Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2017, 22:23   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard De slimme meter opkomst, blijkt niet zo slim te zijn

Vanaf 1 januari 2019 komen de digitale meters onze woningen binnen. De baten overstijgen de kosten ruimschoots, blijkt uit een analyse door de Vlaamse energieregulator VREG. Maar volgens energie-expert Rik Vereecken is het huiswerk van de regering verre van af. "De consument bespaart als laatste", klinkt het in een opiniestuk voor Livios.be.

De slimme meter is helemaal niet slim. Het is een meetinstrument dat bijhoudt hoeveel energie je verbruikt en op regelmatige tijdstippen de meterstanden automatisch naar je netbeheerder stuurt. Je verbruik monitoren of energie besparen, kan alleen als je de slimme meter combineert met extra apparatuur en/of software die inzicht geeft in je verbruik.

Wie kan er besparen? De distributienetbeheerder, de energieleverancier en de consument. In die volgorde. De consument moet bereid zijn om te investeren in de extra apparatuur én zijn verbruikspatroon aanpassen. De netbeheerder kan veel besparen door automatische meteropname, het activeren van budgetmeters (de slimme meter kan de functie van budgetmeter overnemen), fraudedetectie... De energieleverancier kan de energiebehoefte van zijn klanten veel beter voorspellen en zijn productie daaraan aanpassen.

De VREG gaat uit van een gemiddelde besparing voor gezinnen van 1,8 %. Toch is het jammer dat de besparing van een zuinig gezin teniet wordt gedaan door de verhoging van de energiefactuur om de invoer van de slimme meter te bekostigen. De invoer zou gespreid worden over maar liefst vijftien jaar. De voordelen worden dus pas veel later realiteit. Bovendien bedraagt de verwachte levensduur van de slimme meter slechts vijftien jaar. De helft van een klassieke Ferrarismeter. Niet zo duurzaam dus.

http://www.hln.be/hln/nl/34442/Slimm...iet-slim.dhtml
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 05:18   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Dit is gewoon weer de zoveelste belastingstroom van arm naar rijk. Van de stadsbewoner naar de kasteelbewoner op het platte land. Van weiniggebruikers naar veelverbruikers.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 08:17   #3
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dit is gewoon weer de zoveelste belastingstroom van arm naar rijk. Van de stadsbewoner naar de kasteelbewoner op het platte land. Van weiniggebruikers naar veelverbruikers.
Weer geldklopperij ja. Hoeveel gaat er hier weer van aan de vingers blijven plakken. geen wonder dat al die politiekers bestuurpostjes bekleden her en der in al dat soort bedrijven. Hoelang gaat de onnozele burger zich nog laten zand in de ogen blijven strooien via voetbal en consoorte om hem koest te houden? Brood en spelen 2000 jaar na datum.

Of het nu SPA, O.VLD, Groen, CD&V of NVA is, het is allemaal 't zelfde, allemaal gangsters, ene pot maffia.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 mei 2017 om 08:33.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 08:25   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Kosten kan mij niet veel schelen, maar je creëert weer een dataverbinding met daarbijhorende beveiligingsproblemen.
Zolang het one-way blijft zijn de risico's beperkt.

