Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2016, 14:57   #21
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Mja, ergens begrijp ik dat wel. Niet iedereen houdt van dat nutteloze en heel dikwijls raadselachtige/hermetische gedoe en kiest voor helderheid en nut.

Maar dat is tegelijk ook hetzelfde als toegeven dat je geen goeie poëzie verstaat/waardeert.

Kan je die handleidingen ook van buiten citeren zoals poëzieliefhebbers hun geliefkoosde gedichten/passages? Zijn er ook formuleringen die je nooit meer vergeet? Die je steunen en troosten?

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 december 2016 om 15:05.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2016, 15:04   #22
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Geef mij maar een goedgeschreven manual....
Ik zeg u slechts
De knop
Moet naar rechts
Het spul
Staat dan aan
Laat u maar
Eens goed gaan
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2016, 15:10   #23
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

http://creatiefschrijven.be/wp-conte...SlamPoetry.pdf
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  handleiding.PNG‎
Bekeken: 29
Grootte:  80,0 KB
ID: 104991  

eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2016, 15:58   #24
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb mijn persoonlijke bibliotheek een paar keer moeten achterlaten, de laatste keer definitief in 2011. De verzamelde werken van Guido Gezelle staan erin. Hoewel ik antiklerikaal en atheïstisch ben.
Verzamelde werken van klassieke auteurs vind je dikwijls voor een paar euro, of soms gratis, in ebook formaat. Neemt bovendien geen plaats in. (Behalve dan de ebook reader en je pc.)

Hier is al een gratis bloemlezing van GG te vinden.

http://www.gutenberg.org/ebooks/29289
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2016, 16:43   #25
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Verzamelde werken van klassieke auteurs vind je dikwijls voor een paar euro, of soms gratis, in ebook formaat. Neemt bovendien geen plaats in. (Behalve dan de ebook reader en je pc.)

Hier is al een gratis bloemlezing van GG te vinden.

http://www.gutenberg.org/ebooks/29289
ID. Ik bezit een aantal klassieken digitaal gratis in het Engels.

Dichters toch minder. En al zeker niet in het Nederlands. Ik heb een kindle PC bib, waar ik lang veel software toegangsmoeilijkheden mee gehad heb bij het wisselen van laptops en operating programs W7=>W10 en het wisselen van Amazone US=>Amazone Spain. Ik kreeg jaren geen toegang meer.

Ik heb pas een laptop sinds 2011.

Ik mis niettemin erg de toegang tot een fysieke bibliotheek. In België kon ik elk boek te pakken krijgen/ontlenen wat ik wilde lezen. Nieuw of oud.


Aan de andere kant kan ik soms op internet een fysiek boek ongelooflijk goedkoop uit het antiquariaat te pakken krijgen, zoals de prachtuitgave van Flammarion La révolution Française van Gustave Aubry, dat ik vroeger verplicht was te studeren in de leeszaal van de bib, werd niet eens uitgeleend...

Ik lees wel tien keer liever een fysiek boek...

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 december 2016 om 16:53.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2016, 16:46   #26
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
gratis
Dat is het kernwoord, bro.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2016, 18:04   #27
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Dat is het kernwoord, bro.
Hierzie, onzen Demper. We vreesden al dat je per ongeluk in een verdwijngat was gestapt.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 09:49   #28
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik ben niet poëtisch aangelegd maar vermits poëzie een belangrijke plaats inneemt in het culturele leven, wil ik het genre toch eens verkennen. Wat is goede poëzie? Wat maakt poëzie goed (technisch én inhoudelijk)? Is er een canon van gedichten die je gelezen moet hebben?
Ik raad je toch aan eens zelf te gaan oefenen met de poëzie, dat is veel leuker dan dat van anderen te lezen.

De dood.

de poëzie begint
bij de angst voor de dood
al reeds bij dit leven
engelengezangen te mogen horen
als troost
het lijden te verzachten.

