Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2006, 11:11   #21
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Heb je de wetten van de natuurkunde ook zelf bestudeerd, of heb je dat van horen zeggen?
Natuurkunde bedrijven is een nuchtere vorm van theologie.

Zodra we beginnen met goden en geesten komen we terecht op het domein van de "god-spot" die zich in onze hersenen bevindt.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 11:14   #22
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Natuurkunde bedrijven is een nuchtere vorm van theologie.
dat is een mooie uitspraak, die zeer waar is!

Citaat:
Zodra we beginnen met goden en geesten komen we terecht op het domein van de "god-spot" die zich in onze hersenen bevindt.
ons "physics-spot" is ook maar een punt in onze hersens hoor
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 11:25   #23
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
dat is een mooie uitspraak, die zeer waar is!



ons "physics-spot" is ook maar een punt in onze hersens hoor
Integendeel. De "physics" beslaan het overgrote deel van de hersenen. Maar ik ben het er wel mee eens dat onze ervaringen van de "fysieke wereld" slechts producten van de hersenen zijn. Ruimte en tijd en afstand en andere zogezegd 'fysieke' ervaringen, zijn slechts illusies.

Neem bijvoorbeeld de paradox van de afstand en de leegte.

Hoe kan nu het een verder van het ander verwijderd zijn, als er tussenin 'niets' is dan 'leegte'? Niets + niets = niets, nietwaar? Dus wat is dan het verschil tussen "een km"? en "een mm"? Tussen de twee punten van een km is er een miljoen keer meer niets dan tussen de twee punten van een mm?

Alles moet op één of andere manier met mekaar verbonden zijn maar hoe of wat... daar hebben we voorlopig nog het raden naar.

Maar we zijn in ieder geval niet meer verplicht om in de val van onze "god-spot" te wandelen.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 11:36   #24
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Tegenwoordig hebben we een veel beter concept dan de "ene god". De natuurwet. En in plaats van te denken dat we alles al weten over die natuurwet trachten we onze kennis en ons inzicht te verruimen. ...
Hiermee zit je waarschijnlijk op het spoor, en misschien in het goede gezelschap, van Spinoza, Einstein, en Hawking.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baruch_de_Spinoza
http://www.hal-pc.org/~wtb/einstein'sreligiousviews.html
http://www.hawking.org.uk/
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 23:39   #25
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Alle goden zijn dood, versteend of verkruimeld. Zoek er niet naar, het is tijdverspilling.
minder versteend als uw brein, Rund, overal in Europa keren de mensen terug naar de godsdiensten van hun voorouders.Neem maar eens een kijkje in de boekenwinkels, hoeveel uitgaves met betrekking tot mythologie ge daar niet kunt vinden.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 23:42   #26
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
minder versteend als uw brein, Rund, overal in Europa keren de mensen terug naar de godsdiensten van hun voorouders.Neem maar eens een kijkje in de boekenwinkels, hoeveel uitgaves met betrekking tot mythologie ge daar niet kunt vinden.
waar new-agers hun geld aan willen vergooien is mijn zaak niet

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 9 april 2006 om 23:43.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 23:47   #27
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Wodan en Odin zijn dezelfde (die van de "woensdag")?

Of is Odin die van de dinsdag? = Mars , mardi?

En Thor en Donnar zijn die niet dezelfde als Zeus/Jupp thorsday/donnersdag/Jeudi?
Dinsdag=Dinar/Tyr 's dag Woensdag= Wodan/ Odin's dag Donderdag= Donar/Thor's dag Vrijdag= Freya 's dag Zaterdag= Sater/Surtur'sdag Zondag= Zon's dag Maandag= Mani's dag
Mardi=Mars di (di= dag)Mercredi= di van Mercurius Jeudi=Jupiter's di Vendredi= Venus di...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 23:49   #28
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
waar new-agers hun geld aan willen vergooien is mijn zaak niet
new-age is nog iets anders.Trouwens, niemand vraagt u om die boeken te kopen.Ge zult al wel werk genoeg hebben met uw koran vanbuiten te leren zeker?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 00:18   #29
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Als ik het goed heb wordt in de latijnse landen op donderdag dus de oppergod gevierd en in de germaanse landen de dondergod.

Maar die dondergod van de germanen, was dat dan niet dezelfde als Zeus die vanaf de Olympos zijn bliksems omlaag zwierde?

Of werkten die twee samen? Zeus die eerst wat voor lightshow zorgde en vervolgens Thor die de sound effects voor zijn rekening nam?