http://webwereld.nl/security/929-vij...-slimme-meters

Citaat:
Nu betreft afluisteren nog 'maar' het schenden van privacy en het te weten komen of er iemand thuis is, of op kantoor. Handig voor inbrekers, zo roepen de tegenstanders van slimme meters. Echt kraken kan veel grotere gevaren opleveren. De energiemaatschappijen willen de slimme meters ook gebruiken om wanbetalers op afstand af te sluiten. Dit na het versturen van enkele aanmaningen. Daarnaast schetsen zij futuristische scenario's dat de naar huis reizende consument met een sms-je de thermostaat thuis alvast kan aanzetten. Of uitzetten, als 'ie dat vergeten is.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 08:59   #5
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Kandidaat inbrekers kunnen nu toch reeds telefoneren via een geheim nummer als ze reeds bijna voor uw deur staan. Gewoonlijk krijg je dan telefonische oproepen tussen 22 en 24 uur. Zeker als je overal het licht uitlaat.
Ik heb sindsdien een afgegrendelde ijzeren poort laten aanbrengen.
Wie daarover klautert loopt lijfelijk gevaar.
Alhoewel zover zal het niet komen. Ik weet reeds bij voorbaat wie er in de omgeving van die poort komt. De laatste keer dat ik de flikken belde kwamen ze reeds binnen de twee minuten zonder hun sirenes het erf van mijn buur opgestormd. Met combi en vergezeld van een gewone politiewagen. (met drie waren ze dus) Chapeau!!!! Ik heb wel gemerkt dat hun wapen niet verzegeld inde holster zat.
Nu ja; er was recent toch een paar maal ingebroken in mijn buurt. De laatste maal hadden ze zelfs een brandkast uitgebroken en meegenomen. De vogels waren wel gevlogen. Maar de politie maakte geen enkel probleem over mijn oproep. Integendeel!
Het was wel vervelend voor mij. Want het was reeds de tweede oproep op korte tijd. Ik hoop dat ze vroeg of laat er wel eentje afknallen als hij niet wil braaf zijn.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 09:49   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Mocht de slimme meter niet heel slim zijn, of heel slim gemaakt kan worden door toevoegingen, dan zou dat wel erg spijtig zijn.

Maar als de slimme meter alleen al maar automatisch de meterstand kan doorgeven, dan is dat een hele winstsituatie.
Het domste werk dat je je kan inbeelden, is een verzameling mannen en vrouwen die langs de straten moeten lopen, aanbellen, afwachten of iemand thuis is, later eventueel terug komen ... bla bla ... en dat allemaal voor een marktconforme wedde met alle sociale toeslagen enz.

Wie met de besparingen van de slimme meter gaat weglopen, dat is een ander paar mouwen.
Een echt vrije markt zou ervoor zorgen dat die naar de consument gaan.
Een behoorlijk politiek stelsel, bespaard dus van machtszuilen en tutti quanti, : idem dito.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 09:51   #7
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Weer geldklopperij ja. Hoeveel gaat er hier weer van aan de vingers blijven plakken. geen wonder dat al die politiekers bestuurpostjes bekleden her en der in al dat soort bedrijven. Hoelang gaat de onnozele burger zich nog laten zand in de ogen blijven strooien via voetbal en consoorte om hem koest te houden? Brood en spelen 2000 jaar na datum.

Of het nu SPA, O.VLD, Groen, CD&V of NVA is, het is allemaal 't zelfde, allemaal gangsters, ene pot maffia.
Dus blijft er alleen het Vlaams Belang over. Vergeet het niet bij de volgende verkiezingen.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 09:56   #8
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik weet reeds bij voorbaat wie er in de omgeving van die poort komt.
Hoe weet je dit? Heb je camera bewaking laten plaatsen?
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 09:59   #9
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie met de besparingen van de slimme meter gaat weglopen, dat is een ander paar mouwen.
Een echt vrije markt zou ervoor zorgen dat die naar de consument gaan.
Een behoorlijk politiek stelsel, bespaard dus van machtszuilen en tutti quanti, : idem dito.

.
Inderdaad als de leverancier geen personeel meer de baan moet opsturen om de meterstand te noteren dan kan het niet anders of dit moet resulteren in een besparing.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 10:09   #10
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Dus blijft er alleen het Vlaams Belang over. Vergeet het niet bij de volgende verkiezingen.
Ik weet het niet. Die zijn natuurlijk nog maagdelijk maar de vraag is, wat eens ze er zouden aan zitten.

Ik ben niet tegen het VB, ik stem er al op van heel in het begin, maar ik twijfel of het niet nog beter zou zijn om met een aantal correcte mensen zelf een partij op te rechten. Ook het VB heeft wel wat punten waar ik het nooit zo goed heb mee kunnen vinden, wat niet wil zeggen dat ik het verkeerd vind, als partij, van bij voorbaat het VB al uit te sluiten.

