Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 juli 2002, 04:22   #1
Esceha
Burger
 
Esceha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Locatie: Wat vroeger Nederland(s) was
Berichten: 175
Standaard

Beroep op gezondheidzorg door allochtonen.

Voorwoord:
Zoals nu wel genoegzaam bekend is, is de zwendel met kinderbijslag aangetoond. Daar was een (door u en mij via belastinggeld betaald) kostbaar onderzoek voor nodig. Ik vertel dit al jaren. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig. Ik gebruik gewoon mijn gezonde verstand. Dat schijnt bij politici nog al eens te ontbreken. Die beseffen ook niet dat er kinderbijslag wordt uitgekeerd voor uitsluitend op (van corrupte ambtenaren in den vreemde gekocht) papier bestaande kinderen.
-
Introductie:
Ik schreef ook al velen malen over door mij vermeend misbruik door allochtonen van gezondheidszorg. Ook daar had ik geen (eveneens door u en mij via belastinggeld betaald) kostbaar onderzoek voor nodig. Vrij recent heeft men de wens te kennen gegeven te willen weten wat de verklaring is van het feit dat de afname van medicijnen door allochtonen gemiddeld vier (!!) maal zo veel is als dat van autochtonen. Inmiddels is gebleken hetgeen ik al jaren heb gezegd. Het verzekeringsbewijs blijkt niet alleen door rechthebbenden te worden gebruikt, maar tevens te worden uitgeleend aan illegalen. Ik suggereer al jaren dat er echter ongetwijfeld ook nog een aantal familieleden en kennissen in het thuisland wonen, die ongetwijfeld pakketjes medicijnen krijgen toegezonden. Aangezien ik daarover nog niets heb gesignaleerd, loop ik met die suggestie blijkbaar voor op het onderzoek. In ieder geval staat vast dat dit alles tezamen uiteraard bepalend is voor de uiteindelijke hoogte van uw en mijn premie. Ten overvloede noem ik ook nog maar weer eens de vaker aangehaalde voorbeelden inzake bijvoorbeeld de Irakees, die asiel aanvroeg, uitsluitend om in Nederland een hartoperatie te kunnen ondergaan en daarna onmiddellijk naar Irak terug keerde en de "sexe-verbouwing" van een vreemdeling, die nota bene nog niet eens asiel had aangevraagd. Voormalig staatssecretaris Mevrouw Schmitz noemde dat doen een "bedrijfsongevalletje". Maar wel een feit dat ons weer klauwen met geld heeft gekost om over de hoge kosten van vaak levenslange psychische begeleiding na dergelijke ingrepen maar te zwijgen.
-
In onderstaand artikel "Zieke illegaal kostenpost" worden bedragen genoemd. Daar mag dan een reguliere pot voor zijn, doch dit geeft een vertekend beeld van de daadwerkelijke kosten. Er wordt niet ingegaan op het segment van het misbruik van verzekeringsbewijzen. Het daadwerkelijke bedrag aan uitkeringen op grond van de door u en mij opgebrachte premie is dus beduidend hoger dan u op het eerste gezicht via het signalerende artikel verondersteld te kunnen aannemen. Het is maar dat ik u de ogen weer eens open, door u uitvoeriger voor te lichten.
Cor Schorel.
=
Bron: Dagblad "De Telegraaf"
13 juli 2002
Zieke illegaal kostenpost.

-
Nederland is een ziekenboeg voor illegalen. Ziekenhuizen, huisartsen en psychiaters hebben in vier jaar tijd circa 68 miljoen euro (Hlf. 150 miljoen) van de rijksoverheid vergoed gekregen voor medische hulp aan illegalen.

Illegalen zijn niet verzekerd, dus moeten ziekenhuizen en huisartsen hun rekeningen bij het zogenoemde illegalenfonds declareren. Deze declaraties betreffen vooral bezoeken aan huisartsen, ziekenhuisopnames, tandartshulp, bezoeken aan de psychiater en verloskundige hulp. Maar illegalen blijken, gezien de herkomst van de declaraties, ook in verpleegtehuizen te verblijven.

Opvallend is dat "enkele personen met specifieke gezondheidsproblemen verhoudingsgewijs een groot beroep doen op het fonds". Het gaat dan om illegalen die langdurig bij de psychiater lopen of vreemdelingen met een hiv-besmetting, die zijn aangewezen op langdurig en zeer kostbaar medicijngebruik.

Bevallingen
In totaal 43 procent van de verloskundigen heeft inmiddels een beroep gedaan op het illegalenfonds om de kosten, gemaakt bij bevallingen van illegaal in Nederland verblijvende vrouwen, vergoed te krijgen.

De meeste declaraties bij het fonds komen uit de grote steden. Bij de Amsterdamse ziekenhuizen (Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, St Lucas/Andreas, VU, AMC) gaat het jaarlijks om ruim 3 miljoen euro.

Een en ander blijkt uit de financiële verantwoording van het illegalenfonds, een Nederlandse vinding om illegalen die niet zijn verzekerd, toch te kunnen helpen.

Sinds de invoering van de Koppelingswet in 1998 zijn vreemdelingen zonder wettig verblijf uitgesloten van allerlei voorzieningen van de Nederlandse welvaartsstaat.

Er werd echter bepaald dat de toegang tot medische zorg ook na de invoering van de Koppelingswet gehandhaafd zou blijven. Uitgangspunt daarbij is dat "artsen en hulpverleners op ethische gronden altijd medisch noodzakelijke hulp moeten verlenen". Ook als vooraf niet zeker is dat de kosten die voor de patiënt worden gemaakt, zullen worden vergoed.

Om de onbetaalde rekeningen te kunnen voldoen, zijn er in 1998 twee potjes in het leven geroepen. In het potje voor de academische ziekenhuizen stopt de minister van Volksgezondheid 13 miljoen euro per jaar.

Het tweede potje, ook wel het 'illegalenfonds' genoemd, is bedoeld voor de zogeheten eerstelijns gezondheidszorg zoals huisarts, GGD, thuiszorg, tandartszorg en kraamzorg.
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be