Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2013, 19:49   #1
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard Leger vernietigt 2/3 van zijn munitie

Achter boomdikke bunkermuren
zitten stafchefs zuchtend te turen
en trekken strootje
wie van het zootje
die laatste kogel mag afvuren.



Open het ... vùùùùr !

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 29 juni 2013 om 19:49.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 08:18   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Vanaf 19 april 2017 is er weer een capaciteit in Poelkapelle om de munitie van OUDE oorlogen te vernietigen .(de vorige installatie raakte in 2012 zwaar beschadigd en het is sedert niet meer goed gekomen)


Hoe het ondertussen zit met de vernietiging van "recentere" munitie,waarmee dit draadje enkele jaren geleden begon kan ik niet opmaken.


Feit is wel dat op mil.be er aanhoudend "veilingen" aangekondigd worden van het immense "oude voertuigenpark" waar de Belgische strijdkrachten nog mee zitten.Ze blijven maar komen,de Iltis-jeeps en de Volvo-vrachtwagens .(ik weet eigenlijk niet wie dat koopt,neem aan dat de meesten naar het buitenland afgesleept worden) en die decennia-oude bestelwagentjes.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 10:32   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Nu en dan spullen opruimen die toch nooit meer gebruikt zullen worden omdat ze verouderd en achterhaald zijn schept tegelijkertijd orde in het hoofd.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 10:42   #4
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.249
Standaard

Ik wist niet dat ze nog munitie hadden. Ik heb onlangs tijdens een wandeling een stukske van een oefening gezien en ik hoorde de soldaten "pang" roepen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 11:34   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik wist niet dat ze nog munitie hadden. Ik heb onlangs tijdens een wandeling een stukske van een oefening gezien en ik hoorde de soldaten "pang" roepen.
Dat is in den ABL een veelgebruikte techniek, al doende bespaart men op munitie en creëert men toch de realiteit van de verschrikking van het gevecht.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 11:41   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Pang, jij bent dood.
Nee, je hebt me gemist, want ik voel niks.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 12:02   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Vanaf 19 april 2017 is er weer een capaciteit in Poelkapelle om de munitie van OUDE oorlogen te vernietigen .(de vorige installatie raakte in 2012 zwaar beschadigd en het is sedert niet meer goed gekomen)


Hoe het ondertussen zit met de vernietiging van "recentere" munitie,waarmee dit draadje enkele jaren geleden begon kan ik niet opmaken.


Feit is wel dat op mil.be er aanhoudend "veilingen" aangekondigd worden van het immense "oude voertuigenpark" waar de Belgische strijdkrachten nog mee zitten.Ze blijven maar komen,de Iltis-jeeps en de Volvo-vrachtwagens .(ik weet eigenlijk niet wie dat koopt,neem aan dat de meesten naar het buitenland afgesleept worden) en die decennia-oude bestelwagentjes.....
Openbare verkopen.
Ik ben er in het verleden een paar maal heen geweest.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 12:03   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik wist niet dat ze nog munitie hadden. Ik heb onlangs tijdens een wandeling een stukske van een oefening gezien en ik hoorde de soldaten "pang" roepen.
Dat is toch uitzonderlijk hoor.
Normaal roepen ze pang pang pang pang boem pang pang pang pang boem pang pang pang pang boem pang pang pang pang boem
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 12:03   #9
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Openbare verkopen.
Ik ben er in het verleden een paar maal heen geweest.
Om voor zeuneke zijn hobby oude ABL-uniformpjes te kopen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 12:47   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Toen ik in het leger bij een oefening pang moest roepen...had ik het door.
Het leger is niks voor mij.
Pang roepen en met stenen smijten?
Triestiger kan het niet meer worden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2017, 17:20   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Ondergetekende kan zich niet herinneren (halfweg jaren 80 vorige eeuw) ooit "pang" te moeten roepen hebben tijdens oefeningen...
Er waren ,toendertijd toch,ruim voldoende "blanks" beschikbaar ,zoveel eigenlijk dat we,bij einde oefening,de rest in een soort "vreugdeknalfest" er door moesten jagen....(er werd GEEN munitie,zelfs geen blanks,mee terug genomen naar de kazerne,en dat werd STRENG gekontroleerd)....idem dito voor handgranaten,ook de ontstekertjes om in van die blauwe "oefengranaten" te draaien werden "besteed"

Eerlijk gezegd,tijdens het "sluipen in het bos" en de "aanval" was er eigenlijk amper gelegenheid om op iets relevants te mikken en schieten.Het was een warboel.Voor zover ik nog begrijp zit diegene die gedwongen wordt om veel munitie te besteden eigenlijk in een nadelige positie,zoals zovele Amerikaanse troepen in Afghanistan, die min of meer "vastgezet" worden in versterkte positie op verkeersknooppunten in de dalen,,omringd door de bergen met talibans....

Laatst gewijzigd door kelt : 23 april 2017 om 17:30.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2017, 19:15   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.186
Standaard

Ik herinner me in Elsenborn, op de mortier (4.2) schietstand dat we zes vrachtwagenladingen mortierbommen moesten afschieten.

