kleinkinderen (voor mijn kinderen is de schooltijd al achter de rug natuurlijk) als eerste vreemde taal het Frans zouden studeren, zoals dit al de gewoonte was in Vlaanderen.

Daarna het Engels.
(Engels gaat er makkelijker in dan het Frans, dus ... bla bla)
En een bazis voor Duits.
Idd

Mijn kinderen hebben toevallig Frans minder nodig. Alhoewel ze toch al presentaties moesten geven in het Frans. Een klant die de uitleg in zijn moedertaal krijgt is altijd rapper geneigd om te kopen. De schoondochter daarentegen heeft heel dikwijls Frans nodig.
Engels is idd de handelstaal. Daarmee kan je terecht van China tot Zuid-Amerika en natuurlijk in de academische wereld is dat een must.
Voor sommige richtingen is het ook zeer interessant om Duits machtig te zijn. Gelukkig kunnen zij zich behoorlijk behelpen omdat zij de (aan Duits verwant) streektaal redelijk beheersen. Want op school hebben ze dat nooit geleerd.

Probleem is dat je nooit op voorhand kan zeggen welke talen kinderen in hun later leven gaan nodig hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 21:55   #11
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd

Mijn kinderen hebben toevallig Frans minder nodig. Alhoewel ze toch al presentaties moesten geven in het Frans. Een klant die de uitleg in zijn moedertaal krijgt is altijd rapper geneigd om te kopen. De schoondochter daarentegen heeft heel dikwijls Frans nodig.
Engels is idd de handelstaal. Daarmee kan je terecht van China tot Zuid-Amerika en natuurlijk in de academische wereld is dat een must.
Voor sommige richtingen is het ook zeer interessant om Duits machtig te zijn. Gelukkig kunnen zij zich behoorlijk behelpen omdat zij de (aan Duits verwant) streektaal redelijk beheersen. Want op school hebben ze dat nooit geleerd.

Probleem is dat je nooit op voorhand kan zeggen welke talen kinderen in hun later leven gaan nodig hebben.
Hmmm
Eentje van de Maaskant?
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:29   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd

Mijn kinderen hebben toevallig Frans minder nodig. Alhoewel ze toch al presentaties moesten geven in het Frans. Een klant die de uitleg in zijn moedertaal krijgt is altijd rapper geneigd om te kopen. De schoondochter daarentegen heeft heel dikwijls Frans nodig.
Engels is idd de handelstaal. Daarmee kan je terecht van China tot Zuid-Amerika en natuurlijk in de academische wereld is dat een must.
Voor sommige richtingen is het ook zeer interessant om Duits machtig te zijn. Gelukkig kunnen zij zich behoorlijk behelpen omdat zij de (aan Duits verwant) streektaal redelijk beheersen. Want op school hebben ze dat nooit geleerd.

Probleem is dat je nooit op voorhand kan zeggen welke talen kinderen in hun later leven gaan nodig hebben.
In China kun je nauwelijks terecht met Engels, maar dat is tussen haakjes. Ook in Latijns-Amerika zul je problemen hebben - Amerikanen die hogerop in het bedrijfsleven willen geraken leren en masse degelijk Spaans. Het is ontegensprekelijk dat Engels als lingua franca wereldwijd begrepen wordt, maar "de poen" verdedig je toch best met de taal van origine van je handelspartner - en dat is steeds meer Spaans en Chinees.

Voorts ligt er in Afrika een komende markt te wachten die grotendeels Franstalig is.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:37   #13
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In China kun je nauwelijks terecht met Engels, maar dat is tussen haakjes.
Als ik mijn zonen mag geloven was dat toch geen probleem. Het klopt wel dat als je daar met de plaatselijke werknemers kontakt wil hebben je toch wel iemand moet bijhebben die Chinees kent.
Ik heb het natuurlijk wel over de handelshoofdsteden als Shanghai enz....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:38   #14
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Hmmm
Eentje van de Maaskant?
Eine echte maaslènger.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:38   #15
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Om een andere taal te leren heb je een goede basis nodig.
Voor ons is dat het Nederlands en die taal is een stuk van onze
Vlaamse identiteit.
Ik stel echter vast dat op dit forum onze Vlaamse identiteit wordt verkracht
aan de lopende band.

Een grote voorganger, alhoewel klein van gestalte, was Karel de Grote.
Die zei ooit: "Zoveel talen dat je spreekt, zoveel maal meer ben je mens".
Dan heeft hij dit toch gejat van de Profeet (saws), die zei "Kul lisan insan" (Elke taal is een menselijk wezen).
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:41   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik mijn zonen mag geloven was dat toch geen probleem. Het klopt wel dat als je daar met de plaatselijke werknemers kontakt wil hebben je toch wel iemand moet bijhebben die Chinees kent.
Ik heb het natuurlijk wel over de handelshoofdsteden als Shanghai enz....
In Shanghai spreken een bedroevend aantal mensen Engels. Het verbetert ook maar met mondjesmaat. Daarbij is het absoluut noodzakelijk om Chinees te leren bij het zakendoen. Als je door één of andere multinational daar geplant wordt, is het uiteraard geen probleem. Maar als je voor één of andere multinational daar de markt moet gaan uitbreiden, kun je maar beter buigen. De Chinese cultuur kent geen verruiming zoals wij die kennen. Ze gaat uit van één ding: de grenzen van China zijn de wereld, en als de wereld naar China komt is ze Chinees (net zoals China in de wereld Chinees blijft).
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:41   #17
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Ja, maak mensen nóg onwetender.

Het streefdoel moet méér talen zijn, niet minder.

Kinderen kunnen met gemak minstens 5 tot 6 talen opnemen. Nee, dat is niet overdreven.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:44   #18
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik mijn zonen mag geloven was dat toch geen probleem. Het klopt wel dat als je daar met de plaatselijke werknemers kontakt wil hebben je toch wel iemand moet bijhebben die Chinees kent.
Ik heb het natuurlijk wel over de handelshoofdsteden als Shanghai enz....
Zelfs CEO's van grote Chinese bedrijven praten amper Engels. Dat gaat allemaal met tolken.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:52   #19
cdekeule
Burgemeester
 
cdekeule's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
Standaard

Ik ga akkoord dat meertaligheid een voordeel is. Dat het een troef is van Vlaanderen betwijfel ik, want ik betwijfel dat vele Vlamingen effectief meertalig zijn. Ik ga eveneens akkoord dat Frans, naast andere talen zoals Engels, Duits, ..., aangeboden moet worden op school.

Waar ik persoonlijk niet akkoord mee ben, is dat Frans verplicht wordt opgelegd als tweede taal. Ik denk dat de kinderen (of de ouders) zelf moeten kunnen kiezen welke talen ze het belangrijkst vinden. Voor sommigen zal Frans minder belangrijk zijn, maar Engels, Spaans, Arabisch, Chinees, ... des te belangrijker. Ik vind dat ze zelf die keuze moeten kunnen maken.

En neen, ik ben geen Vlaams Nationalist, wel sterk voorstander van vrijheid van onderwijs.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 22:53   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dan heeft hij dit toch gejat van de Profeet (saws), die zei "Kul lisan insan" (Elke taal is een menselijk wezen).
Ik denk niet dat Karel de Grote ooit de Koran heeft ingekeken. Vooral aangezien de Koran pas in boekvorm beschikbaar was rond de tijd van de geboorte van Karel zelf.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be