Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een Vlaamse en een Waalse nationale voetbalploeg komen?
Ja 51 63,75%
Nee 29 36,25%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 maart 2007, 11:51   #1
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard Vlaamse nationale voetbalploeg?

Dewinter start petitie voor Vlaamse nationale voetbalploeg


"De zware 4-0 nederlaag van de Rode Duivels heeft niet alleen te maken met het gebrek aan talent, maar ook met het feit dat de spelers zich nauwelijks verbonden voelen met de nationale ploeg. Enkel de splitsing in een Vlaamse en Waalse nationale ploeg kan het voetbal in ons land uit het moeras halen", stelt Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter die een petitie opstart over een eigen Vlaams nationale ploeg.

Individueel voetbaltalent
Voor Dewinter gaat de thesis van gebrek aan talent niet volledig op aangezien de Rode Duivels heel wat individueel voetbaltalent tellen. "Italianen, Portugezen, Engelsen, Schotten en Duitsers vechten voor hun ploeg en vooral voor hun land, hun natie, hun volk, hun kleuren. Voetballen voor de Belgische nationale ploeg wordt vooral als een vervelende opdracht, als 'corvee' beschouwd", meent hij.

Malaise doorbreken
Enkel de opsplitsing van de Belgische nationale ploeg in een Vlaamse en een Waalse nationale ploeg kan volgens hem het voetbal in ons land uit het moeras halen en de algemene malaise doorbreken. "Vlaamse Leeuwen in plaats van Rode Duivels! Het Vlaams Belang stelt vast dat Wales, Engeland en Schotland degelijke ploegen afvaardigen voor het EK en het WK die met trots hun natie verdedigen! Waarom zou Vlaanderen niet hetzelfde kunnen", vraagt hij zich af.

Actie
De Vlaams Belanger wil binnenkort een actie opstarten waarbij voetbalsupporters aan de voetbalstadions en via het internet de oprichting van een Vlaams nationale ploeg kunnen ondersteunen. (belga/hln)


Wat is jullie mening hierover, na de alweer glorieuze prestatie van onze nationale 'helden' van gisteravond? Zou een opsplitsing een oplossing zijn? Tabula rasa en met een schone lei herbeginnen met een Vlaamse nationale ploeg? Of alles bij het oude houden?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 maart 2007 om 11:54.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 11:54   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Kunnen sjotten is inderdaad ondergeschikt aan het "Vlaming zijn" - een voetbalploeg met uitsluitend VB leden is derhalve absoluut ideaal.
Eigenlijk ee tof idee : in de plaats van verkiezingen een korte, maar hevige voetbalkompetitie (of misschien nog beter : een korfbalcompetitie, want dat is ten minste een gemengde sport).
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 11:55   #3
Keats
Gouverneur
 
Keats's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juni 2005
Locatie: Brooklyn, NY
Berichten: 1.352
Standaard

Ik denk niet dat er een sterk Vlaams gevoel heerst in Vlaanderen, dus dit zou wel helpen om dat gevoel te verstevigen/creeren.
__________________
Wat is er veranderd in de afgelopen paar jaar?
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 11:57   #4
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Een slechte ploeg splitsen in twee rotslechte ploegen?

Ik heb het hen nog niet gevraagd, maar ik weet zeker dat zelfs mijn honden een betere oplossing voor de voetbalmalaise kunnen bedenken dan uw chef!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:01   #5
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Het gaat niet goed met onze Rode Duivels. De B.U.B. is van mening dat onze voetballers een identiteitscrisis meemaken die gedeeltelijk zijn oorsprong vindt in het overbodig communautair gekrakeel van onze traditionele politici. Nochtans hebben verschillende enquêtes juist uitgewezen dat de overgrote meerderheid van de Belgen (méér dan 90%) België willen behouden en dat een belangrijke minderheid of zelfs een meerderheid van 51% een unitair België wil.

