Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 april 2017, 09:57   #21
Brakelaar
Minister
 
Brakelaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2011
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
N-VA is ermee bezig.
Een geluk dat de sossen er niet mee bezig zijn...
Brakelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2017, 11:25   #22
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zowel Demonen als dat flut-profke (met sossen sympathieën, mogen we veronderstellen), trappen een open deur in.

Iedereen weet dat b. de laagste privé-pensioenen heeft.

Als die kut-prof dan zegt dat het niet ligt aan de kortere loopbanen, dan moet hem maar één ding in zijn dom gezicht geworpen worden: wie gaat dat betalen ?
Want wij zitten een staatsschuld en rente op staatsschuld af te betalen. Dank u oude machtspartijen.
En wij zitten veel te veel ambtenaren te betalen. Dank u oude machtspartijen.
En wij zitten met geldverslindende stelsels, zoals eeuwige werklozenvergoeding. Dank u oude machtspartijen.
En wij zitten met een staatkundige organisatie die vierkant werkt. Dank u oude machtspartijen.

Die politici van de oude machtspartijen: dat is uitschot. Vette klootzakken zijn het.
En kiezers zijn dom. Ze laten zich misleiden. Neen, sorry, ze laten zich oplichten.
Gesproken als een vervroegd terug getrokken ambtenaar.
Sorry Schoof.
Als ge 't verkloot mag men het ook zeggen.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 8 april 2017 om 11:26.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2017, 11:41   #23
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Mensen die tijdens hun carrière als ambtenaar én als werknemer aan de slag zijn geweest, beseffen vaak niet dat die pensioenen op een ander moment *ingaan. “Dat leidt soms tot drama’s”, waarschuwde de Ombudsdienst voor Pensioenen vrijdag bij de voorstelling van zijn jaarverslag. Zo beginnen sommigen te vroeg aan hun pensioen, en dat heeft grote financiële gevolgen.

“Help, ik moet leven van 200 euro per maand.” Het is wellicht de schrijnendste klacht die de Ombudsdienst voor Pensioenen vorig jaar kreeg. Ze kwam van een man die een tijdje als ambtenaar had gewerkt, en ook als gewone werknemer aan de slag was.
Amper een maand voor hij met pensioen dacht te gaan, kreeg hij eindelijk van de Sectie Ambtenaren van de Pensioendienst bevestiging over die aanvangsdatum. Maar hij werkte intussen in een privébedrijf, en zijn baas had al een paar keer gevraagd wanneer hij zou vertrekken. Hij ging met pensioen op de datum die de ambtenarenadministratie hem gaf, en kreeg enkele weken later van de Sectie Werknemers te horen dat het pensioen dat hij van hen kreeg, pas enkele maanden later zou ingaan. Ondertussen moest hij van 200 euro per maand leven.
Twee verschillende pensioendata
“Dit soort problemen was in 2016 onze voornaamste klacht”, zegt ombudsman Tony Vandersteen. Ambtenaren*pensioenen gaan soms vroeger in, omdat bij ambtenaren (tot nu toe) de studiejaren meetellen. Vastbenoemde leerkrachten bouwen ook sneller pensioenrechten op dan werknemers of andere ambtenaren. Daardoor ligt de vroegste pensioendatum van zo’n gewezen ambtenaar soms maanden vroeger dan die van een werknemer. Wie rechten in beide stelsels opbouwde, kan dus twee verschillende pensioendata hebben.
“Mensen zijn zich daar te weinig van bewust”, zegt Vandensteen. “Het probleem is ook dat de afdeling voor werknemers pas in actie schiet als die van de ambtenaren haar werk gedaan heeft.” En die van de ambtenaren is nu net de traagste van de pensioendiensten. Beslissingen worden te vaak slechts nipt op tijd meegedeeld, zegt de ombudsdienst, en precies daardoor ontstaan problemen.
Door de harmonisering van de stelsels, zal dit in de toekomst minder voorkomen, stelt *minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR). Op de pensioendocumenten staat tegenwoordig ook een zinnetje dat duidt op dit probleem.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170408_02...dt-tot-drama-s

"Maanden" vroeger.
De ambtenaar-ombudsman krijgt het woord "jaaaaaaaaaaaren" niet uitgesproken.
Die mensen walgen van henzelf!

