Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Stemrecht met of zonder Stemplicht
ik ben te vinden voor Stemrecht voor migranten EN stemplicht voor migranten 2 40,00%
ik ben te vinden voor Stemrecht voor migranten zonder stemplicht 3 60,00%
Aantal stemmers: 5. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2003, 16:46   #1
A
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juli 2003
Locatie: Dat is voor mij een weet en voor u een onbekende
Berichten: 1.301
Standaard

De vraag die men steeds weer steld is : GAAN WE DE MIGRANTEN STEMRECHT GEVEN ???

sommigen zijn tegen , anderen zijn voor .

Ik vind dat men de vraag ook enigszins anders kan stellen . Namelijk : GAAN WE DE MIGRANTEN STEMPLICHT GEVEN ???

Op dit ogenblik hebben alle Belgen stemplicht . Niet opdagen op de verkiezingen woirdt aanzien als een soort misdrijf en men kan er voor gesanctioneerd worden .

Men palaverd maar door over het Stemrecht maar vergeet er steeds bij te zeggen of met , wanneer men de migranten stemrecht zou geven , hen ook stemplicht zou geven .

Persoonlijk vind ik dat dat één van de belangrijkste problemen is .

Als men migranten stemrecht geeft , moeten ze ook Stemplicht hebben . Anders komen we in de absurde situatie terecht waarin migranten kunnen kiezen (stemmen of niet stemmen) en de Belgen (die meestal als Belg geboren zijn en also sowieso stemplicht hebben , of ze nu willen of niet) gewoonweg verplicht zijn te gaan stemmen . Het resultaat zou zijn dat vele Belgen zich ontevreden zouden zijn want : Wij MOETEN gaan stemmen en ZIJ mogen gaan stemmen . Sommigen zouden also menen dat de migranten bevoordeeld worden aangezien zij een vrije keuze zouden hebben .

Aangezien stemrecht in België stemplicht inhoud vind ik het dus maar logisch dat men zou zeggen We gaan de migranten STEMPLICHT geven , maar dat komt natuurlijk niet zo goed over ...
__________________
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 17:00   #2
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Ik ben voorstander van stemrecht voor IEDEREEN, ook voor de Belgen, ik vind dit trouwens het geschikte moment om de discussie over de opkomstplicht te openen op het politieke schouwspel, maar daar durft men blijkbaar met geen woord over te reppen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 17:08   #3
kevinlux
Vreemdeling
 
kevinlux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2003
Locatie: Luxemburg
Berichten: 96
Stuur een bericht via MSN naar kevinlux
Standaard

ik vind dat we de migranten helemaal geen stemprecht mogen geven, mischien durven de meesten het niet toegeven of zelfs ook maar aanvaarden, dat als we ze stemrecht geven de meesten voor resist gaan stemmen, iedereen is het er denk ik wel mee eens dat resist niet aan de macht mag komen eender waar, het zou ook niet zo eerlijk zijn tegenover de belgen als de migranten zouden mogen gaan stemmen.
De belgen moeten zelf beslissen wat er in hun eigen land gebeurt.
__________________
Kevin De Wilde
BUB
provinciaal voorzitter Luxemburg

www.ub-lux.tk
kevinlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:06   #4
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
ik vind dat we de migranten helemaal geen stemprecht mogen geven, mischien durven de meesten het niet toegeven of zelfs ook maar aanvaarden, dat als we ze stemrecht geven de meesten voor resist gaan stemmen, iedereen is het er denk ik wel mee eens dat resist niet aan de macht mag komen eender waar,
Ik hoop dat u het niet te erg vindt dat ik jouw superzin hier even onderbreek.

Met dit soort visie over de politiek kom je natuurlijk nergens. Het getuigt van weinig zin voor democratie om mensen niet te laten meestemmen omdat ze dan wel eens op de verkeerde partij zouden kunnen stemmen.

Citaat:
het zou ook niet zo eerlijk zijn tegenover de belgen als de migranten zouden mogen gaan stemmen.
Absoluut correct, dat zou gewoon discriminatie zijn en volgens mij politiek onuitvoerbaar.