Daarom vindt de B.U.B. het voorstel van de racistische en separatistische partij “Vlaams Belang” om de Rode Duivels te splitsen in een “Vlaamse” en “Waalse” ploeg voorbijgestreefd en contraproductief. Deze neo-nazi-partij wil blijkbaar haar door de feiten achterhaalde ideologie van de ondergang redden. Het is echter de vraag of haar belachelijk voorstel haar niet nog méér kiezers zal doen verliezen aangezien de meeste Vlaams Blok-stemmers niet eens separatisten zijn…

Laatst gewijzigd door Hans1 : 25 maart 2007 om 12:02.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:02   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik denk niet dat er een sterk Vlaams gevoel heerst in Vlaanderen, dus dit zou wel helpen om dat gevoel te verstevigen/creeren.
Waarom is dat nuttig ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:03   #7
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dewinter start petitie voor Vlaamse nationale voetbalploeg


"De zware 4-0 nederlaag van de Rode Duivels heeft niet alleen te maken met het gebrek aan talent, maar ook met het feit dat de spelers zich nauwelijks verbonden voelen met de nationale ploeg. Enkel de splitsing in een Vlaamse en Waalse nationale ploeg kan het voetbal in ons land uit het moeras halen", stelt Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter die een petitie opstart over een eigen Vlaams nationale ploeg.

Individueel voetbaltalent
Voor Dewinter gaat de thesis van gebrek aan talent niet volledig op aangezien de Rode Duivels heel wat individueel voetbaltalent tellen. "Italianen, Portugezen, Engelsen, Schotten en Duitsers vechten voor hun ploeg en vooral voor hun land, hun natie, hun volk, hun kleuren. Voetballen voor de Belgische nationale ploeg wordt vooral als een vervelende opdracht, als 'corvee' beschouwd", meent hij.

Malaise doorbreken
Enkel de opsplitsing van de Belgische nationale ploeg in een Vlaamse en een Waalse nationale ploeg kan volgens hem het voetbal in ons land uit het moeras halen en de algemene malaise doorbreken. "Vlaamse Leeuwen in plaats van Rode Duivels! Het Vlaams Belang stelt vast dat Wales, Engeland en Schotland degelijke ploegen afvaardigen voor het EK en het WK die met trots hun natie verdedigen! Waarom zou Vlaanderen niet hetzelfde kunnen", vraagt hij zich af.

Actie
De Vlaams Belanger wil binnenkort een actie opstarten waarbij voetbalsupporters aan de voetbalstadions en via het internet de oprichting van een Vlaams nationale ploeg kunnen ondersteunen. (belga/hln)


Wat is jullie mening hierover, na de alweer glorieuze prestatie van onze nationale 'helden' van gisteravond? Zou een opsplitsing een oplossing zijn? Tabula rasa en met een schone lei herbeginnen met een Vlaamse nationale ploeg? Of alles bij het oude houden?
Kan het Vlaams Belang geen neo-nazi-ploegje oprichten?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:04   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Lap, topic is weer naar de haaien, zie.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:04   #9
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Wie zegt dat de Vlaamse voetballers Vlaams-nationalist zijn? Volgens mij is het gewoon een 90-minuten-sjotten-en-de-poen-is-binnen mentaliteit.

en daarbij, wat interesseert voetbal mij nu, maar het zou toch raar zijn moest Vlaanderen onafhankelijk zijn, dat er 1 competie in 2 landen bestaat eh
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:05   #10
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Waarom is dat nuttig ?
Omdat een infieme minderheid van 6% Nederlandstalige "Belgen" van mening is dat hun voorbijgestreefde ideologie kost wat kost van de ondergang moet gered worden. Als de Rode Duivels dan eens verliezen, maken ze daar handig gebruik van om hun meubels de redden.

Niet dat het enige indruk maakt. Het zegt wel veel over hun zieligheid.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:05   #11
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Kan het Vlaams Belang geen neo-nazi-ploegje oprichten?
Mag ik u nog eens wijzen naar mijn handtekening?
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:13   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Beste forumgangers, even tussenbeide komen. Normaal gezien laat ik mij niet echt in over welke richting een discussie uitgaat. Deze draad heb ik echter opgestart om een discussie te houden over de boodschap zelf die er gebracht wordt, niet over de boodschapper. Mag ik dan ook vragen om dit onderwerp los te zien van het feit dat een voorstel van FDW is? Het is immers niet de eerste keer dat er voorstellen gedaan worden om hervormingen door te voeren in het voetbal (denk maar aan de BeNe-liga)en het ik vind het in deze dan ook minder relevant van wie het voorstel precies komt. Dank u!

