Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten scholen neutraal zijn?
Ja, de leerstof moet volledig neutraal gegeven worden 29 85,29%
Nee, docenten mogen een eigen politieke voorkeur aan de leerlingen bijbrengen 3 8,82%
Geen mening 2 5,88%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 mei 2010, 12:30   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.717
Standaard Moeten scholen politiek neutraal zijn?

De vraag is simpel: Moeten scholen hun leerstof volledig neutraal geven zonder er een politieke kleur aan te geven of mogen docenten hun eigen politieke voorkeur laten primeren in de leerstof?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:35   #2
Tick
Lokaal Raadslid
 
Tick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2010
Locatie: Limburg
Berichten: 280
Standaard

Ja, natuurlijk moet leerstof politiek neutraal worden gegeven. (gekke vraag eigelijk)
Echter vind ik dat zeker in het 5de en 6de middelbaar zeker wat politieke vorming mag gegeven worden. Zelfs dan hoeft een leerkracht geen kleur te bekennen. Maar wel informatie over wat politiek is, hoe het werkt, waar partijen voor staan en zo voort.
Tick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:44   #3
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Ik heb zelf meegemaakt hoe storend het is als je docenten je hun politieke visie willen opdringen, tot aan de keuze en interpretatie van de leerstof toe. Zo kregen we teksten te bespreken die kritiek hadden op Botsende Beschavingen van Huntington, maar de tekst van Huntington kwam niet aan de orde. Neenee, die was verkeerd en dat werd ook zo duidelijk gesteld tijdens de les.
Ach, voorbeelden legio.
Neutraliteit, dus.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:45   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

politieke neutraliteit is een utopie

doe mij maar open vizier, laat die leraar maar toegeven dat ie sos of tsjeef is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:50   #5
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
politieke neutraliteit is een utopie

doe mij maar open vizier, laat die leraar maar toegeven dat ie sos of tsjeef is.
Dat was dan zo bij mijn docent politiek (sos). Bij mijn examen was er één vraag die je volledig naar eigen mening mocht invullen. De punten zouden worden toegekend op basis van de kennis van je argumenten, maar toch kreeg ik er nauwelijks punten op. Ik heb er hem nadien op aangesproken en 'hij kon onmogelijk akkoord gaan met mijn standpunten'. Bon, ik was toen wel wat radicaler dan nu, maar het was duidelijk genoeg.

Oh ja, en bij Godsdienst (what's in a name) 0 punten gekregen op de vraag of moslima's hoofddoeken mogen vragen. Was ook een 'eigen mening'-vraag. Mijn visie ('weg met die hoofddoeken') was no passaran. En dat voor GODSDIENST, hé!
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:52   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dat was dan zo bij mijn docent politiek (sos). Bij mijn examen was er één vraag die je volledig naar eigen mening mocht invullen. De punten zouden worden toegekend op basis van de kennis van je argumenten, maar toch kreeg ik er nauwelijks punten op. Ik heb er hem nadien op aangesproken en 'hij kon onmogelijk akkoord gaan met mijn standpunten'. Bon, ik was toen wel wat radicaler dan nu, maar het was duidelijk genoeg.

Oh ja, en bij Godsdienst (what's in a name) 0 punten gekregen op de vraag of moslima's hoofddoeken mogen vragen. Was ook een 'eigen mening'-vraag. Mijn visie ('weg met die hoofddoeken') was no passaran. En dat voor GODSDIENST, hé!
voor zo'n leraars mag rechts-vlaams de Here dankbaar zijn ! of niet soms ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 12:53   #7
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Bon, concreet vertaalt zich dat dus zo;

Ja, de leerstof moet volledig neutraal gegeven worden.
We doen alsof we Neutraal zijn, dat De Partijen keiharde Meningen verkondigen, leren wat leuke doctrines en mantra's aan en laten de kwestie voor de rest ongemoeid.

Nee, docenten mogen een eigen politieke voorkeur aan de leerlingen bijbrengen.
Leraars mogen zo nu en dan eens iets leuk zeggen, verder negeren we de kwestie compleet.

Komt allemaal eigen op hetzelfde neer: "laten we wat aanmodderen en vooral niets te fundamenteel doen zodat mensen geen degelijke politieke vorming krijgen, dat zou ze wel eens gevaarlijke ideeën kunnen geven".

De enige echte keuze is dit:
A) Mensen krijgen een degelijke bagage aan politieke kennis en begrip, waarschijnlijk gekleurd naar de zijde die de bagage meegeeft.
B) Mensen krijgen niks mee en lopen mooi mee met wat de Grote God TV, hen vertelt.

En nee, wat rukken op 'democratie' en 'de sociale verworvenheden van onze rechtsstaat' hoort niet onder degelijke bagage.

En die 'neutraliteit' is natuurlijk een leuke fictie.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 19 mei 2010 om 12:56.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 13:01   #8
an1958
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 april 2009
Berichten: 381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tick Bekijk bericht
Ja, natuurlijk moet leerstof politiek neutraal worden gegeven. (gekke vraag eigelijk)
Echter vind ik dat zeker in het 5de en 6de middelbaar zeker wat politieke vorming mag gegeven worden. Zelfs dan hoeft een leerkracht geen kleur te bekennen. Maar wel informatie over wat politiek is, hoe het werkt, waar partijen voor staan en zo voort.