Laatst gewijzigd door demonen : 8 april 2017 om 11:55.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2017, 16:25   #24
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Op de pensioendocumenten staat tegenwoordig ook een zinnetje dat duidt op dit probleem. !
In de prive gaan werken schaad de gezondheid van uw pensioen !!
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 08:40   #25
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wie stopt deze waanzin?
bizarre regels, dat klopt
mo ge moogt van mensen verwachtend at ze hun eigen informeren
wie dat niet doet kan z'n gat verbranden en verdient geen compassie
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 20:30   #26
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
bizarre regels, dat klopt
mo ge moogt van mensen verwachtend at ze hun eigen informeren
wie dat niet doet kan z'n gat verbranden en verdient geen compassie
Iedereen is daar niet met bezig. Ik ben verwittigd geweest op mijn 68ste dat ik recht had op pensioen en zelfs 3 jaar mocht achteruit gaan om het pensioen retroactief te krijgen. Op mijn 65ste ging dat niet, werken en pensioen krijgen. Dat is blijkbaar een paar jaar terug veranderd.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 20:42   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Iedereen is daar niet met bezig. Ik ben verwittigd geweest op mijn 68ste dat ik recht had op pensioen en zelfs 3 jaar mocht achteruit gaan om het pensioen retroactief te krijgen. Op mijn 65ste ging dat niet, werken en pensioen krijgen. Dat is blijkbaar een paar jaar terug veranderd.
Werken en pensioen krijgen gaat wel.Dat is al altijd zo geweest. U mag dan wel maar een beperkt bedrag verdienen ( of alleszins in theorie)
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 20:54   #28
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Werken en pensioen krijgen gaat wel.Dat is al altijd zo geweest. U mag dan wel maar een beperkt bedrag verdienen ( of alleszins in theorie)
Op mijn 65ste heb ik een formulier moeten indienen dat ik geen pensioen wenste. Ik had dat kunnen doen maar dan waren 100% van de inkomsten van de bedrijven belast geweest in hoofde van mijn zoon alleen. Wat op het einde van de rit een pak duurder zou uitgekomen zijn. Sinds 1/1/2015 geloof ik, kan je gewoon doorwerken en toch je vol pensioen genieten. Men is voor mij zelfs tot 1/1/2013 teruggekeerd omdat ik toen al meer dan 42 jaar werkte.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 21:52   #29
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Iedereen is daar niet met bezig.
op de moment dat ge op het punt staat om op pensioen te gaan en ge hebt in verschillende stelsels gezeten (overheid, zelfstandige, arbeider, bediende,... dan zou uw frank moeten vallen.
ff checken op mypension.be duurt 5 minuten.

de overheid gaat in fout door er zo'n idiote boel van te maken maar als Belgische burger weet ge dat onze overheid uit debielen bestaat.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 22:10   #30
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
op de moment dat ge op het punt staat om op pensioen te gaan en ge hebt in verschillende stelsels gezeten (overheid, zelfstandige, arbeider, bediende,... dan zou uw frank moeten vallen.
ff checken op mypension.be duurt 5 minuten.

de overheid gaat in fout door er zo'n idiote boel van te maken maar als Belgische burger weet ge dat onze overheid uit debielen bestaat.
Pensioen interesseert me geen ballen. Ze hebben het gewoon op mijn rekening gestort zonder dat ik er om gevraagd heb.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 22:16   #31
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Pensioen interesseert me geen ballen. Ze hebben het gewoon op mijn rekening gestort zonder dat ik er om gevraagd heb.
Dat is België zeker. Als je het niet wil storten ze het op uw rekening en mensen die het willen uit noodzaak die kunnen maanden lopen met honderden papieren en worden van de os naar de ezel gestuurd om dan na 7 maanden een eerste voorschotje te ontvangen.....en na 14 maanden hun eerste pensioentje maar dan eerst nog een verkeerd bedrag.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2017, 22:27   #32
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat is België zeker. Als je het niet wil storten ze het op uw rekening en mensen die het willen uit noodzaak die kunnen maanden lopen met honderden papieren en worden van de os naar de ezel gestuurd om dan na 7 maanden een eerste voorschotje te ontvangen.....en na 14 maanden hun eerste pensioentje maar dan eerst nog een verkeerd bedrag.
In 2016 hebben ze 55.000 gestort (terugwerkend naar 2013), nu nog zien wat ik overhoud als dat bij mijn inkomsten van 2016 bijgerekend wordt. Net zoals die 1.800 die ik nu maandelijks krijg, maar blijkbaar is mijn vrouw nu ten laste, dus profijt op mijn globaal inkomen.

