Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 april 2006, 09:30   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard God als Virus

Volgens Daniel Dennett (die het geloof in God als een historisch succesvol virus bestempelt), draait dat succes van God vooral rond de menselijke gemakzucht die mensen stimuleert om ingewikkelde problemen te vermijden door zich over te leveren aan eenvoudige dictaten van het opperwezen en zijn vertegenwoordigers.
Nu, dat is dan niet specifiek religieus.
Iedereen laat zich maar al te graag leiden door simpele vooroordelen en klisjees, om maar niet te hoeven zelf gaan nadenken, voor zover we daartoe zelfs maar in staat zijn of ons daartoe in staat achten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 12:46   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Vooral gij.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 15:26   #3
Basy Lys
Minister
 
Basy Lys's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Volgens Daniel Dennett (die het geloof in God als een historisch succesvol virus bestempelt), draait dat succes van God vooral rond de menselijke gemakzucht die mensen stimuleert om ingewikkelde problemen te vermijden door zich over te leveren aan eenvoudige dictaten van het opperwezen en zijn vertegenwoordigers....
Waardoor de volgelingen elke verantwoordelijkheid afwentelen op die ongrijpbare god. In een maatschappij waar elke zin eindigt met woorden zoals "god heeft het gewild" of "als god het wil", neemt vanzelfsprekend niemand verantwoordelijkheid voor wat dan ook, wordt geen enkel initiatief genomen om zijn eigen lot of dat van de medemens te verbeteren.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mohammedaanse wereld tenonder gaat aan lethargie.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 15:32   #4
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Volgens Daniel Dennett (die het geloof in God als een historisch succesvol virus bestempelt), draait dat succes van God vooral rond de menselijke gemakzucht die mensen stimuleert om ingewikkelde problemen te vermijden door zich over te leveren aan eenvoudige dictaten van het opperwezen en zijn vertegenwoordigers.
Nu, dat is dan niet specifiek religieus.
Iedereen laat zich maar al te graag leiden door simpele vooroordelen en klisjees, om maar niet te hoeven zelf gaan nadenken, voor zover we daartoe zelfs maar in staat zijn of ons daartoe in staat achten.
In de universele liefde doen ze samen hun best opdat de mens gelukkig zou zijn.........gelukkige mensen maken een gelukkige God.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 17:58   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vooral gij.
Na U.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 22:37   #6
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Zeg mij wie uw god is, ik zal u zeggen wie ge zijt.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 03:00   #7
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Waardoor de volgelingen elke verantwoordelijkheid afwentelen op die ongrijpbare god. In een maatschappij waar elke zin eindigt met woorden zoals "god heeft het gewild" of "als god het wil", neemt vanzelfsprekend niemand verantwoordelijkheid voor wat dan ook, wordt geen enkel initiatief genomen om zijn eigen lot of dat van de medemens te verbeteren.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mohammedaanse wereld tenonder gaat aan lethargie.
net zoals de "in god we trust" maatschappij van onze primitieve doghnoutetende broeders aan de andere kant van de atlantische oceaan.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 6 april 2006 om 03:01.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 09:17   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Basy Lys:
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mohammedaanse wereld tenonder gaat aan lethargie.
Edward Gibbon heeft héél lovend geschreven over Mohammed.
Deze zou het vervallen Romeinse Rijk en het Decadente Christendom vervangen door een virulente levenskrachtige godsdienst, die dan ook nog eens gedragen werd door een totaal ander, krachtiger ras, dan het monochrome blanke.
We beginnen nu nog maar pas iets te merken van de draagwijdte van de Gibboniaanse voorspellingen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 mei 2006 om 09:18.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 11:25   #9
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Volgens Daniel Dennett (die het geloof in God als een historisch succesvol virus bestempelt), draait dat succes van God vooral rond de menselijke gemakzucht die mensen stimuleert om ingewikkelde problemen te vermijden door zich over te leveren aan eenvoudige dictaten van het opperwezen en zijn vertegenwoordigers.
Nu, dat is dan niet specifiek religieus.
Iedereen laat zich maar al te graag leiden door simpele vooroordelen en klisjees, om maar niet te hoeven zelf gaan nadenken, voor zover we daartoe zelfs maar in staat zijn of ons daartoe in staat achten.
Deze kwaliteit vind je vooral bij mensen die te lui zijn om te denken en niet specifiek aan gelovigen.
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 11:28   #10
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Zeg mij wie uw god is, ik zal u zeggen wie ge zijt.
Mijn god is degene die mij en u het leven gaf om te leven, en het leven die leeft in deze leven heeft laten leven . Hij die is en die was en die blijft is mijn god. Hij die weet wat ik weet en die weet wat ik niet weet en die weet wat ik zou weten ook zou ik dat niet geweten heb zou hij dat weten is mijn god. Hij die weet wat er is en wat er zal zijn en wat er gebeurd is en wat er zou gebeuren ook zou dat niet gebeuren is mijn god. Hij die alleen is en was en blijft en die niet verwekt is noch gewekt is en niemand die op hem lijkt en zal lijken "is my lord".
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"