En wat met de Kelten, welke goden hadden die? En de Slavische volken?
een zeer uitgebreid onderwerp.Er zijn wel ontelbare sites die hier over informatie verschaffen.Kijk hier maar eens: www.nl.paganfederation.org daar vind je ook een heleboel links naar andere sites.En als ik een roman mag aanraden, om je wat in de sfeer te dompelen: "the Way of Wyrd" van Brian Bates."Wyrd " is een sleutelbegrip in noordse mythologie.Je zou het kunnen vergelijken met het Lot, of Karma, maar er hangt geen enkel fatalisme aan vast, wat het uniek maakt als denkschema...Enkele schrijvers, die de mythologie op zeer wetenschappelijke manier bestuderen, zonder echter onbegrijpelijk te worden, of vervelend: Georges Dumezil, en Regis Boyer...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 07:32   #30
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde
 
Morghodius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 936
Standaard

Citaat:
Wat moet er met de lege kerken in Europa gebeuren? Laat ons er tempels van maken om er beelden van onze goden van eigen bodem in te plaatsen.
Gezien vele kerken op oude heidense plekken en tempels zijn gebouwd zou ik wel willen zien dat dat in ere word hersteld.
__________________
55% van de gevangenen zijn NIET in Nederland geboren!

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 07:35   #31
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde
 
Morghodius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 936
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
waar new-agers hun geld aan willen vergooien is mijn zaak niet
het echte heidendom heeft niks met new-age te maken, new-agers zijn vaak dwalers die van alles tegelijkertijd doen en nog zoekend zijn en een beetje raar, zoals die hippies die in de jaren 60 en 70 bij van alle soorten sektes gingen.

new-age is ook een mix van alle soorten religies en sektes, het slaat vaak ook nergens op en ze weten niet eens waar ze het nou zelf over hebben.
__________________
55% van de gevangenen zijn NIET in Nederland geboren!

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 14:32   #32
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
rondkruipen op de grond is een beetje overdreven. De god van de islam heeft gezegd dat de mensen de heerschappij over de aarde hebben.
de "heidense", europese goden zeggen zulks niet. De mensen, zowel als de dieren, planten, en zelfs de mineralen, maken allen deel uit van een geheel, zijn onderling verbonden met elkaar.Alles sterft, en word herboren.Zelfs de goden zijn sterfelijk (in de noordse, en germaanse godenwereld tenminste), maar zullen herleven, in de personen van hun kinderen.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 14:43   #33
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morghodius Bekijk bericht
Gezien vele kerken op oude heidense plekken en tempels zijn gebouwd zou ik wel willen zien dat dat in ere word hersteld.
Juist.Neem bvb. de overbekende Grot van Lourdes, waar elk jaar de katolieken in dichte drommen heenreizen: die plaats werd reeds als heilig beschouwd sinds de prehistorie...De "Mont Saint-Michel" in Normandië was een heilig eiland voor de voor-christelijke Kelten...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 22:51   #34
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Ja, terug een heidens Europa, dat zou mooi zijn. We dulden de monotheïsten nog wel, maar ik wens niet meer elke zondagochtend gewekt te worden door de lokale kerkklokken (en mijn honden die erop gaan janken, alsof ze wolven zijn). In de zomer wens ik nog eens een raam open te kunnen zetten, zonder dat die moslimgebeden als mislukt koeiengeloei dat midden houdt met geitengemekker op mijn systeem gaat werken.
Heidenen vallen toch niemand lastig met hun godsdienst en kunnen deze toch binnenskamers houden, al zou de traditie willen dat het in open lucht was. Jammer genoeg resten er ons nog weinig bossen, maar de oude, Europese goden, liggen me nauwer aan het hart dan de Oosterse import, die alleen maar oorlog en ellende met zich meebrengt.
Vreselijk vind ik echter, is dat ik de goden van mijn voorouders in bibliotheken moet gaan opzoeken, als verloren voorwerpen. Maar ze zijn nog niet dood, verre van. Dat heb ik al ondervonden. Ze hebben alleen terug een nieuwe stofbeurt nodig.
Paganisme zou dus ook als godsdienst op scholen mogen gegeven worden. Is het niet erg dat we kinderen verkleed de straat opsturen met Halloween, zonder er de echte betekenis van te kennen. Herleiden we het niet tot platte comerce?
En vandaag viert iedereen het feest van de Arbeid, maar niemand denkt aan de Beltane.
Persoonlijk ben ik ook eerder salonpaganist en ken ik er niet zoveel van, maar mijn katholieke opvoeding heb ik toch al van me afgeschud.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 00:01   #35
Webcrusader
Provinciaal Statenlid
 
Webcrusader's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Berichten: 793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

alle goden zijn echt, en zijn één. in de baghavad gita legt de profeet sri krsna (vzmh) uit dat god de éénheid van alles is. in die zin is zeus echt en odin en freya en quetzalquatl. zij zijn allen een aspect van het ene. maar het is door ons beperkt menselijk begrip dat we het ene niet als echt één kunnen indenken. het ene is ondeelbaar en heeft dus ook geen verschillende aspecten. alle aspecten zijn één. ons beperkt verstand doet ons denken dat die verschillende goden, die verschillende aspekten van het ene, ook echt verschillend en op zichzelfstaand zijn. daarom bedenken we verschillende vormen.

de goden zijn dus echt, maar alles wat tot hun vorm behoort is een marrionet van onze verbeelding.

slm,

redwasp
Je hebt het helemaal begrepen mijn vriend Redwasp.
De éénheid in de veelheid: de transcendente God van de Kosmos is in alles en is overal en is ook in ons.
__________________
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking.
De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam.


''
Webcrusader is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be