Moesten er hier bekwame mensen zijn die er eveneens zo over denken en die er voor zouden willen gaan om een dergelijke partij op te richten, voel ik me zeker geroepen om mee aan de kar te trekken.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 mei 2017 om 10:11.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 10:14   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht de slimme meter niet heel slim zijn, of heel slim gemaakt kan worden door toevoegingen, dan zou dat wel erg spijtig zijn.

Maar als de slimme meter alleen al maar automatisch de meterstand kan doorgeven, dan is dat een hele winstsituatie.
Het domste werk dat je je kan inbeelden, is een verzameling mannen en vrouwen die langs de straten moeten lopen, aanbellen, afwachten of iemand thuis is, later eventueel terug komen ... bla bla ... en dat allemaal voor een marktconforme wedde met alle sociale toeslagen enz.

Wie met de besparingen van de slimme meter gaat weglopen, dat is een ander paar mouwen.
Een echt vrije markt zou ervoor zorgen dat die naar de consument gaan.
Een behoorlijk politiek stelsel, bespaard dus van machtszuilen en tutti quanti, : idem dito.

.
Over die opname van de meterstand heb ik geen enkel probleem.

Met het feit dat iemand vanop afstand mijn elektriciteit kan afsluiten wel.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 11:06   #12
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Ik vind heel die meterhistorie walgelijk. Stel dat dit idee overgenomen wordt door de tankstations en ze ons de prijs van de pompen gaan aanrekenen.
Als ze nieuwe meters nodig hebben moeten ze die maar zelf bekostigen met de winst die ze al gemaakt hebben.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:31   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Vanaf 1 januari 2019 komen de digitale meters onze woningen binnen. De baten overstijgen de kosten ruimschoots, blijkt uit een analyse door de Vlaamse energieregulator VREG. Maar volgens energie-expert Rik Vereecken is het huiswerk van de regering verre van af. "De consument bespaart als laatste", klinkt het in een opiniestuk voor Livios.be.

De slimme meter is helemaal niet slim. Het is een meetinstrument dat bijhoudt hoeveel energie je verbruikt en op regelmatige tijdstippen de meterstanden automatisch naar je netbeheerder stuurt. Je verbruik monitoren of energie besparen, kan alleen als je de slimme meter combineert met extra apparatuur en/of software die inzicht geeft in je verbruik.

Wie kan er besparen? De distributienetbeheerder, de energieleverancier en de consument. In die volgorde. De consument moet bereid zijn om te investeren in de extra apparatuur én zijn verbruikspatroon aanpassen. De netbeheerder kan veel besparen door automatische meteropname, het activeren van budgetmeters (de slimme meter kan de functie van budgetmeter overnemen), fraudedetectie... De energieleverancier kan de energiebehoefte van zijn klanten veel beter voorspellen en zijn productie daaraan aanpassen.

De VREG gaat uit van een gemiddelde besparing voor gezinnen van 1,8 %. Toch is het jammer dat de besparing van een zuinig gezin teniet wordt gedaan door de verhoging van de energiefactuur om de invoer van de slimme meter te bekostigen. De invoer zou gespreid worden over maar liefst vijftien jaar. De voordelen worden dus pas veel later realiteit. Bovendien bedraagt de verwachte levensduur van de slimme meter slechts vijftien jaar. De helft van een klassieke Ferrarismeter. Niet zo duurzaam dus.

http://www.hln.be/hln/nl/34442/Slimm...iet-slim.dhtml
Dit is gewoon besparen op personeel op de kosten van de eindgebruiker.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:33   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Weer geldklopperij ja. Hoeveel gaat er hier weer van aan de vingers blijven plakken. geen wonder dat al die politiekers bestuurpostjes bekleden her en der in al dat soort bedrijven. Hoelang gaat de onnozele burger zich nog laten zand in de ogen blijven strooien via voetbal en consoorte om hem koest te houden? Brood en spelen 2000 jaar na datum.