Citaat:
De belgen moeten zelf beslissen wat er in hun eigen land gebeurt.
Het zal u misschien verbazen maar de meeste mensen die in aanmerking komen voor dat stemrecht zien Belgie ook als hun eigen land. Moest dat niet zo zijn zullen ze hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan stemmen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:11   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Het zal u misschien verbazen maar de meeste mensen die in aanmerking komen voor dat stemrecht zien Belgie ook als hun eigen land. Moest dat niet zo zijn zullen ze hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan stemmen.
Als doe mensen Belgie zien als hun EIGEN land, dan raad ik die mensen ten stelligste aan om zich tot Belg te laten naturalizeren (kan gebeuren op weg naar de supermarkt, even ommetje maken)!

Dan hoeven ze Belgie niet meer te "zien" als hun eigen land, dan IS het gewoon hun eigen land.
En raar maar waar! dan MOETEN ze ook gaan stemmen!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:19   #6
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Het zal u misschien verbazen maar de meeste mensen die in aanmerking komen voor dat stemrecht zien Belgie ook als hun eigen land. Moest dat niet zo zijn zullen ze hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan stemmen.
Als doe mensen Belgie zien als hun EIGEN land, dan raad ik die mensen ten stelligste aan om zich tot Belg te laten naturalizeren (kan gebeuren op weg naar de supermarkt, even ommetje maken)!
Dat raad ik die mensen ook aan maar dat mag geen reden zijn om hen het stemmen te ontzeggen. Ik vind het belachelijk dat men tot de Belgische nationaliteit moet behoren om hier te mogen stemmen, voor mij mogen die mensen ook stemmen als ze hier al x aantal jaren wonen maar nog steeds geboekt staan als Chinees, Turk of whatever. Bovendien betwijfel ik het toch of het zo gemakkelijk is om de Belgische nationaliteit aan te nemen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:26   #7
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik wil geen spelbreker zijn, maar moeten we nu echt 100 topics openen over migrantenstemrecht? En is dit wel een communautair thema????????? .....
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:41   #8
kevinlux
Vreemdeling
 
kevinlux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2003
Locatie: Luxemburg
Berichten: 96
Stuur een bericht via MSN naar kevinlux
Standaard

denken jullie dat als er een belg, bv naar morocco trekt dat hij daar ook maar de kans heeft de belgische nationaliteit te krijgen of stemrecht te hebben?
__________________
Kevin De Wilde
BUB
provinciaal voorzitter Luxemburg

www.ub-lux.tk
kevinlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 18:46   #9
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
denken jullie dat als er een belg, bv naar morocco trekt dat hij daar ook maar de kans heeft de belgische nationaliteit te krijgen of stemrecht te hebben?
Waarom zou een Belg de Belgische nationaliteit aanvragen in Marokko? Bovendien interesseert het mij echt niet hoe men dat aanpakt in Marokko, dat ze zich daar met hun eigen zaken bezighouden, laten we hier de Belgische situatie bespreken die is al complex genoeg.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 20:16   #10
A
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juli 2003
Locatie: Dat is voor mij een weet en voor u een onbekende
Berichten: 1.301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Belgische situatie bespreken die is al complex genoeg.
Dat de Belgische situatie zo complex is hebben we alleen maar te danken aan de separatisten , wij Belgen hebben nooit om al die instellingen en constructies gevraagd .

Bijkomende vraagje misschien ; waarom zou men niet debateren over migrantenstemrecht/plicht op Europees niveau . Want ze enkel laten meestemmen voor binnenlandse verkiezingen en niet voor Europese zou ook maar belachelijk zijn .
ten ander , stelt u zich de situaties in de stembureaus al eens voor ; "ah nee , meneer , gij moogt stemmen voor t Vlaams parlement maar gemoogt niet stemmen voor Europa . " met als resultaat dat het voor sommigen zeker als een vorm van discriminatie zou overkomen en de bal dan sowieso weer aan het rollen zou gaan .