Laatst gewijzigd door Lincoln : 8 mei 2006 om 11:39.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:01   #11
SpaceRunner
Burger
 
SpaceRunner's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2006
Locatie: Ergens op de planeet Aarde...
Berichten: 148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Mijn god is degene die mij en u het leven gaf om te leven, en het leven die leeft in deze leven heeft laten leven . Hij die is en die was en die blijft is mijn god. Hij die weet wat ik weet en die weet wat ik niet weet en die weet wat ik zou weten ook zou ik dat niet geweten heb zou hij dat weten is mijn god. Hij die weet wat er is en wat er zal zijn en wat er gebeurd is en wat er zou gebeuren ook zou dat niet gebeuren is mijn god. Hij die alleen is en was en blijft en die niet verwekt is noch gewekt is en niemand die op hem lijkt en zal lijken "is my lord".
Lincoln, mooi tekstje hoor maar weet jij eigenlijk het zelf wel?
SpaceRunner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:14   #12
Braveheart
Partijlid
 
Geregistreerd: 22 maart 2006
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Waardoor de volgelingen elke verantwoordelijkheid afwentelen op die ongrijpbare god. In een maatschappij waar elke zin eindigt met woorden zoals "god heeft het gewild" of "als god het wil", neemt vanzelfsprekend niemand verantwoordelijkheid voor wat dan ook, wordt geen enkel initiatief genomen om zijn eigen lot of dat van de medemens te verbeteren.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de mohammedaanse wereld tenonder gaat aan lethargie.
Hahahahahahah jah man. Die mensen doen dus ook niet hun best om goed te leven, zodat ze in het hemel komen. Want zoals jij zo mooi zegt, zij nemen tog geen verantwoordelijkheid, dus treft hun later ook geen schuld.

Ik heb vaak gelezen dat jij de islam primatief en babaars noemt. Maar is het niet primatief, babaars en heel erg dom om 1.5 miljard mensen over 1 kam te scheren. Denk je nou echt dat een moslim in amerika hetzelfde is als een moslim bij jou in de straat? Denk je nou echt dat een christen in Belgie hetzelfde is als 1 in amerika? Als je dit echt gelooft, dan kijk jij niet verder dan je neus lang. Maar ik weet al dat je dat tog niet doet, ander zat je niet de dingen te schrijven die hebt geschreven.

Stop being ignorant and educate yourself. En ga anderen niet primatief noemen, terwijl jij dat zelf bent.


If you live in a glass house....................
Braveheart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:16   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Deze kwaliteit vind je vooral bij mensen die te lui zijn om te denken en niet specifiek aan gelovigen.
Dat is zeer waar.
Stond overigens ook al in het tweede gedeelte van mijn bijdrage:

Citaat:
Nu, dat is dan niet specifiek religieus.
Iedereen laat zich maar al te graag leiden door simpele vooroordelen en klisjees, om maar niet te hoeven zelf gaan nadenken, voor zover we daartoe zelfs maar in staat zijn of ons daartoe in staat achten.


Maar gelovigen worden er ritueel van ontslagen voor zichzelf te denken - en als ze hun mond openen en eigen eigen gedachten ten berde brengen, dan zijn het ketters.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 mei 2006 om 15:21.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2006, 15:22   #14
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpaceRunner Bekijk bericht
Lincoln, mooi tekstje hoor maar weet jij eigenlijk het zelf wel?
Ik streef ernaar om meer over te weten en hoe meer ik weet hoe meer ik er zeker van ben.
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be