Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 december 2008, 10:17   #1
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard Is Brussel de hoofdstad van het Vlaams gewest?

http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9gion_flamande

Waarom staat op deze website dat het Vlaams Gewest geen hoofdstad heeft? Naar mijn weten is dit Brussel en is dit incorrect. Kan iemand dit bevestigen?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 10:29   #2
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Uit de discussiepagina op de Franstalige Wikipedia:

Citaat:
Les hymnes et les capitales, tous comme les drapeaux sont déterminés par décret par l'assemblé responsable. La Région flamande a transféré toutes ses compétences �* la Communauté flamande, ce qui fait que c'est le parlement de la Communauté flamande (moins les 6 (de mémoire)élus de la région de Bruxelles-Capitale) qui peuvent voter un décret pour choisir une capitale. A ce jour ils ne l'ont pas fait.
La Communauté flamande tout comme la Communauté française ont pour capitale Bruxelles.

Je parle d'un point de vue strictement officiel en rapport avec les institutions. J'ai plus de détail dans un livre quelque part mais il faudrait que je cherche. Il me semble par exemple que la Région wallonne n'a pas d'hymne, mais la Communauté française bien.
Het gaat dus blijkbaar over het onderscheid tussen Vlaams gewest en Vlaamse gemeenschap.

Of het inderdaad zo is dat er geen decreet over de hoofdstad van het gewest bestaat weet ik niet.
Daar het in feite de gemeenschap is die alle bevoegdheden uitoefent lijkt het overigens een vrij onbelangrijke vraag.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 13 december 2008 om 10:30.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 10:54   #3
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Mijn Frans is nogal ondermaats, maar ik dacht het volgende:

Hoofdstad Vlaams Gewest (en Nederlandstalige gemeenschap, welke zijn samengevoegd): Brussel

Hoofdstad Waals Gewest: Namen
Hoofdstad Franstalige Gemeenschap: Brussel

verbeter me gerust, ik maak een gok als buitenstaander.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 11:58   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Ik weet één ding: zolang Vlaanderen blijft vasthouden aan Bruxelles, zal België blijven bestaan. Brussel behouden = België behouden.

En zeggen dat het allemaal zo eenvoudig kan zijn.

Vlaanderen, lidstaat van Europa met 6 miljoen inwoners en de grootste stad als hoofdstad. Bovendien nog een stad die 20 keer mooier en moderner is dan het in de jaren-50-blijven-steken grijze en 'betonnen' Bruxelles.

Onze hoofdstad:



Of toch maar liever vastklampen aan de levensverzekering van la Belgique?


Laatst gewijzigd door Zeno! : 13 december 2008 om 11:59.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 12:18   #5
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Uit de discussiepagina op de Franstalige Wikipedia:

Het gaat dus blijkbaar over het onderscheid tussen Vlaams gewest en Vlaamse gemeenschap.

Of het inderdaad zo is dat er geen decreet over de hoofdstad van het gewest bestaat weet ik niet.
Daar het in feite de gemeenschap is die alle bevoegdheden uitoefent lijkt het overigens een vrij onbelangrijke vraag.
Mijn Frans is niet zo goed als die van de gemiddelde Vlaming, ik vroeg het me af, aangezien de Nederlandse wikipedia wel Brussel als hoofdstad aanwijst.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 12:22   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mijn Frans is nogal ondermaats, maar ik dacht het volgende:

Hoofdstad Vlaams Gewest (en Nederlandstalige gemeenschap, welke zijn samengevoegd): Brussel

Hoofdstad Waals Gewest: Namen
Hoofdstad Franstalige Gemeenschap: Brussel

verbeter me gerust, ik maak een gok als buitenstaander.
Klopt hoor.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 12:29   #7
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Laat ik het nog straffer zeggen. Brussel was vroeger in de tijd van Willem van Oranje de gedeelde hoofdstad, met Denhaag, van de Nederlanden.
Dus de franskiljons moeten al vanuit de historie helemaal met hun fikke van Briussel blijven. En btw, Brussel ligt geografisch in Vlaanderen.
__________________
Wie sjoen os Limburg is...
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 20:27   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Voor wie er belang in stelt, het volgende.

Bij decreet van 6 maart 1984 (verschenen in het Staatsblad van 12 mei 1984) werd Brussel uitgeroepen tot hoofdstad van de Vlaamse Gemeenschap. Tevens werd erin bepaald dat de Vlaamse regering en het Vlaams parlement hun respectievelijke zetel hebben in Brussel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 20:29   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Laat ik het nog straffer zeggen. Brussel was vroeger in de tijd van Willem van Oranje de gedeelde hoofdstad, met Denhaag, van de Nederlanden.
Dus de franskiljons moeten al vanuit de historie helemaal met hun fikke van Briussel blijven. En btw, Brussel ligt geografisch in Vlaanderen.
Ja, historisch... Alleen is de vraag of men aanspraken geloofwaardig kan maken door naar het verleden te wijzen. Moeten we ook een heel stuk van Noord-Frankrijk weer opeisen omdat "vanuit de historie" bekeken het ooit een deel was van de Nederlanden? Enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:21   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, historisch... Alleen is de vraag of men aanspraken geloofwaardig kan maken door naar het verleden te wijzen. Moeten we ook een heel stuk van Noord-Frankrijk weer opeisen omdat "vanuit de historie" bekeken het ooit een deel was van de Nederlanden? Enz.
Een manke vergelijking, aangezien Brussel in tegenstelling tot Frans-Vlaanderen niet tot een ander land behoort en Vlaanderen er nog steeds bevoegdheden uitoefent.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:24   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een manke vergelijking, aangezien Brussel in tegenstelling tot Frans-Vlaanderen niet tot een ander land behoort en Vlaanderen er nog steeds bevoegdheden uitoefent.
Neen, de vergelijking is niet mank. Mij gaat het erom dat men schijnbaar gebied mag claimen op basis van historiciteit.