Maar als je toch dat van anderen wilt lezen (kan geen kwaad), voor slechts 1 euro koop je op het Waterlooplein in Amsterdam een of ander dichtbundel.
Ik heb er zelf 10 verzameld en daarmee kan ik wel een tijdje voort.
Leuk om inspiratie op te doen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 10:41   #29
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
The eye (and the mental faculties) of the beholder.
"The ear" lijkt me belangrijker als het om poëzie gaat.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 11:07   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
"The ear" lijkt me belangrijker als het om poëzie gaat.
Dat geldt voor muziek. Die gaat rechtstreeks, haast onbewust binnen. Universele taal. Poëzie kan heel cerebraal zijn. De meeste poëzie wordt gelezen. Daarom is de Nobel van Dylan zo controversieel. Het is waar dat je sommige poëzie innerlijk als een deuntje kan beluisteren (soms zelfs een dreuntje).
Je zou dan moeten zeggen: It's in the inner ear of the listener. Persoonlijk vind ik achteraf op muziek gezette heel bekende poëzie dubbel aantrekkelijk. Een paar favorieten zal ik wel posten. Geen favoriet maar wel heel bekend en heel leuk: Krinklende winklende waterding van Will Ferdi....als voorbeeld.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2016 om 11:11.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 11:16   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

~

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2016 om 11:40.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 11:42   #32
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Hierzie, onzen Demper. We vreesden al dat je per ongeluk in een verdwijngat was gestapt.
Verdwijnkut

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2016 om 11:43.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 12:20   #33
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mja, ergens begrijp ik dat wel. Niet iedereen houdt van dat nutteloze en heel dikwijls raadselachtige/hermetische gedoe en kiest voor helderheid en nut.

Maar dat is tegelijk ook hetzelfde als toegeven dat je geen goeie poëzie verstaat/waardeert.

Kan je die handleidingen ook van buiten citeren zoals poëzieliefhebbers hun geliefkoosde gedichten/passages? Zijn er ook formuleringen die je nooit meer vergeet? Die je steunen en troosten?
Neen,niet van buiten.
Maar de veiligheidswaarschuwingen kunnen soms zo mooi zijn.Tranen in de ogen krijg je ervan.

Zo van : Failure to properly use this device can result in injuries or death.

Een aanvalsgeweer denkt U?

Neen,een kolomboormachine
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 12:50   #34
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Neen,een kolomboormachine

De manuals van de spullen die ik verkocht hadden het hardnekkig over de "levensduurte" van het product, i.p.v. de "levensduur". Kregen de klanten ook tranen van poëtische ontroering van in de ogen waarschijnlijk.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 14:29   #35
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Verdwijnkut
Ik was even uit het oog verloren dat "Demper" en "gat" in één zin gebruiken niet zonder risico is (no offence meant, Demper).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 17:33   #36
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik ben niet poëtisch aangelegd maar vermits poëzie een belangrijke plaats inneemt in het culturele leven, wil ik het genre toch eens verkennen. Wat is goede poëzie? Wat maakt poëzie goed (technisch én inhoudelijk)? Is er een canon van gedichten die je gelezen moet hebben?
Ritme en muzikaliteit. Verzen met eindrijm, maar dat is volstrekt geen noodzaak. De aanwezigheid van alliteratie en consonantie binnen het vers. De metriek in de verzen (de zogenaamde versvoeten) die er in slagen een met de inhoud verbonden sfeer te creëren. De vorm van het gedicht: sonnet, coupletten, diverse vormen van stanza's... De manier waarop de zinsbouw werd gestructureerd waarbij dikwijls wordt afgeweken van de gangbare syntaxis maar waarbij de inhoud toch duidelijk verstaanbaar blijft. Van dat laatste slechts één klein voorbeeldje uit de Engelse poëzie (mijn persoonlijke dada). Een vers dat komt uit het verhalend gedicht van John Keats "The Eve of St. Agnes":

And Madeline asleep in lap of legends old

Kortom aan poëzie zij zoveel aspecten dat, eenmaal het je in zijn greep heeft, het je nooit meer los laat. Persoonlijk denk ik dat de meest kernachtige definitie van poëzie zou kunnen zijn: gebeeldhouwde taal.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 19:03   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

