Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 oktober 2005, 21:47   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
De STEG centrales zijn er om de pieken op te vangen. Een kernreactor kan op een lager pitje gezet worden, maar dat kost tijd ,evenals het terug opdrijven van het vermogen. Je kan je wel voorstellen als een stoomturbine die een 1000MW generator moet aandrijven opspint, dat het niet op hetzelfde tempo gaat als een Yamaha V-Max.

Daarom dat ze de reactoren in Doel en Thiange liever op 1 tempo laten werken. Elke wissel in vermogen vergt tijd. En deze generatoren zijn niet bedoeld om effe 2 megawatt meer te leveren op het net.
Dan vraag ik mij af waarom men die methode (d.i. overal de wegen verlichten) niet in de rest van Europa toepast? In Duitsland hebben ze ook vele honderden kilometers autosnelweg... Daar ontbreekt er evenwel verlichting. Toch hebben de Duitsers ook kerncentrales.

Hetzelfde in Frankrijk. In Nederland. In het VK.

Hoe lossen zij dat dan probleem wel op? Blijkbaar is de elektriciteitsverslindende verlichting niet de enige oplossing...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 04:49   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.379
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Frankrijk lost het op door Italië te bevoorraden.
Duitsland heeft maar een paar % in kernenergie steken
Nederland, 1 minireactor, dus die is zowiezo bezig een klein deel van de basisbehoefte aan het Bevoorraden.
De UK, hun kerncentrales zijn verouderd, de grote hoop electriciteit komt uit kolencentrales.

Maar nogmaals, men kan een kernreactor niet zomaar een vermogenswissel laten doen. Dat vraagt tijd. Ook kan zo'n zware turbine en generator niet zomaar wisselen van vermogen. Dat zijn gewoon wetten van fysica.
Doel 4 heeft bijvoorbeeld een andere turbine lay out dan Doel 3 ,net om iets beter de vermogenswissels op te kunnen vangen.

Maar ben ik niet duidelijk? Het zou beter zijn dat men de electriciteit niet maakt. Wat Electrabel dus wel doet. Maar ikzelf, als ik mag kiezen tussen de lichtvervuiling of aangelengd aardgas. doe mij het aardgas maar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 07:44   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Frankrijk lost het op door Italië te bevoorraden.
Duitsland heeft maar een paar % in kernenergie steken
Dat laatste klopt helemaal niet. Ruim een derde van de elektriciteitsbehoefte wordt in Duitsland door kernreactoren voorzien. Er staan zomaar eventjes 17 centrales op Duitse bodem.

Dan is nog niet uitgelegd wat Duitsland doet met de elektriciteit die 's nachts door die centrales wordt opgewekt. Autosnelwegen verlichten is daar geen mogelijkheid. Wat dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 09:17   #24
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dat laatste klopt helemaal niet. Ruim een derde van de elektriciteitsbehoefte wordt in Duitsland door kernreactoren voorzien. Er staan zomaar eventjes 17 centrales op Duitse bodem.

Dan is nog niet uitgelegd wat Duitsland doet met de elektriciteit die 's nachts door die centrales wordt opgewekt. Autosnelwegen verlichten is daar geen mogelijkheid. Wat dan wel?
Kernenergie, in België 55%, in duitsland volgens jouw bewering 33%, een verschil van 22%.
Kan kloppen hé, het zal niet eens 22% zijn dat naar de verlichting gaat vermoed ik (58MW?).
58MW is niet eens zo'n groot vermogen, maar toch al redelijk te noemen als je het vergelijkt met hetgeen men op de Thornton bank gaat doen, dat gaat heel wat meer geld en moeite kosten vermoed ik.
Niet dat ze dit niet moeten doen hoor.
Ik vind dat ook positief.
Maar ik zou wel eerst het meest voor de hand liggende verwezenlijken.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 12:24   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Kernenergie, in België 55%, in duitsland volgens jouw bewering 33%, een verschil van 22%.
"Mijn" bewering???

http://www.uic.com.au/nip46.htm
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 13:02   #26
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En daarmee is het niet enkel een bewering meer
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2005, 13:58   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.379
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Daalt het verbruik in duitsland met meer dan 66% waardoor ze de reactoren zouden moeten stilleggen?

In België hebben we sinds jaren een afvlakking van het verbruik gespreid over een dag.
Dat wil zeggen dat we de reactoren en bijhorende turbines wel op een lager pitje kunnen laten draaien, maar dat verknoeit het kaartje belooft aan Electrabel.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2005, 09:44   #28
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Zonnepanelen zijn idd nog zeer duur, dit is eigenlijk het enige beletsel om zonlicht in te blikken. Waterstof zou als buffer (recipient) die rol wel kunnen spelen.
Dat er energie verloren gaat bij dit procede speelt minder rol.
De bron waar we vanaf tappen in dit geval is quasi onuitputtelijk.
________

Gebrek aan investering en tekort aan massaproductie.
Toch heeft de zonnecel maar drie jaar nodig van haar levensduur om de kosten van materialen en productie terug te winnen. Haar levensduur bedraagt dertig jaar. Een goed rendement, dus.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2005, 14:20   #29
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
zou men het niet beter sturen naar alle huizen waar iedereen zijn hybriede wagen 's nachts zou kunnen opladen ?

een nachtfoto van het aardopp van belgie is trouwens het felst van alle landen opgelicht, is da nu echt nodig ? in andere landen bestaat dat gewoon niet
Idd, als we nu bijvoorbeeld eens begonnen met een daling in de trant van: 'om het ander licht gaat er één uit'.
Uiteindelijk heb je dan al de helft van je energie bespaard!

En nadien: alleen de lichten in de bochten blijven aan ...
Enzovoort.

Ik heb nu pas deze thread gelezen en ik vind het eigenlijk wel een keigoed idee en initiatief Satiper!
Vooral ook omdat dit één van de vele mogelijkheden is om uiteindelijk geld en het milieu te sparen! En geld sparen is in deze maatschappij toch het belangrijkste motief dus... ideaal!

Op welk niveau zit dat eigenlijk ... straatverlichting?
Nationaal, provinciaal, federaal, gemeente-naal , ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2005, 14:21   #30
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ohja, nog iets in deze trant: ik vind dat de elektriciteitscentrales werkend op steenkool dichtmoeten!! (En wel nu meteen! )
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be