Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 april 2014, 13:17   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk is de NVA conservatief. Zeer conservatief zelfs. Mensen zoals De Wever, Jambon, Peumans, De Decker, Weyts, enz, enz, zijn gewoon zeer rechtse rakkers. En nu, met de massale influx van het VB, wordt de NVA nog rechtser. Er is niet zoveel verschil meer tussen de NVA en uw partij, het Vlaams Belang. En uw partij is extreem rechts.
Ook hier: beweren, maar niet staven, laat staan bewijzen. Een partij die een bestaande staat diepgaand wil hervormen en desnoods zelfs afschaffen, kan met zelfs de beste wil van de wereld niet als "conservatief" beschouwd worden. Ze was juist een fundamentele verandering aanbrengen en juist niet behouden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 15:50   #22
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke vlakken is Peumans dan wel "rechts" te noemen? Ethisch? Economisch? Of wat dan ook? Of is het gewoon uit gemak dat men iedere N-VA-politicus dat etiket opkleeft?
Hij zegt het zelf.

Ondervraagd door De Standaard verleden jaar over de rechtse sociaal-economische koers van zijn partij, zei Peumans:

"Dat sociaal-economische programma staat voor een stuk ten dienste van ons nationalistisch project. Met een links programma zouden we niet veel succes hebben."
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2014, 15:57   #23
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook hier: beweren, maar niet staven, laat staan bewijzen. Een partij die een bestaande staat diepgaand wil hervormen en desnoods zelfs afschaffen, kan met zelfs de beste wil van de wereld niet als "conservatief" beschouwd worden. Ze was juist een fundamentele verandering aanbrengen en juist niet behouden...
Dat is wat te simpel Van den Berghe. Ook een stroming die de bestaande maatschappelijke toestand wil hervormen, kan aartsconservatief zijn. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de Restauratie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2014 om 15:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 01:20   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is wat te simpel Van den Berghe. Ook een stroming die de bestaande maatschappelijke toestand wil hervormen, kan aartsconservatief zijn. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de Restauratie.
Bij mijn weten wil de N-VA niet naar een vroegere staatsstructuur. Dus, wie is hier "te simpel" bezig...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 01:25   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hij zegt het zelf.

Ondervraagd door De Standaard verleden jaar over de rechtse sociaal-economische koers van zijn partij, zei Peumans:

"Dat sociaal-economische programma staat voor een stuk ten dienste van ons nationalistisch project. Met een links programma zouden we niet veel succes hebben."
Rechts staat hier dus voor een bepaalde visie op de relatie tussen overheid en economie. Hier past de term "liberalisme" echter veel beter. Is dat nu conservatief of niet? Mij lijkt dat vakje hier weinig zeggend.

Voor uw bewering dat de N-VA conservatief is, heb ik tot op heden geen enkel element gezien. Ethisch is de N-VA alvast progressiever dan de CD&V.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 11:32   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rechts staat hier dus voor een bepaalde visie op de relatie tussen overheid en economie. Hier past de term "liberalisme" echter veel beter. Is dat nu conservatief of niet? Mij lijkt dat vakje hier weinig zeggend.

Voor uw bewering dat de N-VA conservatief is, heb ik tot op heden geen enkel element gezien. Ethisch is de N-VA alvast progressiever dan de CD&V.
Indien De Wever de indexaanpassing wil afschaffen, dan is dit in ieder geval niet erg progressief. Tenzij dan 'progressief in de achteruitgang'!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 21:27   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Indien De Wever de indexaanpassing wil afschaffen, dan is dit in ieder geval niet erg progressief. Tenzij dan 'progressief in de achteruitgang'!
Ik zie niet goed in wat daar nu progressief of conservatief aan is. Als VB'er ben ik voor het behoud van de bestaande regeling, tenzij er een algemeen vattende aanpassing komt. Hoe positioneert u mij dan tegenover de N-VA?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2014, 21:30   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk is de NVA conservatief. Zeer conservatief zelfs. Mensen zoals De Wever, Jambon, Peumans, De Decker, Weyts, enz, enz, zijn gewoon zeer rechtse rakkers. En nu, met de massale influx van het VB, wordt de NVA nog rechtser. Er is niet zoveel verschil meer tussen de NVA en uw partij, het Vlaams Belang. En uw partij is extreem rechts.
Conservatief zegt u... Wel, even kijken. De N-VA is voorstander van euthanasie, abortus, homo"huwelijk"... De N-VA stemde voor de verruiming van de euthanasiewetgeving op minderjarigen. De N-VA heeft ook de wet op de adoptie door homokoppel goedgekeurd. Vanuit de oppositie.

Zeg me nu toch: waar ontwaart u hier enig conservatisme?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 07:49   #29
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Conservatief zegt u... Wel, even kijken. De N-VA is voorstander van euthanasie, abortus, homo"huwelijk"... De N-VA stemde voor de verruiming van de euthanasiewetgeving op minderjarigen. De N-VA heeft ook de wet op de adoptie door homokoppel goedgekeurd. Vanuit de oppositie.

Zeg me nu toch: waar ontwaart u hier enig conservatisme?
In het wegwerken van 14 miljard uit de Vlaamse begroting, door ze langs parastatalen om te beleggen en uit te lenen aan privébedrijven en de belastingbetaler voor dat geld garant te stellen bij de banken?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 14:30   #30
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Conservatief zegt u... Wel, even kijken. De N-VA is voorstander van euthanasie, abortus, homo"huwelijk"... De N-VA stemde voor de verruiming van de euthanasiewetgeving op minderjarigen. De N-VA heeft ook de wet op de adoptie door homokoppel goedgekeurd. Vanuit de oppositie.

Zeg me nu toch: waar ontwaart u hier enig conservatisme?
Ze zijn daar niet voor, ze verzetten er zich niet tegen.
Dat is iets totaal anders, ze weten dat 80% van de Vlamingen op ethisch vlak zeer progressief denkt.
Het zou electorale zelfmoord zijn om daar tegenin te roeien.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 15:19   #31
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten wil de N-VA niet naar een vroegere staatsstructuur. Dus, wie is hier "te simpel" bezig...?
Restauratie van "het Graafschap Vlaanderen" ?
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2014, 15:20   #32
Avsjo Roger
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 maart 2014
Berichten: 689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ze zijn daar niet voor, ze verzetten er zich niet tegen.
Dat is iets totaal anders, ze weten dat 80% van de Vlamingen op ethisch vlak zeer progressief denkt.
Het zou electorale zelfmoord zijn om daar tegenin te roeien.
Inderdaad : principes zet je aan de kant om toch maar "populair" (populistisch ?) te blijven...
__________________
Il existe une chose plus puissante que toutes les armées du monde: c'est une idée dont l'heure est venue" 

(V. Hugo)
Avsjo Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2014, 13:31   #33
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Ook helemaal niet conservatief.....euthanasie op kinderen is overal ter wereld extreem progressief.
En niet meer dan terecht. Het is niet aan de fucking politiek om zich hier mee te moeien.

Dat het VB kwezelkesstandpunten inneemt is voor henzelf, we zijn in 2014. Trouwens, ik heb ook niks tegen homo's want ik ben zelf lesbisch.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be