Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2010, 19:45   #1781
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

nou Schaveiger, ik ben liever Nederlander dan Fransman

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 maart 2010 om 19:45.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:46   #1782
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nou Schaveiger, ik ben liever Nederlander dan Fransman
U hebt geen keuze meer. U bent reeds Hollander.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2010 om 19:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:48   #1783
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U hebt geen keuze meer. U bent reeds Hollander.
hoe kan ik nu Hollander zijn als ik niet eens in Noord-Holland of Zuid-Holland woon?
moet je mij toch eens uitleggen hoor system.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:55   #1784
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hoe kan ik nu Hollander zijn als ik niet eens in Noord-Holland of Zuid-Holland woon?
moet je mij toch eens uitleggen hoor system.
Omdat u een menselijke pars pro toto bent.Nu ja, menselijk weet ik nog niet zo. Misschien een boa-achtig slangenmens. Dat kan.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2010 om 19:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:56   #1785
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ook uw selectieve beoordeling in de discussies over Nederlandse geschiedenis waarin een system of een Henri1 begrijpbaarder is dan een Ernst Niessen, een quercus of een Shadowke is tekenend hiervoor.
Deze wou ik even apart nemen.

1) Over mijn beoordeling kan je niets zeggen, ik heb deze immers nog niet kenbaar gemaakt en dus kan je niet weten hoe die is.

2) Ik ben het niet altijd eens met de reacties van System of Henri1 of gelijk wie die tegen een doorgedreven samenwerking is.

Maar ik kan hun reacties wel degelijk begrijpen in het licht van de arrogantie van Ernst en Shadowke die zich gedragen alsof de annexatie van Vlaanderen reeds een feit is.
Ik besef dat dit een heel subjectief oordeel is, maar zo komen deze twee mensen over.
Ik heb al een paar keer gezegd tegen Ernst dat zijn manier van werken de samenwerking meer kwaad dan goed doet, en daar blijf ik bij.

System en Henri1 zijn de typische Belgen die eerlijk en beleefd zijn wanneer je eerlijk en beleefd bent tegen hen, maar die er ook niet voor aarzelen om arrogantie, lompheid en gebrek aan respect met gelijke munt terug te betalen.

Dat is trouwens het eeuwig probleem tussen Belgen en Nederlanders en de reden waarom ik een vereniging een slecht idee vind. Daar komen klodden van.

3) Wat Schadowke betreft, daar reageer ik niet tegen om de eenvoudige reden dat sedert hij me op zijn negeerlijst heeft geplaatst ik hem met hetzelfde heb bedankt (hij heeft de eer de enige te zijn op die lijst staat).

Ik ken hem natuurlijk niet, maar ik kon met hem geen deftig gesprek voeren zonder dat hij begon te roepen, tieren en beledigen.
Ik schrijf dit toe aan zijn jeugdig enthousiasme (aan de hand van zijn reacties schat ik hem 17-19 jaar), maar indien hij zijn doel wil bereiken zal hij toch moeten veranderen. Tot dan ben ik zijn reacties liever arm dan rijk.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:56   #1786
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Shadowke lijkt nog niet eens op een Hollander.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:58   #1787
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wilt u zo goed zijn mijn voorvaderen er buiten te laten, a.u.b.?

Als kleine pachters van landbouwgrond die toebehoorde aan monsieur le baron hadden zij met die onverkwikkelijke geschiedenis NIKS te maken.

Wellicht werden ze pas m�*�*nden (indien niet j�*ren) nadien op de hoogte gebracht.


Dank bij voorbaat,

djimi
'Onze voorvaderen' was hier bedoeld als verzamelwoord van de mensen die indertijd hebben meegewerkt aan het ontstaan van België.

Mijn excuses, mocht ik hierover niet duidelijk genoeg geweest zijn.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:59   #1788
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer dat revisionisme erop gericht is een leugenachtigheid van de officiële versie van historische feiten te ontmaskeren, dan is het geen revisionisme meer.
Klopt, maar dat heb ik hier nog nergens gezien.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 19:59   #1789
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Feit is dat het Frans bewind (1795-1815) totaal anders werd en wordt gepercipieerd in Vlaanderen dan in Wallonië. Voor de Walen (nu nog steeds) was het "une époque fortunée", voor de Vlamingen gewoon een dwingelandij (zeker eenmaal Napoleon startte met gedwongen inlijving in het Franse leger). En je kunt er niet omheen, de aanvankelijke bedoeling van de Franstalige opstandelingen in 1830 was onweerlegbaar terug aansluiten bij "la mère patrie, la France". Voor mijn part hadden ze het gerust mogen doen, maar dan slechts voor la Wallonie, punt.
Dat is mogelijk, maar irrelevant in de huidige context.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:08   #1790
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
2) Ik ben het niet altijd eens met de reacties van System of Henri1 of gelijk wie die tegen een doorgedreven samenwerking is.
Ze hebben beiden hun momenten en kunnen ernstig zijn als het moet, daarin geef ik u gelijk. Henri1 iets minder dan system, maar toch, ook hij heeft zijn goede momenten.
Toch is dit forum al lang een praatbarak verworden en vervalt de teneur vaak in karikaturen en het opvissen van oude koeien en het gooien van verwijten die kant noch wal raken.