Als ik haar nog een paar mormels maak zal ik nog rijk sterven.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 9 april 2017 om 22:30.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 15:00   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Pensioen interesseert me geen ballen. Ze hebben het gewoon op mijn rekening gestort zonder dat ik er om gevraagd heb.
Ge hebt uw hele leven lang bijgedragen.

Zeker moet ge uw pensioen krijgen.

Er zijn er genoeg die niks bijdragen en ook trekken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 15:08   #34
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Probleem is dat de overheid nog steeds geen geautomatiseerde programma's op punt heeft staan voor werknemers met een gemengde loopbaan. Dit is echter dringend noodzakelijk: bijvoorbeeld meer dan de helft van mijn collega's, waaronder ikzelf, hebben een gemengde loopbaan. Van collega's die tegen hun pensioen aanlopen hoor ik vooral verhalen van problemen en misverstanden allerhande.

Maar ja, de overheid loopt altijd hopeloos achter, als je weet dat men in 2012 nog programma's bij de belastingen op diskettes aan het zetten was, terwijl de pc's die dat konden lezen al jaren op het stort lagen ... dan weet je het wel zeker !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 15:58   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.161
Standaard

Ik heb al wel gehoord van schandes bij de gemengde loopbanen dat de bedragen zo laag zijn, wegens nadelige effecten bij de berekening van de samenvoeging.

Maar dat mensen zeer laattijdig hun eerste pensioen trekken, daar heb ik nog niet van gehoord.
Dat betekent niet dat er geen zouden zijn. Ze komen alleszins toch niet in de gazetten die ik onder mijn ogen krijg.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 20:09   #36
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb al wel gehoord van schandes bij de gemengde loopbanen dat de bedragen zo laag zijn, wegens nadelige effecten bij de berekening van de samenvoeging.

Maar dat mensen zeer laattijdig hun eerste pensioen trekken, daar heb ik nog niet van gehoord.
Dat betekent niet dat er geen zouden zijn. Ze komen alleszins toch niet in de gazetten die ik onder mijn ogen krijg.

.
Verrassend weinig mensen weten ook maar iets af van pensioenen of zelfs hun eigen pensioen. De meesten overschatten hun bedrag serieus, terwijl je toch via de online tools een goede indicatie kan hebben.

Als je geen volledige ambtenarenloopbaan hebt, slagen die bedragen dik tegen ! België zit qua regulier werknemerspensioen zelfs in de staart van het Europese peloton en is geenszins in verhouding met de levensduurte en niveau van andere verloningen / uitkeringen.

Enige voordeel is dat onze gepensioneerden veelal (maar dan 70 % ) eigenaar zijn van een woning die volledig is afbetaald, dus leen- of huurkosten vallen weg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, waar meer dan de helft van de gepensioneerden nog zulke maandelijkse lasten heeft, maar waar de reguliere pensioenen dus een pak hoger liggen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 21:54   #37
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Verrassend weinig mensen weten ook maar iets af van pensioenen of zelfs hun eigen pensioen. De meesten overschatten hun bedrag serieus, terwijl je toch via de online tools een goede indicatie kan hebben.

Als je geen volledige ambtenarenloopbaan hebt, slagen die bedragen dik tegen ! België zit qua regulier werknemerspensioen zelfs in de staart van het Europese peloton en is geenszins in verhouding met de levensduurte en niveau van andere verloningen / uitkeringen.