Ben het volledig met je eens.Leer aan de leerlingen wat er te koop is in de politiek,en laat hen daarna zelf beslissen wat voor hen het meest aanvaardbare is.Dat is objectiviteit,wat daarom nog niet"neutraliteit"betekent,een mens zal meestal toch niet neutraal zijn.
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 13:03   #9
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
voor zo'n leraars mag rechts-vlaams de Here dankbaar zijn ! of niet soms ?
Oh ja. Zo heb ik ze inderdaad graag. En dan met mijn grote onderscheiding de Hitlergroet brengen

Aah, ik was écht tof toen ik jong was
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2010, 14:00   #10
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
wat de Grote God TV, hen vertelt.
Ik ga zelfs verder en beweer dat de meeste mensen hun kijk op het leven gewoon bepaald wordt door de media in het algemeen. En dit is een bijzonder éénzijdige kijk: die van de zogezegde 'objectieve' journalisten. Maar eigenlijk willen ze gewoon hun visie aan ons opdringen.

Nu, wat neutraal onderwijs betreft: vergeet het. Er bestaan geen neutrale mensen. Iedereen heeft wel een bepaalde voorkeur en dat uit zich als die persoon onderwijzer is, dat kan niet anders. De enige neutrale onderwijzer zou een computer zijn die gewoon de feiten geeft. Voor zover die feiten correct in die computer gestopt zijn. Het grote gevaar van een 'neutrale' onderwijzer is het feit dat hij zich voordoet als neutraal terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Als een onderwijzer 'gekleurd' is en daar ook voor uitkomt, weet je tenminste waar je het hebt.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 16:34   #11
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Geen politieke propaganda in het onderwijs.

Wel ooit een geschiedenisleraar gehad aan wiens humor je kon raden waar hij politiek zat, maar dat was maar af en toe en niet opdringerig.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2010, 16:58   #12
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.717
Standaard

Maar misschien is het onderwijs al 1 grote propagandamachine?!


Ik zal een voorbeeld geven uit het Vlaamse hoger onderwijs:
De docenten in de richting beurs en beleggingen in een niet nader genoemde hoge school zijn bijna allemaal politiek actief bij... VLD en LDD.
Regelmatig zijn er ook avonden dat iemand komt spreken over bepaalde aspecten/problemen in die wereld. Opmerkelijk is dat die ook allemaal blauwe figuren zijn! Hoe kunnen ze dan de jeugd ooit 'anders' leren werken en denken? Met meer verschillende visies zou men de leerlingen tenminste een alternatievere kijk op de wereld aanbieden zodat ze zelf kunnen uitmaken welke visie hen het beste lijkt.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 13:13   #13
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Maar misschien is het onderwijs al 1 grote propagandamachine?!


Ik zal een voorbeeld geven uit het Vlaamse hoger onderwijs:
De docenten in de richting beurs en beleggingen in een niet nader genoemde hoge school zijn bijna allemaal politiek actief bij... VLD en LDD.
Regelmatig zijn er ook avonden dat iemand komt spreken over bepaalde aspecten/problemen in die wereld. Opmerkelijk is dat die ook allemaal blauwe figuren zijn! Hoe kunnen ze dan de jeugd ooit 'anders' leren werken en denken? Met meer verschillende visies zou men de leerlingen tenminste een alternatievere kijk op de wereld aanbieden zodat ze zelf kunnen uitmaken welke visie hen het beste lijkt.
Alternatieve visies gaat ge nu toch best niet zoeken op plekken die ingericht zijn door de heersende macht.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 14:05   #14
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Alternatieve visies gaat ge nu toch best niet zoeken op plekken die ingericht zijn door de heersende macht.
Mijn punt is dat het beter zou zijn als het wel zo was!
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 14:49   #15
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Mijn punt is dat het beter zou zijn als het wel zo was!
Maar dat gaat niet gebeuren. Daarom dat uwen 'als' er niet toe doet.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 15:50   #16
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Maar dat gaat niet gebeuren. Daarom dat uwen 'als' er niet toe doet.
Spijtige zaak!
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 18:30   #17
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik ga zelfs verder en beweer dat de meeste mensen hun kijk op het leven gewoon bepaald wordt door de media in het algemeen.
Denk jij dat het in jouw geval anders is ? Want hoe wordt jouw "kijk op het leven" bepaald ?

Laat me raden, je leest 4 gerenommeerde buitenlandse kranten per dag, je kijkt uitsluitend naar NGC en BBC en in geval van belangrijke buitenlandse gebeurtenissen neem je direct het vliegtuig om uit eerste hand de zaken uit te checken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2010, 19:54   #18
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Denk jij dat het in jouw geval anders is ? Want hoe wordt jouw "kijk op het leven" bepaald ?

Laat me raden, je leest 4 gerenommeerde buitenlandse kranten per dag, je kijkt uitsluitend naar NGC en BBC en in geval van belangrijke buitenlandse gebeurtenissen neem je direct het vliegtuig om uit eerste hand de zaken uit te checken.
Wij zijn niet geïnteresseerd in uw doctrine van passieve acceptatie.

Rot op naar je meesters, jullie zijn hier niet welkom.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 13:19   #19
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

De leerstof moet vanzelfsprekend partijpolitiek neutraal worden gegeven.

De leraar mag voor mij wel zijn politieke voorkeur bekend maken. Dat staat vrij.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2010, 13:39   #20
An Arkos
Minister
 
An Arkos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 3.002
Standaard

Politieke neutraliteit lijkt me vrij moeilijk te bereiken, zeker bij bijvoorbeeld geschiedenis. Tenzij als je bij elke gebeurtenis alle kanten van de zaak belicht. Maar ja, dan heb je aan 6 jaar geschiedenis nog niet eens genoeg om aan de middeleeuwen te komen.
Een goede leerkracht past daar een mouw aan door zoiets te zeggen bij het begin van de lessen en zijn/haar leerlingen aan te sporen altijd kritisch te zijn, vooral voor je eigen mening.
__________________
We are everywhere.
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be