Citaat:
Maar ik kan hun reacties wel degelijk begrijpen in het licht van de arrogantie van Ernst en Shadowke die zich gedragen alsof de annexatie van Vlaanderen reeds een feit is.
Ik besef dat dit een heel subjectief oordeel is, maar zo komen deze twee mensen over.
Ik heb al een paar keer gezegd tegen Ernst dat zijn manier van werken de samenwerking meer kwaad dan goed doet, en daar blijf ik bij.
Hierin volg ik u. De schijnbaar paternalistische ondertoon bevalt me evenmin. Toch blijf ik er wel bij dat Vlaanderen meer met Nederland weg heeft dan met Frankrijk. In Franstalig België is men ook geen rattachist als men dat tegenover Frankrijk toegeeft. In dat licht begrijp ik hen.
Ik vind trouwens dat ook Shadowke en Ernst hun goede momenten hebben en oprecht kunnen zijn. Ernst is soms ernstig(lol) en dan weer minder (gevoel van humor heeft 'ie ook). Hem kan ik goed verdragen. Alleen hun overhaastig gebruik van de negeerlijst begrijp ik niet.
Trouwens, ook tegenover Hollander heeft u dit verwijt gebruikt. Ik begrijp dat niet, ook al zijn we beiden Vlaming. Ik herinner me wel dat u beweerde dit ik té Nederlands denk, maar in dat geval is mijn omgeving zelf ook zéér Nederlands-denkend.

Zelf zie ik Nederland dan ook niet als even vreemd als een ander buurland en kan ik erg goed begrijpen dat het ook zo voorgesteld wordt., maar men mag geen berenhuid verkopen alvorens hem geschoten te hebben. Persoonlijk blijf ik uw argument voor Frankrijk als logischer antwoord in schaalvergroting nogal 'raar' om het grof te zeggen, gezien men zoiets niet los kan koppelen van culturele invloed. Je hebt alle andere factoren van dat ene aandachtspunt radicaal losgerukt en dat vind ik geen juiste benadering.
Frankrijk is erg gecentraliseerd, veel meer dan Nederland en zou onze eigenheid minder kunnen waarborgen.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 maart 2010 om 20:21.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:11   #1791
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Vlaanderen in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 1815-1830
In ieder geval in het verleden en misschien ook in de toekomst.

Willem I, is onze gemeenschappelijke koning geweest , door de een gehaat door de ander geliefd.System weet er alles van.

Vanavond op Ned 2 om 20.15 deel 1 van "de Troon" over koning Willem I.

Misschien kunnen we nog onbekende kanten ontdekken aan deze koning, of aan dit tijdperk en onze gemeenschappelijke staat.
Waarschijnlijk zal het meer gaan over de staat van de liefde, dan over de liefde voor de staat.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:11   #1792
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Shadowke lijkt nog niet eens op een Hollander.
Ik begrijp dit eigenlijk niet.
Shadowke doet er alles alles om 'Hollander' te worden, hemelt hen helemaal op, voelt zich meer Nederlander dan Belg, en dan vinden jullie het een belediging wanneer iemand hem Nederlander noemt?

System geeft hem gewoon een compliment, nietwaar System?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:12   #1793
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hoe kan ik nu Hollander zijn als ik niet eens in Noord-Holland of Zuid-Holland woon?
moet je mij toch eens uitleggen hoor system.
Gelukkig ben ik een echte Hollander.
Alleen domme Belgen bergrijpen niet wat Holland is.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:13   #1794
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik begrijp dit eigenlijk niet.
Shadowke doet er alles alles om 'Hollander' te worden, hemelt hen helemaal op, voelt zich meer Nederlander dan Belg, en dan vinden jullie het een belediging wanneer iemand hem Nederlander noemt?

System geeft hem gewoon een compliment, nietwaar System?
Nederlander kun je worden.
Een Hollander ben je door geboorte.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:14   #1795
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Gelukkig ben ik een echte Hollander.
Alleen domme Belgen bergrijpen niet wat Holland is.
het land waar een gevaarlijke clown zijn opmars kent
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:18   #1796
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik begrijp dit eigenlijk niet.
Shadowke doet er alles alles om 'Hollander' te worden, hemelt hen helemaal op, voelt zich meer Nederlander dan Belg, en dan vinden jullie het een belediging wanneer iemand hem Nederlander noemt?