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 maart 2007 om 12:13.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:15   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Dat was in de tijd van Pfaff het enige dat aantrekkelijk was aan België,nu valt dat ook al weg dus België
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:29   #14
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

bah Belgicisme .. walgelijk

Was het niet vooral Van Buyten zijn schuld gisteren?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:30   #15
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dat was in de tijd van Pfaff het enige dat aantrekkelijk was aan België,nu valt dat ook al weg dus België
Daar gaat uw illusie dat België alleen maar recht gehouden wordt door de Koning en de Rode Duivels. U zal er iets anders op moeten verzinnen !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:48   #16
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Daar gaat uw illusie dat België alleen maar recht gehouden wordt door de Koning en de Rode Duivels. U zal er iets anders op moeten verzinnen !
Koning
Wat anders heeft België nu te bieden dan het versassen van mijn zure verdiende centjes die elk jaar verdwijnen in de zakken van de Walenkoppen
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 12:58   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Sport moet geen overheidsbezigheid zijn. Al dat "nationaal" en ploegengedoe, laat het toch aan de mensen zelf over. Richt een unitaire bond of, of een Gents-nationalistische, maar val mij er niet mee lastig; gebruik er uw eigen geld en energie voor.

Altijd alles opdringen, houd daar toch eens mee op. Het is niet omdat jij of jij dat tof vindt, dat ik er in mee moet gaan. Wat ik verwacht is dat ik veilig de deur uit kan, dat ik een weg heb om ergens naartoe te gaan en dat verre landen met hun fikken van die deur en die wegen afblijven. Dát is "staat".
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 25 maart 2007 om 13:00.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 13:06   #18
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat is jullie mening hierover, na de alweer glorieuze prestatie van onze nationale 'helden' van gisteravond? Zou een opsplitsing een oplossing zijn? Tabula rasa en met een schone lei herbeginnen met een Vlaamse nationale ploeg? Of alles bij het oude houden?
Bert Anciaux heeft al staan zwaaien met extra geld voor de voetbalsport. Zijn voorwaarde is en blijft: de splitsing van de Belgische voetbalbond.
Maar een paar seniele Belgische krokodillen binnen de voetbalbond willen nog liever de sport naar de knoppen helpen, dan dat tricoloor randje van de voetbalshirts weg te halen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 maart 2007 om 13:09.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 13:09   #19
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Ik heb nee gestemd, puur om de voetbaltechnische reden dat een Vlaamse ploeg veel minder volk/potentieel talent heeft om op te drijven. Ik denk dat splitsing van het nationale elftal betekent dat beide ploegen minder voorstellen dan de huidige.
Wat het Belgische voetbal pas echt de das om zou doen zou een splitsing van de competitie zijn. Het niveau van een enkele club hangt namelijk ook af van de competitie waar men in speelt. In een landje als Luxemburg is potentieel geld en publiek voor een topclub ala Nederland en België, maar je kan geen competitie opzetten met maar één club, dus die topclub is er niet. Zelf zou ik daarom liever het ontstaan van een Beneliga zien.
Maar goed, een competitie is natuurlijk iets anders dan een nationale ploeg, de nationaler ploeg moet namelijk ook het "wij-gevoel" onder het volk promoten. Gezien uit politiek oogpunt zou een unitairist het liefst één ploeg zien, een seperatist twee, een allochtonen knuffelaar een ploeg met alle kleuren, een Vlaams-Belanger een autochtone selectie etc.
En een voorstander van de verenigde lage landen? Het is maar goed dat ik geen voetballiefhebber ben, want de oranje duivels blijven voorlopig in ieder geval compleet fictief.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 13:09   #20
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Oeps, dubbel...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 25 maart 2007 om 13:12.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be