Of het nu SPA, O.VLD, Groen, CD&V of NVA is, het is allemaal 't zelfde, allemaal gangsters, ene pot maffia.
Tja, blijkbaar is dat het enige dat een groot deel van de bevolking interesseert.
Heel erg, maar ik jaag me daar niet meer in op.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:34   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Kosten kan mij niet veel schelen, maar je creëert weer een dataverbinding met daarbijhorende beveiligingsproblemen.
Zolang het one-way blijft zijn de risico's beperkt.

http://webwereld.nl/security/929-vij...-slimme-meters
Inderdaad, de zoveelste "Big Brother" in je huis.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:40   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht de slimme meter niet heel slim zijn, of heel slim gemaakt kan worden door toevoegingen, dan zou dat wel erg spijtig zijn.

Maar als de slimme meter alleen al maar automatisch de meterstand kan doorgeven, dan is dat een hele winstsituatie.
Het domste werk dat je je kan inbeelden, is een verzameling mannen en vrouwen die langs de straten moeten lopen, aanbellen, afwachten of iemand thuis is, later eventueel terug komen ... bla bla ... en dat allemaal voor een marktconforme wedde met alle sociale toeslagen enz.

Wie met de besparingen van de slimme meter gaat weglopen, dat is een ander paar mouwen.
Een echt vrije markt zou ervoor zorgen dat die naar de consument gaan.
Een behoorlijk politiek stelsel, bespaard dus van machtszuilen en tutti quanti, : idem dito.

.
De kostprijs van zo'n slimme meter overstijgt de kost van de meteropnemers.
Voor de leverancier is dat een winsituatie, die kan u nu iedere maand een correcte factuur opsturen. Gedaan met een lager voorschot te betalen en een grote eindafrekening (waar ik persoonlijk voor kies).
Ook de gelijke spreiding van de kosten is dan verleden tijd.
Je verbruikt meer in de wintermaanden, wel dan zal je in de wintermaanden ook meer betalen.

Komt daarbij dat zo'n slimme meter maar 15 jaar meegaat, dus als de laatste oude meter vervangen is, kunnen ze beginnen met de eerste slimme meters opnieuw te vervangen. Kwa kostprijs niet te onderschatten, maar de consument betaald wel, hij heeft toch geen keuze.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:40   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik vind heel die meterhistorie walgelijk. Stel dat dit idee overgenomen wordt door de tankstations en ze ons de prijs van de pompen gaan aanrekenen.
Als ze nieuwe meters nodig hebben moeten ze die maar zelf bekostigen met de winst die ze al gemaakt hebben.
Zoals ze de groene stroomcertificaten maar moeten betalen met hun winst...
Och, het zijn monopolisten, en de overheid is hun aandeelhouder. De winst zit al lang bij de overheid (die dan nog miljarden tekort komen, maar dat is dan weer een ander verhaal).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:41   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Inderdaad als de leverancier geen personeel meer de baan moet opsturen om de meterstand te noteren dan kan het niet anders of dit moet resulteren in een besparing.
En de meterplaatsers die werken gratis?
Wat kost het meeste tijd?
Om de twee jaar langs gaan voor de meteropname of om de 15 jaar een nieuwe meter plaatsen?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:42   #19
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dit is gewoon besparen op personeel op de kosten van de eindgebruiker.
Alle kosten van de distributeur worden doodleuk doorgerekend aan de eindgebruiker. Als hij bespaart, bespaart de eindgebruiker ook.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2017, 12:44   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Alle kosten van de distributeur worden doodleuk doorgerekend aan de eindgebruiker. Als hij bespaart, bespaart de eindgebruiker ook.
Toch niet hoor.
De kost wordt doorgerekend aan de eindverbruiker.
De Gemeentes krijgen dividenden van de intercommunales.
Niet te vergeten dat mijnheer de CEO een deel van zijn loon krijgt als resultaat.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be