Enige voordeel is dat onze gepensioneerden veelal (maar dan 70 % ) eigenaar zijn van een woning die volledig is afbetaald, dus leen- of huurkosten vallen weg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland, waar meer dan de helft van de gepensioneerden nog zulke maandelijkse lasten heeft, maar waar de reguliere pensioenen dus een pak hoger liggen.
Je stelt het dramatischer voor dan het is. Mijn ouders hebben beiden een werknemerspensioen en ze komen ruimschoots toe. Omdat ze zelfs geen hypotheek meer hebben of studerende kinderen, hebben ze zelfs meer luxe dan toen ze nog werkten en dat wel hadden.

Het wordt wel moeilijker als je inderdaad geen eigen woning hebt of alleenstaande bent.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 09:20   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.161
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je stelt het dramatischer voor dan het is. Mijn ouders hebben beiden een werknemerspensioen en ze komen ruimschoots toe. Omdat ze zelfs geen hypotheek meer hebben of studerende kinderen, hebben ze zelfs meer luxe dan toen ze nog werkten en dat wel hadden.

Het wordt wel moeilijker als je inderdaad geen eigen woning hebt of alleenstaande bent.
Ook een alleenstaande kan redelijk makkelijk zijn eigen appartement(je) bekostigen.

Maar inderdaad: wie met pensioen gaat en huur moet betalen, die ziet af.

Voor sommigen is het hun eigen fout dat ze geen eigendom vergaarden.
Anderen hebben te maken gehad met een tegenslag buiten hun wil om. Daar moeten we oog voor hebben.

Ik zit vooral in met alleenstaande moeders, waar de papa zijn verantwoordelijkheid ontvlucht. De keizer van Oostende heeft eens geprobeerd, maar een sos kan niets fatsoenlijks op poten zetten.
Om het geld uit de zakken van die onwillige deserteurs te kloppen, zou een speciaal soort sociale inspecteurs met zeer ruime bevoegdheden, tot zelfs het blokkeren van het deel van de toekomstige erfenis. En met zo'n boetes edm dat ze uit eigen beweging zullen afkomen met het opnemen van hun verantwoordelijkheid.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 11:40   #39
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je stelt het dramatischer voor dan het is. Mijn ouders hebben beiden een werknemerspensioen en ze komen ruimschoots toe. Omdat ze zelfs geen hypotheek meer hebben of studerende kinderen, hebben ze zelfs meer luxe dan toen ze nog werkten en dat wel hadden.

Het wordt wel moeilijker als je inderdaad geen eigen woning hebt of alleenstaande bent.
't Is maar wat je gewoon bent zeker? Aan 2300 max pensioen per persoon zit je aan een netto van zowat 1600 zeker? Alleen moet je daarvoor 45 jaar lang elk individueel jaar meer dan het plafond verdiend hebben, dus diegenen die dat halen zijn heel beperkt. Als je altijd met een veelvoud daarvan geleefd hebt, dan is dat maar een schamel om niet te zeggen schandalig pensioen.

Het grootste schandaal in België zit hem echter in het feit dat je onbeperkt moet bijdragen, maar met een afgetopt pensioen zit, en dat je jaar op jaar wordt afgerekend, ipv cumulatief.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2017, 16:03   #40
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
't Is maar wat je gewoon bent zeker? Aan 2300 max pensioen per persoon zit je aan een netto van zowat 1600 zeker? Alleen moet je daarvoor 45 jaar lang elk individueel jaar meer dan het plafond verdiend hebben, dus diegenen die dat halen zijn heel beperkt. Als je altijd met een veelvoud daarvan geleefd hebt, dan is dat maar een schamel om niet te zeggen schandalig pensioen.

Het grootste schandaal in België zit hem echter in het feit dat je onbeperkt moet bijdragen, maar met een afgetopt pensioen zit, en dat je jaar op jaar wordt afgerekend, ipv cumulatief.
Dat is waar, maar als je van 3000 netto met twee mensen niet kan leven, zonder huur, zonder kinderlast, denk ik toch dat je iets fout doet. Ze kunnen nog gemakkelijk kleding kopen, dingen aan hun huis veranderen, gaan uit eten, etc...kortom genieten van het leven. Een dikke (nieuwe) mercedes kopen zit er niet in met dat pensioen, maarbon....dat deden ze ook niet toen ze werkten. Die Skoda rijdt ook naar de zee.

Dat de bijdragen niet in verhouding staan met het gekregen pensioen, ben ik 1000 % akkoord met u.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be