En passant nog melden dat ik de topic hier gezet heb omdat in een andere topic hier het ook over migrantenstemrecht ging en ik best wel eens wilde zien hoe VL-nationalisten er over dachten . Aangezien dat die zich hier concentreren heb ik t hier maar gezet .
__________________
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2003, 21:20   #11
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
ik vind dat we de migranten helemaal geen stemprecht mogen geven, mischien durven de meesten het niet toegeven of zelfs ook maar aanvaarden, dat als we ze stemrecht geven de meesten voor resist gaan stemmen
En uw basseert uw veronderstelling op basis van welke gegevens? Ten eerste mogen reeds nu een hele boel mensen van vreemde origine hier mee stemmen en dit heeft absoluut niet tot een groot electroiaal succes van Resist geleid, ten tweede betreft het hier een veel te kleine groep om echt een enorme invloed te kunnen hebben, ten derde wordt uw bewering tegengesproken door de realiteit. En ten vierde mag zulks absoluut geen argument zijn!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
iedereen is het er denk ik wel mee eens dat resist niet aan de macht mag komen eender waar
Geen idee waarom iedereen het daar over eens zou moeten zijn? Resist heeft evenveel recht om deel te nemen aan de verkiezingen als de B.U.B. en wanneer er mensen op die partij wensen te stemmen is dat hun goed recht. Zoals reeds gezegd is een bepaalde groep stemrecht ontzeggen omwille van electoriale belangen niet bepaald goed te keuren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
De belgen moeten zelf beslissen wat er in hun eigen land gebeurt.
Over dit deel van de discussie zijn er reeds voldoende topics, maar ik wil u er toch even op wijzen dat dit land niet meer of minder uw eigendom is dan van iemand op wiens identiteitskaart Fransman, Chinees of Turk staat geschreven!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
denken jullie dat als er een belg, bv naar morocco trekt dat hij daar ook maar de kans heeft de belgische nationaliteit te krijgen of stemrecht te hebben?
Ook dit doet absoluut niet ter zaken! Of gaan we ons voor alles spiegelen aan wat er al dan niet is toegestaan in Marokko? Of zoals mijn moeder het pleegde te zeggen: "Het is niet omdat Jantje in de beek springt, dat jij dat ook moet doen!"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Dat de Belgische situatie zo complex is hebben we alleen maar te danken aan de separatisten
Denk toch eens eventjes na alvorens zulke onzin te spuien! Het is toch volstrekt normaal dat een samenleving/staat meer complex wordt wanneer ze uitbreidt/ groter wordt. Seperatisme leidt dus met andere woorden tot meer eenvoud, daar waar globalisering tot meer complexiteit leidt! Maar goed dat doet hier allemaal maar weinig ter zaken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Bijkomende vraagje misschien ; waarom zou men niet debateren over migrantenstemrecht/plicht op Europees niveau
Hier hebt u wat mij betreft groot gelijk en ik pleit er dan ook voor dat niet-Belgen op alle niveau's stemrecht verkrijgen.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 13:03   #12
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Het zal u misschien verbazen maar de meeste mensen die in aanmerking komen voor dat stemrecht zien Belgie ook als hun eigen land. Moest dat niet zo zijn zullen ze hoogstwaarschijnlijk toch niet gaan stemmen.
Als doe mensen Belgie zien als hun EIGEN land, dan raad ik die mensen ten stelligste aan om zich tot Belg te laten naturalizeren (kan gebeuren op weg naar de supermarkt, even ommetje maken)!
Dat raad ik die mensen ook aan maar dat mag geen reden zijn om hen het stemmen te ontzeggen. Ik vind het belachelijk dat men tot de Belgische nationaliteit moet behoren om hier te mogen stemmen, voor mij mogen die mensen ook stemmen als ze hier al x aantal jaren wonen maar nog steeds geboekt staan als Chinees, Turk of whatever. Bovendien betwijfel ik het toch of het zo gemakkelijk is om de Belgische nationaliteit aan te nemen.
Het is weldegelijk zo gemakkelijk.
Zonder snel-belgwet zou ik ook wel voor migrantenstemrecht op gemeentelijk niveau zijn, maar met een snel belgweg nog eens migrantenstemrecht verlenen, dat is een brug te ver.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be