Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: Voor welke radicaal-linkse formatie/kandidaat stem je in de verkiezingen?
CAP 1 2,94%
LSP 8 23,53%
PVDA+ 16 47,06%
Verruimingskandidaten/SAP'ers op PVDA+ lijst 4 11,76%
SPA-rood kandidaten 5 14,71%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juli 2010, 21:28   #261
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
En hoeveel leden telt de PTB?
PVDA en PTB vormen één partij, ik heb geen idee hoe de verdeling van die leden is gespreid.
En voor Pelgrim: je kan toch niet ontkennen dat we de laatste verkiezingen serieus zijn vooruit gegaan ?
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 09:40   #262
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
PVDA en PTB vormen één partij, ik heb geen idee hoe de verdeling van die leden is gespreid.
En voor Pelgrim: je kan toch niet ontkennen dat we de laatste verkiezingen serieus zijn vooruit gegaan ?
ja, helaas nog niet voldoende om echt van een doorbraak te spreken.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 14:50   #263
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
ja, helaas nog niet voldoende om echt van een doorbraak te spreken.

Ik vind ook dat vooralsnog de electorale resultaten niet in verhouding zijn met het ledenaantal en de impact van de pvda in de dagelijkse praktijk maar Zelzate en Herstal tonen aan dat we wel degelijk electoraal kunnen doorbreken en als straks het communautaire verhaaltje van BDW niet meer pakt dan zal ons verhaal allicht ook luider klinken.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 16:28   #264
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Ik vind ook dat vooralsnog de electorale resultaten niet in verhouding zijn met het ledenaantal en de impact van de pvda in de dagelijkse praktijk maar Zelzate en Herstal tonen aan dat we wel degelijk electoraal kunnen doorbreken en als straks het communautaire verhaaltje van BDW niet meer pakt dan zal ons verhaal allicht ook luider klinken.
Ik hoop het van ganser harte. Maar de gemiddelde Belg is niet erg politiek bewust, helaas.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 22:51   #265
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik hoop het van ganser harte. Maar de gemiddelde Belg is niet erg politiek bewust, helaas.
De heersende gedachten zijn de gedachten van de heersende klasse (en de media zorgen ervoor dat dat zo blijft)
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:37   #266
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Niet altijd. De afgelopen jaren hebben we net gezien dat ondanks alle belgicistische opiniemakers van het establishment de Vlamingen zich massaal van dat Belgisch establishment hebben afgekeerd. Vroeg of laat zullen de gevolgen van de crisis ook het neoliberale verhaal compleet in discrediet brengen. De media zitten wat geloofwaardigheid bij de brede bevolking betreft alvast serieus in het rood. Dat is een goed teken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:45   #267
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Niet altijd. De afgelopen jaren hebben we net gezien dat ondanks alle belgicistische opiniemakers van het establishment de Vlamingen zich massaal van dat Belgisch establishment hebben afgekeerd. Vroeg of laat zullen de gevolgen van de crisis ook het neoliberale verhaal compleet in discrediet brengen. De media zitten wat geloofwaardigheid bij de brede bevolking betreft alvast serieus in het rood. Dat is een goed teken.
Ja en zich hebben gericht tot het Vlaams establishment dat nog rechtser en asocialer is dan het Belgische. We gaan er op vooruit.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 augustus 2010 om 23:45.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:56   #268
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Hoe dat Vlaams establishment ingevuld wordt is een andere zaak en zal van u en mij en de vele andere linksen in dit land afhangen. Vlaanderen kan nog vorm gegeven worden. Belgiek daarentegen is het wandelend lijk van de haute-bourgeoisie, historisch voorbijgestreefd en een rem op de ontwikkeling van de arbeidersbeweging. Vandaag is er een machtsconflict tussen de oude belze klasse en een nieuwe opkomende Vlaamse middenklasse. Dat is al meermaals gebeurd in de geschiedenis. Het semifeodale Belgique verdwijnt, hoe dan ook. Omdat de hegemonische greep van die oude bourgeoisie verdwenen is zoals de recentste verkiezingen hebben aangetoond.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 12:24   #269
Woetse
Partijlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2008
Berichten: 261
Standaard

Wat is het verschil tussen het belgische en vlaamse establishment? Ze zijn beiden bourgeois en keren zich tegen de arbeidersklasse.Ik snap dus niet echt wat je bedoelt met 'Vlaanderen kan je nog vorm geven'.