In mijn ogen is dat geen argument of element in een discussie over de hedendaagse politieke werkelijkheid.

Als we Brussel op basis van de historiciteit claimen, gaan we dat dan ook doen voor de Overmase gemeenten? Gaan we dan ook Edingen, Mark, Komen, Ploegsteert... ook claimen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:26   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, de vergelijking is niet mank. Mij gaat het erom dat men schijnbaar gebied mag claimen op basis van historiciteit.

In mijn ogen is dat geen argument of element in een discussie over de hedendaagse politieke werkelijkheid.

Als we Brussel op basis van de historiciteit claimen, gaan we dat dan ook doen voor de Overmase gemeenten? Gaan we dan ook Edingen, Mark, Komen, Ploegsteert... ook claimen?
De hier opgesomde gemeenten maken deel uit van Wallonië. Als we daarentegen Brussel willen claimen, tot wie moeten we ons dan richten 'om het terug te krijgen'? Tot welk staatkundige entiteit behoort Brussel nu? Snapt u wat ik bedoel?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 13 december 2008 om 21:32.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:33   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Het culturele zwaartepunt van Vlaanderen ligt ook overduidelijk op Antwerpen. De logische beslissing is Antwerpen de hoofdstad van Vlaanderen te maken. Dit hoeft niet te betekenen dat Vlaanderen Brussel loslaat. De Franstaligen kunnen in Belgische context niet meer aanspraak maken op Brussel dan Vlaanderen. Bij een scheiding, als de internationale gemeenschap er zich mee gaat bemoeien, kan het misschien moeilijk worden vanwege de dominante aanwezigheid van het Frans in Brussel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:36   #14
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het culturele zwaartepunt van Vlaanderen ligt ook overduidelijk op Antwerpen. De logische beslissing is Antwerpen de hoofdstad van Vlaanderen te maken.

Niemand heeft zin om van de Brusselse file in de Antwerpse te gaan staan.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:36   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Laat ik het nog straffer zeggen. Brussel was vroeger in de tijd van Willem van Oranje de gedeelde hoofdstad, met Denhaag, van de Nederlanden.
Dus de franskiljons moeten al vanuit de historie helemaal met hun fikke van Briussel blijven. En btw, Brussel ligt geografisch in Vlaanderen.
Vlaanderen heeft helaas al het op een akkoordje gegooid met de Franstaligen waardoor 50% van de voogdij van Brussel bij de Franstaligen ligt. Wettelijk gezien heeft Vlaanderen geen poot om op te staan, als het bij een onafhankelijkheid Brussel mee wil krijgen. Behalve natuurlijk als Brussel voor Vlaanderen kiest, wat niet echt te verwachten valt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:39   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Niemand heeft zin om van de Brusselse file in de Antwerpse te gaan staan.
Ah nee, het is juist beter. Brussel is Europese hoofdstad, Antwerpen de Vlaamse. Ultieme spreiding van het verkeer. Op de Brusselse snelwegen wordt het acceptabel druk in plaats van hopeloos. Maar ik snap wel dat u, als Franstalige of althans een belgicist, liever de Vlaamse regering in Brussel houdt. Vlaanderen trekt dan namelijk de 'life-support' uit Brussel en dan wordt de stad een nog grotere vuilnisbelt dan ze al is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:40   #17
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Mijn Frans is niet zo goed als die van de gemiddelde Vlaming, ik vroeg het me af, aangezien de Nederlandse wikipedia wel Brussel als hoofdstad aanwijst.
Ik kreeg enkele jaren geleden eens ergens een potlood cadeau van de Vlaamse Gemeenschap, met daarop een 0800 telefoonnummer van een infolijn.
Ik stelde juist die vraag daar en daar antwoordt die man me toch doodleuk (met oost Vlaams accent!) dat Gent de hoofdstad is. Ik bleef aandringen (van de Vlaamse Gemeenschap, niet van de provincie O Vlaanderen!) en hij bleef mordicus bij dat standpunt

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 december 2008 om 21:42.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:42   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De hier opgesomde gemeenten maken deel uit van Wallonië. Als we daarentegen Brussel willen claimen, tot wie moeten we ons dan richten 'om het terug te krijgen'? Tot welk staatkundige entiteit behoort Brussel nu? Snapt u wat ik bedoel?
Brussel vormt nu een gewest, net zoals Wallonië een gewest vormt. Als u eerst een volledig gewest claimt op basis van historiciteit, dan kan men ook delen van een gewest om eenzelfde redenen claimen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:44   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ah nee, het is juist beter. Brussel is Europese hoofdstad, Antwerpen de Vlaamse. Ultieme spreiding van het verkeer. Op de Brusselse snelwegen wordt het acceptabel druk in plaats van hopeloos. Maar ik snap wel dat u, als Franstalige of althans een belgicist, liever de Vlaamse regering in Brussel houdt. Vlaanderen trekt dan namelijk de 'life-support' uit Brussel en dan wordt de stad een nog grotere vuilnisbelt dan ze al is.
Eigenlijk zou ik liever zien dat men de administratieve diensten van de Vlaamse overheid niet allemaal concentreert in één stad, maar liever spreidt over een hele reeks steden en gemeenten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 21:46   #20
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk zou ik liever zien dat men de administratieve diensten van de Vlaamse overheid niet allemaal concentreert in één stad, maar liever spreidt over een hele reeks steden en gemeenten.
Er is al veel verhuisd naar Aalst ten tijde van Posjespaula en ook al iets naar Mechelen.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be