De veiligheidspinnen - ongeveer dezelfde als diegenen die in handgranaten zitten - die in die bommen zaten waren verroest en braken af als je ze probeerde te verwijderen. Ik kan u verzekeren dat 2000 bommen afschieten die allemaal in de grond slaan zonder te ontploffen bepaald slaapverwekkend is.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 07:50   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondergetekende kan zich niet herinneren (halfweg jaren 80 vorige eeuw) ooit "pang" te moeten roepen hebben tijdens oefeningen...
Er waren ,toendertijd toch,ruim voldoende "blanks" beschikbaar ,zoveel eigenlijk dat we,bij einde oefening,de rest in een soort "vreugdeknalfest" er door moesten jagen....(er werd GEEN munitie,zelfs geen blanks,mee terug genomen naar de kazerne,en dat werd STRENG gekontroleerd)....idem dito voor handgranaten,ook de ontstekertjes om in van die blauwe "oefengranaten" te draaien werden "besteed"

Eerlijk gezegd,tijdens het "sluipen in het bos" en de "aanval" was er eigenlijk amper gelegenheid om op iets relevants te mikken en schieten.Het was een warboel.Voor zover ik nog begrijp zit diegene die gedwongen wordt om veel munitie te besteden eigenlijk in een nadelige positie,zoals zovele Amerikaanse troepen in Afghanistan, die min of meer "vastgezet" worden in versterkte positie op verkeersknooppunten in de dalen,,omringd door de bergen met talibans....


het hing een beetje af van de periode vh jaar.

men beschikte over een jaarlijks vastgelegde hoeveelheid munitie, wat menselijker wijs tot de toestand leidt van spaarzaamheid in de eerste jaarhelft ... tot verspilling in de maand december (want een overschot zou betekenen dat er volgend jaar minder zou zijn).

ik herinner me dat pang roepen wel, opleiding in januari nl ... met tegelijk de verhalen die de ronde deden van december ... echt random en en masse opschieten van munitie voor het jaareinde en Leopard tanks die decemberdagen én -nachten stonden te draaien, omdat voor brandstof dezelfde principes golden ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 07:54   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondergetekende kan zich niet herinneren (halfweg jaren 80 vorige eeuw) ooit "pang" te moeten roepen hebben tijdens oefeningen...
Er waren ,toendertijd toch,ruim voldoende "blanks" beschikbaar ,zoveel eigenlijk dat we,bij einde oefening,de rest in een soort "vreugdeknalfest" er door moesten jagen....(er werd GEEN munitie,zelfs geen blanks,mee terug genomen naar de kazerne,en dat werd STRENG gekontroleerd)....idem dito voor handgranaten,ook de ontstekertjes om in van die blauwe "oefengranaten" te draaien werden "besteed"

Eerlijk gezegd,tijdens het "sluipen in het bos" en de "aanval" was er eigenlijk amper gelegenheid om op iets relevants te mikken en schieten.Het was een warboel.Voor zover ik nog begrijp zit diegene die gedwongen wordt om veel munitie te besteden eigenlijk in een nadelige positie,zoals zovele Amerikaanse troepen in Afghanistan, die min of meer "vastgezet" worden in versterkte positie op verkeersknooppunten in de dalen,,omringd door de bergen met talibans....
ik begrijp dat je, hoewel je t betwijfelt, toch argumenteert pro het oefenen zonder of met te weinig munitie.

we weten jammer genoeg niet hoe die Taliban strijders zouden reageren op het 'pang' of 'pangpang' roepen van 'onze jongens'.

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 april 2017 om 07:55.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 08:05   #15
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik begrijp dat je, hoewel je t betwijfelt, toch argumenteert pro het oefenen zonder of met te weinig munitie.
we weten jammer genoeg niet hoe die Taliban strijders zouden reageren op het 'pang' of 'pangpang' roepen van 'onze jongens'.
Hun reactie:
"wrong accent" mijmeren... gevolgd door Kaboemmmm!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 08:08   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Hun reactie:
"wrong accent" mijmeren... gevolgd door Kaboemmmm!
bwa ik weet dat niet, ik denk dat er toch een moment van complete verstomming moet zijn ook ...

echt aan t front, en dan 'pang' horen roepen ... ik zou toch van mijn melk zijn over zoveel moed, denk ik


het heeft wat van de Schotse doedelzakspelers die tot in WOII mee trokken bij de landing in Normandië ...

hebben de Schotten troepen geleverd tegen de Taliban eigenlijk? en zijn daar nog altijd doedelzakspelers bij dan?

Laatst gewijzigd door Anna List : 25 april 2017 om 08:09.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 11:10   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik begrijp dat je, hoewel je t betwijfelt, toch argumenteert pro het oefenen zonder of met te weinig munitie.

we weten jammer genoeg niet hoe die Taliban strijders zouden reageren op het 'pang' of 'pangpang' roepen van 'onze jongens'.
U "begrijpt" te veel

Laatst gewijzigd door kelt : 25 april 2017 om 11:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 11:59   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het hing een beetje af van de periode vh jaar.

men beschikte over een jaarlijks vastgelegde hoeveelheid munitie, wat menselijker wijs tot de toestand leidt van spaarzaamheid in de eerste jaarhelft ... tot verspilling in de maand december (want een overschot zou betekenen dat er volgend jaar minder zou zijn).

ik herinner me dat pang roepen wel, opleiding in januari nl ... met tegelijk de verhalen die de ronde deden van december ... echt random en en masse opschieten van munitie voor het jaareinde en Leopard tanks die decemberdagen én -nachten stonden te draaien, omdat voor brandstof dezelfde principes golden ...
Ik heb het omgekeerde nog meegemaakt, dat de tanks van het peloton mortieren zes maand niet mochten draaien, ze gebruikten 5 liter per km en 25 liter om te starten, om naft te besparen.

Het gevolg was dat van de vijf tanks er bij vier de motoren kapot sprongen toen we ze uiteindelijk weer mochten opstarten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2017, 12:06   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
U "begrijpt" te veel
gaan we een semantikske doen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2017, 08:29   #20
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gaan we een semantikske doen ?
Met los kruit?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be