En waar is België een rem? Volgens mij mogen we blij zijn met het FGTB aan de andere kant van de taalgrens.

En dan als laatste vraag: Welk voordeel heeft de belgische arbeidersklasse bij een splitsing van België?
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 12:55   #270
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen het belgische en vlaamse establishment? Ze zijn beiden bourgeois en keren zich tegen de arbeidersklasse.Ik snap dus niet echt wat je bedoelt met 'Vlaanderen kan je nog vorm geven'.

En waar is België een rem? Volgens mij mogen we blij zijn met het FGTB aan de andere kant van de taalgrens.

En dan als laatste vraag: Welk voordeel heeft de belgische arbeidersklasse bij een splitsing van België?
Allemaal heel relevante vragen. Wat hebben we te winnen met een splitsing van de sociale zekerheid? van de fiscaliteit ? Het zal tot een opbod leiden tussen vlaanderen en wallonie waar alleen de werkgevers beter van worden.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 13:00   #271
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen het belgische en vlaamse establishment? Ze zijn beiden bourgeois en keren zich tegen de arbeidersklasse.Ik snap dus niet echt wat je bedoelt met 'Vlaanderen kan je nog vorm geven'.
Vlaanderen moet nog vorm krijgen. België is al compleet misvormd.

Citaat:
En waar is België een rem? Volgens mij mogen we blij zijn met het FGTB aan de andere kant van de taalgrens.
Wat doet het FGTB dan zo goed dat er daar een Belgische staat voor nodig is?

Citaat:
En dan als laatste vraag: Welk voordeel heeft de belgische arbeidersklasse bij een splitsing van België?
Geen communautair gezeik meer. Geen vakbonden vastgebonden aan de staatsstructuren meer via allerhande postjes. Terug ruimte voor sociale strijd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 14:00   #272
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Vlaanderen moet nog vorm krijgen.
Lol.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2010, 23:49   #273
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Volgens mij mogen we blij zijn met het FGTB aan de andere kant van de taalgrens.

http://www.lalibre.be/actu/elections...istorique.html
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 11:06   #274
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hoe dat Vlaams establishment ingevuld wordt is een andere zaak en zal van u en mij en de vele andere linksen in dit land afhangen. Vlaanderen kan nog vorm gegeven worden. Belgiek daarentegen is het wandelend lijk van de haute-bourgeoisie, historisch voorbijgestreefd en een rem op de ontwikkeling van de arbeidersbeweging. Vandaag is er een machtsconflict tussen de oude belze klasse en een nieuwe opkomende Vlaamse middenklasse. Dat is al meermaals gebeurd in de geschiedenis. Het semifeodale Belgique verdwijnt, hoe dan ook. Omdat de hegemonische greep van die oude bourgeoisie verdwenen is zoals de recentste verkiezingen hebben aangetoond.
België is nog lang niet verdwenen, noch de greep van de haute bourgeoisie op België. Anderzijds zijn de Vlaamse instellingen zo mogelijk nog meer beheerst door de kapitalistische klasse en dragen de belangrijkste Vlaamse partijen het ultra liberalisme in hun vaandel. Splitsing zal heus geen verschil maken op dat vlak, tenzij een negatief verschil, want het zal de positie van de vakbonden in Vlaanderen zeker aantasten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 11:13   #275
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Allemaal heel relevante vragen. Wat hebben we te winnen met een splitsing van de sociale zekerheid? van de fiscaliteit ? Het zal tot een opbod leiden tussen vlaanderen en wallonie waar alleen de werkgevers beter van worden.
uiteraard het klassieke spelletje van verdeel en heers.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 11:13   #276
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Aantasten in de goede zin dan. In het Belgisch staatsbestel zitten ze zodanig ingekapseld dat de vakbondstop er alles aan doet de basis in toom te houden. Postjes eerst. Op Vlaams niveau is dat veel minder het geval.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 17:36   #277
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
??? Uitlacht ? Ik maak een heel concrete vaststelling: dat de PvdA ongeveer 10 maal meer leden telt dan alle andere radicaal-linkse groepen samen. Wat ledenaantal betreft zitten we nu ongeveer op hetzelfde als Groen! Wat heeft dat nu met uitlachen te maken: als er een radicaal linkse partij in staat is om electoraal door te breken dan is het de pvda.
ik zou zeggen: als je ongeveer evenveel leden hebt als Groen!, en je haalt zo veel minder stemmen, dan zit je met een probleem...
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 17:56   #278
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
ik zou zeggen: als je ongeveer evenveel leden hebt als Groen!, en je haalt zo veel minder stemmen, dan zit je met een probleem...