As to the form of it, the soliloquy of Hamlet in To be or not to be technically is not poetry, but to me it's certainly among the best poetry I ever have read. The technicalities and formal aspects of poetry have lost much ground in modern times. I'm not too sad about that.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2016 om 19:04.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 19:04   #38
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.941
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ritme en muzikaliteit. Verzen met eindrijm, maar dat is volstrekt geen noodzaak. De aanwezigheid van alliteratie en consonantie binnen het vers. De metriek in de verzen (de zogenaamde versvoeten) die er in slagen een met de inhoud verbonden sfeer te creëren. De vorm van het gedicht: sonnet, coupletten, diverse vormen van stanza's... De manier waarop de zinsbouw werd gestructureerd waarbij dikwijls wordt afgeweken van de gangbare syntaxis maar waarbij de inhoud toch duidelijk verstaanbaar blijft. Van dat laatste slechts één klein voorbeeldje uit de Engelse poëzie (mijn persoonlijke dada). Een vers dat komt uit het verhalend gedicht van John Keats "The Eve of St. Agnes":

And Madeline asleep in lap of legends old

Kortom aan poëzie zij zoveel aspecten dat, eenmaal het je in zijn greep heeft, het je nooit meer los laat. Persoonlijk denk ik dat de meest kernachtige definitie van poëzie zou kunnen zijn: gebeeldhouwde taal.
Dank u.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 23:10   #39
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat geldt voor muziek. Die gaat rechtstreeks, haast onbewust binnen. Universele taal. Poëzie kan heel cerebraal zijn. De meeste poëzie wordt gelezen. Daarom is de Nobel van Dylan zo controversieel. Het is waar dat je sommige poëzie innerlijk als een deuntje kan beluisteren (soms zelfs een dreuntje).
Je zou dan moeten zeggen: It's in the inner ear of the listener. Persoonlijk vind ik achteraf op muziek gezette heel bekende poëzie dubbel aantrekkelijk. Een paar favorieten zal ik wel posten. Geen favoriet maar wel heel bekend en heel leuk: Krinklende winklende waterding van Will Ferdi....als voorbeeld.
Ja, ik ben geen fan van gedichten, maar hou wel van poëzie in muziek. Het krinklende winklende waterding is een mooi voorbeeld. Maar echt indrukwekkend is bijvoorbeeld "De Winterreis". (Winterreise : gedichten van Wilhelm Müller op muziek gezet door Franz Schubert) Ik denk niet dat ik van de pianomuziek van Schubert, zonder tekst echt zou kunnen genieten. En de gedichten van Wilhelm Müller zijn wel krachtig, maar aangezien mijn Duits niet zo goed is, zou me dat ook te moeilijk zijn om geconcentreerd door te lezen. Maar de combinatie van tekst en muziek is gewoon fantastisch. Ik lees dat mee met de zang en muziek en het is één van de sterkste muzikale ervaringen die ik ken.

Een recent Nederlandstalig voorbeeld van die synergie vind ik "Goud" van Bazart. Alleen al het refrein. "Oh liever snel naar de hel dan traag naar de hemel" is schitterend. Die "snel naar de hel" met korte lettergrepen en snel ritme , gevolgd door "traag naar de hemel" met lange lettergrepen en een trager ritme, in één enkele zin, dat vind ik nu geslaagde poëzie, gewoon uit buikgevoel.

https://www.youtube.com/watch?v=Mr6whZsPta8
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 12 december 2016 om 23:27.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2016, 23:49   #40
ron kreike
Provinciaal Statenlid
 
ron kreike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
Standaard

Hallo, ik woon in xxx
en in het centrum van deze stad
was er jaren geleden een aardige bibliotheek
waar ik regelmatig kwam.
Ze hadden ook boeken met overzichten
over literatuur en de nieuwere boeken
hadden meer afbeeldingen in kleur
dan de boeken die er tijdens m'n onderwijs
werden gebruikt

Die bibliotheek had op de begane grond
een leeszaaltje met recente kranten
en tijdschriften, en er was een winkeltje
met thee en koffie en versnaperingen
voor een schappelijk prijsje.

Die bibliotheek zou later verhuizen
maar wat achteraf toch ook wel opvallend was,
is dat op elke afdeling tijdschriftenhoeken waren,
met onderwerpen ongeveer gelijk aan
de boeken op dezelfde etage.
Na de verhuizing zou dat helemaal veranderen,
met alle tijdschriften op één etage
en “bijbehorende” boeken elders
in het gebouw.

Ik verbaas me nog steeds dat niemand daar iets
van zegt...

Laatst gewijzigd door ron kreike : 13 december 2016 om 00:01.
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be