System geeft hem gewoon een compliment, nietwaar System?
Ja, maar ik zeg nergens dat een belediging zou zijn. Hij IS het wel degelijk niet. U ziet toch zelf ook goed genoeg dat de gemiddelde Hollander veel nuchterder, kalmer en berekender is. Een Hollander is in het algemeen soberder en conformerender en zou niets begrijpen van het gepalaver dat Vlamingen hier op dit forum tentoonspreiden.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 maart 2010 om 20:20.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:21   #1797
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ze hebben beiden hun momenten en kunnen ernstig zijn als het moet, daarin geef ik u gelijk. Henri1 iets minder dan system, maar toch, ook hij heeft zijn goede momenten.
Toch is dit forum al lang een praatbarak verworden en vervalt de teneur vaak in karikaturen en het opvissen van oude koeien en het gooien van verwijten die kant noch wal raken.
Kijk, we worden het nog eens

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hierin volg ik u. De schijnbaar paternalistische ondertoon bevalt me evenmin.
Noem je hem nu ook arrogant?
(grapje

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Toch blijf ik er wel bij dat Vlaanderen meer met Nederland weg heeft dan met Frankrijk.
Op sommige punten wel, op andere punten dan weer niet, maar daarover ging het niet in die discussie, ik hoop dat je dit nu beseft. Ik ontkrachtte gewoon het argument 'schaalvergroting'.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ernst is soms ernstig(lol) en dan weer minder (gevoel van humor heeft 'ie ook). Hem kan ik goed verdragen.
Ik niet, ik kan slecht tegen 'paternalisten' die denken de waarheid in pacht te hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zelf zie ik Nederland dan ook niet als even vreemd als een ander buurland en kan ik erg goed begrijpen dat het ook zo voorgesteld wordt., maar men mag geen berenhuid verkopen alvorens hem geschoten te hebben. Persoonlijk blijf ik uw argument voor Frankrijk als logischer antwoord in schaalvergroting nogal 'raar' om het grof te zeggen, gezien men zoiets niet los kan koppelen van culturele invloed.
Daarin heb je natuurlijk gelijk, maar dat was een andere discussie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Je hebt alle andere factoren van dat ene aandachtspunt radicaal losgerukt en dat vind ik geen juiste benadering.
Frankrijk is erg gecentraliseerd, veel meer dan Nederland en zou onze eigenheid minder kunnen waarborgen.
Raar, want het is net die eigenheid die ontkend, genegeerd en geridiculiseerd wordt door bovengenoemde Nederlanders.
Begrijp je?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:23   #1798
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, maar ik zeg nergens dat een beledging zou zijn. Hij IS het wel degelijk niet. U ziet toch zelf ook goed genoeg dat de gemiddelde Hollander veel nuchterder, kalmer en berekender is. Een Hollander is in het algemeen soberder en conformerender en zou niets begrijpen van het gepalaver dat Vlamingen hier op dit forum tentoonspreiden.
hier slaat u de bal toch volledig mis,
de gemiddelde hollander is recht voor de raap houd geen blad voor zijn mond, en is gewoon luidruchtiger dan de bedeesde vlaming die liever onopvallend op de achtergrond staat..
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)

Laatst gewijzigd door globalmedia : 6 maart 2010 om 20:24.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:24   #1799
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
hier slaat u de bal toch volledig mis,
de gemiddelde hollander is recht voor de raap houd geen blad voor zijn mond, en is gewoon luidruchtiger dan de bedeesde vlaming die liever op de achtergrond staat..
Ja, hij zegt wel zijn gedacht, dat wel. Alleen zie ik hem niet emotioneel onstabiel reageren als hij dat doet. Negeerlijsten zou hij ook niet gebruiken en hij zou niet begrijpen waarom er zoveel aandacht en zoveel energie in kleine details wordt gestoken. Hij wil het plaatje eerder in de breedte beschouwen, eerder dan in de diepte. Volgens mij hè?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 maart 2010 om 20:27.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2010, 20:47   #1800
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.167
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U herhaalt altijd dezelfde aprioristische voorgekauwde kost. De Franse vlag heeft slechts enkele ogenblikken uitgehangen aan het Brussels stadhuis tijdens de Belgische Omwenteling en werd onmiddellijk vervangen door de Brabantse driekleur. Brabantse driekleur die nog altijd de kleuren zijn van België.
Dit toont hoe "snugger" je in werkelijkheid bent. Het onderliggende complot was gericht op "rattachement �* la France", dat is een vaststaand feit. De Britten, nadat ze pas vijftien ervóór Napoleon hadden verslagen, "were not amused" en dus kon het project niet doorgaan. Het waren ook de Britten die het staatshoofd uitkozen. De enige concessie was dat de weduwnaar mocht hertrouwen met een Franse prinses. De herrieschoppers hebben zich dan maar tevreden gesteld met een surrogaat: une Belgique francophone.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be