in een democratie waren zeker 2 zetels voor de pvda+ tijdens de afgelopen verkiezingen.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 21:05   #279
Woetse
Partijlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2008
Berichten: 261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Vlaanderen moet nog vorm krijgen. België is al compleet misvormd.



Wat doet het FGTB dan zo goed dat er daar een Belgische staat voor nodig is?



Geen communautair gezeik meer. Geen vakbonden vastgebonden aan de staatsstructuren meer via allerhande postjes. Terug ruimte voor sociale strijd.
Wat bedoel je met vorm krijgen. Denk je dat Vlaanderen spontaan een arbeidersstaat gaat worden fzo (ik weet het een beetje in het absurde getrokken, maar ik vind dit toch maar een rare vaststelling die je maakt).

Het is altijd interessanter om in grotere aantallen te betogen. Het land opsplitsen is gewoon zelf de verdeel en heers tactiek toepassen.

Mss geen communautair gezeik meer, maar dan ook wel een vrij rechtse regering. Het communautaire is trouwens ook gewoon maar een dekmantel. Alle partijen over beide landshelften zijn het quasi roerend eens over de besparingsmaatregelen.
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2010, 21:14   #280
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
in een democratie waren zeker 2 zetels voor de pvda+ tijdens de afgelopen verkiezingen.
oh maar je zal mij de invoering van de kiesdrempels niet horen verdedigen hoor. Maar de angst voor een nutteloze stem alleen kan onmogelijk het verschil in stemmenaantal van enerzijds de pvda (minder dan 2 %, zowel voor als nadat de kiesdrempels werden ingevoerd) en anderzijds de groenen (sinds '95 fluctuerend tussen 4 en 11 %) niet verklaren.

Nee, de echte verklaring is volgens: de pvda slaagt er wel in om diegenen die sympathie hebben voor de partij te motiveren om ook een lidkaart te kopen, en dit meer dan de gemiddelde partijen. Maar die leden slagen er niet in om hun volledige kennissenkring zo ver te krijgen om ook op de pvda te stemmen.
Conclusie: de pvda spreekt met haar communicatie een beperkt potentieel van geëngageerde mensen aan, maar slaagt er niet in om haar ideeën over te dragen naar wat ik maar 'het bredere publiek' zal noemen, de mensen die niet zo in politiek geïnteresseerd zijn, laat staan dat ze een klassenbewustzijn, an sich of fur sich, hebben ontwikkeld.

En dit lukt nog steeds niet, ondanks de vervelling tot post-stalinistische en post-maoïstische partij, en ondanks het zogenaamde 'reformisme' waar sommige trotsky-hysterici de pvda van beschuldigen.


Dus, stop met het zoeken naar flauwe excuzen zoals de kiesdrempel en kom tot het besef: in Vlaanderen is radicaal links kleiner dan in alle andere gebieden van Europa, zowel ten noorden als ten zuiden van ons, dus aan de 'volksaard' zal het niet gelegen hebben.
De radicaal linkse partijen hebben dit enkel aan zichzelf te wijten.

En zoalng er wordt verder gedaan met ouderwetse drammerige propaganda-methoden, steriele non-discussies, en wederzijds sectair gekissebis over affiches overplakken en zo..., zal dit ook zo blijven. Helaas.

Op dit moment hebben jullie evenveel wervende kracht als het grootseminarie van Brugge, hoeveel hoera-verhaaltjes Vavli hier ook op het forum mag spammen.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 4 augustus 2010 om 21:16.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be